Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@21:40:50 GMT

پاسخی به انتقاد تئاتری‌ها

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۴۵۷۵۱

پاسخی به انتقاد تئاتری‌ها

ایسنا/اصفهان دبیرخانه جشنواره تئاتر استان اصفهان، هیأت داوران سی و دومین جشنواره تئاتر استان و انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان، به نقدهایی که پیرامون شیوۀ برگزاری این دوره از جشنواره تئاتر استانی مطرح‌شده بود، پاسخ دادند.

۱۶ دی‌ماه، گزارشی با عنوان «جشنوارۀ تئاتر استان اصفهان، زیر ذره‌بین نقد» در خبرگزاری ایسنا منتشر شد که در آن، چند تن از هنرمندان تئاتر انتقاداتی را نسبت به شیوۀ برگزاری سی و دومین جشنواره تئاتر استان مطرح کرده بودند و پیمان کریمی، عضو هیأت داوران و عضو هیأت مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان نیز در آن گزارش به این انتقادات پاسخ داده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ازآنجاکه ایسنا در پایان این گزارش، برای درج پاسخ مسئولان اعلام آمادگی کرده بود، دبیرخانۀ جشنواره تئاتر استان اصفهان، هیأت داوران سی و دومین جشنوارۀ تئاتر استان و انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان، پاسخی مشترک را به انتقادات مطرح‌شده تنظیم کرده و برای نشر در اختیار خبرگزاری ایسنا قرار دادند.

مشروح آن متن به شرح زیر است:

«ستاد و دبیرخانه سی و دومین جشنواره تئاتر استان اصفهان با توجه به شرایط ناشی از ویروس کرونا و عدم امکان برگزاری تئاتر استان به شکل حضوری، بر اساس پیشنهاد و هماهنگی با مرکز هنرهای نمایشی ایران، این جشنواره را به‌صورت غیرحضوری برگزار کرد.

با توجه به شرایط خاص استان اصفهان، در اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره، تصمیم به عدم برگزاری جشنواره گرفته شد ولی در ادامه، پس از مذاکرات و تعاملات مختلف با هنرمندان، اساتید و کارشناسان محترم مرکز هنرهای نمایشی، نهایتاً فراخوان جشنواره در تاریخ ۲۶ آذرماه در کلیه کانال‌هایی که در اختیار انجمن نمایش استان بود و سایر فضاهای مجازی مرتبط با هنر نمایش استان اصفهان منتشر شد و بیشتر هنرمندانی که در این کانال‌ها عضو بوده‌اند آن را مشاهده کرده‌اند.

 همچنین بارگذاری خبر در سایت ایران تئاتر متأسفانه به دلیل بروز برخی مشکلات، در تاریخ ۵ دی‌ماه انجام گرفت.

فراخوان جشنواره نیز طی مکاتبه صورت گرفته از سوی اداره کل ارشاد اسلامی استان اصفهان برای اطلاع‌رسانی به کلیه ادارات شهرستان‌ها نیز ارسال گردید؛ پس قطعاً بیهوده است که یکی از مصاحبه‌شوندگان محترم در آن گزارش، فرموده‌اند ۹۰ درصد جامعه تئاتر استان اصفهان در جریان برگزاری این جشنواره نبوده‌اند.

در خصوص معرفی دو اثر «بیداری به‌وقت خون» و «بهشت حکیم الله» که البته از سوی جشنواره سراسری مقاومت هم به دبیرخانه تئاتر فجر معرفی‌شده‌اند، معروض می‌دارد که اولاً طبق قوانین و آیین‌نامه جشنواره هیچ منعی برای شرکت آثار در جشنواره‌های مختلف در این جشنواره وجود ندارد و دبیرخانه کاملاً قانونی عمل کرده و حق هیچ عزیزی را ضایع نکرده است. ضمناً این در حالی است که در فراخوان جشنواره تمامی شرایط جشنواره اعلام‌شده و کارگردان‌های محترم با اطلاع کامل و پذیرفتن تمام شرایط و ضوابط، فرم مربوطه را تکمیل و در این رویداد شرکت کرده‌اند؛ که اگر غیر از این بود، قطعاً با اعتراض از سوی شرکت‌کنندگان روبرو می‌شد اما تا این لحظه هیچ‌یک از شرکت‌کنندگان در این خصوص اعتراضی را اعلام نداشته و متأسفانه مصاحبه‌شوندۀ محترم بدون آگاهی از آیین‌نامه و قوانین، مطالبی را در این خصوص ارائه نموده که جز تشویش اذهان عمومی حاصل دیگری ندارد.

