Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-29@06:42:16 GMT

پارک‌های زنجان را حصارکشی نکنید!

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۵۵۶۳۲

پارک‌های زنجان را حصارکشی نکنید!

در زندگی ماشینی امروز که آپارتمان نشینی در آن محور قرار دارد داشتن روزهای شاد در کنار خانواده اهمیت به سزایی دارد، از همین رو داشتن بوستان‌ها و پارک‌های استاندارد مامن آرامش، آسایش و تفریح شهروندان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ایمنی و امنیت در پارک‌ها و بوستان‌های سطح شهر همواره از دغدغه‌های مدیران شهری است، هرچند که این موضوع تنها برعهده شهرداری‌ها نیست و همکاری و هماهنگی بسیاری از دستگاه‌ها را می‌طلبد چراکه اهمیت و جایگاه امنیت در عرصه‌های مختلف زندگی اجتماعی به عنوان مقوله بنیادی نیاز انسان همواره مطرح است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنچه امروز در بیشتر محل‌های بازی کودکان شاهد هستیم وسایل بازی غیر استانداردی بوده که با کوچک‌ترین غفلت در استفاده از آنها ممکن است کودکان را دچار مشکلات زیادی کند با توجه به این موضوع تحلیل‌هایی کارشناسان شهرسازی از ایمنی و امن بودن بوستان‌های شهری در بخش‌های کاربری و اجتماعی روانی نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

زنجان نیز همچون بسیاری از شهرهای با این معضل رو به رو است به طوری که چندی پیش «داوود کارگرزاده»، مدیرکل استاندارد استان اعلام کرده بود در جریان بازرسی مشترک بازرسان این اداره کل با نمایندگان شهرداری‌های مناطق چهارگانه زنجان، ضمن بروز رسانی اطلاعات پارک‌های استان، تمامی زمین‌های بازی‌شهر زنجان، تحت نظارت و بازرسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه در طی این بازرسی‌های مشترک، تمام مراحل استانداردسازی به نمایندگان شهرداری‌ها، توضیح داده شد و شهرداری‌های مناطق چهار گانه زنجان، متعهد شدند، تصریح می‌کند: در اسرع وقت نسبت به ایمن‌سازی و استانداردسازی تجهیزات تفریحی پارک‌ها اقدام خواهد شد.

مدیرکل استاندارد استان زنجان با بیان اینکه تمامی زمین‌های بازی شهر زنجان، به منظور احصا نواقص و موارد مغایر با استانداردهای ایمنی، مورد بازدید و بازرسی مشترک قرار می‌گیرد، اظهار می‌کند: چنانچه هرگونه نقصی در تجهیزات تفریحی مستقر در زمین‌های بازی و پارک‌ها مشاهده شود، باید نسبت به رفع نواقص اقدام و پس از بررسی مجدد توسط سازمان استاندارد، مجوز بهره برداری از تجهیزات مربوطه صادر شود.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر بحث استاندارد به یک خواسته ملی تبدیل شده است، افزود: وسایل بازی در ابتدا باید استانداردسازی شود و نباید به هیچ بهره‌برداری اجازه داد که از وسایل و تجهیزات فاقد مجوز یا غیراستاندارد استفاده کند.

صدور گواهی ایمنی تجهیزات برای شهربازی‌ها

«محسن قربانی» رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری زنجان نیز در این باره به ایمنا می‌گوید: امسال تمامی پارک‌های سطح شهر تقریباً تعطیل بود، اما با این وجود شهربازی زنجان و تمام تجهیزات آن دارای استانداردهای لازم از سوی اداره استاندارد شد.

وی ادامه می‌دهد: پارک گلشهر و پونک نیز استانداردهای لازم را اخذ کرده و دیگر پارک‌ها نیز به تازگی گواهی‌های یک ساله آنها تمام شده و در صدد اخذ گواهی هستند.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری زنجان با اشاره به وجود ۵۰ پارک و بوستان در سطح شهر زنجان اظهار می‌کند: در مجموع فضای سبز این شهر ۶۵۰ هکتار است.

وی با تاکید بر اینکه معمولاً استاندارد وسایل بازی در بوستان‌ها به صورت سالیانه صادر می‌شود، می‌افزاید: متأسفانه وسایل بازی توسط برخی از افراد تخریب می‌شود و این موضوع سلامت کودکان را به خطر می‌اندازد پس در صورتی که امکان تأیید استاندارد برای تجهیزات موجود در پارک‌ها فراهم نباشد وسایل بازی را جمع آوری می‌کنیم.

قربانی در خصوص سرویس‌های بهداشتی بوستان‌ها نیز می‌گوید: چشمه بهداشتی رها شده نداریم، اما برخی از این سرویس‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است‌.

تأمین امنیت پارک‌ها صرفاً بر عهده شهرداری نیست

«حبیب‌الله یگانه»، شهردار زنجان با اشاره به تأمین امنیت در بوستان‌های سطح شهر به ایمنا می‌گوید: پارک‌ها فضاهای عمومی هستند و تأمین امنیت در آنها صرفاً بر عهده شهرداری نیست، شهرداری صرفاً نگهبانانی در برخی از پارک‌های سطح شهر که دیوار کشی شده باشد، دارد.

وی ادامه می‌دهد: تنها پارک ملت زنجان دیوارکشی شده است و حتی در پارک گلستان نیز دیوار کشی کاملی وجود ندارد.

نباید بوستان‌ها را دیوار کشی و محصور کنیم

«مهران فرامرزی»، عضو هیئت علمی گروه شهرسازی دانشگاه زنجان با بیان اینکه شاید فراهم آوردن فضای ایمن به لحاظ کاربری امکان پذیر باشد، می‌گوید: در حال حاضر فراهم کردن فضای امن به دلیل شرایط اجتماعی و روانی به راحتی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بعضی از فضاهای بازی تبدیل به پاتوق‌هایی برای بزهکاران شده است، می‌گوید: پاتوق شده پارک‌ها برای بزهکاران برای شهروندان نگرانی ایجاد خواهد کرد حال باید آسیب شناسی آن در اولویت قرار بگیرد هرچند تأمین ایمنی وسایل بازی نیز به همین اندازه مهم و حساس خواهد بود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه بیشتر بوستان‌ها با مکان یابی نادرست بار اجتماعی منفی دارد، می‌افزاید: این مکان‌ها محلی برای حضور بزهکاران و ارازل و اوباش شده است.

وی با بیان اینکه مسئولان نباید در احداث بوستان‌ها تنها به شکل کالبدی و تهیه میز و نیمکت توجه کنند، تصریح می‌کند: بی‌توجه به مکان‌یابی صحیح نتیجه عکس به دنبال خواهد داشت و بوستان‌های محله بستر آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

فرامرزی با بیان اینکه نباید بوستان‌ها را دیوار کشی و محصور کنیم، اظهار می‌کند: حتی فضاها و ساختمان‌های شهرداری نیز نباید محصور باشد در حالی که بعضی سازمان‌ها و ارگان‌ها همواره به فکر بالا بردن دیوارها هستند که با این اقدام ورود به فضاهای عمومی را محدود کرده‌ایم.

کد خبر 467744

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهرداری زنجان شوراي شهر بوستان های شهر ایمن سازی استاندارد شهرهاي ايران شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سطح شهر وسایل بازی شهرداری ها دیوار کشی بوستان ها پارک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۵۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل

اباسط ابراهیمی اظهار کرد: ایستگاه‌های ورزشی صبحگاهی بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از امروز در ۱۳ نقطه اردبیل کار خود را آغاز کردند که بر اساس انتظار‌ها با استقبال خوبی هم از سوی شهروندان روبه‌رو شد.

او بیان کرد: استادیوم کارگران، پنج آذر، پارک ولایت، پارک شفا، پارک وحدت، پارک بانوان، فرهنگ‌سرای اصلانیان، باغ جیرال، پارک فرهنگیان، پارک بعثت، پارک سینا، پارک شهید سلیمانی و سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری از فردا ساعت هفت و ۳۰ دقیقه تا هشت و ۳۰ دقیقه آماده میزبانی همشهریان اردبیلی هستند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل افزود: ایستگاه‌های ورزشی روزانه ویژه بانوان در پارک‌های ولایت، شفا، فرهنگیان، سینا، بعثت، شهدای میراشرف، بانوان، قمر بنی‌هاشم، پنج آذر، باغ جیرال، استادیوم کارگران، سالن یادگار امام (ره) و پارک شهید سلیمانی واقع در روبه‌روی دادگستری خانوادگی خواهد بود.

ابراهیمی عنوان کرد: گسترش سلامتی، نشاط و شادابی با ایجاد بستر‌های مناسب ورزشی در محله‌ها و بوستان‌های اردبیل از جمله در قالب تقویت ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی و عصرگاهی پیگیری می‌شود که بسترسازی آن با شهرداری و تامین مربی ایستگاه‌ها برعهده هیات ورزش‌های همگانی است.

او با قدردانی از همراهی اداره ورزش و جوانان، هیات ورزش‌های همگانی و عزم شهرداری برای ترویج و توسعه فرهنگ ورزش، از همه شهروندان به ویژه بانوان اردبیلی خواست تا برای حفظ سلامتی خود و افزایش نشاط اجتماعی، مشارکت لازم را در این طرح ورزش همگانی با حضور در ایستگاه‌های ورزش صبحگاهی داشته باشند.

رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اردبیل در ادامه گفت: طرح خیابان ورزش نیز در راستای ارتقای سلامت شهروندان و ترویج ورزش همگانی در حاشیه دریاچه شورابیل به اجرا درمی‌آید.
ابراهیمی با اشاره به استقبال پرشور خانواده‌ها از نخستین برنامه افزود: امکانات و تجهیزات ورزشی شامل شطرنج، مینی گلف، شمشیربازی، بدمینتون، فوتبال تنیسی، چوب‌کشی، هولاهوپ، ترامپولین و دارات برای استفاده علاقه‌مندان تدارک دیده شده است.

او با قدردانی از همکاری هیات‌های ورزشی از جمله شمشیربازی، ورزش‌های همگانی و بازی‌های بومی-محلی از شهروندان اردبیلی دعوت کرد تا در این طرح پرشور و نشاط‌آفرین که عصر پنجشنبه‌ها برگزار می‌شود نیز حضور یابند.

 

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • حال فوتبال خوب است اما باور نکنید!
  • اضافه شدن ۱۰۴ بوستان طی ۸ سال در قم
  • احداث مخزن ۱۶۰ هزار مترمکعبی سیل‌بند پارک کوهستان در یزد + فیلم
  • سگ گردانی در بوستان‌های کرج ممنوع شود
  • گزارش روزنامه شهرداری تهران درباره یک شغل جدید با عنوان «یک زندگی سگی»!
  • ایجاد ۱۳ ایستگاه ورزش همگانی در اردبیل
  • توسعه و گردشگری از اهداف اصلی شهرداری بندرعباس است
  • تدبیر مدیران شهری در تحول زیرساخت‌های بوستان کوهستانی دراک
  • ماجرای قطع درختان در بوستان قصر چیست؟
  • باغ جنت به یک باغ پارک بزرگ ورزشی تبدیل می شود