Web Analytics Made Easy - Statcounter

خشونت علیه زنان و دختران امروزه دامنه گسترده‌تری پیدا کرده‌است. در سراسر جهان، زنان به دلایل مختلف در معرض خشونت قرار دارند. هرگونه عمل خشونت‌آمیز از سوی هر فرد اعم از زن و مرد که به لحاظ جنسیت و زن بودن به زنان وارد می‌شود از جمله خشونت‌های جسمی، جنسی، اقتصادی و روانی در معنای عام خود داخل در این عنوان هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 این خشونت ها عواقب جدی کوتاه مدت و بلند مدت بر زنان و دختران دارد و از مشارکت کامل و برابر آنان در جامعه نیز جلوگیری می‌کند. اهمیت توجه به این نکته اگرچه سبب شده در سطح جهانی اقداماتی نظیر انتشار «اعلامیه رفع خشونت علیه زنان» در سال ۱۹۹۳ صورت بگیرد؛ اما ناکافی بودن این موارد موجب گردید تا در هر کشوری با توجه به شرایط خاص خود اقدامات قضایی و قانونی خاصی انجام شود. به طوریکه در ایران نیز پس از ده سال تلاش و کوشش تعداد زیادی از افراد حقوقدان، قاضی، مدیر و مقامات اجرایی؛  سرانجام «لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت» توسط هیات دولت تصویب و راهی مجلس شده است. این لایحه شامل ۵۸ ماده و پنج فصل تعاریف و کلیات، نظارت بر اجرای قانون، وظایف دستگاه‌های اجرایی، جرایم و مجازات‌ها و آیین دادرسی است و طبق آن هر رفتاری که به جهت جنسیت یا موقعیت آسیب پذیر یا نوع رابطه مرتکب، بر زن واقع شود و موجب ورود آسیب یا ضرر به جسم یا روان یا شخصیت، حیثیت و یا محدودیت یا محرومیت از حقوق و آزادی های قانونی وی گردد، به عنوان خشونت تلقی می‌شود.

گرچه بسیاری از کارشناسان و فعالان حقوق زن از تصویب این لایحه در هیات دولت خرسند هستند و آن را یک موفقیت در احقاق حقوق زنان می‌دانند اما اینکه این لایحه  چطور اجرا خواهد شد و با چه ضمانت اجراهایی همراه خواهد بود، همچنان جای بحث و بررسی دارد. اهمیت پرداختن به این لایحه و مفاد آن سبب شد با "زهرا رمضانعلی‌زاده"، روانشناس و فعال حقوق زنان به گفت و گو بنشینیم. مشروح این گفت و گو را در ذیل می‌خوانید:

گسترده بودن ابعاد خشونت

رمضانعلی زاده در خصوص خشونت و ابعاد آن گفت: از نظر من هر کاری و هر چیزی که باعث ایجاد استرس و یا تنش در فردی شود و یا امنیت او را به خطر بیندازد خشونت تلقی می‌شود. خشونت می‌تواند به صورت یک رفتار یا یک عمل ظاهر شود. برای مثال ممکن است فردی با اقدامش، باعث آسیب و آزار دیگری شود و یا ممکن است فرد عملی انجام دهد که ذهن و روان فرد دیگر را به هم بریزد. برای مثال وقتی فردی تعهدات و وظایفی در قبال دیگری دارد و آن را انجام ندهد باز این امر نوعی خشونت علیه دیگری محسوب می‌شود.

کاهش خشونت با اصلاح قوانین و فرهنگ سازی 

این فعال حقوق زنان در خصوص ریشه‌های فرهنگی خشونت علیه زنان معتقد است: بیشتر خشونت‌هایی که ما این روزها علیه خانم‌ها می‌بینیم ریشه‌های فرهنگی دارد. البته ریشه‌های فرهنگی هم به نحوی با قوانین در ارتباط هستند. برای مثال فردی که در فرهنگی خاص رشد کرده باورهای خاصی دارد و آن باورها را بر دیگری چه فرزند چه همسر و چه اطرافیان اعمال می‌کند وحتی ممکن است نداند آنها آسیب و خشونت هستند. برای مثال اجازه تعدد زوجین برای مردان اگر چه یک امر و باور فرهنگی و در عین حال قانونی است اما نوعی خشونت علیه زنان شناخته می‌شود. بنابراین اگر در درجه اول قوانین اصلاح شوند و بعد فرهنگ پذیری و جامعه پذیری مناسب صورت بگیرد می‌توان نسبت به کاهش خشونت‌ها در جامعه امیدوار بود.

رمضانعلی زاده همچنین در خصوص قوانین و ماهیت آنها گفت: همواره ما قوانینی در جامعه خود داریم که در بسیاری از موارد نوعی خشونت علیه زنان محسوب می‌شود. برای مثال این قانون که زنان به هنگام خروج از کشور حتما باید اجازه همسر را داشته باشند، نوعی محدودیت برای آنها شناخته می‌شود.

وی ادامه داد: در مقابل این قوانین محدود کننده قوانین دیگری هست که به زن به صورت برابر با مردان نگریسته می‌شود. حال آنکه جسم و توان زن با یک مرد متفاوت است. برای مثال در بسیاری از جاها دیده می‌شود وقتی زنی بچه‌ای به دنیا می‌آورد می‌تواند ۴ تا ۶ ماه مرخصی بگیرد و در برخی از جاها اصلا چنین چیزی دیده نمی‌شود و یک زن به هنگام مادر شدن شغل خود را از دست می‌دهد. در واقع این قوانین زنان را بین دو هویت فردی و اجتماعی قرار می‌دهند که نه تنها برای خود زن بلکه برای فرزند و نیز خانواده‌اش آسیب‌هایی دارد.  اعمال و رفتارهای مشابه این امور در بسیاری از موارد دیده می‌شود. به همین خاطر است من معتقد هستم باید در وهله اول قوانین اصلاح شود و بعد فرهنگ سازی صورت بگیرد.

این روانشناس و فعال حقوق زنان معتقد است: اگر ما این باور را در جامعه جا بنیدازیم که زن هم یک هویت مستقل انسانی دارد و باید وی را به عنوان یک انسان با همه حقوق انسانی‌اش در نظر بگیریم سبب می‌شود از بسیاری از خشونت ورزی‌ها به آن جلوگیری شود.

نقاط قوت لایحه حمایت از زنان در برابر خشونت

این فعال حقوق زنان در خصوص نقاط مثبت این لایحه گفت: یکی از نکات مثبت لایحه حفظ کرامت و حمایت از زنان اصلاح قانون طلاق است. زیرا بر اساس قوانین مربوط به طلاق دیده می‌شود که مرد چه دلیل منطقی داشته باشد و چه نداشته باشد، هر گاه بخواهد می‌تواند همسرش را طلاق بدهد. در مقابل شرایط طلاق برای یک زن سخت است. از طرفی قوانین دست و پا گیر آنقدر زیاد است که مانع از آن می شود تا زن به حق و حقوق خود نظیر مهریه، اجرت المثل و... برسد و نتیجه همه این موارد این می‌شود که زنان به همان زندگی خود تن دهند و سختی‌ها و مشکلات آن را تحمل کنند. از این رو اصلاح قوانین مربوط به طلاق و حق و حقوق زنان می‌تواند بار خشونت جسمی و روانی را از زنان بکاهد.

وی گفت: نکات مثبت و ارزشمندی در این لایحه دیده می‌شود اما موثر بودن زمانی حاصل می‌شود که با ضمانت اجراهایی همراه باشد.

سخن نهایی

رمضانعلی زاده در خاتمه گفت: به طور کلی من فکر می‌کنم در راستای حمایت از زنان در برابر خشونت‌هایی که وجود دارد، اگر مسائلی به شکل قانونی تصویب و لازم الاجرا شود بطوریکه یکسری محدودیت‌ها برداشته شود و در عوض یکسری محدودیت‌هایی برای کسانی که با خانم ها در ارتباط هستند گذاشته شود، می‌تواند در جلوگیری از خشونت ورزی بر زنان موثر باشد.

وی گفت: علاوه بر اصلاح پاره‌ای از قوانین، قطعا یکسری کارها و اقدامات  فرهنگی مثل سخنرانی و ارایه فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی هم می‌تواند در حفظ کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت موثر باشد.

برچسب‌ها منع خشونت علیه زنان لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت اختصاصی ایرنا خشونت خانگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: منع خشونت علیه زنان لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت اختصاصی ایرنا منع خشونت علیه زنان لایحه تامین امنیت زنان در برابر خشونت اختصاصی ایرنا خشونت خانگی اخبار کنکور حمایت از زنان در برابر خشونت خشونت علیه زنان فعال حقوق زنان دیده می شود برای مثال خشونت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۳۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از ساخت داروی درمان دیسک کمر تا تلاش موفق کشتی‌گیران فرنگی برای کسب تمام سهمیه‌های المپیک

ایمنا از عبور شناور ایرانی از خط استوا، ساخت داروی درمان دیسک کمر با استفاده از سلول‌های بنیادین، تصویب لایحه حفاظت از داده‌های شخصی در کمیسیون حقوقی دولت، تلاش موفق کشتی‌گیران فرنگی برای کسب تمام سهمیه‌های المپیک و اعزام ۶۲۲ کاروان به سرزمین وحی در بسته خبر خوش می‌گوید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امروز در بسته خبر خوش به سراغ عبور شناور ایرانی از خط استوا برای انجام اولین مأموریت در نیمکره جنوبی زمین می‌رویم، در ادامه نیز خبری از دستاوردهای حوزه پزشکی در خصوص ساخت داروی درمان دیسک کمر با استفاده از سلول‌های بنیادین مطرح شده است، همچنین تصویب لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت که یکی اقدام‌های مهم برای حفاظت از حقوق مردم در فضای مجازی و افزایش اعتماد به سکوهای بومی است و تلاش موفق کشتی‌گیران فرنگی برای کسب تمام سهمیه‌های المپیک و اعزام ۶۲۲ کاروان به سرزمین وحی هم از جمله موضوعاتی است که نوید امنیت و پیروزی را می‌دهد و در ادامه جزئیات بیشتر آن بیان شده است.

ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» سپاه از خط استوا عبور کرد / اولین مأموریت در نیمکره جنوبی

ناو اقیانوس‌پیمای «شهید مهدوی» نیروی دریایی سپاه با عبور از مدار صفر درجه (خط استوا) وارد نیمکره جنوبی زمین شد، این اولین مأموریت دوربُرد دریایی سپاه از لحاظ طی مسافت و نوع مأموریت است که به نام ناو شهید «نادر مهدوی» ثبت می‌شود، همچنین ناو شهید مهدوی که در اسفند ۱۴۰۱ به نیروی دریایی سپاه الحاق شده، بیش از ۲۱۰۰ تُن وزن دارد، طول آن ۲۴۰ متر و عرض آن ۲۷ متر است.

به گفته سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه، بر روی این ناو، موشک‌های بالستیک برد بلند، موشک‌های کروز ۷۵۰ کیلومتری و دو هزار کیلومتری با نام «قدر ۴۷۴» نصب شده است، علاوه بر این، ناو شهید مهدوی اولین شناور ایرانی مجهز به موشک‌های بالستیک دوربُرد بوده و مهم‌ترین مأموریت نیروی دریایی سپاه در آب‌های دوردست، ایجاد و حفظ سیادت دریایی و تأمین امنیت خطوط کشتیرانی است.

ساخت داروی درمان «دیسک کمر» با استفاده از سلول‌های بنیادین

مرحله اول ساخت داروی درمان دیسک کمر با استفاده از سلول‌های بنیادین در پژوهشگاه رویان انجام شده و نتایج آزمایش آن روی شش بیمار موفقیت‌آمیز بوده است، همچنین این دارو بدون نیاز به تطابق ژنتیکی برای تمام بیماران قابل استفاده است.

به گفته انسیه حاجی‌زاده، مدیر مرکز توسعه محصولات پیشرفته سلولی، این دارو بدون نیاز به تطابق ژنتیکی برای تمام افراد قابل استفاده است، تا قبل از این در پژوهشگاه رویان سلول‌هایی را از خود فرد می‌گرفتند و فرآیندهایی را روی آن انجام می‌دادند و سپس مفصل تزریق می‌کردند؛ شانس بهبودی بیمار با این روش خیلی بالا نبود، اما با روش جدید که نتایج و مستندات علمی آن در ژورنال‌های معتبر علمی هم چاپ شده است، مشکل بیماران با سلول‌های بنیادین یک فرد دیگر نیز برطرف می‌شود.

تصویب لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» در کمیسیون حقوقی دولت

با حضور وزرای دادگستری، ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاون حقوقی و برخی دیگر از معاونان رئیس جمهور و اعضای کمیسیون حقوقی و قضائی دولت، با مشارکت رئیس مرکز ملی فضای مجازی و با حضور جمعی از مدیران و کارشناسان دستگاه‌های اجرایی و برگزاری ٨ جلسه سه ساعته در ایام تعطیلات رسمی، لایحه «حفاظت از داده‌های شخصی» به تصویب این کمیسیون رسید.

این لایحه یکی اقدام‌های مهم برای حفاظت از حقوق مردم در فضای مجازی و افزایش اعتماد به سکوهای بومی است، بر اساس این گزارش، این لایحه بعد از تصویب در هیئت دولت برای تصویب نهایی به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود.


‬ ‏تیم ملی کشتی فرنگی کشور تمام سهمیه‌های المپیک را به دست آورده است / حسن یزدانی خود را برای طلای المپیک آماده می‌کند

مسعود اسماعیل‌پور، عنوان‌دار کشتی آزاد جهان درباره وضعیت تیم ملی کشتی آزاد در آستانه بازی‌های المپیک با بیان اینکه کشتی‌گیران در المپیک نتایج خوبی را کسب خواهند کرد، اظهار کرد: کشتی آزاد یکی از سهمیه‌های المپیک را هنوز کسب نکرده، اما تیم ملی کشتی فرنگی تمام سهمیه‌ها را به دست آورده است.

وی افزود: حسن یزدانی در حال آماده‌سازی خود برای حضور در رقابت‌های المپیک است و شرایطش روز به روز در حال بهتر شدن است، با شناختی که از او و شرایطش دارم، می‌دانم خود را برای کسب مدال طلای رقابت‌های المپیک و نه مسابقات انتخابی، آماده کرده است.

دارنده دو مدال نقره و برنز جهان خاطرنشان کرد: در المپیک لندن که رسول خادم همراه تیم بود، سه طلا در رشته فرنگی و یک مدال طلا توسط کمیل قاسمی در کشتی آزاد کسب کردیم و پس از آن نیز بازی‌های المپیک ریو و توکیو را با موفقیت پشت سر گذاشتیم، امیدوار هستم در این المپیک شاهد سرافرازی کشتی‌گیرانمان باشیم.

۶۲۲ کاروان عازم سرزمین وحی می‌شوند

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حج و زیارت، سید عباس حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت در همایش آموزشی - توجیهی زائران حج تمتع ۱۴۰۳ استان تهران با بیان اینکه در موسم حج تمتع امسال ۸۷ هزار و ۵۵۰ زائر و عوامل از کشورمان به سرزمین وحی اعزام می‌شوند، گفت: زائران حج تمتع سال جاری در قالب ۶۲۲ کاروان سازماندهی شده‌اند که از این تعداد ۱۰۶ کاروان با ظرفیت ۱۵ هزار و ۶۰۰ نفر متعلق به استان تهران است.

وی در خصوص امکانات سفر حجاج افزود: در بخش مسکن تلاش شد در رقابت با سایر کشورهای اسلامی، هتل‌های باکیفیت بهتری برای زائران اجاره کنیم و در همین خصوص ۱۹ هتل در مدینه منوره و ۶۲ هتل در مکه پذیرای زائران خواهد بود، در موضوع بهداشت و درمان نیز ۳۸۰ نفر کادر پزشکی و درمان فعالیت خواهند داشت و دو بیمارستان در مکه مکرمه، مدینه منوره و مطب‌های ۱۶ و ۲۴ ساعته خدمات درمانی مورد نیاز را ارائه می‌دهند، همچنین در مکه مکرمه اتوبوس‌ها به‌صورت ۲۴ ساعته زائران را در مسیر هتل به حرم منتقل می‌کنند.

کد خبر 750569

دیگر خبرها

  • این دهه‌شصتی خبرساز طراح لایحه حجاب است؛ سمت‌های او چه بوده است؟
  • آیا لایحه «ارتقای امنیت زنان» فمنیستی است؟
  • وضعیت بودجه و عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • نگاهی به سنجه‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های سیاست‌گذار در حوزه زنان و خانواده
  • حمایت‌های صندوق ضمانت صادرات از صادرکنندگان
  • یادداشت مهرداد خدیر / این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است /او در چه سمت‌هایی مشغول به کار بوده است؟ /آن اقبالی این اقبالی نیست!
  • این مرد طراح لایحه عفاف و حجاب است /او در چه سمت هایی مشغول به کار بوده است؟ /آن اقبالی این اقبالی نیست!
  • از ساخت داروی درمان دیسک کمر تا تلاش موفق کشتی‌گیران فرنگی برای کسب تمام سهمیه‌های المپیک
  • ایرادهای سابق شورای نگهبان به لایحه عفاف و حجاب هنوز به قوت خود باقی است
  • دهمین تلاش برای صلح در غزه/ آتش بس در غزه باید ضمانت اجرایی داشته باشد