Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین، تا زمانی که می‌توان با پول کمی موتورسیکلت‌های ۱۲۵سی‌سی را خرید و با یک باک بنزین در تمام خیابان‌های شهر حرکت کرد، موتورسیکلت‌های برقی مشتری نخواهند داشت. ۲مشکل باعث استفاده کمتر از موتورسیکلت‌های برقی در تهران و دیگر کلانشهرها شده است؛ اول قدرت این وسیله نقلیه برای عبور از خیابان‌ها و توان حمل بار و ترک‌نشین و دوم قیمتی که با موتورهای رایج در بازار قابل رقابت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقداماتی که می‌تواند مشوق‌هایی مناسب برای گسترش استفاده از موتورهای برقی باشد.

دیروز شهرداری تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اما تفاهم‌نامه‌ای برای تولید موتورسیکلت‌های برقی امضا کردند. در این طرح قیمت باتری از قیمت کل موتورسیکلت کم می‌شود و امتیازهایی برای تردد این وسیله نقلیه تعیین خواهد شد. شهردار تهران در مراسم امضای این تفاهم‌نامه، آینده شهر را متعلق به وسایل نقلیه برقی دانست و گفت که می‌توان وسایل نقلیه برقی را تا خودروهای سواری و اتوبوس‌ها گسترش داد و امتیازاتی برای استفاده از آنها در محدوده‌های ترافیکی شهر در نظر گرفت.

پیروز حناچی با اشاره به آلودگی هوای تهران در روز امضاکردن این تفاهم‌نامه، گفت: «براساس گزارش‌های مرکز کنترل هوای تهران، حدود ۶۰درصد آلاینده‌ها در حوزه ذرات معلق مربوط به خودروهای متحرک است. سهم سواری‌ها ۱۳ و تاکسی ۲.۱، موتورسیکلت ۱۰، وانت ۱.۸، مینی‌بوس ۴، اتوبوس‌های واحد ۵.۷ و کامیون‌ها ۱۵.۷ درصد است. سهم موتورسیکلت‌های بنزینی کاربراتوری تقریبا به‌اندازه سواری‌هاست و بخش عمده‌ای از این میزان مربوط به موتورهای کار است که در سطح شهر ‌طولانی‌مدت تردد می‌کنند.»

او با اشاره به تولید موتورسیکلت‌های برقی داخلی افزود: «روش سواپ باتری (تعویض باتری) در این شرایط قابل‌قبول است که ازطریق باتری‌های لیتیومی می‌توان انجام داد. پاسخگویی بخش خصوصی و استفاده از بضاعت‌های داخلی نتیجه تفاهم‌نامه‌ خواهد بود اما اگر این کار اقتصادی نباشد، ادامه‌دار نیست.»

حناچی تأکید کرد: «آماده هستیم از طریق محدودیت‌هایی که برای تردد خودروهای آلاینده در سطح شهر اعمال می‌کنیم، این کار را منطقی و اقتصادی پیش ببریم. مطمئنا برداشتن قیمت باتری از هزینه تمام‌شده موتورها باعث استقبال از آن می‌شود و اگر این موضوع حل شود، می‌توانیم سراغ خودروهای سواری برقی هم برویم.» 

حناچی گفت: «ما می‌توانیم به‌عنوان مشوق حرکت خودروهای برقی را در داخل طرح مجاز بشماریم و شاید روش‌های ماشین‌های اجاره‌ای بدون راننده را هم در آینده دنبال کنیم.»

شهردار تهران اضافه کرد: «با افزایش حجم آلاینده‌ها، راهی جز حرکت به‌سمت خودروهای برقی نداریم و هر روز که می‌گذرد، خسارت بیشتری متحمل می‌شویم. اگر کار برقی‌سازی‌ وسایل نقلیه در مقیاس خرد انجام شود، می‌توانیم تا ساخت اتوبوس برقی هم پیش برویم.»

ضرورت هوشمندسازی خودروها

معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم در مراسم امضای تفاهم‌نامه با اشاره به اینکه تصور عمومی از موتور برقی هنوز همان اسکوتر است، گفت: «چند سازنده خودرو و موتورسیکلت برقی در حال فعالیت تجاری هستند، در زمینه اتوبوس برقی هم طرح‌هایی در جریان است و شرکت‌های داخلی موتورسیکلت‌های برقی، موتورهایی با توان ۱.۵ تا ۸‌کیلووات را تولید می‌کنند. از شهردار تهران می‌خواهم نمایشگاهی برای این محصولات ترتیب داده شود.»

