Web Analytics Made Easy - Statcounter

 

به گزارش جماران به نقل از رویترز،«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا در پی افزایش فشارها بر وی در پی حمله طرفدارانش به ساختمان کنگره آمریکا اکنون تلاش می کند که طرفدارانش را تبرئه کند و مهاجمان را افرادی غیر از آنها معرفی کند.

ترامپ در جدیدترین اظهاراتش گناه حمله به ساختمان کنگره آمریکا را به گردن جنبش«آنتیفا» انداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جنبش اَنتیفا به مجموعه‌ای از گروه‌های جناح چپِ مستقلِ ستیزه جوی ضد فاشیستی در ایالات متحده آمریکا گفته می‌شود. ویژگی اصلی گروه‌های آنتیفا استفادهٔ آن‌ها از اقدام عملی است.

یک مسئول در کاخ سفید و یک منبع آگاه گفتند که ترامپ در گفت و گویی تلفنی به مدت 30 دقیقه با «کوین مک کارتی»رهبر اقلیت مجلس نمایندگان، جنبش آنتیفا را مسئول حمله به ساختمان کنگره معرفی کرد.

این در حالی است که فیلم ها و عکس ها نشان می دهد که آشوب طلبان و مهاجمان به ساختمان کنگره طرفداران دو آتشه خود ترامپ هستند.

از سوی دیگر، اعضای دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه طرح استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور را به دلیل «تحریک به شورش» ارائه کردند.

این طرح پنج روز پس از یورش گروهی از هواداران رئیس جمهوری ایالات متحده به ساختمان کنگره ارائه شد. در جریان حوادث روز چهارشنبه گذشته در واشنگتن پنج نفر کشته شدند. از سوی دیگر اعضای جمهوریخواه مجلس نمایندگان با قطعنامه پیشنهادی دموکرات ها که در آن از «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری خواسته شده است تا با کمک کابینه دونالد ترامپ را از قدرت برکنار کند مخالفت کردند.

با این حال مخالفت آنها تنها مانع از تصویب این قطعنامه به اتفاق آراء شد و در نهایت این قطعنامه با توجه به ساز و کارهای داخلی مجلس نمایندگان احتمالا امروز سه شنبه به رای گذاشته خواهد شد.

در این قطعنامه از معاون رئیس جمهوری خواسته شده است تا با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا با رای اکثریت کابینه دونالد ترامپ را برکنار کند. مایک پنس طی پنج روز گذشته در مورد استفاده از متمم ۲۵ قانون اساسی اظهار نظری نکرده است.

طرح استیضاح دونالد ترامپ در حالی به مجلس نمایندگان ارائه شد که تنها 8 روز به پایان دوره ریاست جمهوری او باقی مانده است. «جو بایدن» رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده قرار است ساعت ۱۲ ظهر روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) با ادای سوگند ریاست جمهوری جانشین دونالد ترامپ شود.

انتظار می رود که رای گیری درباره طرح استیضاح دونالد ترامپ در مجلس نمایندگان طی روزهای آینده انجام شود. در صورت تصویب این طرح در مجلس نمایندگان دونالد ترامپ اولین رئیس جمهوری در تاریخ آمریکا خواهد بود که دو بار استیضاح می شود.

آیا استیضاح ترامپ می‌تواند مانع از نامزدی او در انتخابات ۲۰۲۴ شود؟

مجلس سنای آمریکا سال گذشته با اولین طرح استیضاح دونالد ترامپ که او در آن به «سوءاستفاده از قدرت» و «کارشکنی در کار کنگره» متهم شده بود مخالفت کرد. رسیدگی به اتهام های رئیس جمهوری در طرح استیضاح در مجلس سنا مشابه روند محاکمه قضایی است. اعضای مجلس سنا نقش هیات منصفه را دارند و در صورت رای دو سوم آنها به طرح استیضاح، رئیس جمهوری «مجرم» شناخته می شود و از کار برکنار خواهد شد. این در حالی است که به نظر می رسد دومین محاکمه دونالد ترامپ در مجلس سنای آمریکا پس از پایان دوره ریاست جمهوری او صورت گیرد و امکان برکناری او با استیضاح وجود نخواهد داشت.

دونالد ترامپ پس از آنکه با انتشار ویدئویی اشغال ساختمان کنگره را محکوم کرد اظهار نظر علنی در مورد تحولات در واشنگتن نکرده است. تصمیم شبکه اجتماعی توئیتر برای بستن حساب کاربری او اکنون رئیس جمهوری آمریکا را که حضور فعالی در این شبکه اجتماعی داشت از مهمترین راه ارتباطی با هوادارانش محروم کرده است. حساب کاربری دونالد ترامپ را حدود ۸۸ میلیون نفر در شبکه اجتماعی توئیتر دنبال می کردند.

«نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان روز یکشنبه در نامه ای به همکارانش اعلام کرد که پس از تصویب قطعنامه ای در حمایت از برکناری دونالد ترامپ از سوی معاون رئیس جمهوری و اعضای کابینه طرح استیضاح در این مجلس به رای گذاشته خواهد شد. اشغال ساختمان کنگره در روز بررسی و تائید نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باعث شده است که دموکرات ها و حتی برخی از جمهوریخواهان از استیضاح مجدد دونالد ترامپ حمایت کنند.

در جریان حمله روز چهارشنبه گذشته هواداران رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده به ساختمان کنگره پنج نفر کشته شدند. با این حال بنا به گزارش ها در طرح استیضاح دونالد ترامپ تنها به حوادث اخیر واشنگتن اشاره نشده و قرار است مکالمه ضبط شده او با یک مقام ارشد ایالت جورجیا نیز مطرح شود. رئیس جمهوری آمریکا چند روز پیش از یورش طرفدارانش به ساختمان کنگره در جریان مکالمه ای تلفنی از وزیر امور داخلی جورجیا خواسته بود تا بیش از ۱۱ هزار رای در این ایالت برای او «پیدا» کند.

طرح استیضاح دونالد ترامپ پس از تصویب احتمالی در مجلس نمایندگان باید از سوی نانسی پلوسی به مجلس سنا ارجاع شود. دموکرات ها در مجلس سنا برخلاف مجلس نمایندگان که تنها به اکثریت نصف به علاوه یک برای تصویب طرح نیاز دارند به رای ۶۷ سناتور (دو سوم اعضای مجلس سنا) احتیاج خواهند داشت.

از سوی دیگر جلسات مجلس سنا تا روز ۱۹ ژانویه یعنی یک روز پیش از آغاز دوره ریاست جمهوری جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا تعطیل شده است. به این ترتیب احتمال رسیدگی به طرح استیضاح و آغاز محاکمه دونالد ترامپ در مجلس سنا پیش از روز ۲۰ ژانویه (اول بهمن) کم است. با این حال دموکرات ها با تصویب طرح استیضاح در مجلس نمایندگان چند هدف را دنبال می کنند. یکی از اهداف اصلی آنها علاوه بر واکنش به اشغال ساختمان کنگره پایان دادن به حیات سیاسی دونالد ترامپ است. چهل و پنجمین رئیس جمهوری آمریکا که ۷۴ سال دارد پیش از این در حال بررسی احتمال اعلام نامزدی خود برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ بود.

بنا به برخی از گزارشها دونالد ترامپ تا پیش از حوادث روز چهارشنبه در واشنگتن قصد داشت تا همزمان با مراسم تحلیف جو بایدن در روز ۲۰ ژانویه نامزدی خود را برای انتخابات دوره آینده اعلام کند. اما استیضاح دونالد ترامپ چگونه می تواند به حیات سیاسی او پایان دهد؟

دموکرات ها پس از پیروزی در انتخابات دور دوم مجلس سنا در ایالت جورجیا که روز پنجم ژانویه (۱۶ دی) برگزار شد به زودی ۵۰ کرسی این مجلس را در اختیار خواهند داشت. آنها به این ترتیب پس از آغاز دوره ریاست جمهوری جو بایدن با تکیه به رای «کامالا هریس» که علاوه بر معاونت ریاست جمهوری، ریاست مجلس سنا را نیز در اختیار خواهد داشت به حزب اکثریت در مجلس سنا تبدیل خواهند شد.

رسیدگی به طرح استیضاح رئیس جمهوری در مجلس سنا که حتی پس از پایان دوره زمامداری او نیز امکان پذیر است مشابه یک محاکمه خواهد بود. به این معنا که دونالد ترامپ در مقام متهم وکلای مدافع خود را خواهد داشت. تعدادی از اعضای مجلس نمایندگان نیز با حضور در مجلس سنا نقش دادستان را ایفا خواهند کرد و موارد اتهامی علیه چهل و پنجمین رئیس جمهوری را مطرح خواهند کرد. در این میان نقش ۱۰۰ عضو مجلس سنا مشابه اعضای هیات منصفه خواهد بود. ریاست جلسات محاکمه نیز بر عهده «جان رابرتز» رئیس دیوان عالی آمریکا خواهد بود.

دموکرات ها با توجه به ترکیب جدید مجلس سنا به رای ۱۷ سناتور جمهوریخواه برای مجرم شناخته شدن دونالد ترامپ نیاز خواهند داشت. هر چند هنوز موارد اتهامی دونالد ترامپ به طور رسمی از سوی مجلس نمایندگان یا کمیته قضایی آن اعلام نشده است اما احتمالا «تشویق به شورش» اتهام اصلی او در دومین استیضاحش خواهد بود.

قانون اساسی آمریکا به مجلس سنا اجازه می دهد که در صورت مجرم شناخته شدن مقام های فدرال در این نهاد رای به عدم صلاحیت دائمی آنها برای فعالیت در سمت های دولتی بدهد. انگیزه اصلی دموکرات ها از استیضاح مجدد دونالد ترامپ برخلاف اولین استیضاح که تقریبا یک سال پیش در همین روزها انجام شد برکناری او از ریاست جمهوری نیست. آنها این بار در تلاش هستند تا او را به دنبال اشغال ساختمان کنگره برای همیشه از حضور در سمت های دولتی محروم کنند.

سناتورهای دموکرات پس از رای احتمالی دو سوم اعضای مجلس سنا به مجرم بودن دونالد ترامپ برای تعیین مجازات «عدم صلاحیت دائمی» او برای حضور در سمت های دولتی تنها به اکثریت مطلق آراء در این مجلس نیاز خواهند داشت.

تعدادی از سناتورهای جمهوریخواه از جمله «لیسا مرکاوسکی» سناتور آلاسکا و «پت تومی» سناتور پنسیلوانیا خواستار استعفای دونالد ترامپ پیش از پایان دوره ریاست جمهوری اش شده اند. به نظر می رسد احتمال رای مثبت این دو سناتور و سناتورهای جمهوریخواهی همچون «سوزان کالینز» سناتور ایالت مین و «میت رامنی» سناتور یوتا به طرح استیضاح وجود دارد.

شبکه «فاکس نیوز» هم پیش از این گزارش داده بود که تعدادی از اعضای جمهوریخواه کنگره با حمایت از طرح استیضاح دونالد ترامپ قصد دارند مانع از نامزدی مجدد او در سال ۲۰۲۴ شوند.

این در حالی است که اکثر نظرسنجی ها تا پیش از یورش هواداران رئیس جمهوری آمریکا به ساختمان کنگره از محبوبیت بالای دونالد ترامپ در میان رای دهندگان جمهوریخواه حکایت داشت. بنا به همین نظرسنجی ها دونالد ترامپ بخت نخست برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ در رقابت های مقدماتی این حزب است.

ممانعت از نامزدی دونالد ترامپ در انتخابات دوره بعد برای بسیاری از چهره های شناخته شده حزب جمهوریخواه از جمله تعدادی از سناتورهای این حزب می تواند وسوسه انگیز باشد زیرا به این ترتیب مسیر برای حضور آنها در عرصه رقابت های مقدماتی حزب جمهوریخواه هموار خواهد شد. با این حال یکی از نگرانی های اصلی آنها احتمالا از دست دادن رای هواداران دونالد ترامپ خواهد بود.

این در حالی است که حتی در صورت رای مجلس سنا به مجرم بودن دونالد ترامپ و محرومیت او از حضور در سمت های دولتی خطر حضور یک ترامپ دیگر در رقابت های مقدماتی حزب جمهوریخواه وجود خواهد داشت. دونالد ترامپ جونیور و ایوانکا ترامپ، دو نفر از فرزندان رئیس جمهوری کنونی آمریکا از جمله نامزدهای احتمالی عرصه رقابت های مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ در صورت عدم حضور شخص دونالد ترامپ خواهند بود.

