Web Analytics Made Easy - Statcounter

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: برخی بی توجهی‌ها و دیدگاه‌های غربگرایانه باعث شد تا سهم ۸۰ درصدی مرغ لاین آرین در ابتدای دهه ۸۰ به زیر ۵ درصد در ابتدای دهه ۹۰ برسد.

علی خضریان، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجو، اظهار کرد: ایران یکی از هشت کشوری است که دارای مرغ لاین اختصاصی بوده و این مسئله برای یک کشور در سطح جهانی، مزیتی مهم به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در ادامه با اشاره به اینکه نام نژاد مرغ لاین ایرانی که از سال ۱۳۵۶ تاکنون زحمات فراوانی در جهت حفظ و ارتقای آن در دوره‌های زمانی گوناگون در جریان بوده؛ «آرین» است، گفت: متاسفانه در کشورمان با وجود مرغ لاین اختصاصی، اکثریت مطلق محصولات صنعت مرغدارای کشور زیر بلیت نژاد‌های غیربومی و در راس آن‌ها نژاد انگلیسی «راس» قرار دارند.
نماینده مردم تهران در مجلس گفت: اینکه آیا با وجود خصومت تاریخی کشوری، چون انگلستان که سیصد سال درصدد دشمنی با ملت ایران بوده است؛ استفاده از نژاد مرغ مادر آن کشور به صورت گسترده و بدون رقیب در صنعت مرغداری ایران، کاری منطقی و عقلانی بوده و امنیت غذایی کشور را با تهدید روبرو نخواهد کرد؛ سوالی است که باید به دقت بررسی شود.
خضریان در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت عدم وابستگی در صنایع مربوط به تامین غذای مردم به کشور‌های بیگانه گفت: قطعا ما در مجلس شورای اسلامی و در جایگاه نماینده مردم به چنین مواردی حساسیت داریم. اینکه ما مرغ لاین اختصاصی آرین را در کشورمان داریم و حداقل از دهه ۶۰ برای حفظ و ارتقای آن زحماتی هر چند ناکافی کشیده شده؛ یک مزیت مهم برای حفظ امنیت غذایی ما است و به شخصه معتقدم برخی کم کاری‌ها و بی توجهی‌ها سبب گردیده که نژاد انگلیسی راس به عنوان نژاد مادر مرغداری‌های ما عمومیت یابد. از این رو و با توجه به حساسیت و پیگیری‌های خوبی که همکارانم در مجلس شورای اسلامی دارند؛ مطمئنم که این مسیر غلط، اصلاح خواهد شد.
وی افزود: حتی تا ابتدای دهه ۸۰ شاهد بودیم که در میان مرغداران عزیز ایرانی، استقبال از نژاد بومی آرین بیش از ۸۰ درصد بوده است. اینکه برخی بی توجهی‌ها و یا دیدگاه‌های غربگرایانه باعث گردید تا سهم ۸۰ درصدی مرغ آرین در ابتدای دهه ۸۰ به زیر ۵ درصد در ابتدای دهه ۹۰ کاهش یابد؛ امر نامبارکی است. اما معتقدم با تعامل خوب میان وزارت جهاد کشاورزی، معاونت علمی ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، تامین کنندگان مرغ لاین آرین و همگی صنعتگران عرصه تولید مرغ کشور این مسئله قابل حل است و ان شاءالله جای نگرانی برای مردم خوب ما نخواهد بود.

خضریان گفت: مردم عزیز ما و تولیدکنندگان زحمتکش مرغ کشور مطمئن باشند که ما در مجلس تصمیمی اتخاذ نخواهیم کرد که به ضرر تولیدکننده و مصرف کننده باشد. همه ما در یک کشتی نشسته ایم و بی شک منافع تولیدکننده و مصرف کننده در کنار مسئله امنیت تامین غذای مردم ایران برای ما مهم است.   نماینده تهران در مجلس گفت: ان شاءالله تصمیمات تخصصی را اعضای محترم کمیسیون کشاورزی با عنایت و توجه لازم به منافع تولیدکنندگان، اتخاذ خواهند نمود و پس از آن سایر نمایندگان مردم نیز در صحن علنی با افتخار از این تصمیم سنجیده و صحیح حمایت لازم را خواهیم داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجلس مجلس شورای اسلامی مرغ و طیور خضریان مجلس شورای اسلامی ابتدای دهه مرغ لاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۱۵۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲

بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲ با ارزآوری ۶.۲ میلیاردلاری تراز تجاری این بخش را ۲ میلیارد دلار افزایش داد. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم  بر اساس آمار به دست آمده از موسسه پژوهش های برنامه ریزی اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی؛ در سال 1402 نسبت به سال 1401 صادرات محصولات کشاورزی افزایش 8.4 درصدی در وزن و افزایش 19.4 درصدی در ارزش داشته است.

واردات نیز کاهش 1.1 درصدی در وزن و کاهش5.6 درصدی در ارزش داشته است که این مساله حاکی از بهبود 2 میلیارد دلاری تراز تجاری محصولات کشاورزی ایران در سال گذشته است.

رشد 15.5 درصدی تراز محصولات کشاورزی کشور

این آمار حاکی از آن است که تراز محصولات کشارزی کشور در سال 1402 به نسبت مدت مشابه سال قبل، 15.5 درصد در ارزش و 5.3 درصد در وزن افزایش داشته است که  افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بومی‌سازی تولید پره توربین‌های کلاس F در سال جاری
  • مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • ۱۰۰نفر از منتخبان مجلس دوازدهم خواهان تشکیل فراکسیون اکثریت
  • حضور ۱۰ شرکت تولیدی کشاورزی مازندران در نمایشگاه اکسپو
  • کمیسیون اروپا ممکن است تیک‌تاک را فیلتر کند
  • فعالیت ۷۰۰ ناظر آموزش‌دیده برای نظارت بر دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در گنبدکاووس
  • هشدار مرکز پژوهش‌های مجلس درباره سبد غذایی خانوار
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • ارزآوری ۶.۲ میلیارد دلاری بخش کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • هشدار مرکز پژوهش های مجلس درباره سبد غذایی خانوار : کالری مصرفی نیمی از ایرانیان در سال ۱۴۰۱ کمتر از استاندارد بوده است