Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@23:23:39 GMT

آلودگی هوا نفس دشت ورامین را به شماره انداخت

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۵۳۱۷

آلودگی هوا نفس دشت ورامین را به شماره انداخت

به گزارش ایرنا، وضعیت هوای این روزهای شهرستان‌های جنوب‌شرق استان تهران شامل ورامین، قرچک، پیشوا و پاکدشت، که در فاصله ۳۰ کیلومتری پایتخت قرار دارند، خوب نیست و به راحتی می‌توان آلودگی هوا را در جای جای این مناطق مشاهده کرد.
در روزهایی که هوا در وضعیت سالم قرار دارد، کوه‌های اطراف تهران و قله سر به فلک کشیده دماوند از این شهرستان‌ها به راحتی قابل مشاهده است ولی این روزها، جز دود و سیاهی چیز دیگری به چشم نمی‌آید و سنگینی هوا، سینه بیش از یک میلیون نفر ساکنین این منطقه از استان تهران را سنگین کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از مهمترین عوامل انتقال آلاینده‌ها به دشت ورامین، بادهای غرب به شرق است که آلودگی را از تهران به سمت این مناطق می‌آورد به طوری که در بسیاری از موارد، میزان آلودگی هوا در شهرستان پیشوا و پاکدشت به عنوان شرقی تهران شهرستان‌های استان تهران، از ایستگاه‌های مرکزی پایتخت بیشتر است.
 


هر چند که وجود معادن و واحدهای ریخته‌گری متعدد و استقرار نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت و نیز کویر جنوبی ورامین می‌تواند عاملی برای افزایش میزان آلاینده‌ها باشد ولی آن چه این روزها از آلودگی هوای ورامین و شهرستان‌های اطراف به چشم می‌خورد، آلودگی هوا ناشی از سوخت‌های فسیلی است که هوای این شهرستان‌ها را در وضعیت ناسالم قرار داده است.
شاخص آلودگی هوای دشت ورامین به طور میانگین در ساعت ۱۴ روز گذشته ۱۷۰ بود و در بامداد روز یکشنبه، این شاخص به ۱۸۵ افزایش یافت که بر اساس پیش‌بینی‌ها، این وضعیت به دلیل جو پایدار منطقه، در روزهای آتی رو به افزایش می‌گذارد.
هر چند که برخی از مسوولان سازمان محیط زیست، علت آلودگی هوای جنوب‌شرق تهران را به دلیل استفاده نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت از سوخت مازوت اعلام کردند ولی مسوولان این نیروگاه ، استفاده از مازوت را در این مرکز رد می‌کنند.

امکان استفاده از مازوت در نیروگاه پاکدشت وجود ندارد
رئیس اداره حفاظت از محیط زیست پاکدشت به خبرنگار ایرنا گفت: نیروگاه سیکل ترکیبی پاکدشت، از نسل جدید نیروگاه‎‌های جهان است که در بررسی‌های به عمل آمده از این مکان، امکان استفاده از مازوت در آن وجود ندارد.
محمودرضا سعیدپور افزود: سوخت اصلی این نیروگاه گاز طبیعی و سوخت جایگزین آن در فصول سرد سال و در صورت اُفت فشار گاز، گازوئیل است که نمونه سوخت مصرفی آن به طور مستمر آزمایش و خروجی دودکش‌های آن به صورت برخط از طریق سامانه پایش لحظه‌ای کنترل می‌شود.
وی تصریح کرد: جهت وزش باد در این بخش از استان تهران، عمدتا غربی – شرقی است از این رو امکان انتشار آلاینده‌ها در مناطق شهری وجود ندارد.وی گفت: بیش از ۳۰۰ واحد ریختگری در شهرک صنعتی عباس‌آباد پاکدشت مشغول به فعالیت می‌باشند که سوخت ۶۰ درصد آن‌ها گاز طبیعی و مابقی از برق و سایرانرژی‌ها استفاده می‌کنند که تأثیری بر آلودگی هوا ندارد.
 


وی همچنین از تعطیلی معادن شهرستان پاکدشت خبر داد و افزود: با افزایش میزان آلودگی هوا و بر اساس دستورالعمل‌ها، به کلیه واحدهای معدنی، کارخانجات شن، ماسه و بتن و واحدهایی که به دلیل نداشتن فیلتراسیون، سهمی در ایجاد آلایندگی داشته، اخطار و ابلاغ تعطیلی طی هفته گذشته داده شده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به استمرار آلودگی، ۴۰ واحد تولید شن، ماسه و آسفالت در پاکدشت تعطیل و تا زمان مساعد شدن شرایط هوا، اجازه فعالیت ندارند.

نگرانی مسوولان پیشوا از آلودگی هوا
آلودگی شدید این روزها در شهرستان پیشوا باعث شد تا فرماندار این شهرستان با حضور در نیروگاه سیکل ترکیبی پاکدشت، با مدیرعامل و مسوولان این نیروگاه دیدار و از میزان اثرگذاری دودکش‌های آن بر روی هوای شهرستان که در فاصله ۶ کیلومتری پیشوا قرار دارد مطلع شود.
مدیرعامل نیروگاه سیکل ترکیبی پاکدشت در این دیدار اظهار داشت: به تمامی مردم اطمینان خاطر می‌دهیم‌ که بر اساس فناوری به‌کار رفته، این نیروگاه هیچ آلودگی برای مناطق همجوار ایجاد نمی‌کند.
جمال آریایی افزود: نیروگاه سیکل ترکیبی شهدای پاکدشت از مازوت استفاده نمی‌کند و سوخت این نیروگاه توسط گاز و گازوئیل تامین می‌شود.
 


دشت ورامین در فصول سرد سال ریزگرد ندارد
رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان ورامین نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: دشت ورامین در فصول سرد سال به دلیل بارش نزولات جوی، آبگیری تالاب بندعلیخان و مراتع جنوبی، به هیچ عنوان ریزگرد تولید نمی‎کند.
علی اصغر سپهوند افزود: جنوب دشت ورامین، اراضی کویری واقع شده که به منظور تثبیت شن‌های روان و جلوگیری از پیشروی کویر، طی سال‌ها متمادی بیش از ۱۰ هزار هکتار جنگل تاغ دست کاشت ایجاد شده که این امر، خود مانعی در ایجاد ریزگرد در این مناطق است.
وی گفت: در سال‌های گذشته، به دلیل خشکسالی و بارش اندک نزولات جوی که به خشکی تالاب بندعلیخان منجر شده بود، شاهد بروز پدیده ریزگرد در منطقه بودیم ولی طی دو سال گذشته، هیچ موردی از ورود ریزگردها به مناطق شهری مشاهده نشده است.
قرچک پاک‌ترین شهرستان استان تهران است
رئیس اداره محیط زیست قرچک گفت: شهرستان قرچک به دلیل آن که فاقد هر گونه منبع و منشاء آلودگی است و هیچ صنعتی حتی موارد غیرمجاز در آن از سوخت فسیلی استفاده نمی‌کنند، پاک ترین شهرستان استان تهران است و آلودگی شدید آن ناشی از تأثیرات سایر مناطق استان تهران است.
محمدطاهر ظاهری افزود: این شهرستان از یک کارخانه آسفالت و یک کارگاه تولید بتن برخوردار است که فعالیت این دو مرکز به طور مستمر رصد شده و هم اکنون فعالیت این واحدها تعطیل است.
وی گفت: قرچک مسیر عبور روزانه هزاران دستگاه خودرو عبوری از شهرستان‌های ورامین و پیشوا به سمت پایتخت است که این منابع متحرک موجب آلودگی هوا می‌شود.
وی تصریح کرد: منابع آلوده کننده شهرستان‌های اطراف از جمله تهران با وجود بادهای ضعیف غربی- شرقی، هوای این شهرستان را تحت تأثیر قرار داده و آن را به عنوان یکی از مناطق آلوده استان تهران تبدیل کرده است.
توسعه فضای سبز مهمترین عامل کاهش میزان آلودگی هوا
معاون خدمات شهری شهرداری ورامین با اشاره به این که سرانه فضای سبز ورامین ۱۱ متر مربع است، از توسعه فضای سبز به عنوان مهمترین عامل کاهش میزان آلودگی هوا یاد کرد.
سیدابوالفضل قاسمی به خبرنگار ایرنا گفت: به منظور توسعه فضای سبز شهرستان ورامین،سال گذشته ۱۰ هزار اصله درخت در مناطق مختلف ورامین کاشته شده و تلاش می‌شود این فضای سبز در تمام مناطق شهرستان ایجاد شود.
 

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین آلودگی هوا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین سازمان حفاظت محیط زیست منابع طبیعی و آبخیزداری ورامین آلودگی هوا اخبار کنکور نیروگاه سیکل ترکیبی میزان آلودگی هوا استان تهران شهرستان ها دشت ورامین محیط زیست فضای سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۵۳۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غیر حضوری شدن نوبت صبح مدارس برخی شهر‌های خوزستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، دبیر کارگروه اضطرار آلودگی هوای خوزستان گفت:با تصمیم این کارگروه و به علت تداوم آلودگی هوا  فعالیت مدارس و دانشگاه‌های نوبت صبح فردا سه شنبه ١١ اردیبهشت شهرستان‌های اهواز، باوی، کارون، آبادان، خرمشهر و شادگان به صورت غیرحضوری انجام می‌شود.

میرشکار افزود: براین اساس فعالیت آموزشی تمامی مدارس در این شهرستان‌ها بر روی سامانه شاد انجام می‌شود.

 

دیگر خبرها

  • آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم /رقابت ۹۰ کاندیدا برای فتح ۴۵ کرسی پارلمان
  • تهران آنقدر بزرگ شد که قرار است ۳ تا شود | کدام شهرها مرکز می‌شوند؟
  • آغاز به‌کار پروژه‌های نهضت ملی مسکن در جنوب شرق تهران
  • ورامین مرکز استان تهران شرقی می‌شود
  • طرح نهضت ملی مسکن جنوب شرق استان تهران آغاز شد
  • اتمام ۱۵ فعالیت تعمیراتی در نیروگاه شهید رجایی قزوین
  • غیر حضوری شدن نوبت صبح مدارس برخی شهر‌های خوزستان
  • ببینید | نماینده اصولگرای مجلس تقصیر هک شدن سامانه مجلس را گردن عضو شورای شهر انداخت!
  • جلسه ستاد برداشت سال زراعی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ برگزار شد
  • اتمام ۱۵فعالیت تعمیراتی در نیروگاه شهیدرجایی