Web Analytics Made Easy - Statcounter

محسن جانجان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در نهاوند اظهار کرد:  به منظور آغاز عملیات اجرایی حفاری ششمین مرحله کاوش معبد لائودیسه در نهاوند ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار به این اداره اختصاص یافت.

وی گفت: مرحله ششم آخرین مرحله از کاوش این معبد است که از اسفند در صورت مساعد بودن هوا با حضور کارشناسان و با مشاوره دکتر رهبر سرپرست چهار مرحله کاوش این معبد و زیر نظر اینجانب انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند با بیان اینکه تاکنون نتایج مثبتی از کاوش‌ها به دست آمده است اضافه کرد: انتظار مردم از کاوش‌هایی که از سال ۸۴ آغاز شد این بود که علاوه برکشف معبد و رسیدن به این اثر مهم باستانی، وضعیت ساکنان به لحاظ ساخت و ساز تعیین تکلیف شود اما با توجه به وضعیت منطقه و آواربرداری‌های صورت گرفته در گذشته که توسط اهالی انجام شده به هم خوردن بافت و لایه خاک باعث ایجاد مشکل شد و رسیدن به نتایج قطعی را تا کنون میسر نساخته که امیدواریم در این مرحله به هدف مورد نظر دست یابیم.

وی افزود: از ابتدای کشف لوح معبد لائودیسه در نهاوند که به ۵۰ سال پیش باز می‌گردد تا کنون هر گونه ساخت و ساز و یا عملیات عمرانی در این منطقه ممنوع بوده و همین امر موجب فرسوده شدن منازل محدوده مربوطه شده که خوشبختانه با انجام کاوش‌ها بخشی از محدودیت‌ها برداشته شد و برای ساکنین مجوز نوسازی مساکن زیر نظر میراث فرهنگی و با رعایت دستورالعمل‌های خاص صادر شد.  

جانجان تعیین قدمت تاریخی شهر نهاوند را از دیگر نتایج این حفاری و کاوش‌ها عنوان کرد و افزود: در حفاری‌های صورت گرفته طی پنج فصل گذشته علاوه بر بدست آمدن کتیبه یونانی، یافته‌های ارزشمند دیگری مانند مجسمه های برنزی خدایان یونانی، قربانگاه سنگی، سرستون ساقه ستون و پایه ستون و چندین قطعه سفال از منطقه بدست آمد که همگی نشان می دهد شهر نهاوند مربوط به دوره پیش از تاریخ است.

وی در این زمینه اضافه کرد: تا کنون اعتقاد بر این بود که پایه و اساس شهر نهاوند مربوط به دوران سلوکی بوده است در حالی که طبق آثار بدست آمده مشخص شد شهر سلوکی بر روی بقایا و استقرار دوره پیش از تاریخ را داشته است.  

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند در خصوص احتمال کشف معبد لائودیسه در این مرحله از کاوش افزود: با توجه به کارهایی که تا کنون صورت گرفته ما به کشف نهایی معبد امیدوار هستیم برای این منظور و رسیدن به نتیجه مطلوب نیازمند به یک همکاری و تعامل بین دستگاه‌های شهرستان مانند شهرداری، اداره اوقاف، هیات امنامسجد دوخواهران و حمایت مسئولین ارشد شهرستان هستیم.

وی گفت: امید است بتوانیم به این مطالبه دیرین مردم پاسخ داده و بخشی دیگر از تاریخ کهن این شهر را کشف کنیم ضمن اینکه بر اساس مدارک موجود معبد لائودیسه برای همسر آنتیوخوس ، ملکه لائودیسه ساخته شده و اکنون زیر خروارها ساخت و ساز دررمنطقه دوخواهران نهاوند مدفون شده‌ است.

در سال ۱۳۲۲ باستان ‌شناسان با حضور در شهر نهاوند از تپه‌ای واقع در منطقه قدیمی دوخواهران کتیبه‌ای به خط یونانی یافتند که به آنتیوخوس سوم تعلق داشت . بر  اساس این کشف و  ترجمه آن به زبان فارسی مردم و مسوولان حساسیت زیادی برای کشف معبد پیدا کردند.

پس از آن پروفسور گریشمن باستان شناس بزرگ فرانسوی در سال ۱۳۲۵ برای بررسی محل معبد راهی نهاوند شد اما ساخت و سازهای انبوه در منطقه دوخواهران و همچنین زیر و رو شدن لایه‌های خاک در منطقه وی را برای کشف معبد نا امید ساخت.

با توجه به احتمال وجود معبد در منطقه دوخواهران در سال ۱۳۲۷ این محله و قلعه یزدگرد یکجا به ثبت آثار باستانی رسید که با حساسیت زیاد نسبت به این منطقه از این سال تا سال ۱۳۸۴ هیچگونه حفاری و کاوشی برای کشف و شناسایی معبد فوق صورت نگرفت و برای نخستین بار در سال‌های ۱۳۸۴، ۹۰ و ۹۱ با همت میراث فرهنگی استان و نهاوند تیمی به سرپرستی دکتر رهبر باستان‌شناس ایران بیش از ۵۰ گمانه در شرایط بسیار سخت در منطقه مورد نظر زده شد که اگر چه منجر به کشف معبد نشد اما نتایج مثبتی را در برداشت و وجود معبد در محله دوخواهران را محرز ساخت.

انتهای پیام/ 3140/

منبع: فارس

کلیدواژه: صنایع دستی گردشگری رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری نهاوند لائودیسه کاوش محله دوخواهران معبد لائودیسه میراث فرهنگی شهر نهاوند کشف معبد برای کشف کاوش ها تا کنون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۴۸۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه

به گزارش خبرنگار مهر، عطا حسن‌پور امروز سه‌شنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها با اشاره به آخرین مرحله از کاوش باستان‌شناسان از تپه قلعه «فلک‌الافلاک» خرم‌آباد، اظهار داشت: در آخرین کاوش‌ها به این نتیجه رسیدیم که سکونت انسان در این تپه به دوران قبل از عصر مفرغ یعنی مس و سنگ و حدود ۵۴۰۰ سال پیش برمی‌گردد.

وی گفت: در اجرای فصل جدید کاوش باستان‌شناسان از تپه قلعه «فلک‌الافلاک»، عرصه‌ای به طول ۲۵ متر و عرض دو متر مورد کاوش و بررسی قرار گرفت که بقایای سکونت انسان در چندین دوره تاریخی کشف شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، افزود: پرونده قلعه «فلک‌الافلاک» و دره خرم‌آباد سال گذشته برای ثبت در میراث جهانی به‌عنوان سهمیه ۲۰۲۴ ایران به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو، ارسال شده است که این کاوش هدفمند و علمی با شناخت لایه‌های دقیق باستان‌شناسی برای پیوست تاریخی و علمی پرونده ثبت جهانی بسیار بااهمیت است.

کد خبر 6093629

دیگر خبرها

  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • آب با صرف بیش از ۴۰ میلیارد ریال اعتبار به روستای توانه در نهاوند رسید
  • عمران منطقه آزاد اروند عنوان برتر را به خود اختصاص داد/ اجرای20  هزار میلیارد ریال طرح عمرانی در آبادان و خرمشهر 
  • باند سارقان خودرو در نهاوند منهدم شد
  • انهدام باند سارقان خودرو در نهاوند
  •  کاوش در «فلک‌الافلاک»/ قدمت ۵ هزارساله سکونت انسان در این عرصه
  • دستگیری و انهدام باند سارقان خودرو در نهاوند
  • کشف تاریخ ۴۵۰۰ ساله در زابل
  • کاوش‌ در «فلک‌الافلاک»/ سکونت انسان قبل از عصر مفرغ تأیید شد
  • گامی دیگر برای ثبت جهانی قلعه فلک الافلاک خرم آباد