سورنا ستاری با تأکید بر اینکه شرکت‌های خودروسازی داخلی باید به مقوله هوشمندسازی ورود کنند، گفت: «مشکل همیشگی در خودرو و موتورسیکلت برقی بحث باتری به‌ویژه باتری‌های پایه لیتیومی است که در این‌باره توسعه قابل‌توجهی در کشور داشته‌ایم.» ستاری‌ با اشاره به اینکه در تهران ۱۲درصد از آلایندگی اصلی مربوط به موتورسیکلت است، گفت: «با توسعه و تجاری‌سازی‌ موتورسیکلت برقی و تکنیک سواپ باتری می‌توانیم خرید موتور برقی را مقرون‌به‌صرفه کنیم. پس از کسب استانداردهای لازم و مراحلی مانند دریافت پلاک، می‌توان امتیازهایی مثلا در طرح ترافیک برای آنها قائل شد.»

 در ادامه معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این نشست با اشاره به اینکه ۳میلیون موتورسیکلت در تهران تردد می‌کنند، گفت: «این موتورسیکلت‌ها هم آلوده‌کننده هوا هستند و هم در زمینه نظم و مقررات شهری مشکلاتی به‌وجود می‌آورند. امیدواریم امضای این تفاهم‌نامه که منجر به ورود موتور برقی به تهران می‌شود، شرایطی را فراهم کند تا با نظم و انضباط‌بخشی به موتورسیکلت‌ها، آلایندگی هوای تهران را نیز کاهش دهیم.»

مناف هاشمی با بیان اینکه پس از ساخت واگن ملی، اکنون اتفاق جدیدی در حوزه نوآوری در شهر تهران رخ می‌دهد، افزود: «در راستای تفاهم‌نامه سال۱۳۹۸ که منجر به تولید واگن ملی شد، تفاهم‌نامه‌ای در حوزه موتورهای برقی هم منعقد خواهیم کرد که مراحل انجام آن یک سال طول کشیده است. امیدواریم تا پایان سال بتوانیم ضمن رونمایی از یک رام قطار ملی، شاهد به ثمر نشستن تلاش‌ها در حوزه موتورسیکلت برقی باشیم.»

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نیز در این مراسم، گفت: «براساس پلتفرم شهر نوآور باید امکان رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و اکوسیستم‌های استارت‌آپی را فراهم کنیم و بازار شهر را در اختیار آنها قرار بدهیم.»

اسماعیل قادری‌فر بیان کرد: «گام اول ساخت موتورسیکلت‌ها تا پایان بهمن است که ۵۰دستگاه موتور از این نوع تولید و وارد خیابان‌های تهران خواهد شد. ۲ شرکت سازنده کار ساخت را انجام می‌دهند و یک اپلیکیشن موبایلی حمل بار هم حاضر شده ‌است به شرط یارانه از این موتورها استفاده کند.» او افزود: «دلیل اینکه بازار موتورسیکلت‌های برقی رونق نگرفته، قیمت زیاد آنهاست که امیدواریم مشکل باتری آنها در قالب سواپ حل شود.»

جرئیات تفاهم‌نامه شهرداری و معاونت علمی رئیس‌جمهوری

 تفاهم‌نامه ۳ماده‌ای «همکاری مشترک معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و شهرداری تهران» شامل همکاری و مشارکت در حمایت از مرکز نوآوری حمل‌ونقل پیشرفته برای طراحی و ساخت و تجاری‌سازی‌ وسایل نقلیه برقی اعم از موتورسیکلت کار برقی (الگوی مختص شهر تهران) و خودروی سبک برقی با کاربری شهری است. در این تفاهم‌نامه، شهرداری تهران با اعطای مشوق‌های مالی، پشتیبانی از مراکز نوآوری، کاهش ریسک تجاری‌سازی‌ موتورسیکلت برقی، تلاش در زمینه هماهنگی و همراه‌ کردن کلیه ارگان‌ها، سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط در اجرای پروژه موتورسیکلت کار برقی و... همکاری می‌کند.

