Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا به نقل از رسانه های آسیای میانه ، انتخابات از ساعت ۸ صبح امروز یکشنبه در ۲ هزار و ۴۷۴ حوزه رای گیری در سرتاسر این کشور شروع شده و مطابق آمار کمیسیون مرکزی انتخابات ، ۳ میلیون و ۵۶۳ هزار نفر در انتخابات و همه پرسی شرکت خواهند کرد.

۱۷ نامزد برای تصدی مقام ریاست جمهوری رقابت می کنند . مردم قرقیزستان امروز همچنین باید تصمیم بگیرند که نظام سیاسی این کشور ریاستی و یا پارلمانی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 "آرتم نوویکوف" نخست وزیر موقت قرقیزستان و برخی مقامات فعلی و سابق از جمله سورونبای جینبکوف رئیس جمهوری سابق هم در ساعات اولیه امروز رای خود را به صندوقها انداختند.

انتخابات روز ۱۰ ژانویه (یکشنبه ۲۱ دی) برای انتخاب یک رئیس جمهوری جدید، در قرقیزستان در پی ناآرامی‌های خیابانی ماه اکتبر برنامه‌ریزی شد. "سورونبای جینبکوف" رئیس جمهوری سابق قرقیزستان روز پنجشنبه  ۲۴ مهر ماه در پی ناآرامی‌های پس از انتخابات پارلمانی یکشنبه ۱۳ مهر (چهارم اکتبر سال ۲۰۲۰ ) از مقام خود کناره گیری کرد و "سدیر جباروف" (Sadyr Zhaparov) که بتازگی عهده‌دار مسئولیت نخست‌وزیری شده بود،‌ کفالت ریاست جمهوری را  بر عهده گرفت. این سومین قیام منجر به سرنگونی رئیس دولت در قرقیزستان از سال ۲۰۰۵ بود. جباروف که از چهره‌های ملی‌گرای مخالف دولت سابق است در جریان اعتراضات از زندان آزاد شده بود. 
ناآرامی سیاسی در این کشور ۶.۵ میلیون نفری پس از انتخابات پارلمانی ۱۳ مهر ماه آغاز شد که احزاب طرفدار دولت پیروز این انتخابات شدند و سایر احزاب حاضر در انتخابات حد نصاب ۷ درصد آراء برای ورود به پارلمان را کسب نکردند. کمیسیون انتخابات قرقیزستان روز سه شنبه ۱۵ مهر ماه درپی تظاهرات و ناآرامی ها نتایج انتخابات پارلمانی را ابطال کرد.

روز یکشنبه ۲۱ دی یک همه پرسی هم در قرقیزستان برگزار می‌شود و از مردم سوال می‌شود که نوع حکومت را بین ریاستی و پارلمانی انتخاب کنند. در صورتی که گزینه اول یعنی حکومت ریاستی رای بیاورد انتظار می‌رود که دوره‌ای از حکومت فرد مقتدر یادآور دوره ریاست جمهوری "قهرمان بیگ باقی‌اف" ( Kurmanbek Bakiyev) تکرار شود. باقی‌اف دومین رئیس جمهور قرقیزستان بود که از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۰ میلادی در قدرت بود، اما با اعتراضات گسترده آوریل ۲۰۱۰ مجبور به ترک کشور شد. 

برخی گزارشها حاکی است که جباروف رئیس جمهور موقت و نامزد پیشتاز انتخابات طرفدار تقویت جایگاه و قدرت رئیس جمهور با تاسیس نظام ریاستی همانند سایر کشورهای منطقه است اما برخی نیز طرفدار ادامه نظام پارلمانی فعلی هستند. او وعده داده که قدرت مردم را احیا خواهد کرد.

در صورتی که در همه پرسی امروز هیچکدام از دو گزینه ریاستی یا پارلمانی بیش از ۵۰ درصد آراء را کسب نکند در این صورت قرقیزستان به اجرای قانون اساسی فعلی ادامه خواهد داد. در حال حاضر نظام قرقیزستان تک مجلسی است و قوه اجرایی شامل رئیس جمهوری و نخست وزیر است و قدرت بین این دو مقام تقسیم شده است.

پس از آغاز به کار رئیس جمهور منتخب ، انتخابات برای گزینش اعضای ۴۰۰ شورای محلی و پارلمان این کشور هم اوایل تابستان برگزار خواهد شد. در صورتی که اکثریت رای دهندگان به دموکراسی پارلمانی رای دهند در این صورت اصلاحاتی در قانون اساسی اعمال خواهد شد و رئیس جمهور به یک مقام تشریفاتی منتخب پارلمان تبدیل می شود و تمام قدرت به نخست وزیر مورد تایید پارلمان تفویض خواهد شد.

در صورت رای مردم به نظام ریاستی ، مجلس قدرت انتخاب پارلمان و وزیران را از دست می دهد و در عوض قدرت استیضاح رئیس جمهور را خواهد داشت و رئیس جمهور هم قادر به انحلال مجلس خواهد بود. تعداد نمایندگان مجلس فعلی هم کاهش می یابد و یک مجلس مشورتی جدید با نام "شورای مشورتی امور قانون اساسی" تشکیل می شود که اعضای آن منصوب رئیس جمهور خواهند بود.

به گزارش اوراسیا تایمز ، با ابطال نتایج انتخابات پارلمانی مهر ماه ۱۳۹۹،‌ قرقیزستان در سال جاری میلادی همچنین قرار است مجددا انتخابات پارلمانی را برگزار کند و اگر جباروف بر کرسی قدرت تکیه زده باشد،‌ انتظار می‌رود که پارلمان بعدی قرقیزستان مطیع‌ترین پارلمان در تاریخ پس از استقلال این کشور باشد. 

به نظر می رسد که مقامات قرقیزستان با اصلاحات سیاسی پیشنهادی در پی خارج کردن کشور از فاز کنونی غیر قابل پیش بینی هستند. اما در عین حال برخی محافل نیز نگران کاهش فضای آزادی عمل جامعه مدنی و رسانه ها هستند. امروز در همین ارتباط گروهی از فعالان و مدافعان حقوق بشری در شهر بیشکک در اعتراض به تغییرات پیشنهادی در قانون اساسی راهپیمایی کردند.

هر چند تغییر به نظام ریاستی موجب از بین رفتن کامل ناهمگونی ها بین شمال و جنوب کشور نمی شود اما ممکن است تغییرات ناگهانی در عرصه سیاسی همانند تحولات سالهای ۲۰۰۵ ، ۲۰۱۰ و سال گذشته میلادی را متوقف سازد.

به گزارش ایرنا ، در سال ۲۰۰۵ در انقلابی که به «انقلاب گل لاله» مشهور شد، مخالفان دولت مستقر صحت انتخابات پارلمانی را زیر سوال برده و شورش‌های خیابانی را آغاز کردند. پس از گریختن «عسکر آقایف» رئیس جمهوری وقت قرقیزستان به قزاقستان و از آنجا به روسیه، انتخابات برگزار شده و دولت جدید به ریاست جمهوری «قربان‌بیک باقی‌یف» مستقر شد اما دیری نپایید که این کشور تازه استقلال‌یافته بار دیگر شاهد بحران سیاسی شد. این بار مردم در اعتراضاتی که با انتقاد از از فساد مالی و گرانی برق شروع شده بود، خواستار کناره‌گیری همان رئیس جمهوری شدند که در انقلاب پیشین به قدرت رسیده بود. 

انقلاب جدید که در سال ۲۰۱۰ روی داد و موسوم به «انقلاب آوریل» است، باعث تغییر رژیم سیاسی در قرقیزستان و تولد اولین نظام پارلمانی در آسیای مرکزی شد. باقی‌یف به بلاروس گریخت و «رزا اوتانبایوا» دولت موقت تشکیل داد.  پس از همه‌پرسی برای تغییر قانون اساسی، اوتانبایوا که در ابتدا قرار بود ۶ ماه در قدرت باشد، پس از نزدیک به دو سال فعالیت به عنوان اولین رئیس جمهوری زن در آسیای مرکزی، با انتخابات سال ۲۰۱۱ قدرت را به «الماس‌بک آتامبایف» واگذار کرد.

