مجموعه مستند «زندگی دیگران» آماده نمایش شد
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۴۵۳۹۱
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی خانه مستند، در فاز اول مجموعه مستند «زندگی دیگران» به کارگردانی علی خسروی، با بررسی سبک زندگی اقتصادی مردم چهار کشور اروپایی آلمان، هلند، بلژیک و فرانسه، دلیل سرعت پیشرفت این کشورها در حوزههای اقتصادی و اجتماعی از نگاه ایرانیان مهاجر به تصویر کشیده شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
گروه سازنده مجموعه مستند «زندگی دیگران» با انتخاب این چهار کشور سعی کرده است تا به این سوال اساسی پاسخ داده شود که این کشورها بعد از جنگ جهانی دوم، چگونه و با رعایت چه نکاتی امروزه از پیشروترین کشورهای دنیا محسوب میشوند. این مستند بدنبال بیان این نکته است که پشت ظاهر مدرن و پیشرفته زندگی اروپایی با سطح رفاه بالا؛ چهار اصل سبک زندگی اقتصادی یعنی تلاش، سادهزیستی، صرفهجویی و نظم اقتصادی پنهان است. جالب اینجا است که در دستورات دینی ما روی همه این موارد برای سبک زندگی اسلامی تاکید شده است.
فیلم در کنار معرفی محاسن و معایب تجربه زندگی در کشورهای دیگر، تلاش میکند با الگوسازی این سبک زندگی برای بیننده، نشان دهد که رعایت این مضامین چه نقش مهمی در آرامش مردم جامعه و پیشرفت اقتصادی کشور دارد.
همچنین قرار است در آیندهای نزدیک قسمتهای بعدی مجموعه مستند «زندگی دیگران» با موضوع مشابه در کشورهای دیگر ادامه پیدا کند تا تجربه سبک زندگی مردم کشورهای مختلف و تاثیر آن در جایگاه نظام اقتصادی و اجتماعی به تصویر کشیده شود.
علی خسروی کارگردان، طراح، پژوهشگر و نویسنده، یوسف سلیمی تصویربردار و مترجم، شکوفه مخدومی و محدثه گلچین گروه تدوین و احمد شفیعی تهیه کننده، عوامل مجموعه مستند «زندگی دیگران» هستند که در خانه مستند تولید شده است.
کد خبر 5119378 نیوشا روزبانمنبع: مهر
کلیدواژه: خانه مستند انقلاب اسلامی فیلم مستند اروپا سی و نهمین جشنواره فیلم فجر تئاتر ایران شبکه پنج سیما دیدن این فیلم جرم است جشنواره فیلم عمار سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر فیلم سینمایی ویروس کرونا حضور هنر ایران در جهان فیلم کوتاه برنامه تلویزیونی هنرهای تجسمی جشنواره فیلم فجر حسین مسافر آستانه مجموعه مستند زندگی دیگران سبک زندگی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۵۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
وقتی «خانه خدا» سینماها را شلوغ کرد
همزمان با آغاز سفر عمره زائران ایرانی و در آستانه فرارسیدن موسم حج، از فیلم مستندی میتوان یاد کرد که حدود ۶ دهه قبل، از خانه خدا و مناسک حج ساخته شد و تماشاگران زیادی را به سینماها کشاند.
به گزارش ایسنا،مستند «خانه خدا» محصول ۱۳۴۵ است که به عنوان اولین مستند جدی ایران و به باور برخی، کاملترین سند سینماییِ جهان درباره مناسک حج - تا زمان ساخت فیلم - شناخته میشود.
«خانه خدا» فیلمی منحصر به فرد درباره مراسم و مناسک حج و از نخستین فیلمهای مستند است که در سال ۱۳۴۵ در سینماهای تهران و چند شهر دیگر به نمایش عمومی درآمد و با اقبال گسترده مردم روبهرو شد. این مستند حتی توانست به بازارهای جهانی راه پیدا کند و در بخش گستردهای از کشورهای مسلمان به نمایش درآید.
درباره نحوه تولید «خانه خدا» ابهامات زیادی وجود دارد. پژوهشگران مختلف در نوشتههای خود، اطلاعاتی ضد و نقیض، درباره عوامل این مستند ارائه دادهاند. برخی مونتاژ فیلم را نتیجه کار ابراهیم گلستان دانستهاند و تعدادی نیز نام ابوالقاسم رضایی و جلال مقدم را به عنوان تدوینگر آوردهاند. در برخی منابع پژوهشی گفتار فیلم را از آنِ ابراهیم گلستان میدانند حال آن که نظر محقّقانی دیگر بر آن است که روایت اولیه را محمود سعادت و حمزه رحمانی نوشتهاند و گلستان تنها متن آن دو را بازنگری و ویرایش کرده است. حتی در مورد کارگردان فیلم هم اتفاق نظر وجود ندارد. در عنوانبندی نام کارگردان نیامده و شاید همین سبب شده برخی این عنوان را به جلال مقدم منتسب کنند.
درباره این مستند محمد تهامینژاد گفته است: «از زمان تولید «خانه خدا» تا کنون همواره این پرسش مطرح شده که کارگردان این فیلم چه کسی بوده؛ این در حالی است که در تیتراژ فیلم، از اشاره مستقیم به این عنوان پرهیز شده و تهیهکننده (استودیو ایرانفیلم که محل فعلی خانه سینماست) ترجیح داده هیچ اسمی از کارگردان نباشد.
سالها قبل، جلال مقدم در گفتوگویی با مجله «نگین» گفته بود این فیلم کارگردان مشخصی نداشته و به همین دلیل نام کسی در تیتراژ قید نشده است اما نکته اینجاست که در نسخه ویدیویی این فیلم و در تیتراژ انگلیسی آن که سالها قبل در آمریکا توزیع شد، نام ابوالقاسم رضایی به عنوان کارگردان و جلال مقدم به عنوان مشاور تهیهکننده قید شده است. همچنین در نامهای که در حاشیه یکی از نمایشهای محدود این فیلم (درخانه شهریاران جوان) توسط زندهیاد نعمت حقیقی فرستاده شد به صراحت به این نکته تاکید و اشاره شده بود که فیلم «خانه خدا» متعلق به ابوالقاسم رضایی و ساخته اوست.»
در این زمینه بخوانید:
بالاخره «خانه خدا» را چه کسی ساخته است؟
گفته شده است که ابوالقاسم رضایی چهار فیلمبردار (احمد شیرازی، محمود ایثاری، عباس دستمالچی و نعمت حقیقی) را با تجهیزات کامل به عربستان سعودی برد و هر یک از آنها جدا از هم صحنههایی را روی نوار سلولویید ضبط کردند؛ بدون آن که سهم هر یک پس از تدوین فیلم مشخص باشد. در تیتراژ این فیلم که ابتدا با آوازی از علی بهاری آغاز میشود اسامی همه عوامل با عنوان "حاجی" ذکر شده است.
از مستند «خانه خدا»، نگاتیوی باقی نمانده و چند سال قبل از روی پزیتیوهای بهجامانده از آن، نسخهای به سفارش فیلمخانه ملی ایران در «شرکت پیشگامان سینمای آریا» ترمیم و بازسازی شد که در بهار سال ۱۳۹۶ در جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش درآمد و دو سال بعد هم کانون فیلمِ خانه سینما با برگزاری یک نشست تخصصی آن را دوباره نمایش داد.
در طول این سالها چنین فیلمی با این ویژگیها و با تغییرات ایجاد شده در مکانهای برپایی مناسک حج ساخته نشده، در صورتی که براساس برخی منابع مستند «خانه خدا» گویا به ۸۲ کشور فروخته شده بود و تولیدی بسیار سودآور محسوب میشده است.
در ادامه بخشی از مراحل بازسازی مستند «خانه خدا» را که در فیلمخانه ملی ایران انجام شده و نسخه کامل آن در فضای مجازی موجود است، مشاهده میکنید:
انتهای پیام