Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس - اردبیل| سیدمصطفی مرادخانی: همزمان با فصل زمستان و جلوه یکپارچه برف در شهرستان خلخال، تفرجگاه اندبیل با جنگل‌های بلوط و ارس زیبایی خاصی در فصل زمستان دارد ولی قدم گذاشتن در هر چهار فصل به این نقطه از شهرستان خلخال، باعث جلب توجه همگان به زیبایی کم‌نظیر و بی‌مثالش می‌شود.

کمبود امکانات ورزشی از جمله تله‌سیژ که از مطالبات ورزشکاران و مردم شهرستان خلخال در این منطقه است، از اسقبال علاقه‌مندان نکاسته و همچنان مردم حتی پای پیاده مسیر ۵ کیلومتری از شهر خلخال را برای حضور در این منطقه گردشگری طی کرده و به ورزش‌ها و تفریحاتی مثل تیوب‌سواری می‌پردازند؛ البته تیوب‌سواری با وجود مفرح و هیجانی بودن، خطرناک و حادثه‌ساز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اندبیل؛ زیباترین پیست اسکی جنگلی شمال‌غرب کشور

این تفرجگاه که یکی از زیباترین پیست‌های اسکی جنگلی شمال‌غرب کشور در آن واقع شده، با شیب استاندارد و طولانی می‌تواند مکانی مناسب برای ورزش‌های زمستانی باشد که اقدامات لازم در خصوص تجهیز این پیست زیبا به تله‌سیژ به‌صورت جدی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی از چندماه پیش آغاز شده است.

در ورودی تفرجگاه اندبیل و بالاتر از چشمه معروف آن، نقطه تاریخی و با قدمت این منطقه به نام قلعه کافا وجود دارد که قدمتی بیش از ۲ هزار سال داشته و اکنون آثار تاریخی این قلعه در کنار دست این تفرجگاه با نزدیک شدن به محوطه قلعه از میان جنگل‌های اندبیل می‌توان مشاهده کرد.

در بالاترین نقطه پیست اسکی علی‌رغم آفتابی بودن هوا می‌توان مه زیبای جنگل‌های تالش را به نظاره نشست و بالاتر از ورودی تفرجگاه، اولین تابلوی راهنمای نصب شده مربوط به قله ۳ هزار متری عجم سومین قله بلند استان اردبیل بعد از سبلان و آق‌داغ است که از همین نقطه کوهنوردان مسیر خود را تغییر و به سمت منطقه نهربند و مسیر زیبای مالرو تا رسیدن به ارتفاعات تالش و قله عجم طی می‌کنند. 

تفرجگاه زیبای جنگلی اندبیل خلخال خاستگاه حیات وحش منحصر به فرد از جمله دسته‌های پرندگان، جوندگان و گوشتخوران است که در سال‌های گذشته نیز وجود سیاه‌گوش، این گوشتخوار نادر توسط اهالی گزارش شده است. 

از زیبایی‌های حیات وحش منطقه می‌توان به وجود گرگ، خرس، شغال، روباه، خرگوش و... اشاره کرد که در فصول مختلف می‌توان در مسیرهای جنگلی حضور آنان را مشاهده کرد.

زیبایی‌های اندبیل مختص فصل خاصی نیست

به لحاظ قرارگیری این منطقه در نزدیکی آب و هوای خزری، زیبایی‌های این منطقه مختص فصل خاصی نیست و با شکوفه بهاری، میوه‌دهی درختان آلوچه و زیبایی پاییز برگ‌ریزان ادامه یافته و در زمستان نیز با تن‌پوش زیبای برف قامتی زیبا برای دیدن دارد.  

هر چند در نگاه اول آب و هوای سرد و سوز سرما متوجه گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی می‌شود، ولی با ادامه مسیر در این تفرجگاه زیبایی آن از سرمای طبیعت کاسته و آرامش در کنار درختانِ بلوطِ خفته در برف، روح و جان را سیقل می‌دهد.

در سایر مناطق کشور به محض گرم شدن آب و هوا، پیست‌های اسکی آن‌چنان علاقه‌مندانی ندارد ولی در تفرجگاه اندبیل تا اواخر فروردین‌ماه، برف همچنان منتظر حضور علاقه‌مندان به ورزش اسکی است.

کمبود امکانات برای برگزاری مسابقات اسکی در اندبیل

انیس خداپرست از ورزشکاران عضو هیات اسکی شهرستان خلخال از کمبود امکانات برای برگزاری مسابقات اسکی و نبود تله‌سیژ در این منطقه خبر داد.

مرتضی فولادی از کوهنوردان خلخالی نیز مسیر کوهنوردی در تفرجگاه اندبیل را یکی از امن‌ترین مسیرهای کوهنوردی زمستانی در نزدیک‌ترین نقطه شهرستان خلخال اعلام کرد و گفت: گروه‌های زیادی از تمامی استان‌های کشور در فصل‌های بهار، تابستان، پاییز و زمستان در منطقه حضور داشته و اقدام به طبیعت‌گردی و جنگل‌نوردی می‌کنند.

فولادی چشم‌انداز جنگلی و مسیرهای بکر و مالرو در دامنه کوه عجم را پرجاذبه‌ترین مبدا برای حضور ورزشکاران علاقه‌مند به کوهنوردی عنوان کرد و افزود: البته در فصل زمستان گروه‌ها با هماهنگی اداره ورزش و جوانان و گروه‌های امدادی در منطقه اقدام به صعود به قله‌ها و یا صعود زمستانی می‌نمایند تا در صورت بروز خطر در سریع‌ترین زمان اقدامات لازم برای نجات افراد گرفتار در کولاک و برف این منطقه مهیا ‌شود.

ممنوعیت برگزاری ورزش‌های تجمعی

سیدناصر میرمرسلی، رئیس اداره ورزش و جوانان خلخال نیز با اشاره به شرایط فعلی حضور بیماری کرونا در جامعه و این‌که از تمامی هیات‌های ورزشی خواسته شده تا از برگزاری ورزش‌های تجمعی پرهیز نمایند، گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از اولویت‌های اداره ورزش بوده و با متخلفین در این حوزه برخورد قانونی انجام می‌شود.

میرمرسلی با اشاره به پیگیری‌های فرمانداری شهرستان و نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس بیان کرد: استقرار تجهیزات در این منطقه گردشگری موجب نشاط جوانان و حضور در میادین و عرصه‌های ورزشی خواهد شد.

- انتهای پیام/۳۴۶۳/

منبع: فارس

کلیدواژه: اندبیل خلخال اردبیل طبیعت برفی اسکی تفرجگاه اندبیل شهرستان خلخال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۵۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاج: تیم‌های باشگاهی کرمان تیم فوتبال ساحلی ایجاد کنند

رییس فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه استان کرمان قطب اصلی فوتبال کشور شده است، گفت: تیم های باشگاهی کران حداقل یک زمین فوتبال ساحلی در این استان ایجاد کنند و یک تیم فوتبال ساحلی داشته باشند.

به گزارش مشرق، مهدی تاج روز پنجشنبه در مجمع عمومی سالیانه هیات فوتبال استان کرمان با اشاره به اینکه فوتبال بانوان ویژگی های منحصر به فردی در استان کرمان دارد، افزود: برای نخستین بار حضور بانوان به منظور تماشای فوتسال در سالن امام علی(ع) شهر سیرجان فراهم شد و هر جا که تجهیزات و سخت افزار لازم مهیا باشد زمینه حضور بانوان در ورزشگاه‌ها نیز فراهم خواهد بود.

وی به ویژگی‌های باشگاه گل گهر اشاره کرد و گفت: به زعم من این باشگاه بسیار استاندارد است و شرایط بسیار خوبی در آن حاکم است.

رییس فدراسیون فوتبال تاکید کرد: بخش عمده‌ای از گسترش این روزهای فوتبال کشور به رونق فوتبال در کرمان برمی‌گردد.

وی با اشاره به حضور فعال بانوان در فوتبال به قهرمانیهای تیم خاتون بم اشاره کرد و افزود: این قهرمانی اتفاق بسیار خوبی است و باید توجه داشت بسیاری از بازیکنان تیم ملی بانوان از استان کرمان هستند که توفیقی برای این استان محسوب می‌شود.

تاج با اشاره به رشد فوتبال بانوان در کرمان، تاکید کرد: نقش کرمانی‌ها در کمیته‌های فدراسیون فوتبال پررنگ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه اداره فوتبال بانوان در بخش ملی نیز بر عهده کرمانی هاست، اظهار داشت: در استان کرمان به اندازه کل ورزش کشور، رقابت فوتبال برگزار می‌شود و وضع فوتبال را در این استان خوب می‌بینیم.

رییس فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی مدون در همه استان ها در بخش فوتبال بانوان، فوتسال و فوتبال در دستور کار است بیان کرد: فوتبال ساحلی مزیت کشور است و اگر در جایی بتوانیم قهرمان دنیا شویم آن فوتبال ساحلی خواهد بود.

وی ضمن قدردانی از صدا و سیما گفت: رییس صداو سیما گفته است حق پخش را دنبال می کنند و تشکر می کنم از ایشان که نسبت به این حق شناخته شده اهتمام دارند و امیدوارم به سرعت این کار انجام شود.

تاج همچنین از لزوم ایجاد تیم باشگاهی بانوان توسط تیم های لیگ برتری در آینده نزدیک خبر داد

کرمان؛ مهد استعدادهای ورزشی است

مدیرکل ورزش و جوانان استان کرمان نیز در این نشست گفت: امروز مطالبه گری در شهرستان‌های مهد استعداد استان برای رشد این استعدادها وجود دارد.

میثم پاریزی با اشاره به اینکه ۵۰درصد کل امکان ورزشی استان کرمان مختص به ورزش فوتبال است، گفت: ظرفیت های استان غنی بوده و سرآمد این ظرفیت ها نیروی انسانی توانمند است.

وی بیان کرد: استان کرمان از گذشته مهد چهره‌های شاخص در حوزه ورزش به ویژه فوتبال بوده و امیدواریم استان کرمان کرسی‌های بیشتری در فدراسیون فوتبال داشته باشد.

فراگیری فوتبال در استان کرمان

رییس هیات فوتبال استان کرمان نیز در این نشست گفت: تلاش ما در استان کرمان بر این بوده که فوتبال در این ۲سال فراگیر شود البته ما به دنبال گسترش فوتبال در کف جامعه هستیم.

مهدی جهانشاهی با اشاره به اینکه ۲۳هزارو ۹۹۵ نفر مشغول به ورزش فوتبال در استان هستند، گفت: در سال گذشته ۳۴۰ تیم استان کرمان در سطح رقابت های استانی حضور داشتند در حالی که این میزان در سال ۱۴۰۰؛ تنها۱۶۰ تیم بود.

وی با اشاره به اینکه در سطح فوتبال و فوتسال هفت هزار و ۸۰۰ رقابت در سطح استان برگزار شده است، بیان کرد: طی سال گذشته ۱۹ کلاس مربیگری در سطح فوتبال استان برگزار شد.

رییس هیات فوتبال استان کرمان با اشاره به اقداماتی که در فوتبال استان کرمان برگزار شده است، گفت: یکی از اقدامات در حوزه باشگاهی استان این بود که سقف قراردادها مشخص شد و با این اتفاق بار روانی از روی این باشگاه‌ها برداشته شد.

وی تاکید کرد: طی سال گذشته در بحث بانوان تمامی مسابقات بانوان در لیگ های مختلف برگزار شد.

دیگر خبرها

  • توسعه نهالکاری در ۵۰ هکتار از تفرجگاه عینالی تبریز
  • تصاویر | طبیعت بهاری کردستان
  • تاج: تیم‌های باشگاهی کرمان تیم فوتبال ساحلی ایجاد کنند
  • آبشار آبگرمه دورود با مناظر رویایی+فیلم
  • کشف 10 کیلوگرم شیشه از قاچاقچیان مواد مخدر در خلخال
  • از معلمی روی صندلی چرخدار تا معلمی در برفی که هم‌قد دانش‌آموزان است
  • نگرانی اهالی گالیکش از آلودگی طبیعت کوه نیلکوه به لطف کارخانه سیمان
  • عکس| شکوفه‌های گیلاس در خلخال
  • نگاهی به طبیعت بهاری دریاچه سد آغچه در بوئین میاندشت + فیلم
  • این جاده‌های ایران در بهار هم برفی هستند