Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-05-03@14:30:58 GMT

میزگرد بررسی ویزای استارتاپ انگلیس

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۳۵۵۳۷

میزگرد بررسی ویزای استارتاپ انگلیس

آرزو اشراقی- با داغ شدن بحث ویزاهای استارتاپ که مخصوصا در سه سال گذشته برای اقشار مختلف کارآفرینان جذابیت زیادی ایجاد کرده است، به دنبال تهیه رپرتاژی در این خصوص بودیم. تلاش ما برای یافتن افراد متخصص در این عرصه صد البته ساده نبود. چرا که این الگوی مهاجرتی سابقه عملیاتی زیادی ندارد. در هر صورت جستجوی ما به یافتن تیم اسمارت آپ ویزا منجر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیمی متشکل از تعدادی کارآفرین جوان که خود این مسیر را قبلا رفته ­اند و حالا برای دیگر طرفداران این اقدام کارسازی می‌کنند. گفت و گوی خلاصه شده ما را در این گزارش خواهید خواند.

- در آغاز خوب خواهد بود اگر به صورت خلاصه استارتاپ ویزا را توضیح دهید.

شهریار جوهری - استارتاپ ویزاها پاسخی دقیق به نیازی هستند که هم کارآفرینان جوان و هم کشورهای توسعه یافته دچار آن هستند. از طرفی کارآفرینان جوان علاقه به حضور در عرصه های بین­ المللی برای پایه ­گذاری استارتاپ­ هایشان هستند و از دیگر سو کشورهای توسعه یافته نیز با مجموعه ای از امکانات و زیرساخت­ ها در رقابت با یکدیگر بر سر جذب نخبگان جوان هستند.

 - شما این روند را برای فضای نوآوری در ایران مفید ارزیابی می‌کنید؟

آتوسا نام نیک- اگر قابلیت و زیرساخت کافی برای رشد همه ی این استارتاپ ­ها در ایران باشد که باعث خوشحالی است. اما ایران جمعیت تحصیلکرده و جوان فراوانی دارد. همانند چین و هند. و شما شاهد هستید که جوانان این دو کشور در همه ی کشورهای توسعه یافته هم اکنون حضور دارند. این حضور در عرصه جهانی هم برای اعتبار ایرانی ها خوب است و هم در ادامه و با بهتر شدن شرایط برای ایران این امکان را می‌سازد که به شبکه بین المللی نوآوری و فناوری دسترسی بالاتری داشته باشیم.

- شاخصه‌ی اصلی استارتاپ ویزاها چه هستند؟

شهریار جوهری - استارتاپ ویزاها قدرت گرفته از ایده ­های فناورانه، نوآورانه و دارای تکرار پذیری و مقیاس­ پذیری هستند. در حقیقت در دنیای فعلی از ایده ­هایی که با منابع مالی کم راه ­اندازی می‌شوند اما قابلیت ثروت ­سازی دارند استقبال زیادی می‌شود. و این موضوعات معمولا در حوزه تکنولوژی هستند. هر کسی که قابلیت دفاع از یک طرح استارتاپی قابل رقابت را داشته باشد قابلیت دریافت این ویزا را دارد.

- و آیا این اتفاق ساده است؟

آتوسا نام نیک- بدون شک نه. مهمترین کار ما در این فرایند توان­افزایی کسانی است که به دنبال اجرای آن هستند. از کلاس ­های آموزشی گرفته تا پشتیبانی ­های فنی. یکی از دلایلی که خوشبختانه حداقل تا الان دفاتر مهاجرتی عادی به دنبال ارائه استارتاپ ویزا نبودند و یا اگر هم قراردادهایی را می‌بندند دوباره به امثال ما برای اجرا مراجعه می کنند، نیز همین خاصیت تخصصی بودن آن است.

- شما در قالب استارتاپ ویزا معمولا چه کشورهایی را به مراجعان پیشنهاد می­کنید؟

شهریار جوهری- بالغ بر بیست کشور مختلف این سرویس را ارائه می­دهند، اما معمولا گرایش بیشتری در بازار به کشورهای انگلیسی زبان وجود دارد. و طبیعتا در این میان انگلیس و کانادا سرآمد هستند. هرچند که کانادا کمی گرانتر و مقادیر معتنابهی سخت گیرتر است.

- برای آشنایی بیشتر با این فضا در صورت امکان درباره ویزای استارتاپ انگلیس صحبت کنیم.

