Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-05@03:23:06 GMT

ابداع سلول‌های بنیادی نامرئی

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۵۱۹۷

ابداع سلول‌های بنیادی نامرئی

به گزارش روزنامه دیلی میل، این سلول ها که توسط محققان دانشگاه «کالیفرنیا» در آمریکا در محیط آزمایشگاه پرورش داده می شوند، می توانند بدون نگرانی از خطر پس زده شدن توسط بدن میزبان برای درمان های سلولی و پیوند بافت مورد استفاده قرار گیرند.

اصولا سلول های بنیادی می توانند به هر بافت یا ارگانی تبدیل شوند - اما پتانسیل آنها برای استفاده در عضوهای پیوندی به دلیل خطر پس زده شدن توسط بدن میزبان، محدود شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«توبیاس دیوز»  نویسنده  این مقاله از دانشگاه کالیفرنیا گفت: امیدهای زیادی وجود دارد که روزی قادر به پیوند سلول‌های تولید کننده انسولین در بیماران دیابتی یا تزریق سلول های ایمنی مهندسی شده به بیماران سرطانی برای جستجو و از بین بردن تومورها باشیم؛  اما مانع اصلی این است که چگونه این کار را به روشی انجام دهیم که از پس زده شدن فوری توسط سیستم ایمنی جلوگیری شود.

دکتر دیوز و همکارانش در مطالعه خود با استفاده از ابزار ویرایش ژن بر روی سلول های بنیادی، سلول های به اصطلاح «هایپو ایمنی»  ایجاد کردند که سیستم ایمنی بدن نمی تواند آنها را تشخیص دهد.

آنها این کار را با اعطای رمزهای عبور مولکولی به سلول ها انجام دادند.

محققان به طور خاص سلول های خود را برای بیان سطوح قابل توجهی از یک پروتیین به نام CD۴۷ مهندسی کردند. این پروتیین در واقع  یک سویچ مولکولی به نام SIRPα را فعال می کند که سلول های ذاتی ایمنی را از فعالیت می اندازد.

محققان با کمال تعجب مشاهده کردند که سلول های بنیادی مهندسی شده آنها حتی قادر به جلوگیری از شناسایی شدن توسط سلول های به اصطلاح «قاتل طبیعی»  (NK) هستند؛ سلول های قاتل طبیعی،  گلبول‌های سفید خون هستند که به عنوان اولین پاسخ دهنده های سیستم ایمنی بدن عمل می کنند.

به گفته محققان یافته های این مطالعه می تواند زمینه را برای ابداع درمان های جدیدی برای سرطان، دیابت و بیماری های قلبی هموار سازد.

مشروح این مطالعه در مجله  Journal of Experimental Medicine منتشر شده است.

برچسب‌ها سلامت دانشگاه کالیفرنیا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سلامت دانشگاه کالیفرنیا سلامت دانشگاه کالیفرنیا اخبار کنکور سلول های بنیادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۵۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جام جهانی از داوری ایران گرفته شد

به گزارش "ورزش سه"، داوری ایران بعد از مهاجرت علیرضا فغانی به استرالیا نتوانسته یک داور در آن سطح قضاوت داشته باشد. حال باتوجه به اینکه عملکرد داوران ایران در بازی‌های بین المللی چندان خوب نبود و از طرف دیگر اسامی داورانی که هر سال در لیست الیت قرار می‌گیرند تغییر آن چنانی نمی‌کند، ایران به احتمال بسیار قوی در جام جهانی بعدی نماینده نخواهد داشت‌.

خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران در مورد عملکرد موعود بنیادی‌فر در فینال جام ملتهای زیر ۲۳سال گفت: من ندیدم چون پشت فرمان بودم ولی از بچه‌ها پرسیدم. برای جامعه داوری ما افتخاری است. بدون شک کسی که آنجا بوده در یک پروسه یک ماهه انقدر خوب قضاوت کرده که این فینال به او رسیده است. موعود بنیادی‌فر که نفر اول داوری کشور است از پس این بازی برآمده است.

او در مورد عدم حضور داوران ایرانی در جام جهانی گفت: بله این اتفاق افتاده و داوری در جام جهانی نخواهیم داشت. این چیزی است که از رفتار حقوقی و اداری فیفا معلوم است که فعلا در جام جهانی داور نداریم. آقای فغانی آنجاست و هم نماینده ماست و هم استرالیا و امیدوارم خوش بدرخشد.

او در مورد دلایل این اتفاق اضافه کرد: دلایل زیادی برای این موضوع وجود دارد. آقای فغانی سالها داور ما بود و سایه‌اش بر روی داوران ما وجود داشته و نتوانستیم داوری را در سطح قضاوت در جام جهانی داشته باشیم. می‌تواتستیم رفتارهای حرفه‌ای‌تری در این موضوع داشته باشیم. امیدوارم اتفاقات خوبی در آینده بیفتد.

دیگر خبرها

  • 16 اردیبهشت در دنیای علم چه خبر؟
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • راه های افزایش گلبول های قرمز
  • جام جهانی از داوری ایران گرفته شد
  • جدول فیلم‌ های امروز تلویزیون، شنبه ۱۵ اردیبهشت + ساعت پخش
  • در چه حالتی دایناسورها بار دیگر به چرخه حیات برمی‌گردند؟
  • ابداع شرکت دانش‌بنیان سمنانی به کمک پرورش‌دهندگان ماهی آمد
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ابداع شد