Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید رضایی، مدیر گروه روان‌شناسی کودکان استثنایی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه کرونا مشکلات کودکان اوتیسم را مضاعف کرده است، اظهار کرد: کودکان اوتیسم بیشتر از آن که نیاز به آموزش داشته باشند، نیاز به برنامه‌های توانبخشی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متاسفانه دستورالعمل‌ها و محدودیت‌هایی که وزارت بهداشت ایجاد کرده است، شرایط این کودکان و خانواده‌های آن‌ها را بحرانی کرده است.

او افزود: مشکل خانواده‌ها این است که نمی‌توانند کودکان اوتیسمی را در خانه مهار کنند. این کودکان برای آن که بتوانند تخلیه هیجانی شوند؛ باید بیرون بروند و خوراک روزانه توانبخشی را از کلینیک‌های توانبخشی دریافت کنند. اما محدودیت‌های مراکز، مشکلات آن‌ها را افزون کرده و به موازات مشکلات رفتاری که این کودکان در خانه دارند، درگیری خانواده‌ها بیشتر شده است.

این متخصص روان‌شناسی کودکان، با بیان اینکه مسئله اوتیستیک با آموزش‌های مجازی حل نمی‌شود، گفت: یکی از بی عدالتی‌های آموزشی و پزشکی در شرایط کرونایی، شامل کودکان با نیازهای ویژه به خصوص کودکان اوتیستیک شده است. در شرایط کنونی آموزش و پرورش استثنایی دقیقا رفتاری برابر با کودکان عادی داشته است.

او با بیان اینکه کودکان با نیازهای ویژه در دریافت اطلاعات از طریق فضای مجازی مشکل دارند، بیان کرد:کودک استثنایی باید ببیند، لمس کند و عینیت برایش داشته باشد. کودک استثنایی تحمل شلوغی را ندارد، نمی‌تواند با گوشی و لپتاپ ارتباط بگیرد و تحمل صدا و نور آن را ندارد.

در خانه ماندن برابر است با مرگ تدریجی کودکان استثنایی

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی، با اشاره به لزوم حضور کودکان اوتیسم در فضای بیرون از خانه، تاکید کرد: باید در صورت امکان شرایطی ایجاد شود تا هم معلم و هم دانش آموز در مدارس حضور داشته باشند، به گونه‌ای که هم شرایط سلامتی معلمان حفظ شود و هم کودکان در خانه نمانند، زیرا درخانه ماندن با مرگ تدریجی کودکان استثنایی برابر است.

رئیس مرکز تحقیقات علوم شناختی دانشگاه علامه طباطبایی، گفت: با توجه به تعداد بالای کودکان با نیازهای ویژه، باید درک درست تری از این کودکان، به ویژه کودکان اوتیستیک داشت. امروزه اگرچه مراکز توانبخشی آموزشی تعطیل هستند، اما می‌توان از طریق شبکه‌های مجازی بصورت telepractice (ارائه تمرین‌های تلفنی)، و telerehabilitation (ارائه تمرین‌های توانبخشی مجازی)، آموزش‌ها را دنبال کرد.

او افزود: این آموزش‌ها بیشتر از آن که فرزند را پشتیبانی کنند، پدر و مادر را پشتیبانی می‌کنند. در روش telerehabilitation، ابتدا به پدر و مادر آموزش داده می‌شود. پدر و مادر آن را اجرا کرده و فیلمی را از نحوه اجرا به  روان‌شناس ارسال کرده و بازخورد آن را دریافت می‌کنند. در حال حاضر هم در داخل و هم در خارج از ایران، مراجعات از طریق telerehabilitation، از طریق شبکه‌های مجازی صورت می‌گیرد. ابتدا مشکل کودک ارزیابی می‌شود؛ که عمده این کودکان مشکل حسی- حرکتی دارند و پس از ارزیابی کودک و تشخیص مسئله،  آموزش مجازی به پدر و مادر هفته‌ای یک جلسه، از طریق شبکه‌های اجتماعی ارائه می‌شود. ارائه تمرینات متعدد از طریق حس لامسه، عمقی، وستیبولار، در یک هفته صورت می‌گیرد. البته بعضی از تمرینات  ممکن است دو یا سه هفته به طول بینجامد.  

رضایی در ادامه بیان کرد: این تمرینات تا جایی ادامه پیدا می‌کند که حداقل کودک، پس‌رفت نکند، زیرا این کودکان در صورت دریافت نکردن خوراک روزمره توانبخشی، پس‌رفت می‌کنند و وضعیتشان روز به روز بدتر می‌شود. در حقیقت اولین هدف توانبخشی، تثبیت شرایط جسمی، ذهنی و روانی است؛ لذا مداخلات توانبخشی چه به صورت حضوری چه به صورت غیرحضوری همواره باید وجود داشته باشد.

این متخصص روان‌شناسی کودکان در پایان یادآوری کرد: شرایط شناختی، روحی و روانی کودکان اوتیسم به گونه‌ای نیست که تنها آموزش‌های مجازی را دنبال کنند، مگر اینکه تمرین‌های توانبخشی مانند telepractice و telerehabilitation به کار گرفته شوند.

بیشتر بخوانید

فقدان محتوای آموزشی برای دانش آموزان استثنایی در صدا و سیما

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آموزش و پرورش آموزش مجازی کودکان اوتیسم پدر و مادر آموزش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۰۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، قاسم عمو عابدینی معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در پیام تبریکی به مناسبت دهه سرآمدی آموزش، این دهه را فرصت مغتنمی دانست تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم.

متن پیام تبریک قاسم عموعابدینی به شرح زیر است:

خدمت‌رسانی به جامعه، فرهنگ‌سازی و توسعۀ حرفه‌ای تدریس از جمله اهداف راهبردی دانشگاه‌های موفق دنیاست. جایگاه والای ایران در کسب دستاورد‌های علمی، مرهون تلاش‌های عالمانه و متعهدانه اعضای هیات علمی و یاوران علمی است که روشنی‌بخش مسیر اعتلای دانایی و فرهیختگی‌اند. بخش اعظم این تلاش‌ها در کلاس‌های درس که سنگر اصلی خدمت‌رسانی اساتید است، در تعامل اثربخش با دانشجویان رقم می‌خورد.

دهه سرآمدی آموزش فرصت مغتنمی است تا به ساحت آموزش که ساحت تولید و نشر معرفت و حکمت است، ادای احترام کنیم و تلاش‌های پیشگامان این عرصه را قدر بنهیم. توجه به کیفیت در آموزش عالی از لوازم نقش‌آفرینی دانشگاه‌ها در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی است و همت ستودنی و کوشش خستگی‌ناپذیر بزرگ‌مردان و زنانی که طلایه‌داران علم‌آموزی و معرفت‌افزایی هستند، در تحقق دانشگاه حکمت‌بنیان و تمدن‌آفرین نقشی مهم و غیر قابل انکار دارد.

در دانشگاه ها، اساتید نه تنها از آثار علمِ آموزش، بهره‌مند هستند، بلکه در تولید آن مشارکت دارند و تولید این دانش منحصر به متخصصان آموزش نیست. تحقق دانشگاه تمدن‌ساز و حکمت‌بنیان و تحقق مرجعیت علمی و سرآمدی جهانی آموزش، نیازمند توجه جدی به مقولۀ آموزش است و بر این اساس رویکرد برنامه‌محوری، استادمحوری، شاگردپروری و اخلاق‌مداری در کانون توجه نظام آموزش عالی کشور بر اساس برنامه هفتم توسعه قرار دارد.

معاونت آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، با تأکید بر نقش مهم اساتید در این مسیر، انتخاب سرآمدان آموزشی را مورد توجه قرار داده است. دهه سرآمدی آموزش در سال ۱۴۰۳ با شعار «سرآمدی آموزشی، هدفمندی و مردمی‌سازی آموزش» از هشتم تا هفدهم اردیبهشت ماه در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور با هدف تبیین جایگاه والای آموزش و تقدیر و تجلیل از سرآمدان آموزشی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور برگزار می‌شود.

در پایان، با تبریک دهۀ سرآمدی به همه تلاشگران عرصه آموزش در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، بر عهد خود، که حمایت همه‌جانبه از توسعه کیفی، نیازمحوری و مبتنی بر دانایی فرایند آموزشی است، تأکید می‌کنم و از همه دست‌اندرکاران برای برگزاری هر چه با شکوه‌تر این مراسم دعوت می‌نمایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شهریه مدارس غیردولتی، شفاف می‌شود؟!
  • آموزش سواد مالی به کودکان
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • نخستین مدرسه هوشمند کودکان استثنایی در شهر جدید سهند افتتاح شد
  • همایش روز جهانی اتیسم در رشت
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • بعضی استان‌ها مدرسه اوتیسم ندارند/ نحوه استخدام معلم در مدارس اوتیسم
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • شناسایی ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در نیشابور