Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت جباری در خصوص آخرین وضعیت گونه با ارزش و در خطر انقراض گوزن زرد ایرانی جزیره اشک دریاچه ارومیه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بر اساس آخرین سرشماری ۵۵ رأس گوزن زرد ایرانی در این جزیره مشاهده شده و هنوز به دلیل بیماری کرونا سرشماری جدید انجام نگرفته است.

وی با اشاره به وجود گونه‌هایی مانند شغال و پلنگ در جزایر دریاچه ارومیه، ادامه داد: در سال ۹۲ جمعیت گوزن زرد ایرانی در جزیره اشک ۳۵۵ رأس بود که این میزان در سال ۹۴ به ۱۶۶ رأس کاهش یافت و امروز به ۵۵ رأس رسیده است که برای مقابله با خطر کاهش جمعیت جمعیت شغال در جزیره به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جباری با بیان اینکه در سال‌های اخیر در راستای حفاظت از این گونه منحصر به فرد ۳۵ قلاده از حیات وحش مهاجم در جزیره اشک زنده گیری و از این مکان خارج شده‌است، عنوان کرد: همزمان با این اقدام برنامه‌های حفاظتی و افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در قالب برنامه ملی حفاظت در دست اجراست، متأسفانه خطر انقراض همچنان این گونه باارزش را تهدید می‌کند.

احداث مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی شمالغرب کشور در ارومیه

معاون فنی حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با تاکید بر اینکه در این برنامه برای نجات گوزن زرد اقدامات داخل زیستگاهی و خارج زیستگاهی تهیه و تدوین شده است، اضافه کرد: یکی از این اقدامات اساسی احداث مرکز تکثیر گوزن زرد ایرانی در شمال غرب کشور در راستای جلوگیری از انقراض این گونه منحصر به فرد است که در سه فاز اجرایی در منطقه محیط بانی رشکان اجرا می‌شود.

جباری با بیان اینکه این مرکز در ۱۰ هکتار مساحت با صرف سه میلیارد ریال در حال احداث است، اضافه کرد: بخش‌های مختلف این طرح زیست محیطی شامل احداث قرنطینه، تیمار، محل استاندارد جهت نگهداری گوزن زرد است که قرنطینه و محل تیمار آنها به اتمام رسیده‌است.

قاچاقچی دو رأس گوزن زرد دستگیر و تحویل مقامات قضائی شد

وی در خصوص کشف دو رأس گوزن زرد قاچاق در سردشت طی ماه‌های گذشته و آخرین نتیجه بررسی ژنتیکی این دو رأس افزود: امسال دو رأس گوساله قاچاق شده در سردشت کشف شد، به دلیل شباهت این دو رأس گوزن به گوزن زرد ایرانی آزمایش‌های ژنتیکی در حال انجام است و تا سه ماه آینده نتیجه نهایی مشخص می‌شود.

جباری با بیان اینکه این دو رأس گوزن از نوع گوزن زرد اروپایی به نظر می رسند و باید منتظر نتایج آزمایش ژنتیکی بود، گفت: پرونده متخلفی که اقدام به زنده گیری گوزن زرد کرده بود و قصد قاچاق آنها به کشور عراق را داشت، بعد از دستگیری فرد متخلف در دادگستری در جریان رسیدگی ویژه قرار گرفته است.

گوزن زرد ایرانی از جمله گونه‌های بسیار با ارزش و در خطر انقراض کشور محسوب شده که طی سال‌های اخیر اقدامات زیادی در جهت حفظ و احیای نسل آن در کشور توسط سازمان حفاظت محیط زیست شده‌است.

این جاندار جزو یکی از گونه‌های با ارزش در حال زیست در جزیره اشک پارک ملی دریاچه ارومیه است که در سال‌های اخیر در جریان خشک شدن دریاچه ارومیه زندگی این گونه به خطرات متعددی مواجه شده‌است.

شرایط زیستگاهی جزیره اشک طی ۲ دهه گذشته از وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه بسیار متأثر شد و نتایج آخرین سرشماری در سال ۱۳۹۸ نشان داد با وجود اقدامات متعدد، جمعیت این گونه به ۵۵ رأس کاهش یافته‌است.

کد خبر 5119287

منبع: مهر

کلیدواژه: حجت جباری محیط زیست آذربایجان غربی گوزن زرد ایرانی ویروس کرونا شیراز قاسم سلیمانی کرمانشاه بوشهر آمار کرونا گرگان آلودگی هوا مجلس شورای اسلامی آیت الله مصباح یزدی شهرکرد خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا عکس استانها گوزن زرد ایرانی دریاچه ارومیه خطر انقراض جزیره اشک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۴۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان شمالی؛ پرتراکم‌ترین نقطه در دنیا از نظر نسبت جمعیت پلنگ ایرانی به سطح واحد در خراسان شمالی قرار دارد.
پلنگ ایرانی دارای بزرگترین جسه بین زیر گونه‌های پلنگ در جهان است و در راس هرم گوشتخواران قرار دارد.
حضور پلنگ در طبیعت سبب کنترل جمعیت گراز و گرگ خواهد شد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جزیره ایرانی شیخ اندرآبی
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت
  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • رخ‌نمایی پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • علّت تغییر رویکرد احتمالی اسرائیل در برابر حماس/ امن‌ترین نقطه دریایی در سطح جهان
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان