Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  فرید نجفی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در مراسم اختتامیه جشنواره تحقیقات علوم پزشکی رازی اظهار کرد: باید بهره وری را به حداکثر برسانیم و بدانیم که تحقیقات در حصر و عزلت گزینی رشد نخواهد نکرد. مطالعات کوهورت یکی از اقدامات خوب در شبکه سازی پژوهش و تحقیقات است و باید دانست روند علمی ما در مقاله و پژوهش خوب و امیدبخش است و ما در این حوزه از ترکیه و عربستان و سایر کشور‌های منطقه جلوتر هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ما در پزشکی بالینی بعد از ترکیه در منطقه قرار داریم.

نجفی گفت: ٢٧ درصد از مقالات داغ کشور در دانشگاه‌های علوم پزشکی منتشر شده است، ما در سال گذشته تمام کمیته‌های اخلاق در پژوهش را بازنگری کردیم و در تمام دانشگاه‌های کمیته اخلاق داریم.

او بیان کرد: تخلفات پژوهشی در تمام دنیا وجود دارد و سال ٢٠١٨ ما ١۴ مقاله باطل شده داشتیم و زیبنده نیست که رتبه نخست در این زمینه در منطقه را داده باشیم.

نجفی افزود:  هزار و ۴١۵ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت داریم که در دوران کرونا به داد ما رسیدند و صادرات و تولیدات این شرکت‌ها رو به رشد است.

وی گفت: تقویت زیرساخت‌های تحقیقاتی با تخصیص مناسب اعتبارات باید صورت گیرد و تخصیص ٠.٨ درصد از بودجه تولید ناخالص ملی به پژوهش و فناوری زیبنده ایران نیست و نباید حمایت از تحقیق و پژوهش فقط در سخنرانی باشد و تکمیل چرخه تولید دانش و بهره برداری فناورانه با شناخت مزیت‌های نسبی باید مورد توجه قرار گیرد.

نجفی ادامه داد: تقویت شبکه‌های تحقیقاتی عملگرا در داخل کشور، ایجاد ارتباطات قوی بین المللی، تغییر نگاه سیاستمداران برای فاصله گرفتن از شعار حمایت از تحقیق، پرداختن به حمایت واقعی از علم با استناد به نتایج علمی در تصمیم‌سازی‌های روزمره و تقسیم کار کلی برای دستیابی به اهداف تحقیقاتی و فناوری کشور مسیر پیش روی ما برای رشد در حوزه فناوری است.

نجفی گفت: وزارت بهداشت در صندوق‌های پژوهش و فناوری سهام داشت و این سهام به دانشگاه‌های علوم پزشکی پیش رو در پژوهش و فناوری واگذار می‌شود.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت به چالش‌های تحقیقات در حوزه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: تمام سازمان‌های بین المللی که بحث تحقیقات و فناوری را پیش می‌برند زیرساخت‌هایی را برای پژوهش الزامی می‌دانند. اولین زیرساخت فضای عمومی فرهنگ پژوهش است. ما فرهنگ غنی در این زمینه داریم و وقتی بالاترین مقام کشور یعنی رهبر معظم انقلاب بر گفتمان علمی تاکید دارند یعنی فرهنگ علم و پژوهش وجود دارد.

او افزود: سیاست‌های تحقیقات و فناوری و ایجاد امید برای نسل جوان که وارد تحقیقات می‌شوند نیز ضروری است. دانشگاه‌ها در این زمینه رشد خوبی داشته اند تا حدی که همین اساتید نسلی را تربیت کردند که اکنون به تولید واکسن و کیت‌ها درباره کرونا مشغول اند، جوانان باید فرصت داشته باشند تحقیقات را تمرین کنند. نباید با چماق تحقیقات کاربردی بر بدنه نحیف تحقیقات کوبیده شود.

او با انتقاد از فراوانی مراکز آموزشی و پژوهشی و عدم همگرایی مراکز گفت: زیرساخت‌های سخت افزاری و اینکه کدام حیطه‌ها مزیت نسبی بسیار مهم است. تعدد مراکز آموزشی و تقسیم امکانات نحیف تحقیقات کشور مشکلاتی را ایجاد می‌کند و برای آینده کشور بهتر است که مراکز آموزشی تجمیع شوند.

