Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - یک کارشناس اقتصادی معتقد است تحریم به معنای عام خودش مانعی در برابر جذب سرمایه است و از طرفی هم وقتی ما قواعد دنیا را نمی‌پذیریم در حقیقت یک نوع خودتحریمی هم در کنار تحریم خارجی ایجاد کرده‌ایم.
به گزارش خبرگزاری آریا ، رشد اقتصادی ایران در سال های اخیر با رشد قابل قبولی همراه نبوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، شیوع ویروس کرونا نیز شرایط را برای تجارت خارجی کشور سخت‌تر کرد. در این باره عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است چالش پاندمی کرونا، اقتصاد دنیا را با مشکلاتی مواجه کرده و اقتصاد ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده است.
عباس آرگون در ادامه به خبرنگار ایبِنا گفت: به طور کلی، در بحث رشد اقتصادی یکی از موضوعات، بحث سرمایه‌گذاری و انباشت سرمایه است، ما در سال های اخیر می‌بینیم که سرمایه‌گذاری در کشور ما وضعیت مطلوبی نداشته و عملا نرخ سرمایه‌گذاری منفی شده است. خب وقتی کشوری سرمایه‌گذاری نداشته باشد، عملا نمی‌توان رشد اقتصادی برای آن متصور شد.
این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: یکی دیگر از عوامل موثر بر رشد اقتصادی، موضوع نوسانات نرخ ارز می‌باشد. به عبارت دیگر، عدم ثبات نرخ ارز بر روند سرمایه‌گذاری‌ها تاثیرگذار است. سومین مورد، دخالت‌هایی است که دولت در اقتصاد دارد. به بیان دیگر، دخالت‌های دولت در بحث قیمت‌گذاری‌ها، رغبت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی برای سرمایه‌گذاری و کار تولیدی و بخش‌های مولد را کاهش می‌دهد.
به گفته آرگون، بدهی دولت به بانک ها و بانک مرکزی و همچنین بدهی دولت به صندوق های بازنشستگی از عوامل اثرگذار در بحث رشد اقتصادی کشورمان است که در سال های اخیر تبعاتی به همراه داشته است. از دیگر دلایلی که باعث شده است در این سال ها، رشد اقتصادی معنادار و قابل قبولی را در اقتصاد ایران شاهد نباشیم، موضوع سهم پایین درآمدهای مالیاتی است؛ یعنی الان هم معافیت‌های بالایی داریم، هم بخش‌های زیادی از اقتصاد کشورمان تحت پوشش چتر مالیاتی نیست. این‌ها همه موضوعاتی است که در رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار است.
وی افزود: از سوی دیگر، به دلیل تحریم ها، نمی‌توانیم سرمایه خارجی جذب کنیم و متاسفانه خروج سرمایه هم داریم. وی با اشاره به محدودیت عدم پذیرش fatf در مسیر جذب سرمایه‌گذار خارجی تاکید کرد: تحریم به معنای عام خودش مانعی در برابر جذب سرمایه است و از طرفی هم وقتی ما قواعد دنیا را نمی‌پذیریم در حقیقت یک نوع خودتحریمی هم در کنار تحریم خارجی ایجاد کرده‌ایم.
به گفته آرگون، در یک سال اخیر، علاوه بر این موارد، چالش پاندمی کرونا هم اقتصاد دنیا را مشکلاتی مواجه کرده و اقتصاد ایران هم از این قاعده مستثنی نبوده است. وی تاکید کرد: در صورت کاهش شیوع ویروس کرونا در ایران و جهان و همچنین از بین رفتن تحریم های اقتصادی و در نهایت بهبود فضای کسب و کار، می توان به رشد مطلوب در اقتصاد ایران امیدوار بود. در حقیقت بایستی از بخش های مولد و توسعه صادراتی، حمایت واقعی شود تا در شاهد تقویت رشد اقتصادی باشیم.
این فعال اقتصادی تصریح کرد: الان بسیاری از ظرفیت‌های تولیدی کشور با ظرفیت مناسبی کار نمی کند. در حقیقت سرمایه گذاری شده ولی بهره‌وری لازم را ندارد. وی با تاکید بر اینکه ایران کشور پرظرفیتی است اظهار داشت: در مسیر رشد، مهم رسیدن به نرخ 8 درصد برای رشد اقتصادی در برنامه کلان اقتصادی نیست، بلکه مهم این است که رشد اقتصادی از یک ثبات قابل قبولی برخوردار باشد. در حقیقت یک رشد با ثبات اقتصادی بهتر از این است که یک سال رشد اقتصادی 10 درصد داشته باشیم و یک سال رشد اقتصادی منفی 5 درصد باشد.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پایان به یکی از آثار تحریم‌ها در تجارت خارجی کشور و افت رشد اقتصادی اشاره کرد و افزود: به دلیل تحریم ها، مشتری‌های محدودی برای صادرات داریم، و از طرف دیگر در بخش خرید کالا هم با محدودیت فروشنده کالا مواجه هستیم. به عبارت دیگر، با وجود تحریم و مشکلاتی از قبیل FATF، مجبور هستیم کالا را گران بخریم و محصول صادراتی را ارزان بفروشیم که در نهایت باعث افزایش هزینه‌های تجارت خارجی برای فعالان اقتصادی کشورمان شده است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: اقتصاد ایران سرمایه گذاری رشد اقتصادی تحریم ها سال ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۸۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلوع فارس بر قله توانمندی‌های ایران

در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران (اکسپو ۲۰۲۴) که با حضور قابل توجه استان فارس و ۳۰ استان دیگر کشور برگزار می‌شود توانمندی‌های صادراتی هر استان به مدت ۵ روز به نمایش درمی آید و قرار است ۲۰ محصول جدید تولید شده در فارس طی روز‌های آتی در این نمایشگاه رونمایی شود.

هدف از برگزاری این نمایشگاه فراهم کردن زمینه‌های لازم برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی در زمینه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، شیلات، فرش و صنایع دستی، گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، محصولات آرایشی، بهداشتی، صنعت ساختمان، خدمان فنی مهندسی و پتروشیمی اعلام شده است.

استان فارس نیز با تاکید بر معرفی زنجیره‌های ارزش در زمینه‌های فولاد و گیاهان دارویی مشارکت جدی در این رویداد مهم اقتصادی دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس با اشاره به اینکه ششمین نمایشگاه دستاورد‌ها و توانمندی‌های صادراتی با شعار توجه به زنجیره‌های ارزش آغاز به کار کرده است؛ ابرازداشت: استان فارس با ظرفیت‌های کم نظیر خود در این رویداد ملی حاضر شده و شعار توسعه زنجیره ارزش درفناوری‌های نوین را در دستور کار خود قرار داده است.

حسن شیخ نیا با اشاره به اینکه استان فارس با ۱۲۲ هزار کیلومتر مربع وسعت و ۳۷ شهرستان به عنوان چهارمین استان پهناور کشور شناخته می‌شود؛ گفت: این استان در زمینه تولیدات باغی رتبه نخست و در زمینه تولیدات زراعی رتبه دوم کشور را در اختیار دارد.

او با بیان اینکه فارس در تولید محصولات پروتئینی نیز رتبه سوم کشور را در اختیار دارد گفت: در حوزه معدن نیز این استان جایگاه اول به لحاظ سنگ‌های تزیینی، سیمان و خاک نسوز کشور را به خود اختصاص داده است؛ این در حالی است که در حوزه صنعت و صنایع مادر و اساسی نیز از جمله استان‌هایی هستیم که در زمینه سازه‌های فولادی در رده‌های برتر کشور قرار داریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در بخش دیگری از سخنان خود به ظرفیت‌های بخش گردشگری و میراث فرهنگی استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در این زمینه توریسم سلامت، گردشگری تاریخی، طبیعی، مذهبی و... می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. شعار امسال بهشت سرمایه گذاری با رویکرد زنجیره ارزش شیخ نیا مجموعه این ظرفیت‌ها را زمینه ساز کسب عنوان بهشت سرمایه گذاری برای استان فارس عنوان کرد و گفت: شعار امسال بهشت سرمایه گذاری با رویکرد زنجیره ارزش می‌باشد و از همین جا از همه سرمایه گذاران داخلی و خارجی دعوت می‌کنیم تا ضمن بازدید از ظرفیت‌های استان فارس، در این بهشت، سرمایه گذاری کنند.

لو جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی را در توسعه بیش از پیش استان موثردانست و گفت: این کار در تقوبت تولید تجاری نیز موثر خواهد بود. به گفته وی، تولیدات استان فارس در کشور‌های حوزه خلیج فارس و تعدادی از کشور‌های اروپایی بازار مصرف مناسبی دارد. گ

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس وضعیت بسیار خوب استان فارس در حوزه تولید گیاهان دارویی و لبنیات را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت: تامین زیرساخت‌های صنعتی، معدنی، تجاری و مباحث گمرکی از عمده نیاز‌هایی است که فعالان اقتصادی باید در این زمینه‌ها مورد حمایت قرار گیرند.

شیخ نیا در بخش دیگری از سخنان خود از آمادگی استان فارس برای جذب مشارکت‌ها و توسعه بیش از پیش زیرساخت‌ها برمبنای شعار سال خبر داد و گفت: در سال ۱۴۰۲ در بحث صادرات وضعیت بسیار خوبی داشتیم، در زمینه سرمایه گذاری خارجی نیز تمام بستر‌های لازم و زیرساخت‌ها فراهم شده؛ کمااینکه مرکز خدمات سرمایه گذاری برای نخستین بار در کشور در استان فارس راه اندازی شد تا بتواند نیاز‌های فعالان اقتصادی در خارج از کشور را پاسخگو باشد.

او با تاکید براینکه آمادگی لازم برای تامین نیاز‌های سرمایه گذاران داخلی و خارجی در بخش‌های اقتصادی، صنعتی، معدنی، کشاورزی و گردشگری وجود دارد؛ تصریح کرد: در نمایشگاه اکسپو امسال از ۲۰ محصول جدید در حوزه فرایند‌ها و تولیدات رونمایی می‌شود که بخشی از این محصولات نیاز فعالان اقتصادی در داخل کشور را پوشش می‌دهد و بخشی نیز در حوزه سرمایه گذاری خارجی کاربرد دارد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری فارس در پایان سخنان خود مجموعه اقدامات انجام شده را در راستای کمک به فعالان اقتصادی در زمینه اصلاح فرایند‌ها و معرفی ظرفیت‌ها عنوان کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • بهبود اقتصادی؛ از میدان «واقعیت» تا میدان «تصویر»
  • چرا ایران تحریم‌ناپذیر است؟
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در ۱۰ سال آینده
  • حضور استان فارس در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • طلوع فارس بر قله توانمندی‌های ایران
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • تسهیل گری برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی از وظایف مناطق آزاد است
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی متفاوت ایران در 10 سال آینده
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!