Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-29@19:35:33 GMT

پیچ تاریخی یک تصمیم کرونایی

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۴۵۳۳۶

پیچ تاریخی یک تصمیم کرونایی

با وجود خطر کرونای انگلیسی باید محدودیت‌ها را تا دو ماه دیگر ادامه می‌دادیم.

به گزارش ایسنا، روزنامه همشهری نوشت: «آمار تعداد مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا رو به کاهش است؛ آمارهایی که تا ۲‌ ماه قبل به نزدیک ۵۰۰جان باخته در روز رسیده بود، حالا ۲رقمی شده است و خیلی‌ها را امیدوار به فروکش حداکثری شیوع ویروس در کشور کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اعمال سیاست‌های سختگیرانه از ترددهای بین شهری گرفته تا تعطیلی‌های اجباری مؤثرترین راه برای فرونشاندن توفان کرونا در ۶۰ روز گذشته بوده است اما همزمان با کاهش آمارها، تصمیم مدیران برای ادامه اجرای محدودیت‌ها و سختگیری‌ها متزلزل شده است. از روز گذشته، حجم ترددهای بین شهری به ۲۱۲ شهر زرد رو به افزایش گذاشته و خیلی‌ها را نگران از آغاز دوباره چرخش کرونا در کشور کرده است؛ چرخشی که همزمانی آن با ورود کرونای انگلیسی و ابتلای چند نفر به این بیماری بر دامنه نگرانی‌ها افزوده است.

در حدود یک سال گذشته تصمیم‌های ناگهانی و بازگشایی‌های یکباره عمدتا به نتایج نامطلوبی منتهی شده است. تنها ۳ هفته پس از بازگشایی‌های اردیبهشت که در آن زمان پلکانی هم انجام شد، پیک جدیدی از کرونا را در کشور به راه انداخت؛ پیکی که تا همین ۲‌ ماه پیش فروکش نکرد و به‌ طور فزاینده افزایش می‌یافت. کارشناسان و از آن جمله اپیدمیولوژیست‌ها پیش از این گفته‌اند: بهترین روش برای مهار همه‌گیری، کاهش تدریجی محدودیت‌هاست. حالا و در شرایطی که آمار ابتلا و فوتی‌های کرونا در وضعیت تقریبا با ثباتی است به‌ نظر می‌رسد ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم به کاهش محدودیت‌ها گرفته است. این کاهش شامل بازگشایی مدارس، تردد جاده‌ای و نیز بازگشایی بخشی از مشاغلی است که ماه‌هاست در وضعیت نیمه‌تعطیل یا کاملا تعطیل قراردارند؛ مثلا سینماها. این تصمیم در حالی اتخاذ شده که مخاطره گونه جدید ویروس کرونا با قدرت سرایت‌پذیری بالا بیخ گوش ماست. دیروز وزیر بهداشت از شناسایی ۴ فرد مبتلا به ویروس انگلیسی کرونا خبر داده است. اما در چنین شرایطی چه باید کرد و آیا تصمیم بازگشایی پرمخاطره است و ما را در معرض پیک جدیدی قرار می‌دهد؟

بازگشایی ناگهانی پرمخاطره است

اپیدمیولوژیست‌هایی مانند حمید سوری که چند روزی است به‌ عنوان عضو شورای مشورتی علمی و رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا منصوب شده به همشهری می‌گوید: تصمیم به کاهش محدودیت‌ها خطرناک، با عجله و دارای تبعاتی است که اتخاذکنندگان آن باید در آینده درباره پیامدهای آن پاسخگو باشند.

به‌ گفته او مدیریت اپیدمی و کنترل آن شرایط خاص خود را می‌طلبد و نباید بدون در نظر گرفتن شرایط و ویژگی‌های بیماری، در اتخاذ سیاست‌های مقابله‌ای ساده‌انگاری کرد: اگر زمان‌بندی مداخلات یا زمان‌بندی رفع برخی مقررات درست نباشد هر آن امکان بازگشت دوباره قله‌های جدید اپیدمی وجود دارد.

حمید سوری ادامه می‌دهد: در شرایط کنونی روند کاهش را در پیک سوم اپیدمی از اواسط آذر شروع کردیم و این روند تاکنون بسیار خوب و امیدوارکننده پیش رفته است اما همچنان در وضعیتی شکننده قرار داریم که هر تصمیم نادرست و ساده‌انگارانه‌ای می‌تواند به ایجاد موج جدیدی از بیماری و وارد کردن کشور به موج چهارم اپیدمی منجر شود.

او با اشاره به این که در اصول کنترل اپیدمی باید مداخلات به شکل سنجیده‌ای پیگیری شود، ادامه می‌دهد: در یک سال گذشته هرگز به مرحله کنترل اپیدمی در کشور نرسیده‌ایم و از این رو، قطعا باید مداخلات خود را برای کنترل بیماری به شکل سنجیده ادامه دهیم. هرگونه کاهش محدودیت‌های سختگیرانه و گشایشی باید با ظرافت و مستندات کافی انجام شود؛ چرا که اپیدمی به‌راحتی می‌تواند از هر کانون آلوده منتشر شود و زحمات کشیده‌شده یک سال اخیر را برای کاستن از شیوع ویروس در کشور از بین ببرد.

کاهش محدودیت‌ها عجله‌ای بود

عضو شورای مشورتی علمی و رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا، با تأکید بر این که رنگ‌بندی شهرها در شیوع اپیدمی توانست تا حدودی وضعیت هر شهر را از نظر شیوع ویروس نشان دهد اما تغییرات اخیر در رنگ‌بندی شهرها نباید منجر به فریب مردم در عادی‌انگاری وضعیت شود، به همشهری می‌گوید: ممکن است برخی شهرها در تقسیم‌بندی رنگ‌ها در وضعیت زرد قرار گرفته باشند و بتوانیم بر این اساس، گشایش‌هایی را در برخی فعالیت‌ها و رفتارهای معمول اجتماعی برای مردم ایجاد کنیم اما هنگامی که کنترل‌ها و نظارت‌ها بر روند فعالیت‌های گشایش‌یافته کافی نباشد، چنین اتفاقی می‌تواند خطرناک باشد و هزینه‌های سنگینی بر جای بگذارد.

سوری تأکید می‌کند، گشایش‌هایی که اخیرا در حال انجام است با عجله رخ داده و نباید با این سرعت اجرا می‌شد: تأکید می‌کنم کاهش محدودیت‌ها و اعمال گشایش‌های تازه در فعالیت‌های اجتماعی با عجله رخ داده است؛ چرا که هنوز به مرحله تثبیت کنترل اپیدمی نرسیده‌ایم و همچنان شاهد نوسان زیاد در آمار جان‌باختگان و شناسایی موارد ابتلای جدید هستیم.

این اپیدمیولوژیست می‌گوید که بهتر بود تصمیم‌گیرندگان با وسواس بیشتری درباره کاهش محدودیت‌ها تصمیم‌گیری می‌کردند: شاید بهتر بود محدودیت‌ها و سختگیری‌ها به شکل مرحله به مرحله و با کندی بیشتر در اجرا همراه می‌شد و محدودیت‌ها و پایه اصلی آن تا دست‌ کم ۲‌ماه دیگر ادامه پیدا می‌کرد تا بتوانیم اپیدمی را مهار کنیم.

استراتژی کنونی مقابله با کرونا هزینه‌زاست

او به تجربه کشورهای دیگر در اعمال قوانین و مقررات سختگیرانه و استمرار محدودیت‌ها برای مهار اپیدمی اشاره می‌کند و با تأکید دوباره بر این که کشور هنوز موفق به مهار کامل اپیدمی نشده است، به همشهری می‌گوید: باید سختگیری‌ها را ۲‌ماه دیگر تحمل می‌کردیم. این نگرانی را داریم که با کاهش سختگیری‌ها و محدودیت‌ها وارد قله چهارم اپیدمی و فوران آن در کشور در مدت کوتاهی شویم. باید همان کاری که در کشورهایی مانند نیوزیلند، استرالیا و کره‌جنوبی انجام شد، در ایران نیز اجرا می‌شد. متأسفانه با بازگشایی‌ها و کاهش محدودیت‌ها نگرانی‌های جدی برای شیوع گسترده بیماری در کشور داریم.

