هنرمندان برای خلق آثار، بخشی از وجودشان را صرف میکنند/ تاثیر حراج هنری بر شناخته شدن ارزش کار
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۳۴۷۷۸
کاظم چلیپا نقاش نام آشنای کشور با اشاره به برگزاری سیزدهمین دوره حراج هنری تهران در دوران کرونا به خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: مشتاقان و طرفداران هنرهای تجسمی همچنان به برگزاری این حراج علاقهمند هستند، یعنی هم بازدیدکنندگان از تماشای نزدیک آثار هنری لذت میبرند و هم کلکسیونرها و خریداران طالب این آثار هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: البته بسیاری از نمایشگاههای آثار هنری به خاطر این شرایط به شکل مجازی برگزار میشوند، ولی مسئله بسیار مهمی که در این میان نادیده گرفته میشود، رو در رو شدن با خود اثر است. چراکه مواجهه نزدیک با خود اثر، حس و حال بسیار متفاوتی دارد.
چلیپا با تاکید بر اهمیت مواجه شدن با خود آثار هنری برای خریداران توضیح داد: رو در رو شدن با خود آثار، هم برای خریداران حرفهای مهم است و هم آنهایی که فقط به قصد سرمایهگذاری به این سمت میآیند؛ بنابراین فکر میکنم با یک برنامهریزی دقیق میشود حراج هنری تهران را در این دوران به شکل مطلوبی برگزار کرد.
این نقاششناخته شده مزیت دیگر نمایش آثار از نزدیک را اینطور برشمرد: مسئله بعدی که وجود دارد رویت آثار هنرمندان شناخته شدهایست که تاکنون در جایی به نمایش درنیامدهاند. چراکه بسیاری از آثاری که در حراج هنری تهران عرضه میشوند، پیش از این در خانه کلکسیونری یا جایی قرار داشتهاند که دسترسی به آن آسان نبوده و رویت آن از نزدیک برای هنردوستان امکانپذیر نبوده است.
وی ادامه داد: حتی خود من به عنوان نقاش گاهی در این حراج کاری از هنرمندان کلاسیک و معاصر میبینم که پیش از این در جایی ندیده بودم و برایم تازگی و جذابیت دارد.
چلیپا در مورد اهمیت برگزاری حراج هنری تهران گفت: هر هنرمندی برای خلق اثر هنری، بخشی از زندگیاش را گذاشته است. بخشی از معرفتی که به آن رسیده است و عمری که دارد. در واقع میتوانیم بگوییم هنرمندان برای خلق آثار هنری، بخشی از وجودشان را صرف آثارشان میکنند.
وی تاکید کرد: بنابراین حراج هنری تهران تا حد بسیاری کمک کرده است تا این آثار که حاصل عمر هنرمندان است به قیمت واقعی نزدیک شود. پیش از برگزاری این حراج کسی نمیدانست چطور باید آثار چنین ارزشمندی را قیمتگذاری بکند تا ارزش آنها نادیده گرفته نشود.
چلیپا با اشاره به نقش حراج هنری تهران در بالا بردن ارزش آثار هنرهای تجسمی نزد عامه مردم توضیح داد: این حراج کاری کرد که ارزش کار هنرمند شناخته و عامه مردم متوجه شدند که ارزش آثار هنری بسیار بیشتر از چیزی است که از آن اطلاع دارند. تنها نکتهای که به نظر من هنوز مورد غفلت است و امیدوار هستم حراج هنری تهران روی این موضوع هم کار کند، این است که مردم هنوز اطلاعات کمی درباره چرایی ارزشمندی کارهای هنری دارند.
وی افزود: کتاب حراج هنری تهران که در هر دوره همزمان با برگزاری حراج منتشر میشود، اطلاعات خوبی در رابطه با هنرمند و ارزش کار او ارائه میدهد، ولی همچنان باید روی بالابردن اطلاعات عامه مردم در رابطه با چرایی ارزش آثار هنرهای تجسمی بیشتر کار شود تا ارزش هنر و هنرمند نزد مردم جامعه بیشتر بشود.
چلیپا با اشاره به اهمیت آشنایی کودکان با هنر و هنرمند گفت: هنرمندان هم باید روی کودکان و فرهنگ معرفتی آنها و درکشان از هنر و هنرمند کار کنند. در این میان حراج هنری تهران با کار کردن روی این بخش میتواند تأثیر بسزایی روی بالا بردن فرهنگ در جامعه داشته باشد.
این نقاش شناخته شده درباره اینکه آیا شیوع ویروس کرونا روی کار هنرمندان هنرهای تجسمی هم تاثیری داشته است بیان کرد: فکر نمیکنم شیوع ویروس کرونا تاثیری روی هنرمندان هنرهای تجسمی گذاشته باشد. شما اگر در فضای مجازی صفحات این هنرمندان را دنبال کنید، میبینید که آنها هنوز هم مشغول فعالیت هستند. چون هنرهای تجسمی تفاوت عمدهای با هنرهای دیگری همچون تئاتر، موسیقی و سینما دارد. فکر میکنم در این دوران، جامعه هنری مانند تئاتر تحت فشار بیشتری قرار داشته باشد.
وی تاکید کرد: شاید بیشترین بخشی که در این دوران در هنرهای تجسمی آسیب دیده باشد، برگزاری گالریها و نمایشگاههای هنری و محرومیت علاقهمندان از حضور در این فضاها باشد. اما به طور کل به نظر من این شرایط باعث بازگشت به خویشتن واقعی در رابطه با افراد جامعه به خصوص هنرمندان شده است. چون واقعیتی تلخ و از پیچیدگیهای عالم هستی است.
بیشتر بخوانید:
زمان برگزاری سیزدهمین دوره حراج تهران مشخص شدانتهای پیام/
منبع: باشگاه خبرنگاران
کلیدواژه: هنرهای تجسمی حراج تهران نقاشی حراج هنری تهران هنر های تجسمی آثار هنری آثار هنر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۴۷۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران میداند/مفاهیم مشترک تئاتری
به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظمتبار در ادامه اجراهای بینالمللی خود، اینبار از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در هفته دوم اردیبهشت در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس روی صحنه میرود. به بهانه این اجرا کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی به ارایه توضیحاتی درباره این مرکز و فعالیتهای آن در عرصه بینالمللی، پرداخت.
وی درباره فعالیتهای بینالمللی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، یادآور شد: سالها بود که ما بحثی را در حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح میکردیم اما هر بار که مطرح میشد، به نتیجه نمیرسید. گرچه سالها قدمهایی جسته و گریخته برداشته شد اما آنطور که باید اتفاقی نمیافتاد. بحث مورد نظر این بود که حوزه هنری، هنرمندان حوزه هنری و توان تولید حوزه هنری به جایی رسیده است که ما باید کم کم بتوانیم به کشورهای مختلف؛ به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان، آثار خود را ارایه دهیم. آن هم به ۲ دلیل مهم، اول توجه به مساله جهاد تبیین است که رهبری نیز به آن تاکید دارند و دلیل دیگر سخنی است که امام خمینی (ره) سالها به آن تاکید داشتند و میفرمودند که ما باید انقلابمان را به جهان صادر کنیم. در طول ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است، هنرمندان حوزه هنری در رشتههای مختلف اعم از سینما، ادبیات، شعر، تجسمی و هنرهای نمایشی به جایی رسیدهاند که توان انتقال تجربیات و دانش خود به کشورهای همسایه و مسلمان و فراتر از آن، حتی کشورهای اروپایی را دارند، اما همواره نبود بخش بینالملل در حوزه هنری به عنوان یک خلاء محسوب میشد. ما سالها میگفتیم که باید یک بخش بینالملل در حوزه راهاندازی شود، چراکه هنرمندان حوزه هنری باید فراتر از ایران، فعالیت کنند.
اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد
زارعی ادامه داد: این صحبتها ادامه داشت، تا بالاخره در دوره جدید هم، ما این مساله را با آقای دادمان و مدیران جدید حوزه هنری مطرح کردیم. صحبتها نتیجه داد و حالا چند سالی است که بخش بینالملل در حوزه هنری تاسیس شده و در حال فعالیت است. اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بینالملل رقم خورد، به عنوان مثال ما در کشورهای سوریه و عراق دفتر راهاندازی کردیم و به کشوری چون لبنان رفت و آمد زیادی داشتیم. این رفتوآمدها روز به روز بیشتر شد به طوری که ما در عراق، لبنان و سوریه شب شعر برگزار کردیم و کم کم اتفاقات هنری رقم خورد و هنرمندان عرصه تجسمی ما نیز، به کشورهای مذکور اعزام شدند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شده است، توضیح داد: در این مرکز حرکتی بینالملل را با برگزاری همایش بینالمللی تئاتر مردمی پیادهروی اربعین با عنوان «روایت راهیان»، آغاز کردیم. هفت دوره آن از سال ۹۵ تاکنون برگزار شده است. هر سال نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از هنرمندان آیینی را انتخاب میکردیم، ۲ روز در نجف، چهار روز در مسیر کربلا، سه تا چهار روز در شهر کربلا هنرهای نمایشی به زبانهای فارسی، ترکی و عربی اجرا میشد. بعد از راهاندازی بخش بینالملل در حوزه هنری، سعی کردیم که با کشورهای مسلمان و عربی، ارتباطات بیشتری پیدا کنیم. من تجربیاتی را سالها در کشور عراق و به مدت سه سال در کشور سوریه داشتم، آن تجربیات برای رقمزدن ارتباطات موثر به ما کمک کرد و ما با هنرمندان تئاتر سوریه و یمن و عراق و تونس ارتباط گرفتیم. این ارتباطات باعث شد که سال ۱۴۰۰، ما از بخش بین المللی حوزه هنری با نمایش «عِندَ ما تَنتَهی تُسقُط» که دارای موضوع و محتوا ضدصهیونیستی است، در جشنوارههای «جندو» و «کاف» کشور تونس شرکت کنیم. این نمایش در این ۲ جشنواره اجرا شد، رتبه و جوایزی زیای دریافت کرد و عنوان نمایش برگزیده به مفهوم مطلق را از آن خود کرد. درضمن، در این اعزام و شرکت، ما با هنرمندان تونس ارتباطات بیشتری پیدا کردیم.
تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران میتواند در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند
وی با بیان اینکه ارتباطات ما با کشور تونس، به عنوان یکی از کشورهای مهم آفریقایی-عربی که دارای اعتبار و جزو رسمیترین جشنوارههای تئاتری کشورهای عربی و مسلمان است، بسیار مهم و ارزشمند بود، گفت: سال ۱۴۰۱ گروه تعزیهای را به جشنواره تئاتر صحرایی در یکی از استانهای جنوبی تونس اعزام کردیم. این گروه، بهترینهای تعزیه ایران بودند و در رقابت با ۳۰ کشور دنیا توانستند با اجرای تعزیه حضرت حر، عنوان کار برگزیده به مفهوم مطلق را کسب کنند. سال گذشته نیز، «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشمزاده از هنرمندان استان فارس، برگزیده مفهوم مطلق دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر فجر شد. پس از اجراهای موفق و پرتماشاگر در شیراز، ما این کار را برای اجرا در تونس انتخاب کردیم و به جشنواره «کارتاژ» اعزام شد؛ جشنواره «کارتاژ» بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر تونس است. امسال نیز نمایش «آلاء» از طرف بخش بینالملل حوزه هنری به هفتمین جشنواره بینالمللی مونودرام «کارتاژ» تونس اعزام شده است. این نمایش قرار است از ۶ تا ۱۳ اردیبهشت در این جشنواره بینالمللی حضور پیدا کند و با آثار کشورهای اقصی نقاط دنیا حاضر در این رویداد، رقابت کند.
زارعی تاکید کرد: تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران به سطحی رسیده که بتواند در ژانرهای مختلف در جشنوارههای آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند. جا دارد از آقای سیدامیر جاوید مدیر بخش بینالملل حوزه هنری انقلاب اسلامی تشکر کنم چراکه در این چند سال، همکاری لازم و تمام و کمال را با مرکز هنرهای نمایشی داشته است. ما هر زمان که خواستیم نمایشی را به جشنوارههای مختلف در کشورهای دیگر اعزام کنیم با آغوش باز از آن استقبال کردند. این امر نشان از این دارد که تئاتر حوزه هنری به جایی رسیده است که هم بتواند تجربیات خود را در جشنوارههای کشورهای مختلف انتقال دهد و هم بتواند بحث جهاد تبیین و صدور انقلاب را که جزو وظایف ذاتی حوزه هنری است به خوبی انجام دهد.
وی درباره ویژگیهای نمایش «آلاء» توضیح داد: نمایش «آلاء» به کارگردانی و نویسندگی محمد کاظمتبار، نمایشی در حوزه مقاومت و جنگ است که روایتی جذاب از مقاومت و جنگ و دفاع مقدس ما ارایه میدهد. این نمایش تاکنون توانسته اجراهای موفقی داشته باشد و جوایز بسیاری را کسب کرده است.
تونس در حوزه تئاتر، حوزه هنری را نماینده ایران میداند
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ویژگیهای جشنوارههای تئاتر کشور تونس، یادآور شد: کشور تونس، کشوری است که بحث بیداری اسلامی برای اولین بار از آنجا آغاز شد و هنوز هم بحث بیداری اسلامی در این کشور مطرح است. هنرمندان و روشنفکران تئاتری کشور تونس، با ما در صهیونیستستیزی و ظلمستیزی ثابتقدم هستند و آثار هنری و تئاتری ضدصهیونیستی زیادی را تولید میکنند. در ضمن هم هنرمندان، هم مردم تونس سالها است که از مدافعان مردم فلسطین و غزه هستند و افرادی هستند که در بحث انقلابیگری با ما بسیار همسو بوده و پیشرو هستند.
خزاعی درباره معیارهای مدنظر جشنوارههای تئاتری تونس برای انتخاب آثار ایرانی، گفت: انتخاب آثار هم از وجه هنری، هم محتوایی برای این جشنوارهها اهمیت دارد. معمولا در تونس به جهت اینکه کشوری بسیار سیاسی است، نمایشهایی که در جشنوارههایش روی صحنه میرود، جنبههای سیاسی بالایی دارد. در اکثر تئاترهای هنرمندان کشور تونس مفاهیمی چون مبازره با فساد، انقلابیگری و مبارزه با صهیونیستها زیاد دیده میشود و این مساله در بحث انتخاب آثار ایرانی نیز موثر است.
وی با بیان اینکه تونس در حوزه تئاتر حوزه هنری را نماینده ایران میداند، افزود: بیشتر تئاترهایی که از ایران به تونس اعزام شده و در جشنوارههای مختلف حضور پیدا کردهاند، آثار حوزه هنری هستند به گونهای که میتوان گفت جشنوارههای تونس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی را نماینده تئاتر ایران میدانند.
مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان درباره معرفی تماشاخانه بزرگ و تاریخی کشور تونس به هنرمندان تئاتر ایران، بیان کرد: تونس، در شمال آفریقا قرار دارد و به فرانسه و ایتالیا نزدیک است. سالها قبل از اینکه مستعمره فرانسه باشد، مستعمره ایتالیا بود و شاید بیش از ۲۰ تماشاخانه به سبک قدیم روم در آنجا احداث شده بود. به جهت اهمیت این تماشاخانهها، ما در حوزه هنری ۲ کتاب پژوهشی «تاریخ تونس» و «تماشاخانههای رومانیها» نوشته دکتر ریاض رییس دانشگاه هنرهای زیبای شهر کاف را که درباره تماشاخانههای رومی در تونس و سبقه تئاتر تونس است ترجمه کردیم و قرار است توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ شوند.
کد خبر 6090132 فریبرز دارایی