Web Analytics Made Easy - Statcounter

سید عادل عربی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: هوای همدان و کبودراهنگ روز گذشته برای گروه های حساس آلوده بود اما این آلودگی ناشی از ذرات ۲.۵ میکرون یعنی گرد و غبار، وارونگی دما و احتراق ناقص سوخت وسایل نقلیه سبک و سنگین است.

وی افزود: هر چند در بُعد کلان خروجی دودکش نیروگاه بالاتر از حد استاندارد بوده و آلایندگی هوا را در پی دارد اما SO۲ (شاخص مازوت از نظر آلایندگی) ناشی از سوخت مازوت تاثیری در بروز این آلودگی نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان اظهار داشت: مصرف سوخت در نیروگاه شهید مفتح بستگی به فصل های مختلف متغییر بوده و در فصل های بهار، تابستان و پاییز ترکیبی از گاز و مازوت و در فصل زمستان مازوت استفاده می شود.

عربی اضافه کرد: در حال حاضر میزان مصرف گاز در نیروگاه شهید مفتح همدان تقریبا به صفر نزدیک شده است و تنها از سوخت مازوت برای فرایند تولید استفاده می شود.

وی ادامه داد: سوخت مایع مازوت به دلیل وجود گوگرد ناشی از احتراق، آلودگی ایجاد می کند همچنین کارشناسان محیط زیست نسبت به آنالیز خروجی دودکش اقدام کردند که بالاتر از استاندارد تعیین شده بود.

معاون محیط انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست همدان بیان کرد: با توجه به نقش و اهمیت نیروگاه شهید مفتح در تولید برق در کنار آلودگی ناشی از مصرف مازوت، این موضوع در جلساتی با حضور مسوولان استانداری، محیط زیست و قضایی مورد برسی قرار گرفت تا تصمیم منطقی برای این وضعیت اتخاذ شود.

عربی تاکید کرد: البته مدیر نیروگاه شهید مفتح اختیاری در تعیین نوع سوخت مصرفی این مجموعه ندارد و در تلاش برای استفاده از گاز برای کاهش استهلاک وسایل و تجهیزات و آلودگی هوا توسط این نیروگاه است.

به گزارش ایرنا؛ سید سعید شاهرخی استاندار همدان در نشست مدیریت مصرف سوخت زمستانی که از طریق برقراری ارتباط زنده تصویری با وزیران کشور، نفت و نیرو برگزار شد، افزود: برای تامین سوخت گاز طبیعی مورد نیاز نیروگاه برق شهید مفتح، سهمیه ۱.۶ میلیارد متر مکعب اختصاص یافته بود که از این میزان حدود ۶۰۰ میلیون متر مکعب تامین و سهمیه آن حدود یک میلیارد متر مکعب کاهش یافت.

استاندار همدان خاطر نشان کرد: باقی‌مانده سوخت مورد نیاز نیروگاه برق شهید مفتح، با استفاده از مصرف سوخت مازوت(نفت سیاه) تامین شده است.

شاهرخی اظهار داشت: این نیروگاه در مرز مشترک شهرستان‌های کبودراهنگ و فامنین ساخته شده و مصرف سوخت مازوت، مشکلاتی در زمینه ایجاد آلودگی برای این شهرستان‌ها ایجاد کرده است.

شاهرخی عنوان کرد: با توجه به مشکلات آلودگی همدان و همچنین کاهش منابع ذخیره شده سوختی در فصل زمستان، تلاش داریم با جایگزینی سوخت دوم در صنایع پر مصرف استان، از ایجاد مشکلات تامین سوخت جلوگیری کنیم‌.

برچسب‌ها مازوت همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان آلودگی هوا کبودرآهنگ

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازوت همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان مازوت همدان اداره کل حفاظت محیط زیست همدان آلودگی هوا کبودرآهنگ اخبار کنکور نیروگاه شهید مفتح سوخت مازوت مصرف سوخت محیط زیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۵۹۸۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت

سنجش کیفیت هوا، امروز (یکشنبه) با قرار گرفتن روی شاخص ۶۲ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوای اصفهان امروز _یکشنبه شانزدهم اردیبهشت_ در ساعات منتهی به ظهر با قرار گرفتن روی شاخص ۶۲ در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، دستگاه سنجش کیفیت هوا در ایستگاه احمدآباد با شاخص ۹۴ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

امروز همچنین بر اساس سامانه برخط کنترل کیفیت هوای سازمان حفاظت محیط‌زیست منطقه اصفهان، ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا متعلق به شهرداری اصفهان در خیابان ۲۵ آبان با شاخص ۵۹، انقلاب با شاخص ۷۳، پارک زمزم با شاخص ۵۴، دانشگاه صنعتی با شاخص ۶۰، رهنان با شاخص ۷۱، زینبیه با شاخص ۵۷، سپاهان شهر با شاخص ۵۳، فرشادی با شاخص ۵۶، فیض با شاخص ۵۷، کاوه با شاخص ۶۹، کردآباد با شاخص ۵۶، ولدان با شاخص ۶۳ سالم (زرد) و میرزاطاهر با شاخص ۴۱ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد.

در حال حاضر تنها ایستگاه‌های فعال در زمینه نشانگر شاخص کیفیت هوا در استان اصفهان به‌جز شهر اصفهان، ایستگاه‌های زرین‌شهر، قهجاورستان، سجزی، کاشان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، مبارکه و شاهین‌شهر است که شاخص کیفی هوا در موقعیت سجزی با شاخص ۶۱، قهجاورستان با شاخص ۷۲، نجف‌آباد با شاخص ۸۳، مبارکه با شاخص ۵۷ و خمینی‌شهر با شاخص ۵۲ سالم (زرد)، زرین‌شهر با شاخص ۴۴، کاشان با شاخص ۴۶ و شاهین‌شهر با شاخص ۳۱ در وضعیت پاک (سبز) قرار دارد. ایستگاه‌های خرازی، استانداری اصفهان، پروین، رودکی، جی، میثاق، خواجو، باغ غدیر و شهر دولت‌آباد فعال نیست.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

شاخص کیفی هوا (Air Quality Index) معیاری است که غلظت ترکیبات مختلف آلاینده موجود در هوا همچون مونوکسید کربن، دی‌اکسید گوگرد، ترکیبات نیتروژن‌دار، ازن و ذرات معلق (ذرات کوچک‌تر از ۱۰ میکرومتر و ذرات کوچک‌تر از ۲.۵ میکرومتر) را که حدود مجاز متفاوت با واحدهای مختلف دارد، به یک عدد بدون واحد تبدیل می‌کند و وضعیت آلودگی هوا را نمایش می‌دهد.

کد خبر 750834

دیگر خبرها

  • آلودگی هوا در ۵ شهر خوزستان
  • تهران از ابتدای امسال چند روز هوای پاک داشته است؟
  • هزینه‌کرد ۵.۵ میلیارد یورویی دولت سیزدهم برای بهبود وضع هوا و کاهش سوختن گازهای مشعل
  • طرح مطالعاتی سایت پسماند شهرداری ساوه انجام‌ شد
  • اهواز رکورددار آلودگی هوا / شاخص کیفی ۲۱ شهر سالم و پاک است
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • جزئیات آلودگی هوا در شهرهای خوزستان
  • بهترین روش برای تمیز کردن محیط‌های تجاری
  • شاخص آلودگی هوای اصفهان امروز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + آخرین وضعیت