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هم با کمک به کاهش موانع تجاری‌سازی، حمایت‌های مادی و معنوی، هماهنگی و همراهی با شهرداری تهران درباره اخذ مصوبات و مجوزهای لازم در این راه همکاری می‌کند. در بخشی از این تفاهم‌نامه مسئولیت‌هایی متوجه مرکز نوآوری حمل‌ونقل پیشرفته شده است ازجمله اینکه، این مرکز طراحی مفهومی و استقرار سامانه‌های شارژ و تعویض باتری‌های موتورسیکلت‌های کار برقی را در محدوده مرکزی شهر ‌انجام دهد.

منبع: روزنامه همشهری - محمد سرابی کد خبر 578738 برچسب‌ها موتور و موتور سوار پیروز حناچی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: موتور و موتور سوار پیروز حناچی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موتورسیکلت های برقی موتورسیکلت برقی تفاهم نامه شهرداری تهران موتورسیکلت ها وسایل نقلیه تجاری سازی کار برقی برقی هم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۴۱۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زورآزمایی جی ای سی (JAC) با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن 2024

کمپانی جی ای سی (JAC) که در ایران بیشتر آن را با نام جک می شناسند، سال هاست که در زمینه تولید خودروهای سواری و کار و تجاری فعالیت می کند و اکثر محصولاتش هم موفق شدند به بازار ایران ورود کنند. برای نمونه می توان به جک S5 اشاره کرد که پس شروع مونتاژش در کرمان موتور، موفق شد تا سهم زیادی از بازار کراس اوورها را برای خود کند و مورد استقبال مردم واقع شود. به بیانی دیگر می توان گفت که معروفیت برند جی ای سی در ایران با فروش بی نظیر S5 رقم خورد و این خودرو توانست دیدگاه مثبتی برای جک به وجود آورد. 

جی ای سی در سال های اخیر علاوه بر تولید خودروهای متنوع، بر روی پیشرفت در زمینه خودروسازی مدرن نیز تمرکز کرده و همگام با دیگر شرکت های مطرح چینی، در دنیا به شهرتی نسبی رسیده است. سیر پیشرفتی که در مورد آن صحبت می کنیم به حدی بوده که با نگاهی کلی به سبد محصولات حاضر از طرف این خودروساز در اتو اکسپو پکن 2024 و همچنین مقایسه آن ها با تولیدات قدیمی تر جی ای سی، می توان به راحتی مسیر تکاملی خودروهای این برند چینی را درک کرد. 

جدا از تمام نکاتی که پیش تر به آن ها اشاره شد، حضور جی ای سی در نمایشگاه خودرو پکن که میزبان بزرگان صنعت خودروسازی دنیا نیز هست می تواند نشان دهنده جایگاه این کمپانی باشد.

لازم به ذکر است که در سال های اخیر اضافه شدن قوای محرکه الکتریکی به خودرو ها بسیار مرسوم شده و به همین دلیل اکثر خودروسازان حاضر در اتو اکسپو چین، اتوموبیل های تمام برقی و یا هیبریدی خود را به نمایش درآوردند. با توجه به چنین موضوعی، جی ای سی نیز در کنار دیگر شرکت ها، خودروهای تمام برقی و هیبریدی خود را به نمایشگاه آورده و در معرض دید عموم قرار داده است. 

این کمپانی علاوه بر حرکت در مسیر بکارگیری از قوای محرکه روز دنیا، طراحی محصولات خود را نیز با الگوهای نوین جهانی به روز کرده تا به صورت همه جانبه در زمینه خودروسازی پیشرفت کرده باشد. 
با ورود به غرفه جی ای سی در نمایشگاه خودرو پکن 2024، در درجه اول کانسپت DE Fine دید بازدیدکنندگان را به خود جلب می کرد. بهتر است بدانید که نزدیک شدن به تولید خودرو با پلتفرم DE جزو اهداف توسعه ای جی ای سی است و در این راستا هوآوی با تکنولوژی های روز خود قصد دارد تا سرعت رسیدن به نسخه نهایی را برای JAC بیشتر کند. 
به طور کلی جی ای سی چهار پلتفرم برای ابعاد مختلف بدنه در نظر گرفته که در میان آن ها پلتفرم DI که مختص خودروهای کوچک و متوسط مانند EV3 است، تجاری سازی شده و به مرحله تولید رسیده. 
نام دو پلتفرم دیگر JAC که بخش های نهایی طراحی شان را سپری می کنند DP و DM است که به ترتیب برای تولید خودروهای آفرودی و MPVها کاربرد خواهند داشت. 

