Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@09:12:23 GMT

مدیریت علائم بیماران سرطانی با فناوری

تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۳۶۵۴۳

مدیریت علائم بیماران سرطانی با فناوری

صدها بیمار مبتلابه سرطان در یک آزمایش منحصربه‌فرد در انگلستان از الگوریتم‌های رایانه‌ای برای مدیریت علائم و بهبود وضعیت سلامتی خود بهره‌مند شده‌اند.

بیماران مبتلابه سرطان روده بزرگ، پستان یا زنان در مراحل اولیه، در آزمایش سیستم حسگرهای الکتروشیمیایی برای تشخیص سریع، دقیق و قابل‌حمل (eRAPID) دانشگاه لیدز انگلستان شرکت کردند که به آنان امکان می‌دهد علائم را به‌صورت آنلاین از خانه گزارش دهند و در مورد اینکه آیا خود مدیریتی دارند یا به دنبال مراقب پزشکی هستند، مشاوره فوری دریافت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماران در هفته‌های اول درمان، کنترل علائم و سلامت جسمانی بهتری را گزارش کردند، به‌وسیله سیستمی که در ۹ درصد بیماران پس از ۱۲ هفته از وخامت علائم جلوگیری می‌کرد. بیماران در پایان دوره آزمایشی چهارماهه خود، اطمینان بیشتری در مدیریت سلامت خود گزارش دادند.

نتایج نشان می‌دهد که بهبود سلامت جسمانی بیماران می‌تواند به روشی مقرون‌به‌صرفه و بدون افزایش حجم کار پزشکان حاصل شود. این اولین آزمایشی است که به‌طور خودکار مشاوره ارائه می‌دهد و یکی از معدود مواردی است که بیشتر بر روی بیماران در مراحل اولیه تمرکز دارد که هدف از درمان، معالجه سرطان است.

پروفسور گالینا ولیکووا، سرپرست برنامه، در انستیتوی تحقیقات پزشکی لیدز در سنت جیمز گفت: «تعداد فزاینده‌ای از بیماران سرطانی دامنه‌ای از درمان‌های ضد سرطان را دریافت می‌کنند به این معنی که بیماران عمر طولانی‌تری دارند و به دوره‌های مراقبت و نظارت بیشتری نیاز دارند. گزینه‌های نظارت از راه دور آنلاین، این پتانسیل را دارند که روشی بیمار محور، ایمن و موثر برای حمایت از بیماران در طول درمان سرطان و مدیریت کار بالینی فزاینده برای مراقبت از سرطان باشند.»

دکتر کیت آبسولوم، همکار دانشگاهی در انستیتوی تحقیقات پزشکی لیدز در سنت جیمز گفت: «نتایج دلگرم‌کننده این مطالعه کمک می‌کند تا راه برای پیشرفت و اصلاحات آینده این مداخلات در زمینه‌های گسترده‌تری برای سرطان هموار شود. همه‌گیری کووید-۱۹ بر لزوم این امر تاکید کرده  و تغییر را به سمت مراقبت‌های مجهز به فناوری افزایش می‌دهد، بنابراین نتایج این مطالعه بسیار به‌موقع است.»

بیماران سرطانی می‌توانند دامنه‌ای از علائم را تجربه کنند که می‌تواند ناشی از خود سرطان، سایر شرایط، یا عوارض جانبی شیمی‌درمانی و سایر روش‌های درمانی باشد که گاهی اوقات تهدیدکننده زندگی است و نیازمند بستری شدن در بیمارستان دارد. علائم می‌تواند کیفیت زندگی بیماران را به‌طور قابل‌توجهی کاهش دهد. نظارت و مدیریت بهتر می‌تواند باعث بهبود درمان و کاهش اضطراب جسمانی بیماران شود.

با کمک بودجه انستیتوی ملی تحقیقات سلامت (NIHR)، آزمایش سیستم حسگرهای الکتروشیمیایی برای تشخیص سریع، دقیق و قابل‌حمل (eRAPID)  انجام شد و این امر را تایید کرد که  می‌توان با استفاده از مشاوره خودکار، کنترل علائم را بهبود بخشید و برای بهبود وضعیت بیماران تلاش کرد. این تحقیق شامل ۵۰۸ بیمار ۱۸ تا ۸۶ ساله بود که شیمی‌درمانی را در مرکز سرطان لیدز شروع کرده بودند. همه بیماران تحت مراقبت معمول خود قرار گرفتند و ۲۵۶ نفر از آنان این سیستم را به‌عنوان مراقبت اضافی دریافت کردند.

شرکت‌کنندگان طی یک دوره مطالعه ۱۸ هفته‌ای،  به مجموعه سوالات خاص سرطان، هفته‌ای یک‌بار از طریق یک گزارش علائم آنلاین یا زمان بروز علائم جدید، پاسخ دادند. با استفاده از نمرات شدت علائم، الگوریتم رایانه‌ای که توسط محققان و پزشکان طراحی شد، تمام پاسخ‌ها را نمره‌گذاری کرد و مشاوره‌ای که  بیماران دریافت می‌کردند را تعیین کرد.

سوالات شامل میزان درد، حالت تهوع، زمان صرف شده در رختخواب و تامین نکردن نیازهای خانواده بود. شرکت‌کنندگان در مورد مدیریت علائم یا تماس فوری با بیمارستان، مشاوره مستقیم دریافت کردند. گزارش‌های علائم، بلافاصله در پرونده الکترونیکی بیماران نشان داده می‌شد و هشدارهای ایمیل برای گزارش‌های علائم شدید به‌طور مستقیم به پزشکان ارسال می‌شد.

