Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@19:26:24 GMT

روز تاریخی سنگ‌آهنی‌ها در بورس کالا رقم خورد

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۳۵۸۹۷

روز تاریخی سنگ‌آهنی‌ها در بورس کالا رقم خورد

در معاملات امروز بورس کالا کنسانتره سنگ آهن از قیمت دستوری تعیین شده در سال گذشته فاصله گرفت و به ۱۸ درصد نرخ شمش فولاد خوزستان معامله شد. این همان خواسته فعالان این حوزه بود که بارها اعلام کرده بودند که فروش به قیمت ۱۶ درصد شمش فولاد، تا ۱۹ درصد نیز بالاتر رود؛ بنابراین امروز (یکشنبه) روز تاریخی سنگ‌آهنی‌ها در بورس کالا بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش ایسنا، تا پیش از این، نرخ دستوری کنسانتره ۶۶ درصدی سنگ آهن، ۱۶ درصد نرخ معاملات شمش فولاد خوزستان تعیین شده بود؛ این در حالی است که نسبت جهانی آن ۵۰ درصد بیش از نرخ معامله شده در داخل بوده است.

با ابلاغ شیوه‌نامه ساماندهی عرضه و تقاضای زنجیره فولاد، امکان عرضه محصولات معدنی در بورس کالا فراهم شد و اکنون قیمت‌ها به سطح واقعی خود براساس عرضه و تقاضای بازار نزدیک می‌شوند.

نکته قابل توجه این است که  سنگ‌آهن معامله شده از نوع هماتیتی بوده و پیش‌بینی می‌شود سنگ‌آهن مگنتیت، نسبت قیمتی به ۲۰ درصد سنگ آهن شمش فولاد خوزستان افزایش یابد.

تغییر نسبت‌های قیمتی و حذف قیمت‌گذاری دستوری یکی از مطالبات مهم فعالان معدنی در جهت افزایش سرمایه‌گذاری و توسعه معادن بوده است.

امروز ۳۵ هزار تن سنگ‌آهن هماتیتی معامله شده است.

در این رابطه، سجاد غرقی - عضو کارگروه تخصصی شورای عالی معادن و نایب رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: معادن سنگ‌آهن به دلیل قیمت‌گذاری دستوری در گذشته با عدم‌النفع و تعطیلی مواجه شده و سرمایه‌گذاری در این حوزه به شدت کاهش یافته بود.

وی افزود: خوشبختانه وزارت صمت با درک واقعیات زنجیره آهن و فولاد، نسبت به عرضه محصولات معدنی در بورس کالا اصرار کرد و امروز شاهد تعیین قیمت بر اساس نظام عرضه و تقاضا بودیم؛ امیدوار هستیم با ادامه این روند، زنجیره آهن و فولاد به صورت متوازن توسعه یابد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: سنگ آهن بورس كالا معاملات سنگ آهن در بورس کالا قیمت گذاری فولاد زنجیره آهن و فولاد زنجیره فولاد بورس کالا شمش فولاد سنگ آهن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۵۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد

صادرات فزاینده فولاد چین به تنش تجارت جهانی دامن زده است.

به گزارش ایسنا، بزرگترین موج صادرات فولاد چین از زمان اشباع جهانی در اواسط دهه ۲۰۱۰، تنش‌های تجاری در سراسر جهان را شعله ور می‌کند زیرا این فلز به طیف وسیع‌تری از مقاصد می‌رسد.

بزرگترین تولیدکننده جهان در سه ماهه اول حدود ۲۶ میلیون تن صادرات داشته است که ۲۸ درصد بیشتر از سال قبل بود زیرا بحران املاک باعث کاهش تقاضای داخلی شده است. آسیای شرقی همچنان بازار اصلی است اما محموله‌ها به هند، خاورمیانه و آمریکای لاتین در حال افزایش است.

صادرات فزاینده در حال تشدید اصطکاک تجاری در سراسر جهان است. جو بایدن خواستار اعمال تعرفه‌های ۲۵ درصدی بر برخی محصولات فولادی چین شده است. در حالی که ایالات‌متحده فولاد بسیار کمی از بزرگترین اقتصاد آسیا می‌گیرد، این بخشی از یک اقدام گسترده‌تر واشنگتن برای عقب‌نشینی در مقابل چیزی است که می‌گوید ظرفیت مازاد چین در صنایع از فلزات تا انرژی خورشیدی است.

بر اساس گزارش، صادرات فولاد به برزیل در سه ماهه اول نسبت به سال قبل ۲۹ درصد افزایش یافت و صادرات فولاد به کلمبیا و شیلی به ترتیب ۴۶ و ۳۲ درصد افزایش یافت. هر سه کشور اقدامات تجاری را برای مقابله با این افزایش آغاز کرده‌اند یا در حال آماده سازی هستند.

چین از سال ۲۰۱۹ هر سال حدود یک میلیارد تن فولاد تولید می‌کند اما رکود سریع در فعالیت‌های ساختمانی در سال گذشته کارخانه‌ها را با مشکل مواجه کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، صادرات فولاد چین به مصر در سه ماهه اول ۹۵ درصد افزایش یافت، در حالی که صادرات فولاد به امارات‌متحده عربی ۸۱ درصد افزایش یافت. این کشور در حال حاضر سومین مقصد بزرگ فولاد چین پس از ویتنام و کره جنوبی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اگر برای خرید کشنده فاو در بورس تردید دارید، بخوانید
  • نحوه خرید کشنده فاو در بورس
  • فولاد چین در تجارت جهانی پررنگ شد
  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • افتتاح نمایشگاه عرضه مستقیم کالا در کوهبنان
  • غول‌های آهنی در مزارع: نگاهی به فرآیند تولید تراکتورهای غول پیکر (فیلم)
  • دو اثر مهم عرضه در بورس کالا برای طلای سرخ
  • فاو J6-460 در بورس کالا به فروش می‌رسد
  • تامین مالی فروشگاه‌ها از طریق تسهیلات
  • افزایش کیفیت و حذف واسطه‌ها با عرضه زعفران در بورس کالا