Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسانه‌های ایران، امروز ۲۱ دی ۱۳۹۹ به دنبال حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا، به تحلیل شرایط سیاسی آمریکا پرداختند و این رخداد را نشانه لرزانی پایه‌های دموکراسی آمریکایی دانستند.

پس از حمله حامیان دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، به ساختمان کنگره این کشور در روزهای پایانی حضور ترامپ در کاخ سفید، رسانه‌های داخلی ایران از ۲ طیف سیاسی اصلاح‌طلب و اصولگرا امروز هم بخشی از اخبار و تحلیل‌های خود را به وقایع اخیر آمریکا اختصاص دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اغلب این رسانه‌ها حمله به کنگره آمریکا را نشانه لرزان و سست بودن پایه‌های دموکراسی آمریکایی دانستند. در این میان برخی از رسانه‌های اصلاح‌طلب بر این موضوع تاکید کردند که اگر چه ناآرامی‌های پس از انتخابات در آمریکا به دموکراسی در این کشور ضربه زد اما در نهایت حاکمیت نظام دموکراسی در آمریکا جلوی پیشروی ترامپ را به عنوان یک دیکتاتور خواهد گرفت.

 

رسانه‌های اصلاح‌طلب
ترامپ و آسیبی که به دموکراسی آمریکایی زد
روزنامه آرمان در یادداشتی با عنوان آبروریزی مدعی جهانی دموکراسی، نوشت: قطعا رویدادهای روز چهارشنبه سیاه کنگره به دموکراسی آمریکایی آسیب جدی وارد کرد و همانطور که ریچارد هارس، رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا توئیت کرد اگر دوران پساآمریکایی هم وجود داشته باشد این دوران از چهارشنبه ششم ژانویه آغاز شده است.


ترامپ؛ دیکتاتوری علیه بشریت
روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان ترامپ دیکتاتوری علیه بشریت، با اشاره به حادثه حمله حامیان ترامپ به کنگره آمریکا آورد: حادثه مذکور بسیار بزرگ است و تا مدت‌ها فضای سیاسی جهان را تحت تاثیر خود خواهد گذاشت و حتما انواع بحث‌ها و اظهارنظرها پیرامون آن صورت خواهد گرفت. اینکه قوی‌ترین دموکراسی‌های دنیا هم حصن حصین نیستند و از آسیب مصون نخواهند بود و با کمترین غفلت ممکن است بنیاد خود را از دست بدهند، حقیقت بزرگی است که برای چندمین بار در تاریخ به ثبت رسید. اتفاقا استبداد و خودرایی آقای ترامپ باعث شد که خیلی بد و شلخته‌وار به دموکراسی حمله کند و یکی از عوامل مهم شکست او همین بی‌قاعدگی و سطحی بودن در حمله است. اگر او با مقدمات و تدبیر و جلب نظر برخی از سیاستمداران به سست کردن پایه‌های دموکراسی امریکا می‌پرداخت و یک‌تنه در مقابل قانون کشورش برنمی‌خاست چه بسا موفقیت‌هایی به دست می‌آورد و آسیب‌پذیر بودن مردم‌سالاری را با اثبات می‌رساند. دیکتاتورها اگرچه در کلیات مثل هم هستند ولی در عمل بنا بر شخصیت و خصلت‌هایی که دارند به اعمال استبداد خود می‌پردازند و البته برخی از آنها به‌ شدت خطرناکند و ممکن است جهانی را به آتش بکشند کمااینکه هیتلر کرد. تاکنون هیچ عاملی به اندازه دیکتاتوری به بشریت خسارت نزده، خون نریخته و فلاکت و بدبختی فراهم نکرده است.  اگر مردم امریکا طی دو هفته آینده واقعا از شر آقای ترامپ راحت شوند باید جشن بگیرند و شکرانه بجا آورند که کشورشان از بلایی بزرگ نجات پیدا کرده است.