جی ای سی با چه خودروهایی پا به اتو اکسپو پکن گذاشت؟

از مهم ترین خودروهای این برند که احتمالاً به زودی در خیابان های ایران تردد خواهند کرد می توان EV3 را نام برد که به یک پیشرانه تمام برقی مجهز شده و با توجه به ظاهر جذابش و همچنین تنوع پایین خودروهای هاچ بک و درون شهری، می تواند مورد پسند بسیاری از جوانان و خانم ها قرار گیرد. جک EV3 دارای یک موتور برقی با حداکثر قدرت ۷۰ کیلووات است. این هاچ بک نخستین محصول جک است که به باتری های استوانه ای تجهیز شده است و حداکثر سرعتش هم به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

دیگر محصولی که در غرفه جی ای سی معرفی شد، X8 بود که کرمان موتور اقدامات لازم برای مونتاژ این کراس اوور را انجام داده و در آینده ای نزدیک تولیدش را آغاز خواهد کرد. این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری TGDI استفاده می‌کند که قادر به تولید ۱۷۴ اسب بخار است. گشتاور این پیشرانه نیز ۲۵۰ تا ۲۸۰ نیوتن متر اعلام می شود و در نهایت از طریق گیربکس 7 سرعته دو کلاچه به چرخ های جلو منتقل خواهد شد.

JS6 هم که حضورش در ایران قطعی شده و جزو جدیدترین محصولات این برند است نیز در نمایشگاه حضور داشت. لازم به ذکر است که JS6 قرار است در  نسخه پلاگین هیبرید در کرمان موتور مونتاژ شود. 

همان طور که می دانید شرکت جک علاوه بر خودروهای سدان، کراس اوور و هاچ بک، پیکاپ های شاسی مستقل را نیز در سبد محصولات خود دارد. از این رو برای نمایش دستاوردهای خود در تولید این کلاس بدنه، علاوه بر نسخه تمام بنزینی و تجهیز شده T9 (هانتر)، نسخه تمام برقی و دو دیفرانسیل این پیکاپ نام آشنا را نیز برای اولین بار معرفی کرده است. 

در بخش دیگری از غرفه، ون RF8 که یک MPV محسوب می شود نیز حضور داشت و به علت طراحی داخلی لوکس و تجملاتی اش، مورد توجه مراجعین قرار گرفت. آرایش صندلی ها در این MPV به صورت 2+2+3 بود تا سرنشینان ردیف دوم فضای کافی در اختیار داشته باشند و سفر راحت تری را تجربه کنند. در مورد این موضوع می توان گفت که امروزه خودروسازان سعی دارند تا اکثر کراس اوورها و SUVهای خود را نیز با این چینش صندلی تولید کنند، چرا که فضا برای بکارگیری امکانات رفاهی بیشتر فراهم می شود.

در پایان می توان نتیجه گرفت که حضور جی ای سی در چنین رویداد بزرگی می تواند نشان دهنده آمادگی این شرکت برای تولید محصولات متنوع تر و پیشرفته تر باشد.

دیگر خبرها

  • انعقاد ۷ تفاهم‌نامه رهاورد اکسپو برای خراسان جنوبی
  • انعقاد تفاهم‌نامه مشترک حوزه گردشگری با ۶ استان در نمایشگاه ایران اکسپو
  • ساخت نوعی باتری سدیمی که ظرف چند ثانیه شارژ می‌شود
  • در نمایشگاه امسال خودروی پکن خبری از خودروهای بنزینی نیست
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری زنجان با سوریه
  • زورآزمایی JAC با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴
  • انعقاد ۳۱ تفاهم‌نامه داخلی و خارجی بر مبنای توانمندی‌های فارس در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴
  • انعقاد تفاهم‌نامه تأمین ناوگان اتوبوسرانی مشهد
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری سه‌جانبه دانشگاه آزاد با دانشگاه باهنر و علوم پزشکی کرمان
  • زورآزمایی جی ای سی (JAC) با غول های خودروسازی جهان در نمایشگاه پکن 2024