Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@06:32:48 GMT

تستی که آمار طلاق را جابجا می‌کند!

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۴۱۱۹۰

تستی که آمار طلاق را جابجا می‌کند!

ایسنا/چهارمحال و بختیاری امروز افزایش آمار واقعه طلاق در کشور نگران‌کننده شده است، این مسئله تنها مختص استان‌های بزرگ کشور نظیر تهران و اصفهان نیست، بلکه در استان‌های کوچکی هم‌چون چهارمحال و بختیاری که دارای فرهنگ بومی و سنتی نیز هستند تا حدودی تعجب برانگیز است.

به گزارش ایسنا، طبق آمار ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال چهارمحال و بختیاری در مقایسه آمار ثبت واقعه ازدواج در استان در مجموع طیشش ماهه سال ۹۹ نسبت به سال ۹۸ در مجموع جمعیت شهری و روستایی با افزایش ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۱ درصدی ازدواج در استان مواجه بودیم، اما در جمعیت شهری در این مدت با کاهش ۱.۲ درصدی ازدواج و در روستاها با افزایش ۹.۷ درصدی ازدواج روبرو بودیم.

همچنین در ثبت واقعه طلاق در چهارمحال و بختیاری، در سال شش ماه ابتدایی سال ۹۸ حدود ۶۸۴ واقعه طلاق به ثبت رسیده بود اما این عدد در مدت مشابه سال ۹۹ به عدد ۷۴۱ رسید که با افزایش۸.۳ درصدی طلاق در استان مواجه بودیم.

نکته قابل توجه در آمار واقعه طلاق در چهارمحال و بختیاری، افزایش ۴۶.۲ درصدی واقعه طلاق در جمعیت روستایی است، در حالیکه در جمعیت شهری استان تنها با افزایش ۳.۵ درصدی طلاق مواجه بودیم.

میانگین سنی ازدواج در چهارمحال و بختیاری از سن ۲۵.۳ در سال ۹۵ به ۲۷.۵ در سال ۹۸ رسیده است و سن طلاق نیز در این مدت از ۳۲.۳ به ۳۴.۷ سال رسید که نشان‌دهنده افزایش سن طلاق است.

همچنین طبق آمار ارائه شده از سوی مسئولان استانی در اوایل دهه هفتاد در چهارمحال و بختیاری از هر ۶۰ واقعه ازدواج یک مورد منجر به طلاق می‌شد، اما اکنون از هر ۴.۵ ازدواج یک مورد منجر به طلاق می‌شود که این رشد چشمگیر علل مختلفی را در دل خود پنهان کرده است.

این روزها احساس می‌شود توقعات افراد از زندگی زناشویی بالا رفته است و وقتی زوجین نمی‌توانند توقعات طرف مقابل را در ازدواج برطرف کنند، به‌جای حل مشکل اولین راهکار برای آن‌ها جدایی است، در حالیکه این مشکلات جزئی بوده و با چند جلسه مشاوره قابل حل است، متاسفانه امروز ازدواج‌ها به شیوه امروزی انجام می‌شود و دختر و پسر قبل از اینکه وارد مراسم خاستگاری و آشنایی خانواده‌ها باهم یکدیگر شوند به قول قدیمی‌ها همه چیز را بین خودشان حل کرده‌اند.

آمارهای نگران‌کننده طلاق حاکی از این است که جوانان به جای شناخت عمقی از شخصیت یکدیگر با احساسات تصمیم می‌گیرند و تب تند عشق و عاشقی آن‌ها پس از مدت کوتاهی فروکش می‌کنند و می‌بینند زندگی زناشویی فراتر از دوره شیرین نامزدی و یا حتی دوستی قبل ازدواج است، سپس این زوج سر ناسازگاری می‌گذارند و در نهایت این ازدواج منجر به طلاق می‌شوند.

کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی معتقدند یکی از راه‌های کاهش واقعه طلاق و آسیب‌های ناشی از ازدواج ناموفق مشاوره قبل، حین و بعد از ازدواج است، همچنین تست شخصیت‌شناسی به زوجین کمک می‌کند تا راحت‌تر بتوانند ویژگی‌های شخصیتی طرف مقابل را بشناسند و با آگاهی کامل برای ازدواج تصمیم بگیرند.

اجرای طرح تحکیم بنیان خانواده در چهارمحال و بختیاری

سیدمحمد موسوی معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری پیش از این از اجرای طرح تحکیم بنیان خانواده در ۹ گام در استان خبر داده و گفته بود: اجرای این طرح موجب کاهش آمار طلاق، مشکلات خانوادگی، آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق و ... می‌شود.

وی افزود: اجرای طرح تحکیم بنیان خانواده نیازمند اعتبارات ویژه و برخی موارد قانونی برای الزام زوجین به انجام برخی اقدامات در قبل از ازدواج است، در اجرای این طرح در حال حاضر آموزش حین ازدواج برای زوج‌ها اجباری شد. 

موسوی اضافه کرد: انجام تست شخصیت‌شناسی یکی از راه‌های موثر برای جلوگیری از برخی مشکلات در زندگی زناشویی و طلاق است، این تست با هزینه ۳۳۰ هزار تومان انجام می‌شود، اما زوجین تمایل چندانی برای انجام این تست ندارند، برای ترغیب جوانان در شهرستان‌های شهرکرد و لردگان این تست در مراکز منتخب با تخفیف ۳۰ تا ۵۰ درصدی انجام می‌شود، درصدد هستیم انجام این تست را برای زوجین اجباری کنیم.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری یادآور شد: زوجین برای انجام ازدواج هزینه‌های بسیاری را صرف خرید لباس عروس، آرایشگاه، آتلیه، تالار و سایر موارد می‌کنند، اما تمایل چندانی برای انجام این تست که می‌تواند از وقوع مشکلات در زندگی زناشویی آن‌ها جلوگیری کند را ندارند.

وی مشاوره در حین اختلافات بین زوجین را یکی دیگر از گام‌های طرح تحکیم خانواده عنوان کرد و توضیح داد: این مشاوره موجب شد ۴۸ درصد اختلافات بین زوجین منجر به صلح و سازش شود، این مسئله موجب کاهش ورودی پرونده به دادگستری نیز می‌شود.

موسوی با تاکید بر اینکه مردم تمایل چندانی به یادگیری مهارت‌های زندگی و مشاوره خانواده ندارند، خاطرنشان کرد: متاسفانه بسیاری از موارد خشونت علیه زنان و کودکان به دلیل نداشتن مهارت مردان در برخورد با زنان در ایام خاص و نحوه برخورد با کودک، نوجوان و جوان است.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری افزود: هم‌اکنون در راستای اجرای طرح تحکیم خانواده دو مرکز مشاوره در شهرستان شهرکرد و لردگان تحت نظر معاونت پیشگیری از قوع جرم دادگستری از زوجین تست شخصیت‌شناسی انجام می‌دهند، شهرستان‌های از جمله فارسان و سامان نیز متقاضی احداث مرکز مشاوره در این حوزه هستند.

۲۰ تا ۳۰ درصد اختلافات زناشویی در زندگی به خصوصیات شخصیتی زوجین برمی‌گردد

فریبرز جباری‌فرد روانشناس خانواده در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص مزایای تست شخصیت‌شناسی برای کاهش طلاق در زوجین، اظهار کرد: یکی از علل اصلی طلاق  در جامعه بحث شخصیت‌های زوجین است، مشکلات شخصیتی می‌تواند مشکلات پایداری را در زندگی ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات شخصیتی در زندگی معمولا حل نشدنی هستند، خاطرنشان کرد: معمولا مشکلات شخصیتی در فرد در قبل از ازدواج و در تحقیقات قابل شناسایی نیستند، زیرا شخص اطلاعات و تخصص کافی برای شناسایی ویژگی‌های شخصیتی در افراد را ندارد.

جباری‌فرد افزود: مسائل و ویژگی‌های شخصیتی پنهان هستند و به راحتی قابل تشخیص نیستند، اما تست‌های شخصیت‌شناسی از جمله MBTI ، MMPI، میلون و ... است که براساس یکسری استانداردها و فرهنگ‌های مختلف طراحی شده‌اند می‌توانند ویژگی‌های پنهان شخصیتی فرد را آشکار کنند، این تست‌ها روایی و پایایی دارند.

مسئول مرکز انجام تست شخصیت‌شناسی به زوجین در آستانه ازدواج تاکید کرد: تست‌های شخصیت‌شناسی قبل از ازدواج می‌تواند یک چراغ راه برای زوجین باشد تا از ویژگی‌های شخصیتی یکدیگر اطلاع پیدا کنند، این تست‌ها معمولا در چند مقیاس شخصیت افراد را می‌سنجد و زوجین با اطلاع کامل تصمیم می‌گیرند.

این روانشناس خانواده با اشاره به اینکه برخی افراد جامعه از نظر شخصیتی برون‌گرا و برخی درون‌گرا هستند، گفت: بنابراین ویژگی‌های شخصیتی این افراد متفاوت است، گاهی این فرد می‌توانند پس از ازدواج مکمل یکدیگر شوند اما در برخی مواقع هم نیز نمی‌توانند با ویژگی‌های رفتاری یکدگیر کنار بیایند.

وی با بیان اینکه حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد اختلافات زناشویی در زندگی به خصوصیات شخصیتی زوجین برمی‌گردد، عنوان کرد: زوجین با انجام این تست قبل از ازدواج می‌تواند آگاهانه تصمیم بگیرند و اختلافات آن در زندگی آینده بسیار کم می‌شود.

جباری‌فرد بیان کرد: هزینه انجام این تست حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است، اما با پیگیری‌های معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری چهارمحال و بختیاری در مراکز منتخب این تست هم‌اکنون با یک سوم هزینه برای زوجین قبل از ازدواج انجام می‌شود، همچنین برای زوجینی که توانایی مالی ندارند این تست رایگان است.

این مدرس دانشگاه در حوزه روانشناسی با تاکید بر اینکه انجام تست شخصیت‌شناسی قبل از ازدواج به تداوم زندگی زناشویی کمک می‌کند، خاطرنشان کرد: معمولا زوجین و والدین آن‌ها اطلاع کافی در مورد این تست ندارند و از آن استقبال نمی‌کنند، اگر بدانند انجام این تست چه سودی دارد قطعا از آن استقبال می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه ۸۵ درصد نتایج این تست قابل اعتماد است، توضیح داد: در تست شخصیت‌شناسی بیماری‌های روحی و روانی مانند افسردگی، دو قطبی و .. قابل تشخیص است، همچنین می‌توان در این تست اعتیادهای مخفی به موادمخدر و مشروبات الکی، بی‌بند و باری‌های جنسی، شخصیت‌های ضد اجتماعی و  سایر اختلالات روحی را تشخیص داد.

جباری‌فرد افزود: معمولا در مراحل آشنایی با ازدواج بسیاری از ویژگی‌های شخصیتی مخفی می‌مانند، در تست‌های شخصیت‌شناسی مقیاس‌های برای راستی‌آزمایی وجود دارد، مثلا اگر طرف به صورت اغراق‌آمیز به سوالات پاسخ اشتباه بدهد مشخص می‌شود و نتایج این تست قابل استناد نیست.

این روانشناس خانواده تاکید کرد: از مزایای این تست می‌توان به شناخت اختلالات رفتاری، تشخیص رفتارهای پرخطر، رفتارهای شخصیتی مانند خشم و ... در زوجین اشاره کرد.

وی با بیان اینکه پس از انجام تست شخصیت‌شناسی، زوجین قبل از ازدواج می‌توانند به درمان برخی اختلالات شخصیتی و روحی اقدام کنند، به‌طور مثال می‌توان خشم را با مهارت کنترل خشم درمان کرد و یا بیماری افسردگی قابل درمان است، برخی از زوجین بعد از انجام تست به روانپزشک و یا روانشناس ارجاع داده می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی منطقه چهارمحال و بختیاری ازدواج و طلاق تست شخصیت شناسی انجام تست شخصیت شناسی چهارمحال و بختیاری ویژگی های شخصیتی اجرای طرح تحکیم زندگی زناشویی انجام این تست واقعه طلاق قبل از ازدواج انجام می شود برای زوجین جباری فرد تست ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۱۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرزهای طراحی لاک ناخن جابجا شد (فیلم)

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • طلاق به‌خاطر پیدا شدن روسری در خودرو شوهر
  • زن جوان خطاب به قاضی:اول یک روسری در ماشین همسرم پیدا کردم؛بعدا هم دیدم از مهد کودک یک دختر را بغل کرد و برد/ حالا هم طلاق می خواهم
  • ۸۸ درصد متقاضیان در قم تسهیلات ازدواج دریافت کردند
  • کارگروه ویژه پیشگیری از طلاق در راور تشکیل شد
  • مرزهای طراحی لاک ناخن جابجا شد (فیلم)
  • آموزش مهارت زندگی به زوجین برای کاهش طلاق
  • مبلغ وام ازدواج سال ۱۴۰۳ اعلام شد + جزییات
  • مبلغ وام ازدواج براساس سن اعلام شد
  • برگزاری ۱۵هزار ملاقات بین فرزندان طلاق و والدین در سال ۱۴۰۲
  • آغاز زندگی مشترک دو زوج ناشنوا در سلامت شهر