سوری دلیل نگرانی خود از شیوع دوباره اپیدمی را بررسی سابقه و الگوی شیوع ویروس در کشور می‌داند و می‌گوید: الگوی اپیدمی هم‌اکنون نشان می‌دهد، چرخه انتقال ویروس مهیا شده است. ویروس هم‌اکنون واکسن و درمان قطعی ندارد و قدرت سرایتش نیز افزایش بیشتری یافته است. قطعا اگر محدودیت‌ها کاهش یابد، در آینده شاهد افزایش تعداد مبتلایان خواهیم بود.

جهش اخیر زنگ خطر را به صدا درآورده است

سوری در ادامه با بیان این که کشور همچنان در فاز اول اپیدمی و در قله سوم شیوع این ویروس قرار دارد و بیم آن می‌رود با سیاست‌های جدید، شاهد افزایش شیوع بیماری در روزهای آینده باشیم، به موضوع جهش ویروس و افزایش قدرت سرایت آن در مقایسه با مدل قبلی ویروس اشاره می‌کند و می‌گوید: با توجه به جهش‌های نگران‌کننده ویروس و افزایش سرعت انتشار بیماری، نیازمند این هستیم که احتیاط‌های بیشتری در مداخلات و گشایش‌هایی که پیش‌بینی شده است داشته باشیم. تجربه نشان می‌دهد ویروس مرتبا در حال جهش است. از این رو ضرورت دارد سلسله اقدامات حفاظتی و سختگیرانه با رویکرد پیشگیری از بیماری مانند آن چه تاکنون انجام شده است در دستور کار قرار بگیرد و نباید به‌ گونه‌ای تصمیم‌گیری کرد که جهش همزمان با کاهش اقدامات سختگیرانه منجر به افزایش تعداد بیماران شود.

عضو شورای مشورتی علمی و رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا ادامه داد: مسئولان باید آینده نگری بیشتری کرده و با افزایش سختگیری‌ها، افرادی که مشکوک به آلودگی هستند یا سابقه تماس با افراد مشکوک به ابتلا به نوع جهش‌یافته ویروس را دارند تحت نظر شدید قرار دهند و همه تماس‌های نزدیک این افراد را کنترل کنند. افرادی نیز که سابقه تماس با ناقلان ویروس از کشورهای اروپایی هستند هم باید برای ۲هفته خود را قرنطینه کنند تا بتوان جلوی کانون‌های شیوع ویروس جهش‌یافته را گرفت.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: همه باهم علیه کرونا کاهش محدودیت ها محدودیت ها شیوع ویروس سختگیری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۵۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است

به گزارش خبرنگار مهر، منصور تقوی ظهر یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: در هفته‌های اخیر، تیم پزشکی در این روستا حضور پیدا کرده و از اهالی آزمایش گرفته شد.

وی بیان داشت: پیش از اعزام تیم پزشکی تست چند نفر از اهالی مثبت بود و تحت درمان قرار گرفته‌اند و ۲۰ نفر نیز مشکوک بودند که از آنها نمونه گرفته شد.

تقوی با بیان اینکه مابقی مردم نیز متقاضی انجام آزمایش هستند، گفت: آزمایش ۱۸۰ نفر هم در حال انجام است و قرار است تیم پزشکی به این منطقه اعزام شود و برای درمان و انجام آزمایش‌ها و فرآیند درمان اقدام کند.

وی افزود: این بیماری در سایر نقاط شهرستان اپیدمی نیست.

تقوی با بیان اینکه روستای رود ریش هم مرز با شهرستان بویراحمد است، گفت: مردم روستا می‌توانند خدمات بهتری از طریق مراکز بهداشتی این شهرستان دریافت کنند.

وی افزود: تیم پزشکی شهرستان کهگیلویه در روستاهای دیشموک حضور پیدا کردند و مردم باید بدانند که شیر و گوشت دام‌ها در این شرایط، مشکل زا بوده و باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

تقوی تصریح کرد: تب مالت از بیماری‌های عفونی قابل انتقال بین انسان و حیوان است که از طریق حیوانات آلوده همچون گاو، گوسفند، بز، شتر، خوک و گاومیش به انسان منتقل می‌شود.

کد خبر 6090904

دیگر خبرها

  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است
  • یمن میهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد