Web Analytics Made Easy - Statcounter

حدود ۶ سال از وعده مسئولان وقت استان فارس برای اجرای طرح آبرسانی به شهر‌های شرقی و جنوب فارس می‌گذرد؛ اما تا امروز مردم این مناطق همچنان از داشتن آب سالم بی‌بهره هستند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهدیه حسینی نسب؛ * بیرم یکی از بخش‌های جنوبی استان فارس است که در منطقه‌ای گرم و خشک واقع شده و خشک‌سالی و کمبود آب یکی از بزرگترین مشکلات این منطقه به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حدود ۶ سال قبل مسئولان وقت استان فارس وعده دادند که با اجرای طرح آبرسانی از سد سلمان فارسی، مشکل آب شهر‌های شرقی و جنوبی فارس برای همیشه حل می‌شود و شهروندان ساکن این مناطق از آب شرب سالم و بهداشتی برخوردار خواهند شد. البته اقداماتی هم صورت گرفت، ولی کار‌ها به کُندی پیش رفت و همین موضوع موجب شد تا مردم همچنان از آب ناسالم استفاده کنند.
پیگیری‌های صورت گرفته از سوی تشکل‌های دانشجویی و اهالی منطقه برای حل مشکل آب شرب بیرم همچنان بی نتیجه مانده است و علی‌رغم برگزاری جلسات متعدد برای برطرف کردن این مشکل همچنان سرنوشت آبرسانی به شهرستان لارستان در هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. البته مشکل بی آبی و کیفیت پایین آب شرب فقط به بیرم ختم نمی‌شود و علاوه بر این منطقه مناطق علامرودشت، خیرگو، چاه ورز دچار مشکل کیفیت نامطلوب و افت فشار آب هستند، این مناطق در یک محدوده ۹۲ کیلومتری از لارستان قرار دارند.   بیشتر بخوانید: کمک ۲۰ میلیارد ریالی خیرین لارستانی برای آبرسانی به بیرم فارس بررسی دو پروژه مهم انتقال آب از دریا به لامرد و مهر استان فارس کف‌شکنی؛ راهکار کوتاه مدت برای رفع کم آبی در بیرُم / اَبروتُرش کردن آبفای فارس در مقابل ارائه نتایج آزمایش آب!   انتقال آب از سد سلمان سریع‌ترین راه‌حل حسین حسین‌زاده، نماینده مردم شهرستان‌های لارستان، خنج، گراش و اوز معتقد است بهترین، کوتاه‌ترین و سریع‌ترین راه برای حل این مشکل این است که از خط یک سد سلمان فارسی، انشعابی برای آبرسانی به این مناطق گرفته شود. با انجام این طرح علاوه بر شهر بیرم، مشکل آب ۳ شهر علامرودشت، خیرگو و چاهورز از حوزه انتخابیه لامرد هم برطرف خواهد شد.
حسین‌زاده تاکید می‌کند: این طرح ۲۰۰ میلیارد تومان هزینه خواهد داشت با ۱۹۱.۵ کیلومتر لوله‌گذاری، که آبفای کشور نیز طرح مطالعاتی آن را آغاز کرده و استانداری فارس نیز متقبل شده که برای شروع لوله‌گذاری از خنج ۱۰ میلیارد تومان اعتبار قرار دهد.   طبق گفته این نماینده مجلس، طرح آبرسانی به بیرم از خط یک سد سلمان در مرحله طرح مطالعاتی است و اتمام آن به همت مسئولان آب منطقه‌ای و آبفای استان بستگی دارد.     سال‌ها چشم انتظاری برای رسیدن به آب سالم مردم بیرم سال‌ها است که چشم انتظار آبی سالم و قابل شرب هستند و همکاری دستگاه‌های استان به ویژه آبفا و آب منطقه‌ای می‌تواند این چشم انتظاری را پایان بخشد در حالی که اکنون به مانع اصلی تبدیل شده است.
علی گرامی‌دوست، دبیر قرارگاه شهید احمدی روشن بسیج دانشجویی استان فارس با اشاره به مشکل آب شرب مردم بیرم، می‌گوید: مردم این منطقه از سال ۹۳ تا امروز بار‌ها برای حل مشکلات خود دست به دامان مسئولان مختلف شدند، ولی متاسفانه هیچ نتیجه‌ای نگرفتند.

مشکل کم آبی در بیرم و نبود آب شرب سالم مسئله‌ای نیست که امروز و دیروز به وجود آمده باشد و مردم مدت‌هاست که به دلیل شرایط آب و هوایی منطقه درگیر این مشکلات هستند، اما امروز آنچه بیش از همه مردم بیرم را رنج می‌دهد، افت فشار، قطعی‌های مکرر و عدم دسترسی مناسب مردم است و همین مشکلات هم موجب شده تا اهالی بیرم برای حل مشکل دست به دامن مسئولان و فعالان دانشجویی شده اند.  
قرارگاه مطالبه‌گری شهید احمدی‌روشن بسیج دانشجویی این موضوع را به صورت مستمر پیگیری کرده و اقداماتی را برای حل این مشکل انجام داده است.
دانشجویان بسیجی در این رابطه و برای حل مشکل آب شرب مردم بیرم نشست‌هایی با مسئولان مختلف برگزار کردند. همچنین جلسات متعددی با سازمان برنامه بودجه و آبفای استان داشتند که منجر به مصوب شدن مبلغ یک میلیارد و ششصدمیلیون تومان جهت رفع موقت مشکل آب شرب مردم بیرم شد. همچنین با حضور میدانی دانشجویان در بیرم مستندی تهیه شد که این مستند مشکلات مردم را به نمایش می‌گذارد.
کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
شنیده‌ها حاکی از این است که زمانی بیرم  و با کیفیت‌ترین آب را بین سایر مناطق لارستان و حتی استان فارس داشت و به لحاظ آزمایش‌های شیمیایی و میکروبی کیفیت آن با آب شیراز نیز برابری می‌کرد. اما به هر دلیلی امروز بیرم با مشکل آب شرب سالم مواجه شده و خواسته مردم این است که هرچه زودتر برای حل این مشکل تصمیم گیری و اجرا شود.

به گفته اهالی بیرم مسئولان استانی بار‌ها برای حل مشکل دست به اقداماتی مانند کف شکنی چاه‌ها زده‌اند و برای مدت کوتاهی مشکل را حل کردند، ولی در نهایت مجددا مشکل مردم برقرار بود. برخی از مردم این منطقه معتقدند که کف شکنی چاه‌ها شاید در کوتاه مدت تا حدودی افت فشار آب را بهبود ببخشد، ولی مشکل اساسی مبنی بر نبود آب پایدار در منطقه را حل نمی‌کند.  
به گفته دبیر قرارگاه شهید احمدی‌روشن بسیج دانشجویی استان فارس در یکی از جلسات با مسئولان استانی موضوع دو پروژه مهم «انتقال آب از دریا به شهرستان‌های لامرد و مهر» و نیز «آبرسانی به بخش‌های علامرودشت، خیرگو، چاهورز و بیرم» مورد بحث و بررسی قرار گرفت و برای آب‌رسانی به بیرم سه راه‌کار کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ارائه داده شد که تا به امروز متاسفانه شاهد اجرایی شدن فقط راه‌کار کوتاه مدت بودیم.
اخیرا طی جلسه‌ای که حسین حسین‌زاده نماینده مردم لارستان در مجلس با چندتن از خیرین لارستان برگزار کرده و بازدیدی هم از منطقه صورت گرفته که و با توجه به اهمیت موضوع تامین آب شرب مناطق ۵ گانه جنوب، از سوی خیرین منطقه لارستان مبلغ ۲ میلیارد تومان به این امر اختصاص داده شد.
امروز با گذشت چندین سال از وعده‌های مسئولان برای حل مشکل، همچنان مشکل آب شرب مردم این مناطق بر قوت خود باقی است. مردم بیرم به دلیل استفاده از آب شرب ناسالم نگران شیوع بیمار‌های گوارشی، کلیوی و سرطان هستند و علاوه بر پرداخت هزینه‌های سنگین تهیه آب شرب، باید هزینه‌های این بیماری‌ها را هم متحمل شوند، این مردم امروز چشم انتظار مسئولان هستند تا با تدابیری که اتخاذ می‌شود سریعتر مشکلشان حل شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مشکل آب شرب بیرم مجلس شورای اسلامی حسین حسین زاده نماینده مجلس شرکت آب و فاضلاب فارس بسیج دانشجویی مشکل آب شرب مردم برای حل مشکل استان فارس کوتاه مدت مردم بیرم سد سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۳۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟

فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلال‌های درون دینی شاید برای گروه‌های حوزوی مناسب باشد.

عباس عبدی فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی با عنوان «مناظره در مورد حجاب» در روزنامه اعتماد نوشت:

سایت «مدرسه آزاد» گفت‌وگوی به نسبت مفصلی (اینجا ببینید) را میان دکتر محسن برهانی و دبیر سابق «ستاد امر به معروف و نهی از منکر» انجام داده که با دیدن آن متوجه می‌شویم، چگونه سرنوشت یک جامعه و مردم به ذهنیت‌های ساده‌انگارانه گره خورده است. ذهنیت‌هایی که نه آشنایی کافی با فقه و کلام دارد و نه بهره‌ای از حقوق و جامعه‌شناسی برده است و نه حتی چارچوب عملی قابل اجرا و موثری دارد.

اینکه در پس ذهن حکومت در موضوع حجاب چه می‌گذرد، روشن نیست. حداقل برای بنده روشن نیست، چون خیلی کلی و کلان فقط به ضرورت فقهی و قانونی آن اشاره می‌شود. ولی اگر سخنان رییس ستاد مزبور را موضع رسمی تلقی کنیم در این صورت، آقای دکتر برهانی به دلیل آشنایی و تسلط بر هر دو حوزه فقه و حقوق به خوبی نشان می‌دهد که ادعاهای طرف مقابل به کلی نادرست است. ضمنا توجه کنیم که طرف مقابل رییس ستاد مهم‌ترین نهاد رسمی برای ترویج حجاب و مقابله با بی‌حجابی است، بنابراین باید قوی‌ترین فرد حکومت در توجیه و دفاع از حجاب باشد ولی تعجب از این رو بود که اصولا ایشان چگونه پذیرفته که در چنین گفت‌وگویی شرکت کند.

کافی است به حدود ۳۰۰۰ نظری که فقط طی دو روز در زیر فیلم این مناظره گذاشته شده است، نگاهی بیندازند تا ببینند آن‌گونه دفاع کردن از حجاب و خدا و حکومت اسلامی دقیقا تایید تحلیل آقای برهانی است که نه تنها موجب تقویت حجاب نمی‌شود، سهل است که منجر به بدبینی بیشتر مردم از ارزش‌های اسلامی و حکومتی نیز می‌شود. در واقع باید توصیه کرد که همه دست‌اندرکاران حکومت این مناظره را ببینند. اگر واقعا کفه گفت‌وگو را به سود دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر دیدند خب این را رسما اعلام دارند تا همه متوجه شوند مبنا و منطق قانون‌نویسی و سیاستگذاری در ایران چیست و دیگر بحث را ادامه ندهند.

ولی اگر معتقدند که استدلال‌های مهم‌تری برای دفاع از سیاست‌های جاری در امر حجاب دارند آنها را در گفت‌وگویی دیگر اظهار کنند. خوبی گفت‌وگو در این است که شنونده یکسویه به قاضی نمی‌رود. نکته بسیار مهم‌تر در ذهنیت نادرستی است که این افراد از نقش مردم در جمهوری اسلامی دارند که گفت‌وگو را بلاموضوع می‌کنند و این خطرناک است. چنین رویکردی در آغاز انقلاب مطلقا جایگاهی نداشت و اصولا هم نمی‌توانست با مفهوم انقلاب سازگاری داشته باشد. ولی چگونه شده که ۴۵ سال بعد از انقلاب عده‌ای به خود جرات می‌دهند که خود را متولی حقانیت معرفی کرده و برتر از اراده مردم تعریف کنند؟ جالب‌تر اینکه طرفداران این رویکرد حتی قادر به ارایه یک اندیشه منسجم از آنچه می‌خواهند انجام دهند، نیستند. نه درکی از تفاوت حق و تکلیف و نه تحلیلی از فلسفه حقوق و جامعه‌شناسی کیفری دارند. استدلال‌های رایج‌شان در حد روزنامه‌نگاری دیواری مدارس است. به علاوه شیوه مواجهه با مردم و اقناع آنان باید بر اساس عقلانیت و ادبیات عمومی و سخنان دقیق و مبتنی بر آمار و منطق علمی باشد.

اینکه کسانی خود را دانا به دستورات خدا دانسته و از این منظر بخواهند به مردم امر و نهی کنند، جوابگوی نسل جدید نیست. این استدلال‌های درون دینی شاید برای گروه‌های حوزوی مناسب باشد. برای مقابله با بی‌حجابی همه اصول و قواعد شرعی، حقوقی، سیاسی و نیز اجرایی و انتظامی را دچار اختلال جدی می‌کنند تا این پدیده رخ ندهد در حالی که اندکی تامل نشان می‌دهد که احتمال چندانی برای تحقق این هدف، نه تنها وجود ندارد، بلکه بسیار پرهزینه خواهد بود.

عجیب‌تر اینکه قرار دادن پلیس و دستگاه قضایی جلوی مردم و به میدان آوردن تمام توان حکومت برای مقابله با امری اجتماعی که ماهیت آن مجرمانه نباشد، قابل فهم و دفاع نیست و همه این نیروها را مستهلک و اتفاقا مردم و زنان را بیشتر عصبانی و منزجر می‌کند. ادامه رسیدگی به طرح حجاب با گفت‌وگوهای غیرشفاف گویای واقعیت است. چرا شورای نگهبان چنین وضعیتی را می‌پذیرد و مذاکرات با تعدادی از دست‌اندرکاران طرح درباره جزییات این قانون را شفاف نمی‌کند؟ چرا باید موضوعی را جرم‌انگاری کرد در حالی که مردم نه تنها از آن حمایت نمی‌کنند، بلکه از زنان و دخترانی که مورد هجوم واقع می‌شوند، حمایت می‌کنند؟

مردم باید از اجرای قانون توسط نیروی انتظامی یا هر نهاد دیگر استقبال کنند ولی این چه قانونی است که امام جمعه قم می‌گوید: از نیروی انتظامی و همه کسانی که زخم زبان‌ها را به جان خریدند، تشکر می‌کنیم یا فرمانده انتظامی بگوید: «هیچ اراده‌ای، تهمتی، افترایی، هیچ سرزنشی و شماتتی ما را از این راه پر فیضی که حضرت حق در برابرمان قرار داده به عقب نخواهد راند.» مگر قرار است در مواجهه با جرم کسی را سرزنش کنند؟ پس آنچه که با آن مقابله می‌شود حداقل از نظر مردم جرم نیست.

دیگر خبرها

  • اتصال خط ۵۰۰ مخزن عباس آباد به خط اصلی آبرسانی منطقه ۹ پله ارومیه
  • آغاز آبرسانی به وحوش منطقه حفاظت شده پروند سبزوار
  • رفع مشکل آب شرب روستا‌های تمتان و قلعه اسماعیل آقا در ارومیه
  • بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از طرح آبرسانی به شهرستان بهمئی
  • مشکل کم‌آبی ۶۹ روستای استان ایلام در سال جاری برطرف می‌شود
  • استقلال سرنوشت قهرمانی و سقوط را مشخص می‌کند!
  • پروژه آبرسانی به شهر ارکواز ملکشاهی امسال تکمیل می شود
  • دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟
  • بن گویر، دنده‌های شکسته، بیمارستان و سرنوشت سیاه آریل شارون!
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند