Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاسم احمد ضمن تشریح مزایای مجازی شدن این دوره از آزمون به بررسی اثرات این آزمون بر توسعه حفظ قرآن کریم در کشور پرداخت.

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از روابط عمومی معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی ، «مریم قاسم‌احمد»، در مورد مزایای برگزاری مجازی آزمون گفت: همانطور که می دانید با توجه به شرایط کرونایی کشور عملاً امکان برگزاری آزمون نوزدهم طبق رویه سال‌های گذشته ممکن نبود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل دست اندرکاران آزمون این تهدید را به فرصت تبدیل کرده و شیوه برگزاری مجازی آزمون را که در یکی دو دوره اخیر هم در برخی رشته ها، آزموده شده بود، برگزیدند.
 

عضو شورای سیاستگذاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت افزود: اگرچه برگزاری حضوری آزمون محاسن خودش را دارد و نوعی شور و نشاط معنوی را نیز با خود به ارمغان می آورد، با این وجود در شرایطی که ارائه شیوه های نوین  آموزشی و آزمونها،  البته به دلیل اوضاع کرونایی، شتاب بیشتری در  سطح جهانی به خود گرفته، برگزاری آزمون مجازی در حوزه های قرآنی هم بسیار حائز اهمیت خواهد بود.  
 

قاسم‌احمد تاکید کرد: بدون شک ظهور فناوری های نوین در جامعه جهانی و مزایای استفاده از آن که با اقبال بسیار مواجه بوده، در جامعه قرآنی هم دیر یا زود می تواند زمینه ساز تحول  و توسعه کیفی و کمی شود. توجه به مقتضیات، نیازها و ذائقه مخاطبان که بخشی از همین جامعۀ درگیر فناوری‌های نوین هستند،  امر مهمی است که باید در ارائه آموزه‌های قرآنی مورد توجه دست اندرکاران امور قرآنی قرار بگیرد.
 

وی افزود: شخصا معتقدم که علاوه برحوزه فناوری ها در تمامی عرصه های قرآنی باید به ارتباط تنگاتنگ فضای علمی و اجرایی توجه کرد و داده های علمی را با رویکردی میان‌رشته‌ای در عرصه فعالیت‌های قرآنی کاربردی سازی کرد تا علاوه بر جلوگیری از روزمرگی در انجام فعالیت‌ها با بهره‌گیری از نتایج و دستاوردهای علمی به اثربخشی هرچه بیشتر در این فعالیت‌ها دست پیدا کرد.


عضو شورای سیاستگذاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت خاطرنشان کرد: ما در سال‌های گذشته تلاش بسیاری داشتیم تا شهرهای بیشتری را به عنوان مکان های برگزاری آزمون در استان‌های مختلف در نظر بگیریم اما عملاً برای شهرها و روستاهای با کمتر از ۳۰ شرکت کننده امکان برگزاری آزمون نداشتیم به همین دلیل حتی گاهی شرکت‌کنندگان در آزمون، با وجود ثبت نام، امکان حرکت از شهر یا روستای محل زندگی خودشان را به هر دلیل پیدا نمی‌کردند. در حالی که شرکت در آزمون مجازی با تمهیداتی که اندیشیده شده، انشاالله با سهولت بیشتری توام خواهدبود.


وی عنوان کرد: علاوه بر سهولت و در دسترس بودن، با برگزاری آزمون مجازی می توان هزینه‌های اجرایی بسیار شیوه حضوری را به فراهم ساختن زیرساخت های فنی آزمون سوق داد که هم در ارتقای محتوایی آموزش های الکترونیکی قرآنی و هم راهبری و سنجش موسسات قرانی می‌تواند موثر باشد.


قاسم‌احمد در بخش دیگری از این گفت‌وگو بیان کرد: یکی دیگر از ویژگی های آزمون های الکترونیکی و آنلاین این است که در حقیقت قبل از آنکه یک ابزار سنجش باشند، ابزاری آموزشی به شمار می‌آیند و بیشتر از آن که  کامل و بی نقص بودن آموزش را بسنجند،  پیشرفت را اندازه‌گیری کرده و نمایش می دهند. این امر باعث می‌شود تا ویژگی استرس‌زا بودن موجود در فرآیند سنجش و به طور خاص در آموزه‌های قرآنی حذف و یاکم‌رنگ شود و کارکرد فرهنگ‌سازی و کاربردی کردن این آموزه ها در جامعه پررنگ‌تر شود.


عضو شورای سیاستگذاری نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت در ادامه در مورد نقش آزمون در توسعه امر حفظ قرآن و توسعه رشته های مفاهیم و معارف اهل بیت(ع)، گفت: به نظر می رسد در بررسی امر حفظ قرآن و توسعه آن در کشور، نقش فرهنگ‌سازی و جریان‌سازی برای انس با قران مقدم   باشد. وقتی انس با قرآن در کشور جای خودش را پیدا کرد قاعدتاً حفظ قرآن هم محقق می شود و توسعه لازم را پیدا خواهد کرد. به همین دلیل ما هم در چند سال اخیر تلاش کردیم تا در کنار توجه به توسعه حفظ به توسعه مفاهیم ناب قرآن کریم و معارف اهل بیت علیهم السلام نیز به خصوص با توجه به کارکرد و نقش آن درسبک زندگی اهتمام  داشته باشیم. چنانکه مفاهیم کاربردی و تاثیرگذار در زندگی را به عنوان سرفصل‌های این رشته ها تعیین کردیم.   دعای مکارم اخلاق، خطبه متقین، مناجات‌های خمسه عشر و ... از جمله عناوینی است که می‌توان در این‌ زمینه مثال زد.


وی اظهار کرد: اگر فضای انس با قرآن در میان خانواده توسعه پیدا کند و چشمه های جوشان معارف کاربردی قرآن و تعالیم اهل بیت در زندگی افراد جاری شد، جایگاه حفظ قرآن هم  در جامعه تقویت و توسعه لازم را پیدا خواهد کرد. باوجود این معاونت قران در توسعه  حفظ تلاش های بسیاری داشته چنانکه رشته های متنوع حفظ در آزمون سراسری گنجانده س ده و حمایت ویژه از حافظان رشته های مختلف و حافظان کل در سال‌های گذشته در دستور کار بوده است تا  عامل انگیزه بخش مهمی برای شرکت علاقمندان در آزمون و حتی توسعه حفظ قرآن باشد.

 

پایان پیام/35

منبع: شبستان

کلیدواژه: توسعه کیفی و کمی نوزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت آزمون سراسری قرآن برگزاری آزمون قرآن و عترت قاسم احمد توسعه حفظ حفظ قرآن رشته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۵۰۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ رییس امور قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی گیلان گفت: آزمون تخصصی حافظان قرآن کریم امروز با شرکت ۱۵۶ شرکت کننده گیلانی همزمان با سراسر کشور در گیلان برگزار شد که ۹۸ نفر از شرکت کنندگان زن و ۵۸ نفر مرد بودند.

حجت الاسلام محمد پورشعبانعلی افزود: سوالات این آزمون در سطح ۱۰ جز، ۲۰ جز و ۳۰ جز برگزار شد.

وی با بیان اینکه نتیجه این آزمون نیمه دوم تیرماه اعلام خواهد شد، افزود: به افرادی که امتیاز قبولی را در این آزمون کسب کنند، بر اساس رتبه بندی و حفظ جز‌ها، مدرک دیپلم، فوق دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکتری اعطا خواهد شد.

دیگر خبرها

  • برگزاری آزمون ملی اعطای مدرک تخصصی حفاظ قرآن در یزد
  • برگزاری آزمون‌های تخصصی حافظان قرآن کریم در اهواز
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی قرآن در کرمانشاه
  • برگزاری آزمون سراسری حافظان قرآن کریم در مهریز
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآنی
  • رقابت ۱۶۸ نفر در آزمون سراسری حافظان قرآن کریم
  • آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی حافظان قرآن در گیلان
  • برگزاری آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • برگزاری نوزدهمین دوره آزمون اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآنی
  • رقابت ۶۵۰ دانش‌آموز یزدی در مسابقات قرآن، عترت و نماز استان یزد