Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که از این میزان بیش از یک میلیون و۹۳هزار هکتار را مراتع تشکیل می‌دهد.

مراتع چهارمحال و بختیاری ظرفیت پذیرش و چرای ۷۰۰ هزار واحد دام را دارد و هم‌اکنون بیش از سه برابر ظرفیت مراتع دام در مراتع وجود دارد که این امر باعث فقیر شدن مراتع و تخریب پوشش گیاهی مراتع می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در استان بیش از ۲۰ هزار پروانه بهره‌برداری از مراتع صادر شده است و این پروانه‌ها سالانه ارزیابی و تمدید می‌شود.

با توجه به اهمیت بحث حفظ و حراست از مراتع طبق بند ۲۰ فصل دوم اصلاحیه شیوه‌نامه فنی و اجرایی بهره‌برداری از مراتع کشور که در مردادماه امسال به تایید سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور رسید، تمام مرتعدارانی دارای پروانه چرای دام مکلف هستند حداکثر ظرف مدت ۲ سال نسبت به تهیه طرح مرتعداری اقدام کنند تا مدیریت مراتع به آنها واگذار شود.

با توجه به اهمیت بحث مرتع دارای و حفظ و حراست از مراتع و همچنین اجرایی شدن طرح احاله مدیریت مراتع خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز شهرکرد با "هومان خاکپور" سرپرست معاونت فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مصاحبه‌ای انجام داده است.

ایرنا: اجرای طرح احاله مدیریت مراتع با چه هدفی و چگونه اجرا می‌شود؟

خاکپور:یکی از مهمترین رویکردهای سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور افزایش مشارکت مردم در مدیریت منابع طبیعی از جمله جنگل‌ها و مراتع است که در راستایی افزایش این مشارکت در مناطق جنگلی از جنگل‌نشنیان و ساکنان روستاهای حاشیه جنگل طرح‌های جنگلکاری اقتصادی اجرایی و مدیریت آن به مردم و بهره‌برداران واگذار می‌شود.

در عرصه‌های مرتعی نیز بهره‌برداران مرتعی که دارای پروانه چرای دام هستند با استفاده از ابزار قانونی و در چهارچوب قانون در احیا و حراست از مراتع مشارکت کرده است و مدیریت مراتع به قالب طرحهای مدیریت منابع طبیعی به آنها واگذار می‌شود.

طرح‌های مرتعداری در قالب یک برنامه مدون در یک سامانه عرفی مرتعی مشخص، در یک زمان و محدوده مشخص اجرا می‌شود تا در قالب این طرح مرتعداران در مدیریت مراتع مشارکت داشته باشند تا زمینه حفظ و حجراست از مراتع را افزایش پیدا کند.

براساس آخرین شیوه نامه فنی و اجرایی بهره‌برداری از مراتع کشور تمام مرتعداران باید تا ۲ سال آینده طرح و برنامه مرتعداری برای مراتع تحت مدیریت خود تهیه کنند.

ایرنا: طرح مرتعداری تاکنون برای چه میزان از مراتع استان چهارمحال و بختیاری تهیه شده است؟

خاکپور: از سه دهه گذشته اجرای طرح مرتعداری برای مراتع آغاز شد و از یک میلیون و ۹۳ هزار هکتار مراتع استان در قالب ۷۷۹ سامانه عرفی برای ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی مرتعی طرح تهیه شده است.

با اجرای تهیه طرح مرتعداری برای نیمی از مراتع استان، مدیریت ۲۵۰ هزار هکتار اراضی مرتعی به مردم واگذار شده است و واگذاری تمام اراضی مرتعی از مردادماه امسال تا ۲ ساال آینده در دستور کار قرار دارد.

ایرنا: طرح‌های مرتعداری با چه هدفی اجرا و احاله مدیریت می‌شود ؟

خاکپور: طرحهای مرتعداری با رویکرد اقتصادی کردن مراتع و استفاده از همه ظرفیت مراتع به منظور اشتغالزایی پایدار، درآمدزایی، افزایش مشارکت مردم و بهره‌برداران در راستای حفظ و حراست از مراتع، افزایش سرمایه گذاری از سوی مردم در مراتع و کاهش هزینه‌های دولت اجرایی می‌شود.