درمجموع ۳۳۱۴ گزارش آنلاین تکمیل شد که ۱۸ هزار و ۸۶۷ علائم فردی را گزارش می‌کردند(به‌طور متوسط ۱۳ گزارش برای هر بیمار). هشدارهای اضطراری ۲۹ بار (کمتر از یک درصد) ارسال شد، درحالی‌که علائم جدی که نیازی به مراقبت فوری پزشکی نداشتند در ۴۶۱ مورد گزارش‌شد (۱۴ درصد). بیش از ۸۰ درصد از علائم خود گزارش‌شده منجر به مشاوره خودمدیریتی شد و یک‌راه حل مقرون‌به‌صرفه با نتایج بهتر برای بیماران فراهم کرد.

مزایای بالینی در سلامت جسمانی بیماران به‌خصوص در دوره اولیه درمان، بین هفته‌های ۶ تا ۱۲، زمانی که  چالش‌هایی در کنترل عوارض جانبی انتظار می‌رود، مشاهده شد.

مشاوره فوری باعث افزایش اعتمادبه‌نفس بیمار در مدیریت علائم خفیف و متوسط مرتبط با درمان می‌شود که می‌تواند کیفیت زندگی و توانایی ادامه درمان بیماران را تحت تاثیر قرار دهد و داده‌های آزمایش هیچ افزایشی در میزان بار کاری بیمارستان، هیچ تفاوتی در ارائه شیمی‌درمانی و هیچ‌گونه خطری برای ایمنی بیمار نشان نداد.

جولیا براون، استاد تحقیقات آزمایش‌های بالینی و مدیر انستیتوی تحقیقات آزمایش‌های بالینی در دانشکده پزشکی دانشگاه لیدز گفت: «این تحقیق شواهد به‌موقع و مهمی را ارائه می‌دهد که نظارت از راه دور و به‌موقع  بر بیماران سرطانی، به‌ویژه در شرایط همه‌گیری امکان‌پذیر است و می‌تواند به بهبود سلامت جسمانی بیماران منجر شود.»/ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: بیماران سرطانی جسمانی بیماران مدیریت علائم سلامت جسمانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۶۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توجه به موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری در گتوند

یاسر محمد جونی معاون سیاسی اجتماعی فرماندار گتوند گفت: فرزند آوری و جوانی جمعیت یکی از اهداف عالیه دولت است، که این موضوع در سطح کشور، استان و خاصه شهرستان گتوند از اهمیت بالایی برخوردار است.

او می گوید: از ادارات مربوطه در شهرستان انتظار می رود بیش از پیش در این رابطه اهتمام بیشتری داشته باشند و در فرهنگ سازی و ترویج فرزند آوری و جوانی جمعیت تلاش بیشتری داشته باشند.

 میلاد صافی معاون شبکه بهداشت و درمان گتوند گفت: فرزند آوری یک مبحث گسترده ای است، که ما نمی توانیم یک ارگان را در این خصوص دخیل بدانیم، بلکه از حاکمیت تا وضعیت اقتصادی و معیشتی و ...به این موضوع ارتباط مستقیم دارند، که مرکز بهداشت درمان گتوند در خصوص فرزند آوری و جوانی جمعیت در سطح شهرستان برنامه هایی را شروع کرده است.

معاون شبکه بهداشت و درمان گتوند گفت: در سال ۱۴۰۲ مرکزهای مشاوره ازدواج، باروری و آمادگی های زایمان در سطح شهرستان مداوم برقرار بوده است، که پیرو همین مسئله مقرر شده است که در سال ۱۴۰۳ دو مرکز مشاوره فرزند آوری و جوانی جمعیت در شهرهای جنت مکان و سماله دایر شود.

او می‌گوید: هدف از ایجاد مراکز مشاوره در سطح شهرستان گتوند، برای مشاوره و آموزش دادن به خانواده ها در خصوص فرزند آوری و جوانی جمعیت است.

معاون شبکه بهداشت و درمان گتوند گفت: در سال ۱۴۰۱ مرکز بهداشت و درمان  در سطح شهرستان ۶۸ درصد به خانواده ها مشاوره داد، که در سال ۱۴۰۲ به ۹۶ درصد رسیده است، امیدواریم که در سال ۱۴۰۳ این مشاوره هادر سطح شهرستان افزایش پیدا کند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • افزایش سرطان‌های سطح چشم / تشدید علائم بیماری‌های چشمی با قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا
  • توصیه‌هایی برای مقابله با بیماری آسم
  • یک آموزگار هدایای روز معلم را به کودکان سرطانی اهدا کرد
  • توجه به موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری در گتوند
  • درمان بیماران سرطانی در مراکز دولتی رایگان است/ نشان‌دار شدن بیش از دو میلیون بیمار خاص
  • رفلاکس معده؛ نشانه‌ها، علل و راه‌های درمان آن
  • درمان سرمازدگی حیوانات + بررسی علائم
  • داروی ایرانی بیماران SMA وارد بازار می‌شود / برنامه وزارت بهداشت برای پویش ملی سرطان
  • سل تراپی معجزه نمی کند/ حداقل دو سوم سرطانی ها در ایران حتماً زنده می مانند
  • ۵ روش از مؤثرترین درمان‌های مکمل در بهبود سرطان