Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس‌جمهور سابق شوروی می‌گوید مسکو باید دولت جدید واشنگتن را به پایبندی به پیمان موشکی ۱۹۸۷ فراخواند.

به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، رئیس جمهور سابق اتحاد جماهیر شوروی اعلام کرد روسیه باید از دولت جدید آمریکا بخواهد به تعهدات خود ذیل پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد، (آی ان اف)، به امضای رونالد ریگان و میخائیل گورباچف باز گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میخائیل گورباچف اعلام کرد روسیه باید بار دیگر از آمریکا بخواهد تعهدات خود ذیل پیمان موشکی ۱۹۸۷ را از سر بگیرد. رهبر سابق شوروی یادآور شد دربیانیه مشترک مسکو و واشنگتن در خصوص پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میانبرد آمده است: در یک جنگ هسته‌ای نمی‌توان پیروز شد و هرگز نباید در آن جنگید. آن‌ها [طرفین] به دنبال دستیابی به برتری نظامی نخواهند بود.

گورباچف، که اولین و آخرین رئیس جمهور اتحاد جماهیر شوروی بود، خاطرنشان کرد که نتیجه اولین دیدار وی با رونالد ریگان، رئیس جمهور فقید آمریکا در اجلاس ژنو در سال ۱۹۸۵ خصوصاً بیانیه علیه جنگ هسته‌ای همچنان حائز اهمیت است.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد، برجسته‌ترین توافق هسته‌ای امضا شده در دوران جنگ سرد، پس از طرح ادعا‌های واهی از سوی واشنگتن علیه مسکو به پایان رسید. آمریکا در تاریخ ۲ اوت [جمعه ۱۱ مرداد] رسما از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شد. پس از این تصمیم، مسکو نیز پایان اجرای این پیمان را اعلام کرد.

پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد در سال ۱۹۸۷ میان آمریکا و اتحاد جماهیر شوروی سابق منعقد شد و یکی از اقدامات اساسی در جهت تنش‌زدایی دوران جنگ سرد بود. پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد هر دو کشور را ملزم به از بین بردن موشک‌های کروز و بالستیک زمینی با بُرد حدود ۳۰۰ تا ۳۴۰۰ مایل می‌کرد. مسکو و واشنگتن بار‌ها یکدیگر را به نقض این پیمان موشکی متهم کرده‌اند./ باشگاه خبرنگاران

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: پیمان منع موشک های هسته ای میان برد رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۵۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از تاس، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال در گزارشی به نقل از منابع آگاه در نهادهای اطلاعاتی آمریکا نوشت که این سازمان‌ها هیچ مدرکی دال بر مداخله دولت یا ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در مرگ آلکسی ناوالنی، رهبر اپوزیسیون این کشور یافت نکرده‌اند.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، سازمان اطلاعات مرکزی (سی‌آی‌ای)، دفتر مدیریت اطلاعات ملی و همچنین معاونت اطلاعاتی وزارت خارجه آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که پوتین «به احتمال زیاد دستور قتل ناوالنی را صادر نکرده است.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: نظر آمریکا دراین‌باره به برخی نهادهای اطلاعاتی اروپایی منتقل شده است.

پوتین اندکی پس از مرگ ناوالنی در زندان گفت که غربی‌ها به او پیشنهاد داده بودند تا چند نفر از زندانیان روس محسوب در زندان‌های غرب را با ناوالنی معاوضه کند. به گفته رییس جمهور روسیه، او بدون شنیدن کامل صحبت‌های طرف مذاکره‌کننده، با این پیشنهاد موافقت و تاکید کرده که تنها شرط این معاوضه این است که ناوالنی هرگز به روسیه برنگردد.

معاونت ندامتگاه ناحیه یامالو-نِنتس زیر نظر سازمان زندان‌های فدرال روسیه ۱۶ فوریه اعلام کرد که ناوالنی در این زندان مرده است. براساس اعلام مقامات، او پس از پیاده‌روی روزانه دچار ضعف شد و غش کرد و به‌رغم تلاش کادر پزشکی و بیش از ۳۰ دقیقه عملیات احیا، چهره مشهور اپوزیسیون روسیه، جان خود را از دست داد.

کد خبر 6089813

دیگر خبرها

  • اسرائیل درمانده است ایران قواعد بازی را تغییر داد | این جمله یک اشتباه بزرگ از سوی بایدن بود
  • محور تحولات و حذف دشمن مشترک
  • افشای جزئیات توافق شکست خورده میان روسیه و اوکراین
  • آمریکا هیچ مدرکی دال بر دخالت مسکو در مرگ ناوالنی پیدا نکرد
  • حمله جنگنده ها و موشک های روسیه به قطار حامل تسلیحات غربی/ تهدید روسیه به نابود کردن تسلیحات هسته ای آمریکا در لهستان
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • هشدار روسیه درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان
  • مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود
  • نقش بی‌اهمیت تحریم‌های تازه آمریکا در معادلات ایران
  • هشدار روسیه در مورد احتمال استقرار تاسیسات هسته‌ای ناتو در لهستان