معاون وزیر بهداشت گفت: در پژوهش یکی از چالش ها، بحث سوء گیری محققان به سوی علایق شخصی است در حالی که با نگاه ملی باید به ماموریت‌های تحقیقاتی پرداخت.

او افزود: مدیریت تحقیقات هم بسیار مهم است و باید میان اولویت‌ها و سیاست‌ها هماهنگی وجود داشته باشد. در کشور ما در سال‌های گذشته شبکه‌های تحقیقاتی و مراکز تحقیقاتی و زیرساخت‌های مهمی ایجاد شده است و مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری در کشور توسعه یافته اند.

نجفی اضافه کرد: ما در کشور ٧۶١ مرکز تحقیقات دولتی در علوم پزشکی داریم که در بسیاری از موارد فعالیت موازی انجام می‌دهند ضمن اینکه توزیع جغرافیایی آن‌ها نامناسب است و نشان دهنده رشد آن‌ها در مرکز کشور و مراکز استان‌ها دارد و همین مشکل در تامین بودجه تحقیقاتی این مراکز هم وجود دارد.

او گفت: ٢۴ شبکه تحقیقاتی داریم که در زمان همه گیری کرونا به کار وارد شدند، اما کافی نیست. مراکز تحقیقاتی در بخش‌های مختلف بدون توجه به ماموریت‌ها شکل گرفته اند و باید آن‌ها بازآرایش کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: زیرساخت‌های نرم افزاری و سخت افزاری پژوهش در کشور وجود دارد و خبره‌ها و محققان به راحتی می‌توانند شبکه ایجاد کنند و رسالت‌های ملی بر عهده بگیرند. در این راه می‌توان مراکز رشد را توسعه داد. تاکنون ٨٩ مرکز رشد در علوم پزشکی ایجاد شده و سیاست ما این است که هیچ مخالفتی برای ایجاد مرکز رشد وجود ندارد. زیرا مرکز رشد مکمل زنجیره تحقیقات است.

او با اشاره به نامه حمایتی وزیر بهداشت برای تاسیس پارک‌های فناوری گفت: برای تاسیس ١٢ پارک علم و فناوری در وزارت بهداشت مجوز داده شد.

نجفی اظهار کرد: دانشجویان و قشر جوان نباید از تحقیقات و فناوری ناامید شوند، زیرا ناامیدی آن‌ها به معنی مهاجرت آن‌ها است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانشگاه علوم پزشکی شرکت های دانش بنیان تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت دانشگاه ها علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۰۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه سیگار‌های الکترونیک جزء موارد قاچاق به حساب می‌آیند، اظهار کرد: تقاضا‌هایی برای اجازه فعالیت در زمینه عرضه و رسمیت بخشیدن به این سیگار‌ها صورت گرفته، اما وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه این سیگار‌ها نمی‌رود.

به گزارش ایسنا، بهزاد، ولی زاده، با بیان اینکه در ارتباط با مضرات مصرف سیگار‌های الکترونیک اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، اظهار کرد: درباره مضرات سیگار‌های الکترونیک در رسانه‌های مختلف اطلاع‌رسانی کرده‌ایم. سیگار‌های الکترونیک جزو کالا‌های قاچاق محسوب می‌شوند و تمام این سیگار‌ها از مسیر‌های غیررسمی وارد کشور می‌شوند.

وی با بیان اینکه جلسه‌ای با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار کرده‌ایم، افزود: موضوع خطرات سیگار‌های الکترونیک، قوانین ممنوعیت فروش و وجود این محصولات در بازار غیررسمی کشور در این جلسه مطرح شد و مقرر گردید ستاد برنامه ریزی لازم را برای برخورد با این کالای قاچاق با همکاری ارگان‌های ذیربط انجام دهد.

ولی زاده درباره برخورد با متخلفان عرضه محصولات دخانی نوپدید گفت: دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات از طریق مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، به منظور نظارت و بازرسی اماکن فروش دخانیات و برخورد با متخلفانی که سیگار‌های الکترونیک را عرضه می‌کنند، بخشنامه‌های لازم را به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

مبارزه با سیگار‌های الکترونیک در دستور کار ۲ وزارتخانه

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ادامه داد: سیگار‌های الکترونیک جزو موارد قاچاق به حساب می‌آیند و به همین دلیل می‌توان از ظرفیت قانونی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده کرد. موضوع مبارزه با سیگار‌های الکترونیک در دستور کار دو وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «صنعت، معدن و تجارت» قرار گرفته است.

زیر بار صدور مجوز به سیگار‌های الکترونیک نمی‌رویم

وی درباره برخی از تقاضا‌ها برای رسمیت بخشیدن عرضه سیگار‌های الکترونیک به صورت قانونی گفت: اگرچه تلاش‌ها و اقداماتی برای مبارزه با سیگار‌های الکترونیک صورت گرفته، اما تقاضا‌هایی برای اجازه فعالیت در زمینه تولید، عرضه و رسمیت بخشیدن این سیگار‌ها انجام می‌شود. وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه سیگار‌های الکترونیک نمی‌رود؛ چرا که مضرات این سیگار‌ها شناخته شده است.

گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زا بودن سیگار‌های الکترونیک

ولی زاده گفت: وزارت بهداشت نسبت سمی بودن و سرطان‌زا بودن مواد سیگار‌های الکترونیک گزارش داده است؛ همچنین مواردی در ارتباط با انفجار در صورت مصرف‌کننده‌ها گزارش شده است. افرادی که با وجود تمام اطلاع‌رسانی‌ها صورت گرفته و هشدار‌های داده شده، نسبت به مصرف این سیگار‌ها اقدام می‌کنند، با اراده خود از مواجهه با خطرات این محصولات آسیب‌رسان استقبال می‌کنند.

اعتیاد جوانان؛ هدف صنایع دخانی

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه این یک باور غلط است که سیگار‌های الکترونیک دارای آسیب کمتری هستند، افزود: نگاه مردم باید نسبت به محصولاتی که آسیب‌رسان سلامت هستند تغییر کند و در ارتباط با مصرف این کالا‌ها باید تجدید نظر کنند. هدف صنایع دخانی از تولید و ترویج این محصولات به اعتیاد کشاندن نوجوانان و جوانان به نیکوتین و حفظ بازار سمی و مرگبار خود است. این صنایع باید بهای اقدامات خود را بپردازند.

گزارش تخلف فروش سیگار‌های الکترونیک به ۱۹۰

وی با بیان اینکه سیگار‌های الکتروینک جزو موارد قاچاق هستند، ادامه داد: مردم از طریق سامانه ۱۹۰ می‌توانند هرگونه تخلف درباره فروش سیگار‌های الکترونیک را گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • برگزاری ۱۱ کمیسیون تخصصی در همایش مشاوره و سبک زندگی دانشگاه‌های کشور
  • گزارش وزارت بهداشت درباره سرطان‌زایی سیگار‌های الکترونیک؛ زیر بار صدور مجوز نمی‌رویم
  • وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز به سیگارهای الکترونیک نمی‌رود
  • افزایش مراکز رایگان سلامت روان در کشور
  • دانشگاه محقق اردبیلی میزبان اولین کنفرانس بین المللی موزه
  • پژوهش موتور محرک توسعه کشور و آزمایشگاه موتور محرک پژوهش است
  • رسمی: آزادی پرسپولیس و استقلال از چنگ وزارت ورزش بعداز ۴۰سال / AFC واگذاری را تأیید کرد / ۵درصد سهام به بازیکنان قدیمی سرخابی رسید!
  • تاکید بر اولویتی به نام سلامت روان
  • خدمات رایگان ۳۳۰۰ روانشناس در مراکز جامع سلامت
  • توسعه علمی، سکوی جهش تولید