از سوی دیگر دموکرات ها با وادار کردن اعضای جمهوریخواه کنگره، چه اعضای مجلس نمایندگان و چه سناتورها، در عمل در تلاش هستند تا آنها را وادار کنند درباره مسئولیت دونالد ترامپ در حوادث اخیر واشنگتن موضع گیری کنند. مخالفت یا موافقت هر کدام از اعضای جمهوریخواه کنگره با طرح استیضاح می تواند در جریان انتخابات میان دوره ای سال ۲۰۲۲ یا انتخابات سنا در سال های بعد به ضرر آنها تمام شود. آن دسته از اعضای جمهوریخواه کنگره که با استیضاح همراهی خواهند کرد ممکن است رای هواداران ترامپ را از دست دهند و یا حتی در انتخابات درون حزبی برای کسب مجدد نامزدی حزب از یک نامزد مورد حمایت دونالد ترامپ شکست بخورند.

آن گروه از جمهوریخواهان کنگره که با استیضاح مخالفت کنند نیز هر چند احتمالا در میان هواداران دونالد ترامپ محبوب خواهند شد اما باید با ماشین تبلیغاتی دموکرات ها که آنها را به حمایت از اشغال ساختمان کنگره متهم خواهد کرد روبرو شوند. احتمال اینکه رای دهندگان مستقل یا جمهوریخواهان میانه رو از این نامزدها در انتخابات دوره بعد روی برگردانند نیز کم نخواهد بود.

 

منبع: جماران

کلیدواژه: سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99 دونالد ترامپ جنبش آنتیفا حمله طرفداران ترامپ به کنگره سهام عدالت انتخابات 1400 ویروس کرونا لایحه بودجه 1400 لیگ برتر 99

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۵۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، روزنامه اصلاح طلب هم میهن در گزارشی نوشت؛

مجلۀ آمریکایی تایم در گفت‌وگویی اختصاصی با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین و شاید آیندۀ آمریکا از او دربارۀ برنامه‌های دورۀ دوم در صورت پیروزی پرسیده است. از این مصاحبه چنین برمی‌آید که از آنچه در دورۀ اول انجام نداده نه‌تنها پشیمان نیست که قصد دارد با قاطعیت ادامه دهد و این بار بی‌ملاحظات قبلی و حتی سخن از تلافی هم به میان آورده است.

بازگشت ترامپ به‌عنوان یکی از جدی‌ترین خطرات برای اروپا هم مطرح شده و از این رو تنها ایران در معرض تهدید او قرار ندارد و اگرچه هنوز با قاطعیت نمی‌توان گفت بازگشت او قطعی است اما باید برای بازگشت او سناریوهایی تدارک دید و باور به اینکه همه‌شان مثل هم هستند در دوران بلوغ جمهوری اسلامی پذیرفتنی نیست.

مهمترین خطر بازگشت ترامپ برای ایران برخلاف تصور این نیست که امکان احیای برجام را منتفی می‌سازد چون همین حالا هم بخت احیای برجام بالا نیست. اگر ترامپ بازگردد دو خطر اصلی متوجه ایران خواهد بود و جا دارد به این دو بیاندیشند:

نخست اینکه به احتمال زیاد تکلیف اوکراین را یک‌سره می‌کند و بعید است بگذارد جنگ اوکراین بیش از این ادامه یابد. حال با تسلیح و تجهیز بیشتر یا توافق با روسیه اما این وضع بعید است ادامه یابد. در این حالت ایران نمی‌تواند مانند حالا نفت صادر کند. اگر صادرات نفت خام ایران از ۲۰۰ هزار بشکه در اواخر دولت روحانی به یک میلیون بشکه در روز رسیده (و آمار رشد اقتصادی‌ای که دولت به آن می‌بالد نیز ناشی از همین است) به خاطر این نیست که جو بایدن چشم خود را به روی فروش نفت به چین بسته بلکه ناشی از جنگ اوکراین است که نمی‌توانند هم‌زمان خریداران و مشتریان را از چند نقطه در تنگنا بگذارند و محدودیت‌های بندر درگیر جنگ را جای دیگر باید جبران کنند. پس مهمترین آسیب ایران می‌تواند کاهش فروش نفت باشد آن هم نه به خاطر منتفی شدن برجام که به سبب تعیین تکلیف جنگ اوکراین.