آتوسا نام نیک- ویزای استارتاپ انگلیس از فوریه سال ۲۰۱۹ تصویب شد. و در قالب این ویزا متقاضی اگر دارای مهارت زبان انگلیسی در حد IELTS ۵.۵ بوده باشد و بیزینس پلن و یا طرح کسب وکار کامل و قابل دفاعی را به تائید کنندگان که شامل انکوبیتورها و اکسلریتورها هستند را ارائه دهد و طرحش تائید شود، اقامت دو ساله انگلیس را همراه با همسر و فرزندان زیر ۱۸ سالش دریافت خواهد کرد.

- و چه میزان سرمایه نیاز دارد؟

شهریار جوهری- مزیت بزرگ این روش در انگلیس این نکته است که نیازی به سرمایه ­گذاری ندارد. و کارآفرین می­تواند در آنجا نسبت به یافتن سرمایه گذار اقدام کند. هرچند که حتی نیاز به همراه بردن هزینه زندگی هم ندارد. چرا که از ابتدا اجازه کار در اختیار کارآفرینان جوان است.

آتوسا نام نیک- منظور آقای جوهری این است که حتی برای گذران هزینه های زندگی قادر خواهند بود در جایی مشغول به کار شوند.

- و چه امکاناتی برای کمک به آنها وجود دارد؟ این به نظر سئوال کلیدی خواهد بود.

آتوسا نام نیک – ببینید اکوسیستم استارتاپی انگلیس به نمایندگی لندن، دومین قطب نوآوری جهان پس از آمریکا و مشخصا سانفرانسیکو محسوب می‌شود. ما در حال گفتگو درباره کشوری هستیم که رتبه یک جهان در تکنولوژی آموزشی و رتبه دو جهان در تکنولوژی مالی و پرداخت است. بیش از ۶۰۰ شتابدهنده تخصصی در این کشور کار می‌کنند. فقط شهر لندن ۱۱.۷۴۰ سرمایه گذار ثبت شده دارد. این فضا برای یک کارآفرین چیزی شبیه بهشت است. مخصوصا اگر متقاضی با قواعد بازی در فضای جهانی آشنا باشد.

- برخورد انگلیس با کارآفرینان جوانی ایرانی چه بوده است؟

شهریار جوهری – انگلیس یک تیره قدیمی و قوی از ایرانی ها را از دهه های قبل در خود جای داده است. اما در قالب استارتاپ ویزا فکر می‌کنم اولین ویزای استارتاپی که به یک ایرانی داده شده توسط ما کارسازی شد و در بهار امسال رخ داد. لحظه هیجان انگیزی هم بود.

- اگر قرار باشد درباره معایب ویزای استارتاپ انگلیس صحبت کنیم چه مواردی را مطرح می کنید؟

آتوسا نام نیک – معایب و مزایای ویزای استارتاپ انگلیس نیاز به بحث کامل تری دارد، اما به صورت کلی خوش­بینی بیش از حد و خیالبافی بلای جان جوانان استارتاپی است. و همچنین این نکته که معمولا عزیزان می­ گذارند ابتدا فرایند دریافت اقامت به پایان برسد و قصد دارند مقدمات کار را در انگلیس فراهم کنند هم یک اشتباه استراتژیک است. پیشنهاد ما آغاز فرآیندهای پایه ­ای کار از همین ایران است. تهیه زیرساخت های فنی در ایران بسیار کم هزینه تر است و قابل رقابت در عرصه جهانی است.

- با تشکر از زمان و حوصله شما برای تهیه این گزارش. 

کد خبر 578529

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: کارآفرینان جوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۵۵۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم/همبستگی دانشجویان دانشگاه کمبریج در انگلیس با غزه و فلسطین

دانشجویان دانشگاه کمبریج انگلیس هم به صف حامیان فلسطین پیوستند.

دریافت 1 MB

دیگر خبرها

  • تعویق بررسی جنایات جنگی انگلیس در افغانستان برای یک سال دیگر
  • کامرون و زلنسکی آخرین وضعیت جنگ در اوکراین را بررسی کردند
  • فیلم/همبستگی دانشجویان دانشگاه کمبریج در انگلیس با غزه و فلسطین
  • حمله هوایی آمریکا و انگلیس به شمال غرب یمن
  • ویترین تسنیم شماره ۶۵۸ / این کوروش افسانه است!
  • میزگرد بهره وری در حمل و نقل ریلی
  • گام به گام تا ویزای توریستی کانادا
  • میزگرد نگاهی به هشت چالش تاریخی؛ پروژه کوروش درخدمت اسرائیل؟
  • مخالفت اسرائیل با صدور ویزا برای کمیسر کل آنروا
  • سیتی به مصاف تیم بدون مربی می‌رود!