 

لزوم حدف کامل ترامپ
روزنامه ابتکار در گزارشی با اشاره به افزایش فشارها بر ترامپ از جمله تعلیق کاربری او در فیسبوک و توییتر و تلاش برای استیضاح و برکناری او چند روز مانده به پایان کارش در کاخ سفید نوشت: پس از تحولات روز چهارشنبه در ایالات متحده و حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره، در سه روز اخیر حزب دموکرات تلاش وسیعی برای استعفا و یا برکناری و استیضاح رئیس جمهور آمریکا آغاز کرده است.
علاج دردِ آمریکای کنونی این است که ترامپ را فقط از قدرت حذف نکنیم بلکه او را از کلیه فعالیت‌های سیاسی، تا ابد بازداریم. اگرچه که عزل انسان‌ها از حقوق مدنی‌شان، یک مسئله جدی و ناراحت کننده است، با این حال، دونالد ترامپ حقیقتا مستحقِ یک چنین مجازاتی است. این مساله در قانون بسیاری از کشورها نیز وجود دارد. به عنوان مثال، بر اساس قوانین آلمان، آن‌هایی که از حق آزادی بیان و یا دیگر آزادی‌های بنیادین سواستفاده کنند، به نحوی که در نهایت منجر به تضعیف لیبرال دموکراسی شود، احتمالا از کلیه حقوق خود محروم خواهند شد.
بدون تردید محروم سازی دائمی یک انسان از حقوقش، با هسته اصلی مفروضات دموکراسی، در تضاد است. هر انسانی می‌تواند افکار و ایده‌های ذهنی خود را تغییر دهد و در نتیجه محروم سازی دائمی افراد به دلیل دیدگاه‌های آن‌ها در یک زمان مشخص، چندان عادلانه و درست نیست. با این همه باید در مورد ترامپ گفت که اصلا به این مسائل نباید توجه کرد. او بارها و بارها، اصول دموکراسی آمریکایی را زیر پا گذاشته است. این یک جرم و جنایت بزرگ است که نباید از آن به راحتی گذشت. ترامپ فردی است که باید محاکمه شود. اگر ترامپ نمی‌خواهد طبق قواعد آمریکا و دموکراسی بازی کند، هیچ ایرادی ندارد که وی را به کل از بازی حذف کرد.

 

دموکراسی جلوی پیشروی ترامپ را گرفت
روزنامه همدلی در یادداشتی با عنوان چرا ترامپ نتوانست؟ به قلم شیرزاد عبداللهی روزنامه‌نگار، نوشت: «قدرت» میل به تمرکز دارد و قدرت متمرکز فسادآور است. ترامپ تمام مشخصات یک رهبر خودکامه را دارد. اگر ساختارهای قوی دمکراسی نبود او با تغییر قانون خود را رئیس جمهور مادام‌العمر می‌کرد. دمکراسی آسیب‌پذیر است، اما بشر تاکنون نظامی بهتر از دمکراسی را تجربه نکرده است. نظام دمکراسی بیمی از سرنگون شدن ندارد، زیرا هر چهار یا هشت سال یکبار سرنگون می‌شود! وقتی مردم می‌توانند در انتخابات همه مقامات و سیاست‌ها را تغییر دهند، جایی برای براندازی و انقلاب باقی نمی‌ماند. در دمکراسی همه جریان‌ها داخل بازی سیاست هستند و اپوزیسیون برانداز شکل نمی‌گیرد. در دمکراسی، جا برای فیلسوفی چپ‌گرا مانند نوام چامسکی، سناتور برنی سندرز سوسیالیست، حزب کمونیست و راست افراطی باز است. مردم در انتخابات بدون فیلتر تعیین می‌کنند چه کسانی برای مدتی معلوم بر آنها حکومت کنند.

 

ترامپ و ترس از بیشتر به خطر افتادن منافعش
تارنمای خبری و تحلیلی فرارو، تحلیلی بر حادثه حمله به کنگره آمریکا و تشدید تنش‌ها در این کشور منتشر کرد که در آن با اشاره به تغییر لحن ترامپ پس از حمله هوادارانش به کنگره آمریکا آمده است: وضعیت برای ترامپ در برهه کنونی و پس از حادثه حمله به کنگره آمریکا، به شدت وخیم شده است. او این را فهمیده و درست به همین دلیل است که لحن تهاجمی خود را ادامه نمی‌دهد.
چندان درست نیست اگر تغییر لحن او را به زمزمه‌ها در مورد احتمال استیضاح و یا برکناری وی با استفاده از متمم بیست و پنجم قانون اساسی آمریکا نسبت دهیم. بدون تردید در شرایط کنونی، احتمال برکناری ترامپ با استفاده از مکانیسم‌های یاد شده، چندان کارگشا نیست. شاید ترامپ به این دلیل لحن خود را تغییر داده، زیرا دریافته که تحریکات او جهت تهییج هوادارانش برای حمله به ساختمان کنگره، عملا او را در موقعیتی دشوار قرار داده است که به نفعش نیست. شاید نزدیکان ترامپ وی را به موضع گیری‌های جدید راضی کرده اند و سعی کرده اند به او بقبولانند که کاستن از میزان خساراتی که وی ایجاد کرده، کاملا به نفعش است.
اگرچه که احتمال دیگری نیز وجود دارد: شاید ترامپ با تغییر لحن خود سعی داشته همچنان خود را در قدرت که دقیقا همان چیزی است که وی بسیار به آن احساس علاقه دارد، نگه دارد. انسان‌هایی نظیر ترامپ دقیقا همین گونه هستند. آن‌ها در یک لحظه،‌های و هوی می‌کنند و درست لحظه‌ای بعد که از جلو میکروفون کنار می‌روند، لحنشان به صورت ناگهانی تغییر می‌کند. این انسان ها، تابع منافع لحظه‌ای هستند و جز منفعت محوری، هیچ چیز دیگری در ذهن ندارند. اگر ترامپ لحن خود را به ناگه تغییر داد، این یعنی وی منفعتِ خود را در این مساله یافته و الا، نمی‌توان انتظار داشت که در ترامپ و شخصیت وی تغییری ایجاد شده باشد.

 

رسانه‌های اصولگرا
تشدید فضای دوقطبی در آمریکا
روزنامه جوان در یادداشتی با عنوان آمریکا دیگر ایالات متحده نیست، درباره کشمکش‌های درون آمریکا نوشت: عـوام‌گـرایی ترامپ‏ محور نیرویی است که همچنان گسل قطبی‌شدگی را در امریکا فعال نگه می‌دارد. در این شرایط جنگ نظرسنجی‌ها در امریکا دوباره راه افتاده است. نتایج یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که با وجود اعتراضات هواداران ترامپ و حمله آنان به کنگره، میزان رضایت شهروندان امریکایی از وی افزایش یافته است. در این حالت توئیتر تصمیم گرفته است تعلیق حساب کاربری ترامپ را در این شبکه اجتماعی دائمی کند و ترامپ هم قول مقابله به مثل داد تا دوقطبی‌شدگی در هر دو بستر مجازی و واقعی در فضای سیاست‌ورزی امریکا افقی برای فرود نداشته باشد که هیچ، همچنان در حال اوج‌گیری و تبدیل شدن به قهر باشد.

 

روزنامه صبح نو هم در گزارش صفحه نخست خود با عنوان گسل ترامپ نوشت: در حقیقت، روند تحولات جامعه سیاسی آمریکا طی تمامی سال‌های بعد از۲۰۱۶ تاکنون، یعنی بعد از به قدرت رسیدن ترامپ، موید این امر است که دموکراسی آمریکایی به شدت آسیب‌پذیر بوده و عصر «پسا آمریکایی» کلید خورده است. آنگونه که «ریچارد هاس»، رییس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا می‌گوید، بعد از اشغال کنگره، «بعید است کسی در جهان دیگر به همان شکل ما را ببیند، احترام بگذارد، بترسدیا به ما وابسته باشد. به‌طور حتم اگر عصر پسا آمریکا تاریخی داشته باشد، مطمئنا  (روز تسخیر کنگره توسط طرفداران خشمگین ترامپ) است.


تارنمای خبری و تحلیلی خبرآنلاین در گفت‌وگو با علی بیگدلی کارشناس مسایل آمریکا، درباره حمله حامیان ترامپ به کنگره به این سوال که آیا آمریکا می‌تواند خود را از سراشیبی سقوط نجات دهد؟، پاسخ داد و به نقل از بیگدلی نوشت: با پیشرفت دموکراسی که در آمریکا و غرب در این صد و پنجاه سال اتفاق افتاده برخی باور نمی کردند که چنین اقدام غیر انسانی و غیر اخلاقی رخ دهد که بنیان های اخلاقی و دموکراسی را بهم ریخت و نتیجه افکار و ایده های پوپولیستی بود که در شاخه تی پارتی حزب جمهوری خواه وجود داشت. اما بعد از گذشتن این همه سال آمریکایی که خود را محور دموکراسی می دانست، انتظارش را نداشت و حوادث چهارشنبه یک لکه ننگی بر دامن دموکراسی امریکا نشاند و نشان داد که ایالات متحده در سراشیبی یک سقوط اخلاقی گرفتار شده است. این اتفاقت هیچ وقت جبران نمی شود. برخی ممکن است بگویند چون دموکرسی انعطاف پذیر است پس خودش را ترمیم خواهد کرد. ولی به هر حال این نقصی است که حالاحالاها جبران نخواهد شد و نشانه ای از دو پارچگی شدید آمریکاست که تا مدت ها می تواند ادامه داشته باشد.

