Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-30@12:59:27 GMT

شهرهایمان پر شده از سردیس‌های بدساخت!

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۵۳۲۰

شهرهایمان پر شده از سردیس‌های بدساخت!

به گزارش «تابناک»، مهدی رنگ‌چی ـ مجسمه‌ساز ـ در گفت وگویی با ایسنا در ادامه مطلب بالا عنوان می‌کند: اصولا حوزه مجسمه‌های شهری در حیطه مناسبات، اختیارات و سیاست‌گذاری‌های شهرداری و سازمان زیباسازی شهری است. در همین راستا باید این پرسش مطرح شود که آیا تقلیل دادن تمام وجوه و امکانات مدیوم مجسمه‌های شهری به سردیس، سیاست درستی است یا خیر؟ که در پاسخ به آن باید گفت که به طور قطع درست نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه می‌دهد: یکی از اصلی‌ترین سیاست‌های شهرداری و سازمان زیباسازی شهری این است که قیمت و هزینه ساخت سردیس نسبت به سایر وجوه مجسمه‌سازی شهری کمتر است. همچنین ساخت سردیس راهکار سریع‌تر و راحت‌تری است. به نظر می‌آید بخشی از سیاست‌های سازمان زیباسازی از طریق برگزار کردن سمپوزیوم‌ها این امکان را برایشان فراهم می‌سازد تا به سرعت و در زمان خیلی محدودی مثلا یک ماه کل سمپوزیوم برگزار و مثلا ۲۰ تا ۳۰ سردیس ساخته شود. این امر هم هزینه کارشان را پایین نگه می‌دارد و هم اینکه زمان کوتاهی به عنوان کارفرما از آنها می‌گیرد و خیلی زودتر هم به نتیجه می‌رسند.

رنگچی با بیان اینکه ساخت سردیس به لحاظ مفهومی سوژه کم خطرتری است و نتیجه آثاری که ساخته می‌شود قابل پیش بینی است، توضیح می‌دهد: درواقع زمانی که مجسمه‌ای مانند سردیس در سطح شهر نصب می‌شود، آن اثر از فردی که همه آحاد ملت اعتقاد دارند باید سردیس آن ساخته شود، تجلیل می‌کند و شاید تنها نقدی که به آن وارد شود، ساخت بد آن اثر باشد. به طور کلی در مفهوم اثری مانند سردیس، پیام سیاسی وجود ندارد و چون هزینه کمی صرف ساخت آن می‌شود، در صورت بد بودن کار، کسی بابت هزینه صرف شده برای آن شکایتی نخواهد داشت.

نمونه آثار رنگ‌چی

او درباره اثرات محاسبه پایین هزینه ساخت سردیس‌ها عنوان می‌کند: با پایین آوردن قیمت ساخت سردیس‌ها و زمان اجرا، مجسمه‌ساز بخشی از حساسیت‌هایی که باید به شکل پیش فرض در کار لحاظ کند را کنار می‌گذارد. درواقع رویکرد او به سمت کلیشه‌هایی می‌رود که برایش ریسکی به همراه نداشته باشد و حداقل حساسیت‌ها را به همراه داشته باشد؛ به گونه‌ای که مجسمه‌ها عینا در محدوده درخواست‌های سفارش دهنده اجرا می‌شود؛ البته در این شرایط می‌توان به مجسمه‌ساز حق داد؛ چون قرار است مجسمه‌ای را که باید ظرف پنج ماه بسازد طی ۲۰ روز آماده کند و در این حالت معمولا نتیجه از قبل قابل پیش بینی است.

این هنرمند ادامه می دهد: از طرفی مجسمه‌ساز ناگزیر است که از کلیشه‌ها استفاده کند و کارهایی انجام دهد که ریسک کمتری دارند تا بتواند طی زمان کوتاهی که دارد کار را به انجام برساند و برای ادامه حرفه و گذران زندگی خود دستمزدی را که باید، دریافت کند.

او به این پرسش که «آیا ساخت پرتره برخی چهره‌ها سخت‌تر است؟» پاسخ منفی می‌دهد و اضافه می کند: کیفیت کار بستگی به توانمندی مجسمه‌ساز دارد. باید این نکته را در نظر بگیریم که اساس مجسمه‌سازی به معنای شکل دادن به یک ماده بی شکل و خام است؛ یعنی سازماندهی ماده‌ای که هیچ شکلی ندارد و مجسمه ساز با توجه به توانایی خود آن را سازماندهی کرده و به یک مجسمه بدل می‌سازد. حال برای این سازماندهی به عنوان مجسمه‌ساز به چه چیزی نیاز داریم؟ اساسا چه اثر ما سردیس باشد و چه هر چیز دیگری، برای سازماندهی آن ماده خام به یکسری اطلاعات نیاز داریم که از آنها به عنوان شناخت مجسمه‌ساز از سوژه‌ مورد نظر یاد می‌شود.

او اضافه می‌کند: مجسمه‌ساز از طریق توانمندی، تکنیک و ابزاری که بر اساس مجموعه ادراکش دارد، این اطلاعات را به دست می‌آورد و در نهایت تصمیم می‌گیرد چگونه و بر اساس چه استراتژی از این اطلاعات استفاده کند. او در نهایت این اطلاعات را از طریق توانمندی‌های تکنیکی، ابزار و شناخت خودش از ابعادی مانند آناتومی بدن انسان، در ماده خام لحاظ می‌کند.

تندیس محمد صادق فاتح

این مجسمه‌ساز در پاسخ به این سوال که چرا حساسیت بیشتری روی پرتره ها وجود دارد؟ اینگونه می گوید: این حساسیت از طرف مجسمه‌سازها نیست، از طرف جامعه است. درواقع مخاطب یک مجموعه ادراکی دارد که سعی می‌کند اطلاعاتی را که مجسمه‌ساز بارگذاری کرده، پیدا کند و بعد با دانسته‌ها و پیش‌فرض‌های خود مقایسه کند. ما به شکل ناخودآگاه درباره چهره همه انسان‌ها روابطی را از اجزای صورت در ذهن داریم که به همین علت به راحتی می‌توانیم هر زمانی که به یک چهره نگاه می‌کنیم، متوجه هماهنگی‌ها یا ناهماهنگی‌های اجزای آن چهره شویم. به طور کلی به صورت روزمره مدام درگیر این اطلاعات هستیم و حس و حال آدم‌ها را با نگاه به چهره آنها متوجه می‌شویم. درواقع جامعه به عنوان مخاطب مجسمه از قبل با این اطلاعات کار کرده و به صورت روزانه با پرتره و فیگور سر و کار دارد. به همین علت خیلی راحت می‌تواند کار خوب را از بد تشخیص دهد و نیازی به سواد تخصصی ندارد.

او ادامه می دهد: اکنون یکی از مشکلاتی که مجسمه‌سازی کشور درگیر آن است، برگزاری سمپوزیوم‌ها در حداقل استانداردهاست. درواقع در برگزاری سمپوزیوم همه آنچه درباره مجسمه شهری می‌خوانیم را از فیلتر سمپوزیوم رد می‌کنیم، از راهکارهایی که کم هزینه‌تر است و راهکار اجرایی راحت‌تری دارد و برگزاری آن می‌تواند در محدوده زمانی کمی برگزار شود استفاده می‌کنیم که این موارد می‌تواند مشکلاتی را که امروز درگیر آن هستیم به وجود بیاورد. مجسمه‌سازها به عنوان افراد حرفه‌ای در حوزه شهر مطالباتی دارند ولی رویکرد شهرداری به این مطالبات از بالا به پایین است؛ یعنی مطالبات خود را به تمام منافع عامی که در شهر وجود دارد ارجحیت می‌دهد.

رنگچی در پایان به ایسنا می‌گوید: در چنین شرایطی مجسمه‌سازها ناگزیر می‌شوند که برای امرار معاش درگیر این نوع سیاست گذاری‌ها شوند که بتوانند به کار خود ادامه دهند. ولی در کل سلیقه مجسمه‌سازها به عنوان افراد متخصص قابل احترام است و شهرداری‌ها باید درباره سیاست‌های خود یک بازنگری داشته باشند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا مازوت استیضاح ترامپ کاظم صدیقی فائزه هاشمی مسعود علیمحمدی مجسمه سازی سردیس شهرداری تهران سردیس های بدساخت آلودگی هوا مازوت استیضاح ترامپ کاظم صدیقی فائزه هاشمی مسعود علیمحمدی مجسمه سازها ساخت سردیس مجسمه ساز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۵۳۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودی‌ها و نقاط مختلف شیراز

ایسنا/فارس رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز به تشریح پروژه‌های انجام‌شده و در حال اجرای این سازمان در پایان سال ۱۴۰۲ و ابتدای سال جاری پرداخت.

حمید کشتکار امروز، ۱۰ اردیبهشت‌ماه به تشریح پروژه‌های انجام شده و در حال اجرای سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شیراز در پایان سال ۱۴۰۲ و ابتدای سال جاری پرداخت.

وی افزود: پروژه نورپردازی پل مدافعان سلامت با هدف زیباسازی منظر شهری در بولوار رحمت انجام و در تقاطع مدافعان سلامت بیش از ۸ هزار متر کابل‌کشی، ۳ هزار عدد انواع چراغ، نصب ۶۵ عدد تابلو برق، حفر ۵۰۰ متر کانال و غلاف گذاری و بیش از ۳ هزار متر نبشی کشی انجام‌شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز بیان کرد: در پروژه لوسترهای خیابانی با هدف زیباسازی منظر شهری در بولوارهای آزادی، امیرکبیر و امام رضا(ع) ۱۷ هزار متر ریسه نوری و بیش از ۵۹ عدد المان نوری استفاده شده است.

به گفته کشتکار، پروژه نورپردازی ورودی‌های شهر در بولوارهای مدرس و دکتر حسابی شامل ۱۵ هزار متر ریسه نوری و حدود ۱۰۰ المان نوری انجام شده است.

وی بیان کرد: پروژه محور نور در بوستان آزادی و محور ارگ کریم‌خان بالغ‌بر ۹ هزار متر کابل‌کشی، بیش از ۲۵ هزار متر ریسه، نصب ۴۰ عدد تابلو برق، تعداد ۲۶ نوع المان نوری و ۵۰۰ عدد المان انجام شده است.

پروژه نورپردازی خیابان ۹ دی با ۳ هزار متر کابل ۴۵ با مشخصات پایه برق، ۱۳۵ شعله، ۱۹ عدد تابلو برق، ۱۲۰۰ متر استون لایت و پروژه نورپردازی تونل نور ارگ کریم‌خانی در پشت ارگ کریم‌خانی در ۱۰ هزار متر ریسه، ۱۱ عدد تابلو برق، ۶۰۰ متر کابل، ۹۴ متر طول مسیر و ۵۸ عدد ستون انجام شده است که رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز به آن پرداخت.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری شیراز در حوزه زیباسازی شهری ادامه داد: پروژه نورپردازی طاووس فاز ۲ در دروازه قرآن شامل ۵۶۵ متر چراغ استون لایت، ۴ عدد تابلو برق و ۱۳۳۰ متر کابل انجام و پروژه نورپردازی ساعت گل در میدان امام حسین شامل ۸ متر استون لایت، ۲۴ اسپات جت لایت ۱۲ فوت لایت، یک تابلو برق و ۱۴۰ متر کابل انجام‌شده است.

وی گفت: پروژه نورپردازی پل غدیر باهدف نورپردازی منظر شهری در شب در پل غدیر و نورپردازی باغ‌موزه سنگ در بوستان آزادی و جهان‌نما ۷۳ عدد، چوب  و فلز، نوع رنگ الکترواستاتیک کوره‌ای اقدام شده است‌.

کشتکار تصریح کرد: نسبت به مبلمان و نیمکت خانواده آماده نصب در بوستان آزادی و باغ جهان‌نما باهدف ساخت مبلمان شهری در بوستان آزادی و جهان‌نما ۷۳ عدد، چوب، فلز و نوع رنگ الکترواستاتیک کوره‌ای اقدام شده است.

وی به احداث سردیس شهدا، مشاهیر و مفاخر شامل سردیس‌های ساخته‌شده شهدا با متریال بتن گلاسه در ابعاد ۱.۵ برابر اندازه حقیقی مکتبی شیرازی (شاعر قرن ۹) شامل استاد صراف، هودی، سیف، شهید جاویدی، شهید سپاسی و شهید ذوالفقار نسب نیز اشاره کرد.

کشتکار بیان کرد: پروژه تابلوی خوش‌آمدگویی ورودی دروازه قرآن با سازه فلز، پروژه اجرای شستشو و نقاشی بر روی جداره تقاطع شهدای مهدی‌آباد با نوع رنگ اکرولیک- الوان و طراحی جداره زیرگذر مهدی‌آباد از دیگر اقدامات سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری است.

وی همچنین به پروژه تبدیل جداول خاکی به بتنی باهدف بهینه‌سازی آبیاری باغات و جلوگیری از هدر رفت آب در محله منصورآباد (قنات شیخ محمدی و حاج شمس)، اجرای شست‌وشو و نقاشی بر روی جداره کنارگذرها، اجرای شستشو و نقاشی بر روی جداره پل دفاع مقدس اشاره کرد.

 عقد قرارداد در حوزه کاشت درخت و درختچه و توسعه کمربند سبز، کاشت درخت و درختچه در کمربند سبز  در سال ۱۴۰۲ با ۱۶ هزار اصله، کاشت درخت و درختچه در رینگ کمربندی شیراز (از پل شهدای ۷ آذر به سمت منطقه ۵) با ۳ هزار اصله، بذرکاری گونه‌های مناسب در کمربند سبز شیراز ۱۴۰۲ با ۲۰۰ هزار بذر و عقد قرارداد در حوزه بهسازی مسیرهای دسترسی ارتفاعات نصرآباد از جمله موارد حوزه فضای سبز شهری است که رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری به آن پرداخت.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ببینید | چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم| چفیه انداختن دانشجویان بر مجسمه جرج واشنگتن
  • فیلم/ چفیه بر دوش مجسمه جرج واشنگتن در دانشگاه آمریکایی بیروت
  • از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودی‌ها و نقاط مختلف شیراز
  •  از نصب سردیس شهدا و مفاخر تا نورپردازی ورودی‌ها و نقاط مختلف شیراز
  • سردیس پدر خوشنویسی خرم آباد رونمایی شد