Web Analytics Made Easy - Statcounter

نادره رضایی، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی و رسول جعفریان مدیر کتابخانه‌ مرکزی دانشگاه تهران تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند.

به گزارش برنا به نقل از روابط عمومی انتشارات علمی و فرهنگی، روز یکشنبه 21 دی 1399 نادره رضایی ، مدیرعامل انتشارات علمی و فرهنگی با رسول جعفریان، مدیر کتابخانه‌ مرکزی دانشگاه تهران دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دیدار که به منظور امضای تفاهم‌نامه‌ای در راستای فعالیت‌های مشترک از جمله در اختیار قرار دادن نسخه‌ی اسکن‌شده‌ی اسناد انتشارات علمی و فرهنگی به دانشگاه تهران بود درباره لزوم دسترسی عمومی به اسناد و کتاب‌ها برای پژوهشگران بحث و گفت وگو شد.

جعفریان در همین موضوع به جریانی در کشور سوئد به نام «کُپی‌میسم» اشاره کرد و در توضیح آن گفت: پیروان این جریان باور دارند که همه اطلاعات باید آزادانه و بدون محدودیت توزیع شود. آنان مخالف انحصار دانش در همه اشکال آن از جمله کپی‌رایت هستند و در این زمینه از اصطلاحی به نام «حق منصفانه» برای مطالعه و پیشرفت علم در امکان دسترسی به کتاب‌ها و اسناد بهره می‌‎برند که به نظر آنان هم حقوق مؤلف و ناشران و هم پژوهشگران و خوانندگان را در نظر می‌گیرد.

رئیس کتابخانه‌ی مرکزی دانشگاه تهران در ادامه با تشکر از نادره رضایی برای اهدای تعداد درخور توجهی از کتاب‌های شاخص انتشارات علمی و فرهنگی در قالب تفاهم به کتابخانه‌ی دانشگاه تهران و ثبت آنها به نام علمی و فرهنگی در کتابخانه‌ی دانشگاه، از او دعوت کرد تا در دیجیتالی کردن کتاب‌ها و اسناد همچنان فعال باشد تا عموم مردم و به ویژه پژوهشگران از این منابع آسان‌تر استفاده کنند. وی در این زمینه اشاره کرد که با برقراری امکان دسترسی مستقیم برای برخی از دانشجویان به اسناد تاریخی، آنها با مراجعه‌ی روزانه‌ی بسیار به اسناد، استقبال درخور توجهی از این فرصت کرده‌اند. جعفریان همچنین گفت به‌تازگی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران امکان دسترسی رایگان دانشجویان پژوهشگر به اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیک فراهم شده است.

نادره رضایی نیز با ابراز خرسندی از این دیدار با اشاره به فعالیت‌هایی که انتشارات علمی و فرهنگی در زمینه اسناد انجام داده گفت: کمی پیش‌تر نسخه‌ی دیجیتال این اسناد در اختیار کتابخانه‌ی ملی قرار گرفت و در قدم بعدی اسناد انتشارات را در اختیار کتابخانه‌ی دانشگاه تهران قرار می‌دهیم تا دانشجویان، پژوهشگران و علاقه‌مندان بتوانند از آن در پژوهش‌های مربوطه بهره‌مند شوند.

رضایی ضمن تأیید و تأکید بر رویکرد جعفریان مبنی بر برقراری امکان استفاده‌ی مستقیم مخاطبان از کتاب‌ها و اسناد، از عرضه اولین سری از نسخه مجازی کتاب‌های انتشارات علمی و فرهنگی در یکی از اپلیکیشن‌های کتاب الکترونیک و تداوم این جریان خبر داد تا به‌زودی همه‌ی فارسی‌زبانان در ایران و سایر نقاط جهان به‌راحتی به این کتاب‌ها دسترسی داشته باشند.

از دیگر مفاد این تفاهم‌نامه که به امضای طرفین رسید، می‌توان به همکاری طرفین در استفاده از ظرفیت‌های متقابل همچون برگزاری نشست‌های علمی و کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی، تبادل منابع اطلاعاتی و تقویت منابع اسنادی، تألیف کتاب و مقاله و ... اشاره کرد.

در پایان این دیدار که در محل کتابخانه‌ی مرکزی دانشگاه تهران صورت گرفت تفاهم‌نامه‌ی همکاری بین دو طرف امضا شد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: علمی و فرهنگی انتشارات علمی و فرهنگی نادره رضایی انتشارات علمی و فرهنگی مرکزی دانشگاه تهران علمی و فرهنگی ی دانشگاه تهران نادره رضایی کتابخانه ی تفاهم نامه کتاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۲۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است

به گزارش خبرنگار مهر، مهدی فلاح ظهر دوشنبه در دیدار با مدیرکل کتابخانه های عمومی استان گیلان، ضمن بازدید از پروژه کتابخانه مرکزی رشت، افتتاح این مرکز بزرگ فرهنگی را در رشد و بالندگی بیشتر فرهنگی گیلان مؤثر دانست و اظهار کرد: حوزه فرهنگ یکی از مهمترین ارکان رشد و توسعه کشور محسوب شده و حمایت از کتابخانه های عمومی وظیفه مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

مهدی فلاح رسیدگی به وضعیت معیشتی کتابداران در مجلس شورای اسلامی را از اهم وظایف نمایندگان ملت برشمرد و افزود: همکاری با نهاد کتابخانه های عمومی کشور در کنار سایر نمایندگان، اهمیت به مقوله معیشتی کتابداران به ویژه در دوره جدید حاکی از نگاه امید بخش به موضوعات فرهنگی و آینده کشور است.

فلاح توسعه کتابخانه های عمومی در کشور و به ویژه در استان گیلان را امری بسیار مهم ارزیابی و نیاز استان در این حوزه را پراهمیت توصیف کرد و گفت: کتابخانه مرکزی رشت به عنوان مهمترین پروژه فرهنگی استان باید با تعامل و همکاری همه مسؤولین امر تکمیل و برای استفاده مردم فرهنگ دوست استان تجهیز و مورد بهره برداری قرار گیرد.

کد خبر 6092053

دیگر خبرها

  • امضای ۱۸ تفاهم‌نامه بین استان فارس و هیئت‌های خارجی
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • امضای تفاهم‌نامه همکاری میان کمیته امداد و مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • افتتاح کتابخانه مرکزی رشت در رشد و بالندگی فرهنگی گیلان موثر است
  • جزئیاتی از تفاهم‌نامه دانشگاه آزاد آذربایجان‌شرقی و شرکت مهندسی معدنی نوآوران مس 
  • شرحی بر قدیمی‌ترین فهرست‌نامه‌های کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین