Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فیروزه گفت: خوشبختانه بنای خانه کمال‌الملک سالم و مستحکم است اما مشکلی اصلی ما درباره خانه کمال بحث تخصیص اعتبار و عدم مالکیت است.

مجید ابراهیم‌نیا در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: خانه کمال‌الملک در یک تا دو مرحله سال‌های ۹۰ و ۹۲ مرمت شده است، یک بار هم قسمتی از پشت بام رطوبت می‌داد و مجدد ایزوگام کرده‌ایم؛ از نظر استحکام بنا و خرابی‌های ناشی از بارش خطری ایجاد نمی‌کند و هیچ مشکلی نداریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: مشکل همان بحث مالکیت و همچنین اعتباراتی است که ما می‌خواهیم، اما تخصیص داده نشده است. دو مرحله در سطح استانی در برنامه ریزی شهرستان برای بنا پیش‌بینی کردند، برآورد هزینه نیز انجام شد اما برای بنا اعتبار صفر بود.

ابراهیم‌نیا اظهار کرد: متاسفانه وضعیت اعتبار در حال حاضر کم است، از نظر مالکیت هم این بنا مالک دارد و مشکل است که بتوانیم ما مالک آن بشویم، حتی در سال ۹۷ اقدام به خریداری کردیم ولی مالک راضی به فروش آن نشد، ما در تلاش هستیم که مالکیت این بنا را بگیریم که اگر ما به عنوان دولت مالک باشیم، به طور مستقیم سرمایه‌گذار در بخش خصوصی منتظر انجام فعالیت است.

وی گفت: اما به دلیل اینکه ما مالک آن نیستیم نمی‌توانیم آن را به مزایده بگذاریم، در میراث فرهنگی یک حوزه به نام صندوق احیاء داریم، حتی دو الی سه سال گذشته در دو مرحله از تهران آمدند و بازدید کرده‌اند. ولی همان طور که عرض کردم چون عملا مالکیتی نداریم نمی‌توانیم به مزایده بگذاریم ولی در صورت مالک بودن پس از بازدید، مبلغی برای مرمت و احیاء آن و یک مبلغ هم برای  نگهداری سالانه آن در نظر می‌گیرند، و سرمایه‌گذار بعد از ۱۰یا پنج سال و یا هر مدت دیگر آغاز به کار می‌کند و کاربری آن را نیز میراث مشخص می‌کند که کاربری آن معمولا گردشگری است، اما در حال حاضر چون ما مالک نیستیم نمی‌توانیم آن را به مزایده بگذاریم و از نظر قانونی دست ما بسته است.

ابراهیم‌نیا افزود: برای ما هر زمان، هر مقدار که  اعتبار برسد، بنا را مرمت می‌کنیم و تا زمانی که ما به کاربری نرسانیم و کسی نباشد که کلیددار آن باشد، همین وضع دوباره پیش می‌آید، مالک هم در حال حاضر هیچ برنامه‌ای ندارد و در همان سال ۹۷ اعتباری به مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان آمدکه به ایشان پیشنهاد دادیم و خواستیم این ملک را به ما واگذار کنند که اعلام کردند ما فروشنده نیستیم و موافقت نکردند و حتی با ایشان صحبت کردیم و گفتیم ما هم می‌توانیم به شما تسهیلات بدهیم و هم بابت تمام مجوزها به شما کمک کنیم تا در حوزه‌ گردشگری در آن مکان فعالیت کنید اما ایشان تمایل به این همکاری نداشتند.

مدیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان فیروزه مطرح کرد: در حال حاضر هم سرمایه‌گذار هست و پیگیر هستیم که بتوانیم مشکل را مرتفع کنیم.

وی بیان کرد: اما درباره وضعیت کنونی بنا باید بگویم خود ساختمان نیازی به مرمت ندارد و ما به فکر احیا کردن آن هستیم، مرمت‌های مختصری است مثلا این که در کل  عمر مفید کاهگل، یک الی دو سال است و در روستا هم یکی دو سال بعد از هر کاهگلی که انجام می‌شود دوباره آن را تعمیر می‌کنند، بنا مستحکم است و روی آن کار شده و بام سازی شده است؛ در داخل نیز نیاز به خرده‌کاری‌هایی هست برای مثال سقف و یا بعضی قسمت‌ها باید روی تزیینات و گچ‌بری‌های آن کار شود، روی محوطه  نیز همچنین، اما خود بنا سالم و مستحکم است و خوشبختانه خیلی نیاز به مرمت اصولی  ندارد.

منزل کمال‌الملک در روستای حسین آباد در فاصله ۵ کیلومتری جنوب شهر فیروزه قرار دارد؛ این بنا در سال ۸۲ ثبت فهرست آثار ملی شده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها کمال الملک ميراث فرهنگي شهرستان فیروزه حال حاضر کمال الملک خانه کمال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۰۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسناد مالکیت دفترچه‌ای به سند تک‌برگی تبدیل می‌شود

رضادهمرده اظهار کرد: دارندگان اسناد مالکیت دفترچه‌ای شش‌دانگ در راستای اجرای قانون حدنگار و تهیه نقشه‌های حدنگاری، پیشگیری از تعارض بین اسناد و جلوگیری از اختلافات ملکی و جعل اسناد مالکیت جهت تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای خود به کاداستری (تک‌برگ) با در دست داشتن اصل سند مالکیت دفترچه‌ای و مدارک شناسایی خود به اداره ثبت اسناد و املاک زابل مراجعه کنند.

وی افزود: با توجه به تبصره ماده ۱۱ قانون حدنگار ارائه هرگونه خدمات ثبتی به دارندگان اسناد مالکیت دفترچه‌ای قدیمی، توسط مراجع قضایی، اداری و نهادهای عمومی مانند شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و بانک‌ها ممنوع و منوط به تعویض اسناد مالکیت دفترچه‌ای به تک‌برگی است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • ربایندگان «یسنا» حرفه‌ای بودند | در کمال نامردی او را در میان کلزاها رها کرده بودند
  • ۲۰۰ میلیارد ریال از حقوق دولتی معادن برای عمران خواف تخصیص یافت
  • بارش باران در جاده‌های ۱۱ استان
  • تامین آب پایدار روستا‌های بخش گابریک نیازمند تخصیص اعتبار
  • اسناد مالکیت دفترچه‌ای به سند تک‌برگی تبدیل می‌شود
  • تعیین تکلیف پساب تصفیه خانه یزد
  • بازگشت کمال به آزادی: امیدوار به خاطرات شیرین
  • توزیع اعتبارات در شهرستان بروجن عادلانه باشد
  • روایت زندگی تنها شهید فرانسوی دفاع مقدس در نمایشگاه کتاب
  • مرمت خانه‌های تاریخی اردبیل امسال تعیین تکلیف می‌شود