Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش‌های گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه‌های جوان و وطن امروز به اظهارات فائزه هاشمی در گفتگو با انصاف نیوز واکنش نشان داده‌اند، بخش از مطالب منتشر شده در این خصوص در ادامه آمده است.

روزنامه وطن امروز نوشت: مطالعه تاریخ تحولات سیاسی ایران در دهه90 بدون توجه داشتن به کلیدواژه‌های «تحریم»، «مذاکره» و «دولت آمریکا» امری محال به نظر می‌آید، چه از آن رو که آغاز این دهه با شدت گرفتن «تحریم‌ها» علیه کشورمان همزمان شد و پس از آن نیز جریانی که از سال92 موفق به کسب دولت‌های یازدهم و دوازدهم شد، همه تمرکز خود را بر برجسته کردن این کلیدواژه معطوف کرد تا از قبل آن با شعار «مذاکره» با «دولت آمریکا» رای مردم را تصاحب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها تمام تلاش خود را کردند تا هر شخص، ایده و نقدی در نسبت با این کلیدواژه‌ها تحریم شود و پس از آن با تفسیر به رای تمام آنها به مانعی در برابر رفع تحریم‌ها، به انزوای منتقدان خود کمک کنند. در این میان جدی‌ترین خط حمله به منتقدان برای بی‌اعتبار کردن انتقادات‌شان بر این مدار پیگیری می‌شد که آنان مخالف برداشته شدن تحریم‌ها و متعاقب آن گشایش اقتصادی در زندگی مردم هستند، تا جایی که حتی رئیس‌جمهور نیز بارها در نطق‌های عمومی خود با استفاده از عباراتی همانند «کاسبان تحریم» سعی در نهادینه کردن این گزاره داشت. 

گذر زمان و پر شدن پیمانه عمر دولت روحانی آن هم در شرایطی که به گفته مقامات دولتی وضعیت تحریم‌ها در سال آخر دولت به مراتب سخت‌تر از زمان آغاز به کار روحانی است، باعث شده تا اظهارات متفاوت و متناقضی از طرف اصلاح‌طلبان برای فرار از مسؤولیت حمایت‌شان از روحانی مطرح شود، تا جایی که آنها بارها سعی کردند با ترامپیست خواندن منتقدان دولت، آخرین شانس‌های خود برای احیای خط تبلیغاتی سال‌های نخستین دولت را زنده کنند.

این فعال اصلاح‌طلب در حالی صراحتا از فشار بیشتر به کشورش با نیت ایجاد تغییرات سیاسی سخن به زبان می‌آورد که آنها در تمام دهه90 با تعریف خود به عنوان عاملان رفع تحریم موفق به کسب آرای عمومی شدند. اما نکته سیاه این اظهارات آن است که فرزند اکبر هاشمی‌رفسنجانی می‌گوید علاقه‌مند بوده است در آمریکا دونالد ترامپ پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ شود و تصریح می‌کند دلیل این تمایل این بوده است که فشارهای ترامپ بر ایران تداوم داشته باشد و تشدید شود تا این فشارها منجر به عقب‌نشینی ایران و تغییر در سیاست‌هایش شود.

اظهارات فائزه هاشمی‌رفسنجانی به وضوح ماهیت وی و همین‌طور جریان سیاسی حامی دولت در ایران را نسبت به فشارهای اقتصادی و تحریم‌های چند سال اخیر آمریکا علیه ایران نشان می‌دهد؛ جریانی که بقای خود را در گرو فشار آمریکا به ایران و در مضیقه قرار گرفتن مردم و کاهش سرمایه‌های مردم می‌داند و به عبارتی چشم امید به فشار امثال ترامپ بر ایران دارد و از همه مهم‌تر رفتار سیاسی خود را با فشارهای امثال ترامپ بر مردم ایران تنظیم می‌کند. نظیر اقدامی که برخی حواریون اکبر هاشمی‌رفسنجانی و حامیان دولت در سال گذشته انجام دادند و طی نامه‌ای خواستار عقب‌نشینی ایران در مقابل زیاده‌خواهی‌های ترامپ شدند. 

فائزه هاشمی از اعضای هیات مؤسس و از اعضای شورای مرکزی حزب دولت‌ساخته مرحوم رفسنجانی یعنی حزب کارگزاران سازندگی است؛ حزبی که یکی از اصلی‌ترین حامیان و روی کار آورندگان دولت حسن روحانی است.

روزنامه جوان هم در این‌باره نوشت: فائزه تحلیل‌هایی عمیق ندارد و مستندش همان آغاز مصاحبه که چندبار تأکید می‌کند نامه هاشمی را که بعد از فوتش محسن هاشمی تحویل رهبری داده، نخوانده؛ اما چندین تحلیل از همان نامه نخوانده ارائه می‌کند! خودش را اگر در نظر بگیریم، مواضعش مهم نیست، اما به نام پدر تمام کردن و بعد از فوت پدر همچنان از وجهه او هزینه کردن برای خود و پایان ندادن به ادا‌های آقازادگی است که اهمیت دارد.

او ساده و شفاف حرف می‌زند، گرچه موضع گیری‌اش مشمئزکننده است؛ دفاع از رئیس جمهوری بیگانه و خارجی که پای سیاست‌هایش را روی گلوی مردم ایران گذاشت و فشار حداکثری ایجاد کرد، شرم‌آور است. برای چه؟ فقط برای اینکه می‌خواهیم حرف و موضع ما در مورد نظام و کشور خودمان به کرسی بنشیند و او هم همچون ما علیه حکومت بود.

سه گزاره تحریم، ترور و توهین خلاصه همه آن چیزی است که ترامپ علیه ایران انجام داد. حالا فائزه در مقام دختر هاشمی رفسنجانی آمده و از این ترامپ و از این عملکرد دفاع می‌کند. او می‌توانست هر زمان دیگری و بدون پر کردن محتوای صحبت‌هایش از کلمه «بابا» و خرج کردن از نام مرحوم هاشمی، مواضعش را بگوید، اما حالا در مصاحبه یادبود سالگرد پدرش است که می‌گوید: «برای ایران دوست داشتم آقای ترامپ انتخاب شود ولی اگر یک امریکایی بودم به آقای ترامپ رأی نمی‌دادم.» خبرنگار می‌پرسد که «چرا فکر می‌کنید اگر ترامپ بود برای ایران بهتر بود؟» و فائزه هاشمی جواب می‌دهد: «به خاطر همین فشار‌هایی که می‌آورد، بالاخره شاید یک تغییر سیاستی اتفاق بیفتد. مردم هر چه تلاش می‌کنند اصلاحات انجام بگیرد «مرغ یک پا دارد» و هیچ خبری نمی‌شود و برعکس مردم سرکوب می‌شوند، شاید اگر فشار‌های آقای ترامپ ادامه پیدا می‌کرد، بالاخره ما مجبور می‌شدیم یک تغییر سیاست‌هایی را داشته باشیم. این تغییر سیاست‌ها حتماً به نفع مردم می‌توانست اتفاق بیفتد. دموکرات‌ها کمی شُل و وِل هستند. یعنی با آمدن دموکرات‌ها این موضع خطای ما بیشتر تقویت می‌شود، امیدوارم نشود ولی چنین چشم‌اندازی دارد.»

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: ترامپ فائزه هاشمی تحریم هاشمی رفسنجانی هاشمی رفسنجانی فائزه هاشمی سیاست ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۳۷۸۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است

رئیس‌جمهور گفت: تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده و حرکت مردم ایران را کند نکرده و پیشرفت ادامه داشته است و ایران امروز را می‌توان کشوری پیشرفته و فناور نامید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری با همتای سریلانکایی خود با بیان اینکه بعد از انقلاب روابط خوبی ایران و سریلانکا برقرار شد، تصریح کرد: این روابط رو به توسعه است و طی گفت‌وگوهایی که با رئیس جمهور و همکاران شأن داشتیم قرار شد این همکاری‌ها در حوزه‌های گردشگری، کشاورزی، صنعتی، تجاری و اقتصادی فرهنگی و علمی و فناورانه بین دو کشور ادامه یابد.

وی ضمن ابراز امیدواری برای توسعه روابط ایران و سریلانکا اظهار کرد: امیدواریم روابط ایران و سریلانکا به توسعه همکاری دو کشور و ملت بینجامد ظرفیت‌های خوبی در دو کشور است و تبادل آنها به نفع هر دو کشور و منطقه خواهد بود.

آیت الله رئیسی از اعلام آمادگی کشورمان برای صدور خدمات فنی و مهندسی خبر داد و تاکید کرد: برای صدور خدمات فنی و مهندسی آمادگی داریم؛ حتماً در توسعه اقتصادی سریلانکا ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی مشارکت کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: به مردم و مسئولان سریلانکا می‌گویم که تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده و حرکت مردم ایران را کند نکرده و پیشرفت ادامه داشته است ایران امروز را می‌تواند کشوری پیشرفته و فناور نامید.

وی از تشکیل کمیسیون مشترک میان ایران و سریلانکا خبر داد و بیان کرد: مقرر کردیم با پیگیری وزاری خارجه دو کشور کمیسیون مشترک هر چه سریع‌تر تشکیل شود و سازوکار روابط تجاری و اقتصادی و کشاورزی و علمی فناوری را مورد بررسی قرار دهند و این تصمیمات سریعاً اجرایی شود.

رئیس جمهور بیان کرد: مثل آنچه در این پروژه بزرگ گذشت، تأمین مالی از شما، و انتقال فناوری و صدور خدمات فنی مهندسی از ایران نمونه این طرح می‌تواند در حوزه‌های مختلف به پیشرفت کشور دوست و برادر سریلانکا کمک کند

آیت الله رئیسی جنایت و کودک کشی در غزه را موجب تأسف بشریت دانست و خاطر نشان کرد: پیروان همه ادیان در دنیا متأسفند کسانی که در شکل انسان جنایتی می‌کنند که هیچ درنده ای این همه جنایت مرتکب نمی‌شود؟ تأسف بارتر این است که این جنایت چرا مورد حمایت غربی هاست؟ با چه منطقی از نسل کشی حمایت می‌کنند؟ تأسف بارتر این است که چرا سازمان‌های حقوق بشری و شورای امنیت و سازمان ملل از کارآمدی افتاده‌اند و کاری برای مقابله با این جنایت در غزه نمی‌کنند؟

«رانیل ویکرمسینگه» رئیس جمهور سریلانکا در ادامه این در نشست خبری تصریح کرد: جناب آقای رئیسی ریاست محترم جمهوری اسلامی و اعضای محترم هیأت دولت ایران! ابتدا از پذیرفتن دعوت اینجانب و سفر شما به سریلانکا تشکر می‌کنم. امروز پروژه چند جانبه سد افتتاح شد که ۱۲۰ مگاوات برق را تأمین می‌کند. از ایران برای مشارکت در ساخت این سد و انتقال دانش و فناری ساخت سد تشکر می‌کنم.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه توانستیم پروژه مشترکی را میان دو کشور به نحو مطلوبی اجرا و بهره برداری کنیم، بیان کرد: از مردم ایران تشکر می‌کنم و به آنها به دلیل دستیابی به فناوری برق و انتقال آب و سدسازی تبریک می گویم. انتقال آب و تولید برق از مهمترین مذاکرات نشست‌های امروز بود.

رئیس جمهور سریلانکا حمایت ایران را موجب ثبات اقتصادی در کشور خود دانست و خاطر نشان کرد: از این تریبون از حمایت‌های ایران در برابر بحرانی اقتصادی چند سال گذشته کشورمان تشکر می‌کنم، این حمایت‌ها منجر به ثبات اقتصادی در کشورمان شد و آیت الله رئیسی گفتند این حمایت‌ها ادامه می‌یابد و حتماً منجر به رفاه در سریلانکا خواهد شد.

«رانیل ویکرمسینگه» با اشاره به امضای ۵ سند همکاری با ایران گفت: در طول گفتگوهای امروز در نشست‌های دوجانبه مسائل سیاسی اقتصادی فرهنگی تجاری و.. مطرح شد و دو دولت به امضای ۵ توافق نامه در زمینه‌های فرهنگی، ورزشی و علمی و فناوری … پرداختند تا از این طریق به افزایش مناسبات دو جانبه و ارتباط میان مردم دو کشور اقدام کنیم. دو کشور در حوزه همکاری در کارگروه اقیانوس هند و نیز سازمان ملل متحد به تفاهم رسیدند. گفتگوهای بسیار خوبی در خصوص چالش‌های کنونی جهان داشتیم و در برخی موضوعات توافق کردیم در حوزه امنیت غذایی و توسعه فناوری تفاهم کردیم.

وی بیان کرد: بسیار خوشحالم به اطلاع شما برسانم که ایران و سریلانکا برای ایجاد صلح آرامش و امنیت در اقصی نقاط دنیا از طرق صلح دموکراسی و گفت وگو هم نظر هستند.

رئیس جمهور سریلانکا خاطر نشان کرد: امروز در نشست خودمان با ریاست جمهوری درباره سرزمین‌های اشغالی فلسطین و رفع آلام و دردهای مردم فلسطین گفت وگو کردیم سریلانکا بر این باور است که این موضوع از طریق مذاکره قابل حل و فصل اسات و باید بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد حل و فصل شود. باید تهاجم به غزه بلافاصله متوقف شود. دولت سریلانکا صندوق حمایت از کودکان غزه تشکیل داده و یک میلیون دلار به صندوق کودکان سازمان ملل برای اعطا به کودکان غزه تخصیص داده شده است.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله رئیسی در صدر هیأتی بلندپایه برای بازدید یک روزه از سریلانکا و به دعوت رسمی رئیس جمهور این کشور صبح امروز به کلومبو سفر کرد.

وزرای نیرو، نفت، امور خارجه و فرهنگ و ارشاد اسلامی رئیس‌جمهور را همراهی می‌کنند. در این سفر مگاپروژه های برق‌آبی که به همت مهندسان ایران و با هزینه‌کرد کامل دولت سریلانکا احداث شده، با حضور رؤسای جمهور به بهره‌برداری رسید.

کد خبر 747698

دیگر خبرها

  • دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • پاشنه آشیل مجلس دوازدهم از نگاه سخنگوی حزب اعتدال و توسعه /جریان رائفی پور به دنبال هدایت و مدیریت مجلس است
  • فیلم محاصره وزیر جوان دولت رئیسی در میان مردم معترض
  • اجرای نمایش عروسکی«استخوان ماهی جادویی» برای کودکان رفسنجانی
  • لزوم کنترل سرعت خودرو‌ها در بزرگراه خلیج فارس و آیت الله هاشمی رفسنجانی بم
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، تلاشی سیاسی و بی‌اثر برای کسب رضایت صهیونیست‌ها
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است
  • ملت‌های مسلمان، یهودی، مسیحی و بودایی حقوق فلسطینیان را از کشورهای حامی رژیم صهیونیستی مطالبه می‌کنند