Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ به نقل از تسنیم، درحالی روند نزولی ابتلا به بیماری کرونا در سراسر کشور ادامه دارد که همچنان ۷ شهرستان در دو استان مازندران و گلستان در شرایط بحرانی یعنی قرمز کرونایی قرار دارند.

امروز در آخرین آمارهای منتشر شده همچنان روند بهبود شرایط کرونایی در سراسر کشور به‌جز بخش‌هایی از دو استان گلستان و مازندران همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این درحالی است که مسئولان وزارت بهداشت در این زمینه تأکید دارند برای تثبیت شرایط و ادامه روند بهبود اوضاع بهترین راهکار رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی هموطنان است و دوری از هرگونه عادی‌انگاری شرایط که می‌تواند پاشنه آشیل سیر نزولی ابتلا در سراسر کشورمان باشد.

برهمین اساس آخرین آمارها و اطلاعات ارسالی از سراسر کشور نشان می‌دهد  7 شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند و محدودیت‌های کرونایی همچنان مثل سابق و البته سختگیرانه‌تر اعمال می‌شود.

از سوی دیگر آمارهای سراسری بیانگر این نکته است که   30 شهرستان در وضعیت نارنجی، 219 شهرستان در وضعیت زرد و 192 شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

مسئولان بهداشت و درمان کشور با توجه به بهبود شرایط در برخی نقاط کشور و کاهش محدودیت‌های ترددی در آنها همواره به هموطنان تأکید دارند از تردد غیرضروری در این مناطق جدا خودداری کنند تا شرایط و اوضاع تثبیت کامل داشته باشد چون براساس آمارها وضعیت شیوع بیماری کرونا در اغلب مناطق کشور همچنان شکننده است.

 

 

کرونا جان ۹۱ نفر دیگر را در ایران گرفت

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۹۱ نفر از بیماران مبتلا به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به۵۶ هزار و ۲۶۲ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری روز دوشنبه با اعلام آخرین آمار مبتلایان و جانباختگان کرونا در ایران افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۲۲ دی ۱۳۹۹) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی ۶ هزار و ۲۰۸ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و ۶۴۲ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۲۹۲ هزار و ۶۱۴ رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون ۸۱ هزار و ۷۳۶ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین ۴۵۶۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۸ میلیون و ۲۰۷ هزار و ۹۷۵آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری گفت: در حال حاضر و بر اساس آخرین تحلیل ها، ۷ شهرستان ساری، آمل، فریدونکنار، قائمشهر و نکا در استان مازندران و بندرگز و کردکوی در استان گلستان در وضعیت قرمز قرار دارند.همچنین ۳۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۱۹ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۹۲ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

 

۲۲ دی ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

هوای سرد زمستان و پایداری هوا این روزها همنشین ویروس کرونا شده و اکنون که تا حدودی شاهد کاهش شیوع این ویروس هستیم، افزایش آلاینده ها وضعیت شهرهای مختلف را به رنگ قرمز درآورده و بیم آن می رود که این شرایط بر موج دوباره کرونا تاثیرگذار باشد.

این پدیده در اغلب شهرهای بزرگ و صنعتی حاکم است و بنا به گفته مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا تلاقی هم افزایی آلودگی هوا و بیماری کووید ۱۹ منجر به بالارفتن شمار مبتلایان این بیماری می شود، مسئله ای که در کنار استرس و فشار پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، مردم ایران با آن دست و پنجه نرم می کنند.

آلودگی هوا و کرونا دو موضوعی است که این روزها گریبان پایتخت نشینان را گرفته و رسانه ها نیز در تلاش هستند تا با پرداختن به آن، اهمیت و شرایط سخت کنونی را به جامعه و مسوولان گوشزد کنند.

همین مسئله دستمایه تهیه گزارشی شده در تهران با عنوان تهرانی‌ها در برزخ سرخی آلودگی هوا و زردی کرونا ،

در شرایطی که با اعلام وضعیت زرد کرونایی، مردم تهران اندکی به آسودگی خاطر رسیده بودند، افزایش تدریجی غلظت آلاینده ها اکنون نفس مردم در پایتخت را به شماره انداخته و همه را دچار سردرگمی کرده است.

در کنار خطرات ناشی از آلودگی هوا، استاندار تهران نیز درباره شمار فوتی های این استان بر اثر ابتلا به کرونا اعلام کرد که بر اساس آخرین گزارش دریافتی تا صبح امروز (۲۲ دی ماه)  این تعداد به ۱۷ نفر رسید.

انوشیروان محسنی بندپی افزود: بر اساس این گزارش شمار مبتلایان بستری در بخش های مختلف درمانی استان تهران نیز بیش از یک هزار و ۹۰۰ نفر است که نزدیک به ۹۵۰ نفر آنان در بخش های ویژه بستری هستند.

وی با بیان اینکه استان تهران هم اکنون در وضعیت زرد قرار دارد، یادآورشد: نباید فراموش کرد که هنوز خطر شیوع بیماری کرونا در موج جدید بیخ گوش همه ما قرار دارد و عادی انگاری شرایط، وضعیت کنونی را متزلزل و بار دیگر محدودیت ها را باز می‌گرداند.

از وضعیت آلودگی هوا و کرونا در پایتخت که عبور کنیم به شرایط کرونایی استان ها می رسیم که با کاهش شمار مبتلایان و فوتی ها در روزهای گذشته، روزنه امیدی برای از بین بردن ویروس کرونا باز شده و البته در این میان تلاش محققان ومتخصصان در راستای به نتیجه رسیدن واکسن ایرانی، عزم کادر درمان به منظور ادامه کار و همراهی مردم در رعایت هر چه بیشتر دستورالعمل های بهداشتی را دوچندان کرده است.

خبرهای رسیده از نقاط مختلف کشور حکایت از تداوم کاهش ابتلا و فوتی کرونایی به جز استان مازندران دارد و طبق آخرین ارزیابی وزارت بهداشت ، مازندران تنها استانی است که با تاخیر وارد پیک موج سوم شده و به همین دلیل هم اکنون وضعیت پنج شهرستان ساری ، قائمشهر ، آمل ، نکا و فریدونکنار قرمز و ۱۷ شهرستان دیگر نارنجی است.

شهرستان ۴۱۰ هزار نفری آمل یکی مناطق حساس کرونایی استان مازندران است که همواره به عنوان دغدغه اصلی ستاد مقابله با کرونای استان و همچنین ستاد ملی بوده است. این شهرستان که تقریبا ۲ ماه اخیر را در شرایط قرمز کرونایی سپری کرده، از موج دوم همه گیری ویروس کرونا که در مردادماه کلید خورد تا به امروز پیشتاز میزان مرگ و میر و همچنین تعداد مبتلایان به ویروس کرونا بود. 

فرماندار تنکابن با ابراز نگرانی از سیر افزایشی شمار بیماران بستری کرونایی در این شهرستان هشدار داده است که در صورت ساده انگاری و کم توجهی مردم به این ویروس بزودی وضعیت تنکابن از نارنجی به قرمز تغییر خواهد کرد.

سیدامیر حسینی جو افزود : در روز گذشته دست کم ۱۱ بیمار جدید کرونایی در بیمارستان شهید رجایی شهرستان بستری و تنها پنج نفر ترخیص شدند و هم اکنون ۵۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ در این مرکز درمانی بستری هستند.

وی تاکید کرد : درصورت ورود به وضعیت قرمز ، مردم این شهرستان بدانند با تنگ تر کردن حلقه محدودیت های کرونایی و در پی آن تعطیلی کامل واحدهای صنفی ، فضاهای کسب و کار ضرر و زیان های اقتصادی متوجه زندگی آنان خواهد شد چرا راهی جز رهایی از این ویروس همه گیر نداریم .

البته در این میان معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز با تاکید بر ضرورت همکاری مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی گفته است: نگران این هستیم شهرهایی که در استان طی چند هفته گذشته زرد شده بودند در نتیجه کاهش حساسیت ها و افزایش ترددها دوباره قرمز شده و کسب و کار مردم دچار مشکل شود.

 بر اساس آخرین آمار افزون بر ۴۵۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های استان گیلان بستری هستند و دکتر آبتین حیدرزاده اعلام کرد: هم اکنون سه شهر لنگرود ، رودسر و ماسال شهرهای پرخطرتر از سایر مناطق استان در زمینه کرونا هستند و این پرخطری به این دلیل است که شیب منحنی ابتلا این شهرها طی روزهای گذشته روند صعودی دارد و آرام آرام به سمت بالا در حرکت است.

 

وضعیت کرونا در نقاط مختلف کشور

اما بشنوید از وضعیت دیگر نقاط کشور که روزهای زرد و نارنجی و آبی کرونایی را سپری می کنند و دستیابی به این شرایط مطلوب به گفته رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور حاصل تلاش کادردرمان، رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مردم و اجرای طرح قرارگاه شهید سلیمانی در کشور است که باعث کاهش ۸۸ درصدی مرگ و میر و ۸۳ درصدی بیماران بستری است.

شاهین محمد صادقی در خرم آباد گفت: تعداد مرگ و میر در روزهای ابتدایی این طرح ۴۷۹ نفر بود اما روز گذشته به ۷۱ نفر رسید که طبق بررسی انجام شده، ۸۸ درصد کاهش مرگ گزارش شده است.

وی اضافه کرد: همچنین متوسط مرگ و میر هفتگی ۸۰ درصد و تعداد بیماران بستری شده ۸۳ درصد کاهش یافته و این در حالی است که میزان کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورهای منطقه ۱۵ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای طرح قرارگاه شهید سلیمانی تاکنون ۲۴۵ میلیارد تومان کمک مردمی بین نیازمندان توزیع و قرنطینه خانگی ۱۹۳ هزار انجام شد، اظهار داشت: در این مدت ۲هزار میلیارد تومان تجهیزات سی تی اسکن خریداری شده است در حالی که تمام اعتبار این طرح در کشور به یک سوم این عدد هم نمی رسد.

همچنین بر اساس اعلام سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان هم اکنون شهرستان های بندرعباس، حاجی آباد و پارسیان این استان در وضعیت زرد قرار دارند و سایر شهرستان ها در وضعیت آبی (کم خطر) هستند و البته با فوت یک مرد ۶۸ ساله در شهرستان رودان در ۲۴ ساعت گذشته، شمار قربانیان کرونا در این استان به ۹۷۱ نفر رسیده است.

دکتر فاطمه نوروزیان اظهار داشت: اکنون ۸۳ مبتلا به کرونا در بیمارستان های هرمزگان بستری هستند که از این تعداد حال ۱۴ نفر از آنها وخیم گزارش شده است.

با همکاری همه دستگاه‌ها و مردم، آمار مراجعه کنندگان، بستری و درمان سرپایی در دماوند یکی از شهرستان های شرق استان تهران هم ۵۰ درصد کاهش یافته و بنا به گفته مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان دماوند اکنون ۱۸ نفر در بیمارستان بستری و ۱۰۳ نفر تحت درمان هستند.

حسن خیرخواه اظهار داشت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون ۶هزار و ۷۷۰ نفر مورد مشکوک داشتیم که به مراکز درمانی مراجعه کردند که از این تعداد یکهزار و ۶۸ نفر بستری، ۲هزار و ۸۱۰ نفر درمان سرپایی و ۳هزار و ۵۰۳ نفر بهبود یافته که شامل موارد بستری شده و درمان سرپایی است.

وی افزود: قبل از آغاز طرح شهید سلیمانی، آمار مراجعه به بیمارستان و مراکز درمانی بالا بود و پس از گذشت حدود ۵۰ روز، شاهد اثربخشی این طرح و در نتیجه کاهش قابل توجه مبتلایان ومرگ ومیر هستیم.

بر اساس اعلام مسوولان تاکنون نزدیک به ۱۰۱ هزار نفر در آذربایجان غربی به صورت قطعی به کرونا مبتلا شده و حدود سه هزار و ۴۰۰ نفر جان خود را بر اثر بیماری کووید ۱۹ از دست داده اند.

 در این رابطه رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفت: همه مسوولان و مردم باید تلاش کنند تا وارد موج چهارم شیوع کرونا در استان نشویم زیرا براساس بررسی‌های اپیدمیولوژیک، در صورت ورود به موج چهارم بیماری، زمستان سختی در پیش خواهیم داشت.

دکتر جواد آقازاده افزود: بر اساس بررسی های انجام یافته و با کاهش رعایت پروتکل های بهداشتی از سوی مسوولان و مردم، باید آمادگی ورود به فاز چهارم بیماری را در استان داشته باشیم.

از چهارمحال و بختیاری نیز خبر رسیده که روند کاهشی ویروس کرونا که از آذر ماه در استان آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و در وضعیت باثباتی قرار گرفته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری در این رابطه گفت: تعداد بیماران سرپایی، بستری و فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در استان طی روزهای اخیر به یک پنجم هفته پایانی آبان رسیده است که این موضوع نشانگر کاهش چشمگیر شیوع کرونا در استان است.

مجید شیرانی با بیان اینکه ۹ شهرستان استان در وضعیت زرد و شهرستان کوهرنگ در وضعیت آبی قرار دارد، تصریح کرد: این رنگ‌بندی حاکی از آن است که شیوع کرونا در شهرستان کوهرنگ از خطر کمتری نسبت به شهرستان‌های زرد رنگ برخوردار است و تعداد مبتلایان در هر ۱۰۰هزار نفر چهار مورد است.

شیوع کرونا در استان اردبیل در ادامه روند نزولی در وضعیت پایدار قرار گرفته و با کاهش تعداد مبتلایان و فوتی‌ها، امیدواری برای مهار کووید.۱۹ در این استان افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل در این رابطه گفت: با زرد شدن وضعیت شیوع کرونا، مجموع افراد بستری مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان با ۳۰۲ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده به ۲۰۱ نفر رسیده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده از بستری شدن ۲۶ نفر بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: که این آمار ۸۷ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

او با اشاره به زرد شدن وضعیت شیوع کرونا در این استان از سه روز پیش و با جان باختن ۲ نفر دیگر از مبتلایان کرونا در شبانه روز گذشته اضافه کرد: تاکنون یک‌هزار و ۳۱۳ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

 

ورزش و تغذیه در دوران کرونا

آنچه در دوران کرونا بارها از زبان متخصصان و پزشکان شنیده شده تغذیه درست و انجام فعالیت های ورزشی است تا بتوان افزایش ریسک ابتلا به این ویروس را کاهش داد که در ادامه به برخی توصیه ها اشاره می شود:

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: بیماران دیابتی در دوران ماندن در منزل، به دلیل کاهش تحرک، احتمال افزایش قند و در نتیجه افزایش ریسک ابتلا به کرونا را دارند، بنابراین نباید ورزش و تحرک بدنی در خانه را فراموش کنند.

عصمت عباسی با اشاره به توصیه های تغذیه ای برای مبتلایان به بیماری‌های غیر واگیر شایع افزود: ورزش با کم کردن مقاومت بدن به انسولین و افزایش اثر انسولین در بدن موجب کاهش قند خون می‌شود و از طرفی مبتلایان به بیماری دیابت باید از مصرف انواع تنقلات شیرین و پرخوری پرهیز و برنامه غذایی متعادل و متناسب خود را رعایت کنند.

وی اضافه کرد: مبتلایان به فشار خون بالا و بیماری های قلبی، عروقی نیز با پیروی از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزی فراوان (روزانه حداقل پنج واحد از سبزی ها و میوه ها) و کنترل مصرف نمک و غذاهای شور و چرب و پرداختن به ورزش و فعالیت بدنی منظم در خانه، خود را از ابتلا به کرونا در امان نگه دارند.

این کارشناس بهداشتی در خصوص مبتلایان به سرطان نیز ادامه داد: مصرف انواع میوه ها و سبزی ها به عنوان میان وعده و همچنین انواع سبزیجات خام، بخارپز و آب پز کنار غذا جهت تقویت سیستم ایمنی توصیه می شود.

وی اظهار داشت: این بیماران از مصرف چربی گوشت ها، پوست مرغ، لبنیات پرچرب، سس های سفید، کله و پاچه، مغز، کره، خامه، شیرینی های خامه ای، غذاهای سرخ شده در روغن پرهیز و غذاها را به صورت بخارپز و آب پز تهیه کنند.

عباسی افزود: گوشت مصرفی نیز اغلب از نوع سفید مانند مرغ و ماهی باشد و از مصرف زیاد قند، شکر، شربت، نوشابه، آب میوه های صنعتی، عسل، مربا، آب نبات، شکلات، شیرینی ها، بستنی ها و سایر مواد غذایی حاوی شکر افزوده اجتناب کرده و  همواره مراقب وزن خود باشند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان در خصوص وضعیت تغذیه ای مبتلایان به چربی خون بالا در روزهای کرونایی نیز گفت: مصرف میوه ها به عنوان میان وعده توصیه می شود و همراه وعده های غذایی از سالاد و سایر سبزی ها استفاده شود.

وی اضافه کرد: این گروه از بیماران مصرف حبوبات را در برنامه غذایی خود  فراموش نکنند و استفاده از چربی گوشت ها، پوست مرغ، لبنیات پرچرب، سس های سفید، کله و پاچه، مغز، کره، خامه، شیرینی های خامه ای اجتناب کنند.

مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: هر بار که پیک جدیدتر کرونا را تجربه کردیم، با موارد ابتلا و فوت به صورت شدیدتر مواجه شدیم و این به رفتار ما و ویروس بر می‌گردد.

مسعود ضیایی افزود: از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور تاکنون سه پیک را پشت سر گذاشتیم و بعد از هر پیک موارد بیماری کاهش یافت اما دوباره پیک‌های جدیدتر را تجربه کردیم و در شرایط مساوی با پیک قبلی افراد بیشتری درگیر بیماری شدند.

وی گفت: عموما پس از آن که آمار کاهش می‌یابد نوعی عادی‌انگاری در جامعه اتفاق می‌افتد که در همین روند پروتکل‌ها به خوبی رعایت نمی‌شود و باز هم با موارد ابتلا به صورت شدیدتر مواجه می‌شویم.

متخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: در بُعد اجتماعی با توجه به مناسبت‌های پیش رو اگر این عادی‌سازی تشدید شود، میزان سرایت ویروس کرونا افزایش پیدا خواهد کرد.

وی افزود: با ورود کرونای انگلیسی به کشور اگر از همین الان رعایت همه جانبه را در دستور کار قرار ندهیم با فاجعه بزرگ در اواسط بهمن و اسفند روبه‌رو خواهیم بود.

ضیایی گفت: باید بدانیم که میزان سرایت کرونای انگلیسی ۵۰ تا ۷۰ برابر بیشتر از ویروس قبلی بوده اما راه‌های پیشگیری از انتقال و ابتلا همین مواردی است که تاکنون توصیه شده است. 

 

گزارش کرونایی استان ها

امروز نیز خبرنگاران برای تهیه گزارش از وضعیت کرونایی استان های مختلف دست به قلم شدند و خبرنگاری در اردبیل با انتخاب قایم باشک‌بازی با کرونا به عنوان تیتر مطلب خود نوشت: 

""حکایت این روزهای کرونا و بالا و پایین رفتن وضعیت‌ها از قرمز و  زرد و آبی هنوز برایمان بازی کودکانه‌ای بیش نیست، گویا هنوز در میدان بازی هستیم، باور نداریم که دهها عزیز از دست  داده و می‌دهیم، هزاران نفر در بیمارستانها بستری می‌شوند، دهها کسب و کار از هم پاشیده و بسیاری افراد به روز سیاه می‌نشینند؛ در این بازی کودکانه تنها وقتی  خطر را جدی می‌گیریم که ویروس‌ دامن خودمان را  گرفته و گرفتارمان می‌کند و آن‌گاه داد و هوار کودکانه‌امان بلند می‌شود که ای وای گویا خطر جدی است. 

آژیر آمبولانس‌ها  که زیاد می‌شود، اورژانس‌ها که مملو از جمعیت شده  و در نهایت وقتی آرامستان‌ها پر جمعیت می‌شوند، تازه یادمان می‌آید که در این دنیای به بازی گرفته‌امان خطر به بیخ گوش ما هم رسیده است، به اکراه ماسکی می‌زنیم، به زور قانون و بخشنامه کرکره مغازه‌هایمان را هم برای مدتی پایین کشیده و اگر اهل زرنگی و گریز از قانون با مخدوش کردن پلاک و راه‌های گریز دیگر نباشیم چند روزی  قید سفر،گشت و گذار و دورهمی‌های شبانه را زده و منتظر می‌مانیم که کی باز به بازی کودکانه‌امان بازخواهیم گشت.

 اوضاع که کمی رو به آرامش می‌رود و  اخبار رسانه‌ها از تبدیل وضعیت قرمز به زرد و آبی حکایت می‌کند و محدودیت‌های قانونی برداشته می‌شود، همه چیز را تمام شده می‌دانیم، فاتحانه خودی به کرونا نشان می‌دهیم و با انداختن ماسک و فراموش کردن فاصله‌ها  به استقبال بازی با این ویروس‌ هزار چهره  رفته و باز روز از نو و روزی از نو."

 

۴۰ سیستان و بلوچستانی دیگر کرونا گرفتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان و عضو ستاد کرونا سیستان و بلوچستان گفت: با افزوده شدن ۴۰ کرونایی دیگر در استان شمار مبتلایان به این ویروس به ۲۶ هزار و ۶۸۱ نفر رسید.

دکتر محمد هاشمی شهری روز دوشنبه اظهار داشت: هم‌اینک ‌۱۰۳بیمار با علایم تنفسی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان بستری هستند. 

وی ادامه داد: همچنین ۴۲ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: با افزوده شدن یک بیمار فوتی جدید شمار درگذشتگان این ویروس در سیستان و بلوچستان به یکهزار و ۱۲۴ نفر رسید. 

وی اظهارداشت: از مردم تقاضا می‌شود در صورت امکان و نداشتن ضرورت در خانه بمانند و چنانچه از خانه بیرون می‌روند اصول بهداشتی و آداب تنفسی را به خوبی رعایت کنند.

هاشمی افزود: از آنجایی که کشف راه‌های انتقال کرونا و عوارض ناشی از آن نیازمند گذشت مدت‌زمانی از شیوع و اپیدمی ویروس است و سپس بر اساس یافته‌های علمی رفتار عامل بیماری شناسایی می شود ضروریست شهروندان و از جمله روستاییان استان تمام نکات بهداشتی را رعایت کنند تا از گسترش این بیماری جلوگیری شود.

استان سیستان و بلوچستان دارای سه دانشگاه علوم پزشکی زابل، زاهدان و ایرانشهر است که دانشگاه زابل ۵ شهرستان، زاهدان ۶ شهرستان و ایرانشهر ۱۲ شهرستان استان را زیرپوشش دارند.

 

تعداد مبتلایان کرونا در لرستان به ۶۱ هزار و ۹۳۶ نفر رسید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: ابتلای قطعی ۶۱ هزار و ۹۳۶ نفر از شهروندان این استان به کرونا تا ۱۹ دی ماه تایید شده است.

مریم کوشکی روز دوشنبه با اعلام این مطلب بیان کرد: تا ۱۹ دی ۱۶۷ هزار و ۸۱۷ نمونه مشکوک تست مخاطی کرونا به آزمایشگاه های تشخیص استان ارسال و از این تعداد، پاسخ ۱۶۷ هزار و ۶۵۳ مورد اعلام شده است.

وی اظهار داشت: تا این تاریخ، ۶۱ هزار و ۹۳۶ شهروند لرستانی به ویروس کرونا مبتلا شده اند و پاسخ ۱۰۵ هزار و ۷۱۶مورد منفی بوده است.

در آزمایش مخاطی کرونا (پی سی آر)، تکنسین یک سوآب پنبه‌ای ۱۵ سانتی متری را درون دهان و بینی قرار داده و آن را حرکت می دهد، سپس سوآب را به آزمایشگاه ارسال می کنند.

براساس اعلام کمیته اطلاع رسانی ستاد استانی مقابله با کرونا لرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

 

شیوع کرونا در استان اردبیل در وضعیت پایدار قرار گرفت

شیوع کرونا در استان اردبیل با ادامه روند نزولی در وضعیت پایدار قرار گرفته و با کاهش تعداد مبتلایان و فوتی‌ها، امیدواری برای مهار کووید.۱۹ در این استان افزایش یافته است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روز دوشنبه گفت: با زرد شدن وضعیت شیوع کرونا، مجموع افراد بستری مبتلا به کووید.۱۹ در مراکز درمانی این استان با ۳۰۲ نفر کاهش نسبت به بالاترین رکورد ثبت شده به ۲۰۱ نفر رسیده است.

دکتر شهرام حبیب‌زاده از بستری شدن ۲۶ نفر بیمار جدید مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل طی شبانه روز گذشته خبر داد و افزود: که این آمار ۸۷ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در این استان است.

او با اشاره به زرد شدن وضعیت شیوع کرونا در این استان از سه روز پیش و با جان باختن ۲ نفر دیگر از مبتلایان کرونا در شبانه روز گذشته اضافه کرد: تاکنون یک‌هزار و ۳۱۳ نفر در این استان به علت ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل روند شیوع کووید.۱۹ در استان اردبیل را نزولی و مهار شده عنوان و اضافه کرد: تعداد بستری افراد بدحال مبتلا به کرونا در این استان در وضعیت ثابت قرار دارد به طوری که هم اکنون ۶۳ نفر در مراکز درمانی استان بستری هستند.

وی از ترخیص ۲۷ نفر از مبتلایان بستری در مراکز درمانی استان پس از بهبودی نسبی در ۲۴ ساعت گذشته خبر داد و افزود: با کاهش بستری شدن مبتلایان به کووید.۱۹، آمار بیماران کرونایی این استان به پایین‌تر از میانگین ۱۰ ماه گذشته رسیده است.

دکتر حبیب‌زاده ادامه داد: این وضعیت پایدار و سیر نزولی بیماری در استان در صورت بی‌توجهی شهروندان، تبعات خطرناکی را به دنبال خواهد داشت و مردم نباید گرفتار عادی انگاری بیماری شوند.

وی هشدار داد: هرگونه عادی‌انگاری بیماری و بی‌توجهی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی پیک چهارم کرونا را همراه خواهد داشت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل بیان کرد: مردم برای کنترل بیماری کرونا باید احتیاط بیشتری کرده و با جدیت بالا، مقررات اعلام شده از جمله استفاده از ماسک و فاصله فیزیکی حداقل ۱.۵ متری را رعایت کنند.

وی همچنین با اشاره به تثبیت و کاهش جزیی شیوع کرونا در استان اردبیل اضافه کرد: با توجه به روند شکننده شیوع کرونا، همراهی مردم و رعایت پروتکل‌های کنترل این بیماری بسیار ضروری است.

شیوع کرونا در استان اردبیل پس از ۲ ماه اوج در وضعیت نزولی قرار دارد به طوری که شمار ابتلای جدید، تعداد بستری‌ها و آمار فوتی‌های کووید.۱۹ در استان در حال کاهش است.

هم‌اکنون با ادامه روند کاهشی شیوع کرونا، هشت شهرستان پارس‌آباد، نمین، سرعین، انگوت، گرمی، خلخال، مشگین‌شهر و اردبیل در وضعیت زرد و چهار شهرستان بیله‌سوار، اصلاندوز، کوثر و نیر در وضعیت آبی(وضعیتی بین سفید و زرد) قرار دارند.

۶ هفته پیش، تعداد فوتی‌های کووید.۱۹ در استان اردبیل در رکودی کم‌سابقه به ۲۲ نفر فوتی در یک شبانه‌روز رسیده بود ولی طی ۱۰ روز گذشته دو بار فوتی‌های کرونا در این استان به صفر رسید.

بالاترین آمار مربوط به فوت بیماران مبتلا به کرونا در استان اردبیل در هشتم آذرماه با ۲۲ فوتی، بالاترین آمار بستری روزانه مبتلایان کرونا در ۲۵ آبان ماه با ۱۱۳ نفر و نیز بالاترین رکورد بستری همزمان بیماران کرونا با ۵۰۳ نفر در روز ۲ آذرماه به ثبت رسیده است.

 

 

۱۰ نفر دیگر در استان همدان به کرونا مبتلا شدند

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت که با شناسایی ۱۰ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، مجموع موارد مثبت بستری از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون در بیمارستان‌های این استان به ۹ هزار و ۹۰۸ بیمار رسید.

دکتر «محمد طاهری» روز دوشنبه بیان کرد: تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان‌ها با علائم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳۸ مورد بوده که از این تعداد ۳۰ فر در بخش عادی بستری شدند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی همدان اظهار داشت: ۹ بیمار مبتلا به کووید 19 در بخش آی.سی.یو مراکز درمانی استان بستری هستند که وضعیت جسمی ۳۴ بیمار  وخیم گزارش شده است.

طاهری ادامه داد: با فوت یک نفر دیگر از مبتلایان قطعی کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته، شمار جانباختگان این بیماری از ابتدای همه گیری ویروس تاکنون در استان همدان به یک هزار و ۴۳۴ نفر رسید.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی همدان درباره آخرین وضعیت بیماران کرونایی در شهرستان‌های استان نیز گفت: شمار بیماران کرونایی بستری(از ابتدای همه گیری ویروس کرونا تاکنون) در بیمارستان‌های اسدآباد ۳۶۱، بهار ۵۶۴، تویسرکان ۶۱۰، رزن ۴۰۰، درگزین ۱۷۵، فامنین ۱۷۲ و کبودراهنگ ۶۲۶ نفر بوده است.

طاهری افزود: همچنین یک هزار و ۸۵۳ نفر در ملایر، یک هزار و ۱۰۵ در نهاوند و سه هزار و ۷۷۴ نفر نیز در شهرستان همدان به این ویروس مبتلا و بستری شده اند.

وی با بیان اینکه ۲۶۸ نفر از بیماران بستری، افراد غیربومی و از خارج استان هستند توضیح داد: برخی از افرادی که به این استان مسافرت کرده بودند به علت ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان های این استان بستریش ه و از خروج انها تا زمان بهبودی کامل و پیشگیری از انتقال ویروس به دیگر افراد جلوگیری شد.

براساس اعلام استاندار همدان، سه شهرستان بهار، فامنین و اسدآباد در وضعیت آبی و هفت شهرستان دیگر استان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند.

 

مرگ و میر ناشی از کرونا ۸۸ درصد در کشور کاهش یافت

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور گفت: مرگ و میر ناشی از کرونا با اجرای طرح قرارگاه شهید سلیمانی در کشور ۸۸ درصد و تعداد بیماران بستری شده ۸۳ درصد کاهش کاهش یافته است.

شاهین محمد صادقی روز دوشنبه در نشست بررسی آخرین وضعیت و روند اجرای مقابله با کرونا در طرح قرارگاه شهید سلیمانی اظهار داشت: تعداد مرگ و میر در روزهای ابتدایی این طرح ۴۷۹ نفر بود اما روز گذشته به ۷۱ نفر رسید که طبق بررسی انجام شده، ۸۸ درصد کاهش مرگ گزارش شده است.

وی اضافه کرد: همچنین متوسط مرگ و میر هفتگی ۸۰ درصد و تعداد بیماران بستری شده ۸۳ درصد کاهش یافته و این در حالی است که میزان کاهش مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورهای منطقه ۱۵ درصد بوده است.

وی با اشاره به اینکه مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورهای اروپایی ۱۳ درصد افزایش داشته است گفت: از ابتدای طرح قرارگاه شهید سلیمانی تاکنون ۲۴۵ میلیارد تومان کمک مردمی بین نیازمندان توزیع و قرنطینه خانگی ۱۹۳ هزار انجام شد.

محمد صادقی با تاکید بر اینکه مردم باید همچنان پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند ادامه داد: مردم سرمایه نظام اسلامی هستند چراکه اصل قدرت جمهوری اسلامی از ملت است و این طرح که به نام شهید سلیمانی مزین شده در راستای توجه به شهروندان ایرانی اجرا می شود.

وی علمی و آسان بودن، ارزانی، انعطاف‌پذیری و اتکا به امکانات داخلی را از ویژگی های مهم طرح قرارگاه شهید سلیمانی عنوان کرد و گفت: هرچند پس از ارائه طرح، وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد علمی است اما ایرادات وارده به آن نیز برطرف شده است.

رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور افزود: از ابتدای اجرای این طرح ۲هزار میلیارد تومان تجهیزات سی تی اسکن خریداری شده است در حالی که تمام اعتبار این طرح در کشور به یک سوم این عدد هم نمی رسد.

محمد صادقی با اشاره به اینکه تمامی اقشار مختلف جامعه می توانند در طرح شهید سلیمانی شرکت کنند افزود: هماهنگی مدیریتی در این طرح مشهود و فهم مشترک این بیماری بین مسئولین از ویژگی های دیگر آن است.

وی گفت: در این طرح ریل تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور از درمان به بهداشت معطوف و کادر درمان زجر و خستگی بسیاری را متحمل شده است که یکی از راه های تشکر از این قشر، رعایت پروتکل ها و کاهش مراجعات به بیمارستان ها است.

محمد صادقی اضافه کرد: محدودیت های رفت و آمد و منع تردد در کاهش ابتلا به کرونا تاثیرگذار بوده اما یکی از اصلی ترین اقدامات در زمینه کاهش مرگ و میر مبتلایان، اجرای طرح قرارگاه شهید سلیمانی در کشور است.

شاهین محمد صادقی رییس سازمان بسیج جامعه پزشکی کشور در سفر یکروزه خود به لرستان ضمن شرکت در نشست بررسی آخرین وضعیت و روند اجرای مقابله با کرونا در طرح قرارگاه شهید سلیمانی از اقدامات این طرح در محله های حاشیه نشین بازدید و در نشست خبری با خبرنگاران شرکت خواهد کرد.

 

ثبت یک روز دیگر بدون فوتی کرونا در البرز

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز اعلام کرد که این استان طی ۲۴ ساعت گذشته هیچگونه فوتی ناشی از بیماری کووید۱۹ نداشت و تعداد روزهای بدون فوتی آن از ابتدای شیوع کرونا تاکنون به ۲ روز رسیده است.

دکتر محمد فتحی روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: استان البرز روز نوزدهم دی ماه نیز برای نخستین بار پس از شیوع ویروس کرونا فوتی ناشی از بیماری کووید ۱۹ نداشت اما روز بیستم دی ماه متاسفانه سه نفر براثر این بیماری جان باختند. 

رییس  دانشگاه علوم پزشکی البرز بیان داشت : از دیروز تا امروز ۲۲ دی ماه  ۵۵ بیمار با علائم کووید ۱۹ در مراکز درمانی استان بستری شده اند.

وی افزود: مجموع کل  موارد بستری کووید ۱۹ از ابتدای شیوع کرونا تاکنون در البرز به ۲۹ هزار و ۲۸۷ نفر  رسیده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی البرز اظهار داشت: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون ۲۶ هزار و ۳۷۷  نفر  از مراکز درمانی استان  ترخیص شده اند.

استان البرز در وضعیت زرد کرونایی قرار دارد.

 

۲۶ مورد جدید کرونا در شمال اصفهان شناسایی شد

۲۶ مورد جدید ویروس کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، نطنز و اردستان در شمال استان اصفهان شناسایی شد.

از مجموع آزمایش‌های تشخیص بیماری کووید ۱۹ در ۲۴ ساعت گذشته در منطقه شمال استان اصفهان، نتیجه ۲۳ نفر در کاشان و آران و بیدگل و سه نفر در اردستان مثبت اعلام شد و نطنز نمونه مثبتی نداشت.

اکنون وضعیت کرونایی چهار شهرستان کاشان، آران و بیدگل، اردستان و نطنز زرد است.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان روز دوشنبه گفت: از روز گذشته تاکنون ۱۶ بیمار جدید حاد تنفسی با سن ۱۷ ماه تا ۸۰ سال در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل بستری شدند که ۹ نفر از این بیماران در کاشان و هفت  نفر در آران و بیدگل تحت درمان قرار گرفتند.

مریم امیدی افزود: اکنون ۷۵ بیمار حاد تنفسی در مرکزهای درمانی کاشان و آران و بیدگل بستری هستند که ۲۳ نفر آنان در بخش مراقبت‌های ویژه تحت درمان قرار دارند.

وی اضافه کرد: در ۲۴ ساعت گذشته یک زن ۴۲ ساله به دلیل بیماری حاد تنفسی در یکی از مرکزهای درمانی شهرستان کاشان جان باخت.

به گفته وی، از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا امروز ۱۱۹ هزار و ۱۵۷ نفر به مرکزهای بستری، تشخیص سرپایی و درمانی کاشان و آران و بیدگل مراجعه کردند و هشت هزار و ۱۲۷ نفر بیمار حاد تنفسی نیز از بیمارستان‌های این شهرستان‌ها مرخص شدند.

جمعیت نزدیک به ۵۰۰ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل، زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارد.

روابط عمومی شبکه بهداشت نظنز نیز اعلام کرد: اکنون ۱۰ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان‌های خاتم الانبیا نطنز، فاطمیه بادرود و دیگر مرکزهای درمانی این شهرستان بستری هستند.

همچنین حسن ذبیحی مدیر مرکز بهداشت اردستان با بیان اینکه تاکنون یک‌هزار و ۲۰۷ بیمار کووید ۱۹ با بهبودی، از بیمارستان ترخیص شده‌اند، گفت: از مجموع سه هزار و ۷۰۵  آزمایش تشخیص کووید ۱۹، یک‌هزار و۴۰۲ نفر مثبت اعلام شده است.

ویروس کرونا ۲۰۱۹ (COVID-۱۹) که نخستین بار در ووهان چین شناسایی شد، در نهایت به همه کشورها از جمله ایران سرایت کرد و سازمان بهداشت جهانی را بر آن داشت تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

کرونا، ویروسی است که گستردگی شیوع آن بسیار وسیع است و از جمله راه‌های انتقال آن عطسه، سرفه، دست ‌دادن و روبوسی است؛ پزشکان توصیه می‌کنند، افراد علاوه بر پرهیز از دست ‌دادن، روبوسی و حضور در مرکزهای عمومی، به‌ هنگام عطسه لازم است، جلوی بینی خود را با دستمال بگیرند و یا برای مهار آن از آرنج خود استفاده کنند.

برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی همچون استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی توصیه‌ شده است.

شهرستان کاشان با جمعیت افزون بر ۳۶۴ هزار نفر در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان و شهرستان آران و بیدگل با بیش از ۱۰۳ هزار نفر جمعیت در حدود ۲۱۵ کیلومتری اصفهان واقع شده است.

شهرستان اردستان هم با بیش از ۴۲ هزار نفر جمعیت در ۱۱۸ کیلومتری شمال شرقی اصفهان و شهرستان نطنز با ۴۷ هزار نفر جمعیت در فاصله نزدیک به ۱۲۵ کیلومتری شمال اصفهان قرار دارد.

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 وزارت بهداشت استان های قرمز کرونا استان های قرمز سیما سادات لاری اسامی استان های قرمز استان های قرمز کرونایی اسامی استان های قرمز کرونا استان های قرمز امروز اسامی استان های قرمز کشور رنگ استان های ایران وضعیت کرونایی استان ها سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیوع کرونا در استان اردبیل طرح قرارگاه شهید سلیمانی رعایت پروتکل های بهداشتی زرد شدن وضعیت شیوع کرونا رییس دانشگاه علوم پزشکی مرگ و میر ناشی از کرونا مراکز درمانی استان مبتلا به کووید ۱۹ کاشان و آران و بیدگل بیمار جدید مبتلا کرونا در این استان استان اردبیل مبتلایان کرونا سیستان و بلوچستان وضعیت زرد کرونایی مبتلا به کرونا کرونایی استان ها شهرستان در وضعیت شیوع ویروس کرونا ۲۴ ساعت گذشته مقابله با کرونا بیماری کووید ۱۹ شبانه روز گذشته رعایت پروتکل ها مرکزهای درمانی تعداد مبتلایان استان مازندران ابتلا به کرونا ویروس کرونا همه گیری ویروس نفر از بیماران استان در وضعیت ابتدای شیوع ویروس کرونا ویروس کرونا شمار مبتلایان بیماران بستری تعداد بیماران میلیارد تومان وضعیت زرد بیماران کرونا نفر رسیده گزارش شده کرونا در کشور رعایت کنند کرونایی قرار وزارت بهداشت وضعیت پایدار کرونا تاکنون بیماری کرونا وضعیت آبی آلودگی هوا استان بستری عادی انگاری بستری هستند وضعیت قرمز قرار دارند اساس آخرین اساس اعلام شهرستان ها سراسر کشور محمد صادقی ادامه روند کاهش یافته محدودیت ها روز دوشنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۰۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است

ایتنا - سازمان جهانی بهداشت گزارشی را منتشر کرده است که تأیید می‌کند بین همه‌گیری کووید-۱۹ و افزایش نرخ چاقی کودکان ارتباط وجود دارد.
بنابر اعلام سازمان جهانی بهداشت، یافته‌های این مطالعه که روی ۵۰ هزار کودک در ۱۷ کشور اروپایی بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ انجام شده است نشان می‌دهد شیوع کرونا منجر به زمان شرکت کودکان در فعالیت بدنی، صرف زمان بیشتر پای صفحه نمایش‌های الکترونیکی و در نتیجه افزایش چاقی کودکان در سراسر اروپا شده است.

این سازمان می‌گوید این چاقی در پسران و دختران ۷ تا ۹ ساله شایع بوده است.

این مطالعه نشان داد که در طول مدت همه‌گیری و قرنطینه‌های ناشی از آن، بیش از یک سوم از کودکان (۳۶ درصد) زمان بیشتری را برای حضور آنلاین، انجام بازی‌های کامپیوتری، استفاده از رسانه‌های اجتماعی یا تماشای تلویزیون در روزهای هفته گذرانده‌اند.

۳۴ درصد از کودکان ۷ تا ۹ ساله نیز در روزهای شنبه و یکشنبه زمان این فعالیت‌های خود را افزایش دادند.

طبق یافته‌های منتشره، تقریباً یک سوم (۲۸ درصد) از کودکان به طور قابل توجهی زمان کمتری را در فعالیت‌های خارج از منزل در طول هفته و تقریباً یک چهارم (۲۳ درصد) زمان کمتری را در تعطیلات آخر هفته در خارج از منزل گذرانده‌اند.

با این حال همه نتایج این تحقیق تلخ نیست. برخی از جنبه‌های مثبت همه‌گیری کووید-۱۹ این بوده که تقریباً یک سوم (۳۰٪) خانواده‌ها افزایش در تهیه غذاهای خانگی را گزارش کردند. امری که نشان از مصرف غذاهای سالم‌تر به جای غذاهای فرآوری شده و حاوی درصد بیشتری نمک و شکر بوده است.

 

۲۹ درصد از پاسخ دهندگان گفته‌اند که به عنوان یک خانواده با هم غذا می‌خورده‌اند و ۲۶ درصد نیز گفته‌اند هم‌اکنون نیز به برخی عادات شکل‌گرفته در طول همه‌گیری از جمله آشپزی و پختن غذا با فرزندان خود ادامه می‌دهند.

دکتر کرملین ویکراماسینگ، مشاور منطقه‌ای سازمان جهانی بهداشت در امور تغذیه، فعالیت بدنی و چاقی، در این باره گفت: «چشم‌اندازی که این گزارش ترسیم می‌کند بسیار ظریف است؛ در برخی کشورها تغییرات مثبتی رخ داده است مانند اینکه خانواده‌ها بیشتر با هم غذا می‌خورند، اما یافته‌های نگران‌کننده‌ای نیز وجود دارد از جمله افزایش عادات غذایی ناسالم و زمان بی‌تحرکی.»

وی اضافه کرد: «ما نمی‌توانیم این روندها را نادیده بگیریم. امیدوارم این گزارش زنگ خطری را به صدا درآورد و ما را وادار به انجام اقدامات فوری برای بهبود الگوهای تغذیه و فعالیت بدنی کند.»

دکتر آنا ریتو، رئیس مرکز همکاری سازمان بهداشت جهانی برای تغذیه و چاقی کودکان، نیز گفت: «این مطالعه و یافته‌های آن اولین دیدگاه در نوع خود را از پیامدهای جسمی و روانی همه‌گیری برای کودکان مدرسه‌ای با تمرکز بر بیماری طولانی‌مدت و پرخطر چاقی به ما می‌دهد.»

وی که در تهیه این گزارش مشارکت داشته است اضافه کرد: «اطلاع‌رسانی به کشورهای عضو درباره شواهد ملموس از پیامدهای مشکل‌ساز تغییرات رفتاری مبتنی بر بیماری همه‌گیر جهانی، ما را قادر می‌سازد تا با استراتژی بهتر و همدلی بیشتری برای بحران‌های بهداشتی آینده آماده شویم.»

پیش از این نیز گزارش شده بود که کووید-۱۹ با تاخیر رشد در کودکان صفر تا ۵ ساله مرتبط است.

دیگر خبرها

  • (عکس) آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت
  • آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت/ عکس
  • هشدار زرد هواشناسی برای وضعیت جوی استان قزوین
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است
  • آخرین تصویر ملوک طلوع‌نژاد پیش از فوت/ عکس
  • آخرین وضعیت شهرک امام زاده ابراهیم شهرستان شفت پس از آتش سوزی
  • آخرین وضعیت خسارت سیلاب در شهرستان دهلران
  • تداوم بارش‌های همدان تا فردا صبح/ مسافران نگران مسدود شدن جاده‌ها نباشند
  • آخرین وضعیت راه‌های شهرستان دشتی ناشی از سیل اخیر
  • حس خوب حمایت