 

دیکتاتوری دموکرات‌ها
روزنامه سیاست روز در گزارشی با عنوان دیکتاتوری بایدن، نوشت: رسوایی فروپاشی نقاب دروغین دموکراسی آمریکایی با تسخیر کنگره توسط معترضان در حالی جایگاه جهانی آمریکا را تحت الشعاع قرار داده که دموکرات ها به نیابت از بایدن به دنبال سرنوگونی ترامپ به رغم ۲ هفته باقی ماندن از ریاست جمهوری وی هستند که بسیاری آن را دیکتاتوری بایدن و دموکرات‌ها برای انحصار قدرت می‌دانند.
دموکرات ها و بایدن که در طول چهار سال ریاست جمهوری ترامپ با تحقیرهای وی همراه بوده‌اند اکنون برای انتقام گیری و نیز سیاست بلند مدت ماندن انحصاری در قدرت طرح استیضاح ترامپ را در دستور کار قرار داده‌اند.

کودتای ترامپ در آمریکا
خبرگزاری مهر گفت‌وگویی با پروفسور «دانیل سرور» مشاور سابق وزارت خارجه ایالات متحده منتشر کرد که در آن به نقل از سرور آمده است: آنچه در روزهای اخیر در این کشور رخ داده کودتا بوده و ایالات متحده تبدیل به کشوری شده که گرفتار دو دستگی است و چنین کشوری نمی تواند پایدار باشد. ترامپ باید بازداشت شود.

برچسب ها: دموکراسی ، کنگره آمریکا ، ترامپ لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000LgS

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: دموکراسی کنگره آمریکا ترامپ یادداشتی با عنوان دموکراسی آمریکایی پایه های دموکراسی ساختمان کنگره کنگره آمریکا ایالات متحده دموکرات ها رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۶۴۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه کلمبیا درباره احتمال اخراج دانشجویان هشدار داد

یک سخنگوی دانشگاه کلمبیای آمریکا اعلام کرد که دانشجویانی که به اشغال ساختمان‌های این دانشگاه بپردازند با خطر اخراج مواجه خواهند شد.

به گزارش ایسنا، یک سخنگوی این دانشگاه روز سه‌شنبه در واکنش به اشغال ساختمان «همیلتون هال» توسط دانشجویان در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی گفت: دانشجویانی که به اشغال ساختمان بپردازند با اخراج مواجه خواهند شد.

این سخنگو همچنین اعلام کرد دانشجویانی که تا بدین لحظه به صورت مسالمت‌آمیز دانشگاه را ترک نکرده‌اند تعلیق شده و دانشجویان ارشد از فارغ‌التحصیلی بازخواهند ماند.

دانشجویان آمریکایی ۱۸ آوریل جاری در محوطه دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک برای اعلام مخالفت خود با جنگ علیه نوار غزه تجمع کرده و از مدیران دانشگاه خود خواستند همکاری‌های آکادمیک‌شان با دانشگاه‌های رژیم صهیونیستی را متوقف کرده و سرمایه‌های خود را از شرکت‌هایی که حامی اشغال اراضی فلسطینی هستند، خارج کنند.

پس از مداخله نیروهای پلیس و بازداشت ده‌ها دانشجوی آمریکایی، خشم در دانشگاه‌های این کشور گسترش یافته و تظاهرات به ده‌ها دانشگاه دیگر در ایالت‌های مختلف این کشور رسید.

در ادامه جنبش دانشجویی بی‌سابقه‌ای در حمایت از فلسطین در دانشگاه‌های آمریکایی به دانشگاه‌های کشورهایی چون فرانسه، انگلیس و آلمان کشیده شد و همگی آنها اکنون شاهد برگزاری تظاهرات‌هایی در حمایت از ساکنان غزه و درخواست برای توقف جنگ در این منطقه و تحریم شرکت‌هایی هستند که سلاح در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ترامپ: دانشجویان را «شستشوی مغزی» دادند
  • وقایع دانشگاه‌های آمریکا وجهه دموکراسی غرب را نابود کرد
  • آیت‌الله علم‌الهدی: وقایع دانشگاه‌های آمریکا وجهه دموکراسی غرب را نابود کرد
  • دانشگاه کلمبیای آمریکا تبدیل به پادگان نظامی شد؛ ترامپ خوشحال شد
  • هشدار دانشگاه کلمبیا درباره احتمال اخراج دانشجویان
  • دانشگاه کلمبیا درباره احتمال اخراج دانشجویان هشدار داد
  • ترامپ از نتانیاهو ابراز نارضایتی کرد
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • صنعا: سرکوب دانشجویان موید دروغ بودن شعار دموکراسی آمریکاست
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