 ثانیاً انتخاب این دو اثر از سوی داوران محترم به لحاظ کیفی و با فاصله زیاد نسبت به سایر کارها بوده و در این راستا هم تاکنون هیچ اعتراض مکتوب و قانونی از سوی شرکت‌کنندگان به دبیرخانه ارسال نشده است.

 ردیف اعتبارات حمایتی تخصیص‌یافته از طرف وزارت محترم ارشاد برای حمایت از جشنواره‌های استانی کاملاً شفاف و برای تمامی استان‌ها یکسان است و شیوه پرداخت این مبالغ، هم هر ساله کاملاً شفاف و طی نامه‌ای از سوی انجمن نمایش ایران به انجمن‌های استان ابلاغ می‌گردد.

 لازم به یادآوری است که مبلغ مذکور تاکنون واریز نشده و طبق سنوات گذشته، بعد از جشنواره واریز می‌گردد و انجمن‌های استانی هم بر اساس‌نامه ابلاغی نسبت به پرداخت هزینه‌ها اقدام می‌نماید. قطعاً  اعتبار تخصیص داده‌شده، جوابگوی هزینه‌های جشنواره نیست و دبیرخانه باید مابقی هزینه‌ها را از راه‌های دیگر تأمین نماید که دبیرخانه جشنواره هم کماکان، پیگیر این موضوع است.

 همچنین هیأت محترم داوران به‌جز معرفی دو گروه برگزیده، آرای خود مبنی بر معرفی رتبه‌های برتر جشنواره در بخش‌های مختلف را هم اعلام نموده‌اند اما متأسفانه صحبت‌ها و سؤالات مصاحبه‌شونده در خصوص اعتبارات، در هاله‌ای از اتهام مطرح‌شده و نسبت به شفاف‌سازی آن تشریحی نداده‌اند که مصاحبه‌شوندۀ محترم باید موارد مطروحه را ثابت نمایند.

در خصوص مشترک بودن هیأت انتخاب جشنواره و هیأت‌داوران، معروض می‌دارد با عنایت به انتشار دیرهنگام فراخوان به دلایلی که قبلاً گفته شد و با توجه به محدودیت زمانی به وجود آمده برای معرفی برگزیدگان استان به دبیرخانه جشنواره تئاتر فجر و با پیشنهاد و هماهنگی صورت پذیرفته با کارشناسان محترم مرکز هنرهای نمایشی و انجمن نمایش ایران، این جشنواره به‌صورت تک‌مرحله‌ای برگزار شد.

در پاسخ به سؤال طرح‌شده از سوی یکی از مصاحبه‌شوندگان با این مضمون که: «آیا اعضای انجمن هنرهای نمایشی استان برای مدیریت امور هنرمندان بر مسند مدیریت تکیه زده‌اند یا برای اینکه جشنواره برگزار کنند و با خودشان رقابت کنند و بعد هم خودشان را برگزیده کنند؟» پیشنهاد می‌کنیم شخص مصاحبه‌شونده آیین‌نامه‌های مرتبط در این خصوص را با دقت مطالعه نموده و سپس به ارائه نظر یا سؤال بپردازند؛ چرا که طبق آیین‌نامه برگزاری جشنواره، هیچ منعی برای اعضای هیئت‌مدیره انجمن برای حضور در کلیه بخش‌های جشنواره، اعم از شورای سیاست‌گذاری، داوری و حتی متقاضی شرکت در جشنواره وجود ندارد.

 حال سؤال اینجاست که وقتی از بین اعضای هیئت‌مدیره فقط یک نفر در جشنواره شرکت کرده و هیچ ‌یک از اعضای دیگر در جشنواره حضور ندارند، امکان رقابت بین اعضا چگونه ممکن است؟ (لازم به ذکر است، مطابق با آئین‌نامه جشنواره فرد شرکت‌کننده در جشنواره نیز در هیچ ترکیبی از شورای سیاست‌گذاری یا سایر ارکان جشنواره حضور نداشته است).

مع‌الوصف، بی‌اطلاعی کامل مصاحبه‌شونده از آیین‌نامه‌ها و مقررات جشنواره، متأسفانه فضای تئاتر اصفهان را دچار چالش نموده و صحبت‌های ایشان بیشتر به سمت تشویش اذهان عمومی سوق پیداکرده است که نه‌تنها نقد سازنده‌ای نیست، بلکه سوءتعبیری برای رسیدن به اهدافی خاص محسوب می‌شود و این مسئله خود به‌نوعی تخطی است، نه حضور اعضای هیئت‌مدیره انجمن در جشنواره.

نکته قابل‌توجه اینکه نظر به شیوع ویروس کرونا، عدم تولید آثار نمایشی مطلوب نمایشی (به لحاظ کمی و کیفی)، کمبود اعتبارات مالی تخصیص داده‌شده و عدم تمایل حامیان مالی یا اسپانسرها، از  جشنواره امسال و... شکی نیست که برگزاری این دوره از جشنواره با شرایط مطلوب و ایده آل ستاد برگزارکننده  فاصله داشته، ضمن اینکه اعلام می‌گردد، هدف از برگزاری جشنواره به شکل فعلی (با شیوه هماهنگ شده با مرکز و داوری آثار به‌صورت فیلم آن هم در روزهای پایانی) صرفاً جهت حمایت از حقوق معنوی گروه‌ها و هنرمندان بوده است.

در پایان، امید می‌رود که هنرمندان حوزه هنرهای نمایشی، پیش از بیان انتقادات خود در رسانه‌ها، اطلاعات کامل و لازم را کسب کرده و بدین منظور، ابتدا با واحدهای مستقیم مرتبط وارد مذاکره شوند تا به تبع سخنانی که از روی ناآگاهی بیان می‌کنند، اذهان عمومی مورد تشویش قرار نگیرد.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری تئاتر تاریخ تئاتر اصفهان انجمن هنرهای نمایشی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مركز هنرهاي نمايشي جشنواره تئاتر فجر نقد و انتقاد انجمن هنرهای نمایشی استان جشنواره تئاتر استان تئاتر استان اصفهان هیأت داوران سی و دومین آیین نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۵۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«اکبر زنجانپور» در نوزدهمین دوره شب کارگردان تجلیل خواهد شد

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوزدهمین دوره شب کارگردان آیین نکوداشت استاد اکبر زنجانپور روز یکشنبه ۹ اردی بهشت ماه برگزار خواهد شد.

در این مراسم که به همت انجمن کارگردانان طبق رسم سال‌های گذشته و در تاریخ ۹ اردی بهشت مصادف با تولد حمید سمندریان کارگردان فقید تئاتر ایران برپا می‌شود، مدالیوم این انجمن صنفی به پاس سال‌ها تلاش و استمرار در حوزه کارگردانی تئاتر به اکبر زنجانپور اهدا می‌شود.

همچنین در این مراسم از چند چهره تئاتری دیگر نیز تجلیل خواهد شد و تندیس انجمن صنفی کارگردانان تئاتر ایران به آنها اهدا خواهد شد.

این مراسم روز یکشنبه و از ساعت ۱۷ در سالن استاد شهناز خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد و ورود برای علاقه‌مندان آزاد است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نمایش فیلم تئاتری از عباس جوانمرد در خانه هنرمندان ایران
  • نکوداشت اکبر زنجانپور در نوزدهمین «شب کارگردان»
  • راهیابی ۲ نمایش از البرز به جشنواره سراسری تئاتر بچه های مسجد
  • «اکبر زنجانپور» در نوزدهمین دوره شب کارگردان تجلیل خواهد شد
  • تسویه حساب خواهر با برادر/ در «آگنیتاژ» پرواز می‌کنید؟
  • راهیابی دو اثر نمایشی به جشنواره ملی تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر
  • صحرا فتحی «هواخوری» را به صحنه می‌آورد
  • «هواخوری» صحرا فتحی به صحنه می‌آید
  • راهیابی ۲ اثر نمایشی از چهارمحال و بختیاری به جشنواره سراسری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد