Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-03@02:02:31 GMT

پل‌ها یک سازه عام‌المنفعه هستند

تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۲۶۷۱

پل‌ها یک سازه عام‌المنفعه هستند

به گزارش  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، مرتضی گراوند سرپرست پایگاه ملی آناهیتا با اشاره به اینکه پل‌ها یک سازه عام‌المنفعه هستند که به لحاظ کارکردی در ادوار مختلف تاریخ وجود داشته اند گفت : احداث پل از همان دوران پیش از تاریخ رواج داشته و با ساخت وسایل ابتدایی از رودخانه‌ها می‌گذشتند و خود را به مراکز خشکی می‌رساندند و بعد‌ها تکنولوژی در زمینه معماری رشد می‌کند و ما از زمان هخامنشیان شاهد ساخت پل‌های زیادی هستیم و ساخت پل بسیار مورد توجه حاکمان آن زمان بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با بیان اینکه استان کرمانشاه با توجه به شرایط جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر جاده شرق و غرب و مسیر عبور جاده ابریشم نقش اساسی در رونق تجارت و انتقال مفاهیم فرهنگی داشته است گفت : شکل‌گیری همه بنا‌های ما در امتداد جاده شرق به غرب که جاده فلات ایران را به بین‌النهرین متصل می‌کرد و اکنون هم همین نقش را ایفا می‌کند یعنی کرمانشاه را به بین‌النهرین متصل می‌کند موجب شده که اقدام به احداث پل‌های متعددی بر روی رودخانه کنیم.

او با اشاره به اینکه بر روی رودخانه‌های کرمانشاه پل‌های زیادی مانند پل چهر، بیستون، نادرآباد، خسرو، کهنه نصب شده و خیلی از این پل‌ها بر اساس منابع تاریخی که می‌خوانیم در مسیر عبور سیاحان و جغرافی‌نویسان ایران و عراق بوده است افزود: این پل‌ها در ادوار مختلف تاریخ ساخته شده و ما از بنای پل‌ها در دوره هخامنشی و لبه غربی فلات ایران در زاگرس مرکزی هیچ اطلاعی نداریم، اما می‌دانیم که جاده شاهی و جاده ارتباطی که بعد‌ها هخامنشیان درست می‌کنند و از زاگرس مرکزی عبور می‌کند و به فلات بین النهرین می‌رود و با توجه به پراکنش جغرافیای سیاسی و فرهنگی یک حکومتی داشتند که مرکزیت آن در بابل، تخت جمشید، همدان، شوش بود که باید آن‌ها را به همدیگر متصل می‌کرد و طبیعتاً از کرمانشاه عبور می‌کرد و آن‌ها در آن بازه زمانی پل‌ها را ساختند.

کارشناس آثار باستانی با بیان اینکه آنچه که ما امروز داریم از دو بازه زمانی و از طریق کاوش‌های باستان‌شناسی می‌شناسیم ادامه داد: یکی پل‌هایی است که مربوط به دوره ساسانی و دیگری پل هایی است که ما آن‌ها را پل‌های اسلامی می‌نامیم و در واقع بنای شکل‌گیری پل‌های امروزی ما در کرمانشاه بر اساس پایه پل‌های زمان ساسانی بود که در دوره اسلامی از قرن چهارم از کرد‌های حسنویه، بعد ایلخانان، بعد صفویه و در واقع در دوره پهلوی می‌بینیم که این پل‌ها را مرمت کردند و دهانه‌ها را یا افزایش یا کاهش دادند یا آبگیر‌هایی به این‌ها اضافه کردند که امروزه خیلی از آبگیر‌ها در مسیر رودخانه‌ها در کرمانشاه یا در سطح کشور قرار دارد.

او با بیان اینکه پل خسرو در بیستون به نظر می‌رسد به لحاظ ساختار مصالح مورد استفاده از سنگ‌های تراش‌خورده بلوکی، چفت و بست‌های دم چلچله‌ای که با سرب آن‌ها را به هم وصل می‌کردند ساخته شده و شاید بتوان گفت که قدیمی‌ترین پلی است که از دوره تاریخی در کرمانشاه می‌شناسیم ادامه داد: امروزه یک سازه فلزی بر روی این پل است و روستا‌های چمچمان را به بیستون متصل می‌کند و بر روی آن تردد دارند.

سرپرست پایگاه ملی آناهیتا با اشاره به اینکه پل صفویه اگرچه عنوانش پل صفویه است، اما بنای پایه‌هایش مربوط به دوره ساسانی است که بعد‌ها کرد‌های حسنیه در آن تغییراتی را ایجاد کردند و در دوره بعد از ایلخانان مغول‌ها تغییراتی در این پل ایجاد کردند و در دوره پهلوی این پل مجدد مرمت شد و مورد استفاده قرار گرفت گفت: پل نادرآباد هم همین شکل را دارد و بنای آن به دوره ساسانی بازمی‌گردد، اما در دوره پهلوی مرمت شده که امروزه این پل بسته است و مورد استفاده قرار نمی‌گیرد .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی مناظر زیبا آثار تاریخی آثار باستانی بر روی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۲۶۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد

جعفر مرادی‌حقیقی  در بازدید از طرح‌های آبخیزداری بخش کالپوش شهرستان میامی در شرق استان سمنان گفت: هزار و ۵۰۰ سازه آبخیزداری در استان سمنان وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه حجم ذخیره‌سازی این سازه‌ها ۱۲ میلیون مترمکعب است، ابراز کرد: این میزان رواناب در بارندگی‌های فروردین و اردیبهشت‌ امسال و اسفند ۱۴۰۲ در این سازه‌های آبخیزداری استان ذخیره‌سازی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • ۳۰۰ طرح عام‌المنفعه توسط بسیج سازندگی اردبیل عملیاتی شده است
  • ارگ زیبای بم، نمادی از قدمت ایران زمین+ فیلم
  • در محورهای مواصلاتی استان کرمانشاه رانندگان احتیاط کنند
  • هشدار مدیرکل مدیریت بحران استانداری در پی تشدید بارش‌ها در کرمانشاه
  • جاده‌های کرمانشاه از امروز شلوغ می‌شود/رانندگان احتیاط کنند
  • جهش چشمگیر ۲۵۳ درصدی تناژ ترانزیت ورودی به پایانه مرزی پرویزخان
  • ۵۰ سازه ناایمن در اراک شناسایی شده است
  • جاده‌های استان کرمانشاه لغزنده اند رانندگان احتیاط کنند
  • محورهای کرمانشاه لغزنده است
  • سازه‌های آبخیزداری سمنان ۶ میلیون مترمکعب رواناب بارش‌ها را ذخیره کرد