در این طرح از همه ظرفیت و توان مراتع در راستای کشت گیاهان دارویی، تولید عسل، زنبودداری و گردشگری به منظور اقتصادی کردن مرتع و استفاده از ظرفیت غیر از بحث چرای دام استفاده می‌شود تا از طریق ایجاد معیشت جانبی در مراتع از فشار دام در مراتع کم شود.

ایرنا: اجرای طرح مرتعداری چه مزایای برای دامداران و مرتعداران دارد؟

خاکپور: اجرای طرح‌های مرتعداری و واگذاری مدیریت مراتع به مردم و بهره‌برداران اطمینان خاطر برای مرتعداری به منظور اجرای طرح‌های حفاظتی و توسعه در مراتع، قرق مراتع را ایجاد و افزایش می‌دهد تا مرتعداران و بهره‌برداران مرتعی از سرمایه‌گذاری در مراتع بدون هیچ هراسی اقدام کنند و اطمینان داشته باشند که بهره‌برداران اصلی این سرمایه‌گذاری خودشان و نسل آینده خواهد بود.

این امر در افزایش حفظ و حراست از مراتع، افزایش پوشش گیاهی در مراتع و بهبود عملکرد مراتع تاثیر گذار خواهد بود.

ایرنا: واگذاری مدیریت مراتع چند سال است و چه حمایت‌های از مرتعدار انجام می‌شود ؟

خاکپور:احاله مدیریت اراضی مرتعی ۳۰ ساله است و در صورتی که مرتعدار به تعهداتش عمل کرده باشد این واگذاری تمدید خواهد شد و مرتعداران باید سالانه پروانه چرا دام را تمدید کنند.

در این طرح زمینه فراهم می‌شود که از ظرفیت مراتع در جهت بهبود معیشت، اقتصاد خانواده استفاده کند.

در راستای حمایت از مرتعداران نیز اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در تامین نهاده مانند بذر، ارائه تسهیلات بانکی حمایت‌های از مرتعداران انجام می‌دهد، است و درصورتی که اعتبارات دولتی برای اجرای طرح اختصاص داده شود احیاء مراتع در اولویت طرح‌های مرتعداری قرار می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، یک میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار از مساحت چهارمحال و بختیاری را مراتع و جنگل‌ها پوشش داده است که رقمی معادل ۸۶.۵ درصد از سطح این استان را شامل می‌شود.

برچسب‌ها مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری مراتع منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال وبختیاری اخبار کنکور چهارمحال و بختیاری طرح های مرتعداری بهره برداران هزار هکتار مدیریت مراتع طرح مرتعداری احاله مدیریت منابع طبیعی اراضی مرتعی مراتع کشور اجرای طرح جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۲۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز گلستان؛ فرشید رحمانی گفت: شهرستان گنبدکاووس بیش از ۳۴۰ هزار هکتار مرتع دارد و امسال، سطح سبز در آن به ۳۰۰ کیلوگرم در هکتار رسید.

وی با بیان اینکه افزایش پوشش گیاهی در مراتع، مانعی برای پدیده ریزگرد‌ها است، افزود: حدود ۱۵٠٠ دامدار دارای پروانه نیز از این پوشش گیاهی برای چراندن دام‌های خود بهره برداری می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ۵۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی در کشور انجام شد
  • دهیاران می‌توانند مدیریت مناطق گردشگری بام ایران را دریافت کنند
  • افزایش ۲ برابری سطح پوشش گیاهی در مراتع گنبدکاووس؛ مانعی برای ریزگرد‌ها و غذایی برای دام‌ها
  • مدیریت صحیح پسماند حلقه مفقوده چهارمحال‌ و بختیاری/تهدیدی که می‌تواند به فرصت تبدیل شود
  • آغاز پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی چهارمحال و بختیاری
  • بهره برداری از پایگاه اورژانس ۱۱۵ در اردل
  • ۶۰ هزار هکتار از دیمزارهای چهارمحال و بختیاری زیر کشت رفت
  • جهش تولید در ۶۰ هزار هکتار اراضی دیم چهارمحال و بختیاری
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • بهره برداری از طرح آبرسانی روستای گل سفید کیار