Web Analytics Made Easy - Statcounter

هشت قرارداد از قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار میان شرکت ملی نفت ایران و شرکت‌های پیمانکار ایرانی امضا شد.

این قراردادها که امروز (دوشنبه، ۲۲ دی‌ماه) با حضور وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران امضا شد، شامل هفت بسته قراردادی میدان‌های بینک، سولابدر، لالی بنگستان، گچساران ۳ و ۴، گلخاری، بی‌بی‌حکیمه و اهواز ۲، ۳ و ۵ شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و بسته قراردادی میدان رشادت شرکت نفت فلات قاره ایران در حوزه دریایی استان هرمزگان در خلیج فارس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قراردادهای بسته‌های گلخاری، گچساران ۳ و ۴، بینک، بی‌بی‌حکیمه، سولابدر و لالی بنگستان به ترتیب با شرکت‌های حفاری شمال (هلدینگ انرژی‌گستر سینا)، شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران، توسعه پتروایران، مشارکت ماشین‌سازی اراک، مشارکت صنایع نفت و انرژی قشم و مارون‌کاران، شرکت ملی حفاری ایران و مهندسی و ساختمانی جهانپارس به امضا رسید و قرارداد بسته‌های اهواز ۲ و ۳ و ۵ و رشادت نیز با قرارگاه خاتم‌الانبیا امضا شد.

بر اساس این گزارش، همزمان با پیگیری انعقاد قراردادهای توسعه میادین نفت و گاز کشور در قالب مدل جدید قراردادهای بالادستی (IPC)، طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت نیز با هدف ایجاد اشتغال برای پیمانکاران و سازندگان داخلی و نیز حفظ و افزایش میزان تولید از میادین نفتی دردست بهره‌برداری كشور در دستور كار وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت. این طرح مشتمل بر ۳۳ پروژه، شامل ۲۹ پروژه در بخش خشكی و ۴ پروژه فراساحلی می‌شود. مجموع هزینه‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده در این طرح معادل ۶.۲ میلیارد دلار بوده و با احتساب هزینه‌های تأمین مالی، ارقام بازپرداخت در تعهد دولت به ۷.۲ میلیارد دلار بالغ خواهد شد. پروژه‌های این طرح در محدوده جغرافیایی ۷ استان نفت‌خیز كشور كرمانشاه، ایلام، خوزستان، كهگیلویه و بویر احمد، بوشهر، فارس و هرمزگان اجرا می‌شوند كه پیش بینی می‌شود با اجرای آنها تولید نفت‌خام كشور به طور متوسط بالغ بر ۲۸۰ هزار بشكه در روز افزایش یابد.

شركت ملی نفت ایران در بهمن ماه سال ۱۳۹۷ در مرحله نخست واگذاری این پروژه‌ها اقدام به تهیه و انتشار اسناد و برگزاری مناقصات ۱۰ پروژه از مجموعه پروژه‌های این طرح کرد كه منجر به انعقاد ۱۰ قرارداد مهندسی، تأمین كالا و تجهیزات، ساختمان و نصب و اجرای حفاری (EPC-EPD) به ارزش حدود ۸۰۰ میلیون دلار شد. در سال ۱۳۹۸ نیز به موازات اجرای پروژه‌های مرحله اول طرح، برگزاری مناقصات ۱۳ پروژه مرحله دوم به ارزش قراردادی قریب به ۱.۷ میلیارد دلار در اولویت كاری شركت ملی نفت ایران قرار گرفت که با اتمام فرآیند مناقصات مربوطه و مشخص شدن برندگان آنها، در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ به پیمانکاران منتخب واگذار شدند و در حال حاضر پس از طی فازهای مهندسی و خرید كالا به تدریج وارد مراحل اجرایی می‌شوند.

 

از انتهای سال ۱۳۹۸ تا نیمه سال ۱۳۹۹ برگزاری مناقصات و تعیین پیمانکاران مربوط به ۸ پروژه مرحله سوم طرح در دستور کار قرار گرفت. این پروژه‌ها با ارزش بالغ بر ۱.۲ میلیارد دلار در حوزه عملیاتی شركت ملی مناطق نفتخیز جنوب شامل میادین بینك، سولابدر، لالی بنگستان، گچساران ۳ و۴، گلخاری، بی‌بی‌حكیمه و اهواز ۲، ۳ و ۵ در استان‌های بوشهر، فارس، خوزستان، كهگیلویه و بویر احمد و حوزه عملیاتی شركت نفت فلات قاره ایران شامل میدان رشادت در حوزه دریایی استان هرمزگان در خلیج فارس قرار دارند. شایان ذکر است مجموع ارزش ۳۱ قرارداد واگذار شده این طرح تا کنون بالغ بر ۳.۷ میلیارد دلار می‌شود که در مجموع حفاری ۲۵۳ حلقه چاه جدید و تعمیر ۱۳۰ حلقه چاه موجود را شامل خواهد شد.  در حال حاضر مراحل واگذاری مربوط به ۲ پروژه پایانی این طرح نیز در حال انجام است که به زودی این پروژه‌ها نیز به پیمانکاران منتخب واگذار خواهند شد.

با هدف اشتغال‌زایی برای پیمانكاران نفتی، سازندگان داخلی كالاها، تجهیزات و نیروی انسانی متخصص و محلی به عنوان یكی از اهداف اصلی طرح، فهرستی از كالاهای پر مصرف این طرح كه امكان ساخت داخل آنها وجود دارد تهیه و در قراردادهای مربوطه گنجانده شده است و پیمانكاران ملزم به سفارش‌گذاری اقلام این فهرست به شركت‌ها و كارخانه‌های ایرانی شدند. در این راستا تمامی ۳۱ پروژه تعیین تکلیف شده این طرح تاکنون به ۲۲ شرکت ایرانی واگذار شده‌اند. دکل‌های حفاری مورد نیاز جهت اجرای پروژه‌ها نیز از طریق پیمانکاران ایرانی تأمین می‌شوند به گونه‌ای که در حال حاضر ۱۸ دکل حفاری در این پروژه‌ها مشغول به کار بوده و با توجه به انعقاد قرارداد به کارگیری ۲۲ دکل دیگر در پروژه‌های مرحله دوم طرح، تعداد دکل‌های فعال در این طرح به زودی به ۴۰ دکل خواهد رسید.

همچنین با فعال شدن پروژه‌های مرحله سوم پیش بینی می‌شود که آمار دکل‌های شاغل در طرح به ۵۵ دکل حفاری خشکی و دریایی بالغ شود. از سوی دیگر بر اساس اقدامات صورت گرفته تاکنون، ساخت بالغ بر ۶۶ هزار تن لوله‌های جداری و جریانی توسط پیمانکاران پروژه‌ها به سازندگان داخل کشور سفارش‌گذاری شده که پیش بینی می‌شود تا انتهای طرح مجموع این سفارش‌ها به بیش از ۱۸۰ هزار تن افزایش یابد. سایر کالاهای اساسی مورد نیاز برای حفاری چاه‌ها از جمله تجهیزات سرچاهی و تجهیزات تکمیل چاه نیز کاملاً به سازندگان داخلی سفارش‌گذاری شده‌اند. بر این اساس در پایان اجرای این طرح، سهم ساخت داخل به ۸۰ درصد بالغ خواهد شد.

به گزارش «انرژی امروز» از شرکت ملی نفت ایران، اجرای این پروژه‌ها در شرایط خاص اقتصادی کشور منجر به اشتغال حداکثری نیروهای بومی در استان‌های محل اجرا و نیزنیروهای متخصص صنعت نفت در ارکان اجرایی پروژه‌ها از جمله پیمانکاران، شرکت‌های خدمات دهنده و مشاوران شده است. عمل به وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی شركت ملی نفت ایران از طریق اختصاص ۴ درصد از مبلغ هر قرارداد به انجام پروژه‌های عام المنفعه شامل احداث جاده‌ها، مدرسه‌ها، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای و درمانگاه‌ها در روستاها و شهرستان‌های نزدیك به محل اجرای هر پروژه با هماهنگی مقامات استانی صورت می پذیرد که متناسب با پیشرفت طرح هزینه خواهد شد.

 

برچسب هاامضای قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: آسیا اروپا انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی نفت خام وزارت نفت وزارت نیرو طرح نگهداشت و افزایش شرکت ملی نفت ایران ۲ میلیارد دلار پروژه ها تولید نفت شرکت ملی خواهد شد پیش بینی امضا شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۵۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۸ درصدی تولید پتروشیمی ارومیه در ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه از افزایش ۱۸ درصدی تولید این مجتمع در سال ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: تولید این شرکت فروردین امسال با رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۱۵ هزار تن رسید.

به گزارش شانا به نقل از شرکت پتروشیمی ارومیه، اکبر اسمعیلی در آیین بزرگداشت روز کار و کارگر و تجلیل از کارگران نمونه این شرکت با اشاره به روند رو به رشد پتروشیمی ارومیه در سال ۱۴۰۲ به‌ویژه در بخش تولید، فروش و درآمد بیان کرد: شرکت پتروشیمی ارومیه پارسال ۱۸ درصد افزایش تولید داشت.  

وی افزود: آمارهای تولید فروردین ۱۴۰۲ نشان می‌دهد روند رو به رشد پتروشیمی ارومیه همچنان حفظ شده است، به‌طوری‌ که فروردین امسال تولید این شرکت با رشد ۲۰ درصدی نسبت به مدت مشابه پارسال به ۱۵ هزار تن رسید.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ارومیه با تأکید بر اینکه حرکت عظیم رشد و توسعه پتروشیمی ارومیه آغاز شده است و در ماه‌های آینده، واحد تکمیلی سولفات آمونیوم که در حال احداث است، به بهره‌برداری می‌رسد و تولید این محصول افزایش می‌یابد، گفت: پروژه پلی‌آلومینیوم کلراید نیمه دوم تیر امسال وارد چرخه تولید می‌شود و از اواسط مرداد به تولید محصول می‌رسد.

اسمعیلی با گرامیداشت روز کار و کارگر تصریح کرد: نام‌گذاری شعار سال با محوریت «تولید» از سوی مقام معظم رهبری در یک دهه گذشته نشان از اهمیت تولید در رشد اقتصادی و رفاه اجتماعی دارد.

وی با بیان اینکه راه نجات کشور تولید است، یادآور شد: پتروشیمی ارومیه با بهره‌گیری از نیروی جوان و تجربه پیشکسوتان، افزایشی خیره‌کننده در تولید داشته است و این نشان می‌دهد مجموعه همکاران این شرکت ظرفیت، جدیت و آمادگی لازم را برای ادامه این مسیر دارند.

دیگر خبرها

  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی/جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی
  • اعلام آمادگی ۵ استان برای افزایش سطح زیرکشت گوجه‌فرنگی
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • گلایه شرکت‌ های ترانزیتی از افزایش هزینه‌ های مرزی و توقف کانتینرها در دوغارون
  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی خریدهای شرکت مس با ایجاد سامانه استعلام قیمت
  • ارتقا وضعیت نگهداشت شهر یزد با تکمیل پروژه‌های نیمه تمام در سال پایانی شورای شهر یزد
  • باید از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در راستای ارتقای ارزش افزوده و جلوگیری از خام‌فروشی استفاده شود
  • از افزایش تراز آب دریاچه ارومیه تا آغاز تولید بنزین از متانول
  • افزایش ۱۸ درصدی تولید پتروشیمی ارومیه در ۱۴۰۲
  • افزایش ۲۱درصدی تولید نفت ایران در خلیج فارس