نکته دوم اینکه ایران از سه تحول بازگشت طالبان در افغانستان، جنگ اوکراین و غزه سود برده و در اصطلاح فوتبالی سه بر صفر جلوست و ترامپ اگر بخواهد سر به سر ایران بگذارد این برتری سه بر صفر را باید از بین ببرد. چگونه؟ اول: ناامن کردن مرزهای شرقی و تضعیف بازار هرات. دوم: تغییر وضعیت غزه به‌گونه‌ای که ایران از آن سود نبرد و سوم: همان که در بالا اشاره شد: اوکراین.

به یاد آوریم که در سال ۱۳۵۹ و در همان مجلس اول دو نماینده با دو دیدگاه کاملاً مخالف در غالب امور داخلی در مورد مشترکی هشدار دادند و آن هم این بود که بعد از مرگ شاه ادامه گروگان‌گیری آمریکایی‌های شاغل در سفارت سالبه به انتفاء موضوع است و موجب روی کار آمدن رقیب جیمی کارتر خواهد شد.

دکتر ابراهیم یزدی و شیخ محمد منتظری نمایندگان تهران و نجف‌آباد تأکید داشتند استمرار ریاست‌جمهوری جیمی کارتر به سود ماست نه روی کار آمدن رونالد ریگان ولی تفکری که باور داشت تفاوتی با هم ندارند رفتاری وارونه داشت و کاری کردند که نه‌تنها ازاین برگ به سود ایران و کارتر استفاده و او وام‌دار جمهوری اسلامی در دوره دوم نشود بلکه به عکس درست روزی گروگان‌ها در فرانکفورت تحویل فرستادگان واشنگتن شدند که پیروزی ریگان مسجل شده بود و در پی آن سه دورۀ پیاپی کاخ سفید در اختیار جمهوری‌خواهان بود (دو دوره ریگان و یک دوره بوش پدر).

در حال حاضر ایران نمی‌تواند برای ماندن بایدن کار خاصی انجام دهد مگر آنکه نقش ویژه‌ای در غزه یا اوکراین ایفا کند اما باید برای فردای احتمالی ترامپ سناریو داشت؛ فردایی که ترامپ درصدد جبران آن برتری در سه حوزه برخواهد آمد و اگر نه برتری که انتفاع. از تحول افغانستان نفع امنیتی و اقتصادی (بازار هرات و اضافه شدن به بازار سلیمانیه)، از تحول اوکراین نفع سیاسی و اطمینان از وتوی قطعنامه‌ها در شورای امنیت سازمان ملل و از غزه نفع سیاسی چراکه اکنون به جای پیمان ابراهیم و نزدیک شدن اسرائیل به مرزهای ایران دانشگاه‌های آمریکا و حتی کانادا شاهد اعتراضات سراسری است و تکاپوی تشبیه حماس به داعش به شکست انجامیده و موج حمایت از فلسطینی‌ها همه جا برخاسته است.

مهمترین مراقبت و هوشیاری وزارت خارجه باید حفظ همین سه موقعیت باشد تا ترامپ آنها را منتفی نکند و به هدر ندهد. در اصطلاح فوتبالی مراقب سه گل خودمان باشیم! در غزه البته با فاجعه انسانی روبه‌روییم و در اوکراین در اندازه‌ای کمتر. مراد از سه گل در اینجا برتری در سیاست خارجی و تغییر موازنه قدرت است.

۲۷۲۱۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902918

دیگر خبرها

  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • آنچه دربارۀ دیکتاتوری گفتم جدی نبود- ترامپ
  • انتقاد یک نماینده مجلس از ناکارآمدی وزرای رئیسی /جا داشت وزرای بیشتری استیضاح می شدند / در مجلس با دولت رودربایستی‌هایی داشتیم
  • افزایش کمک‌های مالی برای کمپین انتخاباتی ترامپ
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • افشاگری دستیار ترامپ در مورد رابطه با خانم بازیگر فیلم های ...
  • لشکرکشی وسط اتوبان تیم امنیتی دونالد ترامپ برای اسکورت به دادگاه | فیلم
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین