Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس ، رضا محتشمی‌پور قائم‌مقام بورس کالا و کارشناس مسائل اقتصاد منطقه در گفت‌وگو با برنامه «حدیث ایستادگی» رادیو مقاومت در پاسخ به این سؤال که چه اولویت‌هایی برای تسهیل حضور اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سوریه وجود دارد، گفت: بعد از موفقیت جمهوری اسلامی ایران در زمینه نظامی در کشور سوریه نیاز به دنبال کردن چند محور وجود دارد، در ابتدا باید حساسیت‌های امنیتی برای جابجایی افراد بین دو کشور کم شود و تجار و تولیدکنندگان بتوانند به‌راحتی بین دو کشور جابجا شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مرحله دوم لازم است بحث‌های لجستیک تقویت شود، در حمل‌ونقل دریایی سرعت پایین است و در حمل‌ونقل زمینی در کشور عراق محدودیت‌هایی به علت نداشتن توافق‌نامه‌های لازم وجود دارد. و در مرحله سوم باید مشکلات نقل‌وانتقال پول بین دو کشور حل شود.

وی افزود: تا در حوزه تجارت، محدودیت و مشکل وجود داشته باشد. امکان سرمایه‌گذاری و انجام پروژه خیلی سخت‌تر و نشدنی است. اما زمانی که مشکلات اولیه‌ای که گفتیم حل شد در مرحله بعدی باید به سراغ تراز نامتوازن اقتصادی خود با کشور سوریه برویم، زیرا حدوداً صادرات ما به سوریه 10 برابر واردات ما از سوریه است و برای متوازن شدن این تراز ما باید به دنبال واردات از سوریه باشیم. مراوده ما با کشورهای منطقه یک‌طرفه است و فقط به آن‌ها صادرات داریم که در بلندمدت روابط تجاری ما را ناپایدار می‌کند.

محتشمی پور با تأکید بر اهمیت حضور اقتصادی در منطقه گفت: در هرکدام از کشورهای منطقه با مسائل متفاوتی مواجه هستیم. در کشورهای محور مقاومت سنگ‌اندازی‌های نیروهای خارجی بیش‌تر است. به‌عنوان مثال در کشورهایی مثل عراق و لبنان، مداخله استکبار جهانی در ساختار سیاست‌گذاری و حاکمیت این کشورها وجود دارد. هر زمانی می‌خواهیم کار سازنده‌ای در این کشورها انجام دهیم با بعضی خرابکاری‌ها و ممنوعیت‌های مواجه می‌شویم. در این کشورها لازم است بخش عمده کار در لایه سیاسی پیگیری شود.

رستم قاسمی وزیر پیشین نفت که مهمان تلفنی برنامه بود در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت حضور ایران در دوران بازسازی سوریه بیان کرد: شهید قاسم سلیمانی سید شهدای مقاومت، به‌عنوان نماینده ایران توانست شجره خبیثه‌ی داعش را نابود کند و وعده خود درباره‌ی نابودی حکومت داعش را عملی سازد و خطر آن را از سر ایران هم بردارد. در حوزه اقتصادی توافق‌نامه‌ای بین دو دولت امضا شده که ما به ازای کمک‌هایی که ما در دوران جنگ به سوریه کرده‌ایم را بتوانیم از این طریق دریافت کنیم. ازجمله تأمین نیازهای فسفات کشور از طریق معدنی که در سوریه در اختیار ایران است و بیش از یک میلیارد تن ظرفیت دارد و تا صد سال می‌تواند نیاز ایران را تأمین کند.

قاسمی در پاسخ به این سؤال که ما سالانه چه میزان از این معدن فسفات برداشت می‌کنیم و وضعیت سایر پروژه‌های توافق‌نامه بین دو کشور چگونه است، گفت: سالانه حدود 250 هزار تن فسفات برای تأمین نیاز کشور از سوریه وارد می‌شود و هفتاد درصد منابع این معدن با یک قرارداد بلندمدت در اختیار ایران است. که می‌توانیم علاوه بر تأمین نیاز خود به کشورهای دیگر نیز صادرات کنیم.

وی افزود: توافق‌نامه بین دو کشور در حال اجرایی شدن است. فسفات که اجرایی شده و میدان نفتی که در اختیار ایران قرار داده شده توسط قرارگاه خاتم الانبیاء (ص) در حال استخراج است و پروژه بندر لاذقیه و ایجاد بندر جدیدی به نام حمیدیه در حال پیگیری است.

قائم‌مقام بورس کالا در پاسخ به این سؤال که تعامل با سوریه چه تفاوتی با سایر کشورهای منطقه دارد، اظهار داشت: کشور سوریه یک کشور تولیدی و صنعتی است و مصرف‌کننده کالای نهایی نیست و از این‌جهت با کشورهایی مانند عراق متفاوت است، ما باید در این کشور در حوزه تأمین مواد اولیه صنایع و شرکت‌های سوریه ورود کنیم. در مرحله بعدی نیازمندی تجهیزات و ماشین‌آلات آن‌ها را تأمین کنیم که تا پیش از جنگ از اروپا تأمین می‌شده و در حال حاضر علی‌رغم نیاز زیاد سوریه به علت تحریم‌های اتحادیه اروپا، شرکت‌های اروپایی نمی‌توانند در این بازار حضور پیدا کنند. درنهایت هم شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ما می‌توانند نیازهای سوریه را در سطوح مختلف تأمین نمایند.

این کارشناس اقتصاد منطقه در پایان اظهار داشت: یکی از مشکلات کارهای اقتصادی در کشورهای منطقه در سطح رسانه‌ها است. این کشورها شناخت صحیحی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران ندارند و در کشور ما نیز شناخت درستی از فرصت‌ها و زمینه‌های فعالیت در کشورهای منطقه وجود ندارد که نیازمند ورود رسانه‌ها برای پر کردن این خلاء است.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: سوریه جمهوری اسلامی ایران تجارت ایران کشورهای منطقه بین دو کشور توافق نامه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۰۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری اولین نشست کمیته پایش، ارزیابی و بهبود شاخص های لجستیک

تین نیوز

 اولین نشست کمیته پایش، ارزیابی و بهبود شاخص های لجستیک روز دهم اردیبهشت ماه با دستور وزیر راه و شهرسازی و به همت مرکز توسعه و سیاست های راهبردی این وزارتخانه با حضور اعضا و نمایندگان شرکت ها و سازمان های تابعه برگزار شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، روز دوشنبه دهم اردیبهشت ماه، اولین نشست کمیته پایش، ارزیابی و بهبود شاخص های لجستیک با حضور محمدحسین سروش، سرپرست مرکز توسعه سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی و اعضا و نمایندگان شرکت ها و سازمان های تابعه در این وزارتخانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست برنامه عملیاتی کمیته پایش، ارزیابی عملکرد و شاخص های لجستیک کشور (LPI) که به همت مرکز توسعه و سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی تهیه شده است تشریح شد و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس این برنامه، وظایف کمیته پایش، ارزیابی عملکرد و شاخص های لجستیک کشور (LPI) به ترتیب؛ امور سیاست گذاری کلان لجستیک کشور، راهبری و هماهنگی توسعه لجستیک کشور، رصد مستمر وضعیت لجستیکی کشور، تدوین و به روز رسانی و اجرای اسناد راهبردی حوزه لجستیک و نظارت بر این موارد، اظهار نظر و پیشنهادات مرتبط با مفاد لجستیک در اسناد بالادستی و برنامه های توسعه، دریافت نظرات اعضا و تصمیم گیری نهایی در خصوص مسائل کمیته، گزارش مستمر عملکرد حوزه لجستیک به وزیر و رئیس جمهوری معرفی شدند.

همچنین؛ برگزاری جلسات هر دو ماه یک بار، رصد مستمر شاخص های لجستیک و ارسال خروجی گزارش به دستگاه های مرتبط به عنوان نقشه راه کمیته پایش، ارزیابی عملکرد و شاخص لجستیکی کشور LPI اعلام شد.

در ادامه کیفیت خدمات لجستیکی، تحویل به موقع محموله های لجستیکی، امکانات پیگیری و رهگیری محموله، حمل و نقل بین المللی، ظرفیت و کیفیت زیرساخت و رویه های گمرکی به عنوان شاخص های شش گانه سنجش عملکرد لجستیکی کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت و این موضوع مطرح شد که اجرای اقدامات و برنامه های ذیل ابتکار «ایران راه» و همکاری سایر وزارتخانه ها و دستگاه ها با وزارت راه و شهرسازی کمک شایانی به بهبود وضعیت شاخص ها می کند.

سپس، در خصوص چگونگی ارتقا رتبه LPI بین المللی ایران ۶ موضوع شامل خصوصی سازی، واقعی سازی قیمت سوخت، فناوری، مشارکت عمومی و خصوصی، تقویت دیپلماسی اقتصادی و فرماندهی حمل و نقل بین المللی مطرح شد که اعضا و نمایندگان در هر یک زمینه ها به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

شایان ذکر است؛ رصد مستمر وضعیت لجستیکی ایران، شناسایی آسیب ها و چالش ها، ارائه تسهیلات عملیاتی به منظور بهبود وضعیت لجستیکی به عنوان مهم ترین اهداف کمیته پایش، ارزیابی عملکرد و شاخص های لجستیک کشور (LPI)؛ مطرح شد.

در ادامه این نشست، محمدحسین سروش سرپرست مرکز توسعه سیاست های راهبردی وزارت راه و شهرسازی پس از ارائه نظرات اعضا و نمایندگان حاضر در جلسه، بیان کرد که باید سرعت خدمت رسانی در این حوزه افزایش یابد و برای شاخص های LPI پروژه هایی تعریف شود تا در سال ۲۰۲۵ منتج به ارتقا رتبه لجستیک ایران در سطح بین المللی شود.

سروش در پایان جلسه به بیان جمع بندی حاصل از مباحث مورد بحث و بررسی توسط اعضا و نمایندگان پرداخت و گفت: با توجه به شکل گیری کمیته پایش، ارزیابی عملکرد و شاخص های لجستیک کشور (LPI) با دستور وزیر راه و شهرسازی زین پس جلسات این کمیته به صورت مستمر برگزار می شود. همچنین این کمیته با توجه به نقش تسهیل گری خود راهکارهای عملیاتی، زیرشاخص ها و راهکارهای نرم افزاری را احصا می کند. ضمناً دعوت از سایر دستگاه ها در جلسات این کمیته از ظرفیت صندوق توسعه حمل ونقل و نیز معاون اول رئیس جمهوری برای همسو کردن و همگرایی سایر دستگاه ها با هدف بهبود وضعیت سنجه های لجستیک کشور استفاده خواهد شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • 3 پیشنهاد برای بهینه‌سازی عملیات توزیع در حوزه لجستیک و تجارت الکترونیک
  • محمدی: تحریم‌ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران شد
  • پول انتخابات و جنگ؛ اهداف واقعی‌تر سفر بلینکن به منطقه‌
  • تحریم ها عامل رشد صنعت دارو و تجهیزات پزشکی ایران
  • نقش ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • نقش مهم ایران در تأمین دارو و تجهیزات پزشکی بازار سوریه
  • تروریسم یک تهدید مشترک برای کشورهای منطقه است
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • وزیر امور خارجه: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تأمین می‌شود
  • برگزاری اولین نشست کمیته پایش، ارزیابی و بهبود شاخص های لجستیک