قرقیزستان در آسیای میانه که شاهد دو انقلاب در مدت کمتر از دو دهه بوده است سال گذشته هم شاهد رقابت و جنگ قدرت بین "سورونبای جینبکوف" رئیس جمهوری سابق با اتامبایف رئیس سابق دولت شد که از سال ۲۰۱۱ تا ۲۱۰۷ رییس جمهوری قرقیزستان بود. تا در نهایت پس از اعتراضات متعاقب انتخابات پارلمانی مهر ماه و ابطال نتابج انتخابات پارلمانی اکنون مجددا درصدد تغییرات سیاسی برای تحکیم ثبات است. 

برچسب‌ها رفراندوم بیشکک قرقیزستان انتخابات ریاست جمهوری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رفراندوم بیشکک قرقیزستان رفراندوم بیشکک قرقیزستان انتخابات ریاست جمهوری اخبار کنکور انتخابات پارلمانی ریاست جمهوری قانون اساسی رئیس جمهوری رئیس جمهور همه پرسی مهر ماه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۵۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا

دونالد ترامپ و جو بایدن در انتخابات مقدماتی درون حزبی جمهوری خواهان و دموکرات‌ها در پنسیلوانیا پیروز شدند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دونالد ترامپ و جو بایدن رئیس جمهور سابق و فعلی آمریکا در انتخابات مقدماتی درون حزبی جمهوری خواهان و دموکرات ها در ایالت پنسیلوانیا پیروز شدند.

براساس این گزارش، ترامپ در انتخابات مقدماتی درون حزبی جمهوری خواهان در پنسیلوانیا 83/4 درصد آرا را به خود اختصاص داد تا بدین ترتیب 67 نمایندگی دیگر از جمهوری خواهان برای شرکت در انتخابات نهایی به رئیس جمهور سابق برسد.

از سوی دیگر در جبهه دموکرات ها نیز، جو بایدن نیز توانست در انتخابات مقدماتی درون حزبی دموکرات ها در پنسیلوانیا، 93/1 درصد آرای دموکرات ها را به خود اختصاص داد تا بدین ترتیب 159 نمایندگی دیگر از دموکرات ها برای شرکت در انتخابات نهایی به وی برسد.

در همین حال، میانگین نظرسنجی های انجام شده نشان می دهد ترامپ با اختلاف اندک 0/4 درصدی نسبت به بایدن در ایالت هایی که رقابت تنگاتنگی بین نامزدها در آنجا وجود دارد، پیشتاز است.  

انتخابات مقدماتی درون حزبی جمهوری خواهان و دموکرات ها برای تعیین نامزد نهایی هر کدام از این احزاب در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر است.

ترامپ و جو بایدن، حدنصاب لازم از آرا برای نامزدی حزب‌های متبوع خود را به دست آوردند و رسماً وارد رقابت انتخاباتی برای بار دوم شدند.

این در حالی است که در اوایل ماه مارس جو بایدن و دونالد ترامپ موفق به کسب نامزدی دموکرات ها و جمهوری خواهان برای انتخابات ریاست جمهوری 2024 آمریکا شدند تا نخستین رویارویی دوباره دو نامزد انتخاباتی در حدود 70 سال اخیر در تاریخ این کشور رقم بخورد.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پنجم نوامبر سال 2024 برگزار می شود. نتایج نظرسنجی های جدید نشان می دهد رقابت دوباره بین دونالد ترامپ و جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر فشرده و تنگاتنگ است و ترامپ با حدود 2 درصد در تازه ترین نظرسنجی های ملی نسبت به بایدن پیشتاز است.

کارشناس انگلیسی: ترامپ تهدیدی برای اروپای شرقی استترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تکرار حمایت‌های دولت از گشت ارشاد
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • رئیس جمهوری با حدود یکصد اتهام
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • اهمیت تشخیص زودهنگام دیابت
  • سیاست خارجی ترامپ در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا
  • پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
  • معاون پارلمانی رئیس‌جمهور: دولت آماده تعامل با مجلس جدید است/ امیدواریم برخی لوایح در همین مجلس تصویب شوند
  • فن‌پرسی در آستانه نخستین تجربه سرمربیگری
  • ایران؛ ظهور یک ابر قدرت در عرصه بین الملل