Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-29@03:05:42 GMT

ادعای آنکارا درباره تیم بایدن

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۰۳۰۱

ادعای آنکارا درباره تیم بایدن

خبرگزاری فارس: در حالی که دولت کنونی آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» با توسل به قانون «کاتسا» ترکیه را به دلیل خرید سامانه پدافند موشکی از روسیه تحریم کرد، اما آنکارا به بهبودی روابط در دولت بعدی واشنگتن امیدوار است.

«ابراهیم کالین» سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه شامگاه یکشنبه در مصاحبه با شبکه «سی‌اِن‌اِن تُرک» خبر داد که تیم انتقال قدرت «جو بایدن» رئیس‌جمهور منتخب آمریکا به آنکارا پیامی داده مبنی بر اینکه به دنبال بهبود روابط دوجانبه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کالین توضیح داد: «بایدن در زمانی که معاون رئیس‌جمهور اوباما بود، چهار بار به ترکیه آمد و این منطقه را می‌شناسد. تماس‌های ما با تیم انتقالی وی تا کنون بسیار مثبت بوده است».

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» به نقل از این مصاحبه، وی افزود: «آنها (تیم بایدن) گفتند که خواستار ایجاد روابط خوب با ترکیه هستند تا صفحه جدیدی را [در روابط دوجانبه] رقم بزنند».

چند هفته پیش بود که وزارت خزانه ‌داری آمریکا از تحریم رئیس صنایع دفاعی ترکیه خبر داد. منابع خبری گزارش دادند که وزارت خزانه‌داری آمریکا صنایع دفاعی ترکیه و «ابراهیم دمیر» رئیس آن را تحریم کرده است.

سخنگوی رئیس‌جمهور ترکیه اما گفت که سه مشکل اصلی هنوز محل اختلاف نظر بین واشنگتن و آنکارا است: حمایت آمریکا از شبه‌نظامیان کُرد سوریه، بی‌تفاوتی نسبت به جنبش «فتح‌الله گولن» و تحریم فروش اف-۳۵ به ترکیه.

کالین اظهار داشت که اگر گام‌هایی برای حل اختلافات در این سه زمینه برداشته شود، آمریکا و ترکیه می‌توانند فصل جدیدی در روابط خود رقم بزنند.

وی درخصوص تنش با یونان در موضوع شرق مدیترانه نیز ضمن ابراز امیدواری برای بهبود روابط، گفت «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه تماس تلفنی با رئیس شورای اروپا داشت و قرار شد که دو رئیس‌جمهور اروپایی برای حل این مشکل به ترکیه بیایند.

در ماه‌های گذشته اقدامات اکتشافی ترکیه در شرق دریایی مدیترانه به تشدید تنش‌ها میان این کشور و کشورهای اروپایی منجر شده است. یونان و قبرس به همراه برخی کشورهای اروپایی می‌گویند که اقدامات ترکیه غیرقانونی و تنش‌آمیز است و به آنکارا درباره تبعات این اقدامات هشدار داده‌اند. ترکیه اما اعلام کرده که این کشور تنها در حال تامین حقوق خود در این دریا و دریاهای سیاه و اژه است.

پیش از این، وزارت خارجه ترکیه با تنش‌زا دانستن اقدام یونان در مسدود کردن بخش‌های بزرگی از حریم هوایی دریای اژه و شرق مدیترانه جهت برگزاری رزمایش نظامی، به آتن هشدار داد رفتار مسئولانه و بر مبنای عقل سلیم داشته باشد.

منبع: فردا

کلیدواژه: ترکیه بایدن رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۰۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن

به گزارش قدس آنلاین، تایوان امروز شنبه اعلام کرد که ۱۲ هواپیمای نظامی چین از خط حساس میانه در تنگه تایوان عبور کردند درحالیکه سفر هفته گذشته بلینکن به چین بمنظور حفظ کانال‌های ارتباطی و بهبود روابط با پکن دیروز پایان یافت.

آمریکا مهم‌ترین حامی بین‌المللی و عرضه کننده تسلیحات به تایوان است برغم اینکه دو طرف روابط رسمی دیپلماتیک با یکدیگر ندارند. بلینکن در جریان سفر به چین مدعی شده بود که حفظ صلح و ثبات در تنگه تایوان حائز اهمیت است.

وزارت دفاع تایلند اعلام کرد که امروز شنبه ۲۲ هواپیمای نظامی چینی از جمله جنگنده‌های سوخو ۳۰ را شناسایی کرده که ۱۲ فروند از آنها از خط میانه عبور کردند.

چین تایوان را مهم ترین موضوع در روابط خود با آمریکا می‌داند و پکن بارها از واشنگتن خواسته است تا فروش تسلیحات به تایوان را متوقف کند.

لای چینگ ته، رئیس منتخب تایوان، پس از پیروزی در انتخابات ژانویه (دی ماه ۱۴۰۲)، در ۲۰ مه (۳۱ اردیبهشت) کار خود را آغاز می‌کند. پکن او را یک جدایی طلب خطرناک می‌داند و درخواست‌های مکرر او برای مذاکره را رد کرده است.

لای روز پنجشنبه گفت که چین باید اعتماد داشته باشد تا با دولت منتخب قانونی تایوان صحبت کند. تسای اینگ ون رئیس پیشین تایوان همانند لای چینگ ته معتقد است که فقط مردم تایوان می‌توانند آینده خود را تعیین کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • تعهد دوباره بایدن به امنیت رژیم اسرائیل
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • بایدن: تا زمان آزادی گروگان‌ها آرام نمی‌گیرم
  • چرا بایدن حاضر نشد با اردوغان دیدار کند؟
  • ادعای فعالیت نظامی چین در تنگه تایوان پس از پایان سفر بلینکن
  • لغو دیدار اردوغان و بایدن
  • آنکارا: هدف قرار دادن اردوغان نشان دهنده وضعیت روانی فعلی اسرائیل است
  • بایدن قصد خودکشی داشت!
  • بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم