کاستن از تشویش با تولید طنز
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۶۲۲۸۲
با این بازیگر درباره کارهای تازهاش و چگونگی تولید در دل کرونا گپ زدهایم.
از کارهای تازهتان بگویید. کار تلویزیونی خاصی در ماههای اخیر داشتهاید؟
اخیرا مشغول بازی در مجموعه بچهمحل بودهام که به کارگردانی داریوش فرضیانی برای شبکه دو پخش میشد. یک مجموعه کودکانه که سعی شده طوری تولید شود که به اندازه کودکان بتواند مورد توجه والدینی که کنار بچههای خود به تماشای تلویزیون مینشینند، قرار گیرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
کار برای کودک آن هم در تلویزیون نیاز بسیاری به درک فراگیری رسانه دارد. این مساله کار را دشوار نمیکند؟
اگر عشق و علاقه باشد هیچ کاری دشوار نخواهد بود و بهنظرم هیچ انسانی نیست که کاری را دوست داشته باشد و از انجام آن لذت نبرد. کار برای کودکان ذاتا شادیآور است چون به کودک باید سرگرمی دهید و اگر نتوانید کودک را سرگرم کنید سخت بتوانید پیام مدنظر خود را ارائه کنید.
به نظر میرسد بچهمحل از این حیث که تلاش کرده پیامهای خود را در قالب سرگرمی صرف ارائه کند برنامه موفقی است؟
حرفهایگری در انتخاب عوامل تولید سریالهای تلویزیونی خیلی کمک میکند که کار زود به نتیجه برسد و اینکه فرضیایی در این سریال تلاش کرده تیم حرفهای کارکشتهای را کنار خود داشته باشد خیلی زود به نتیجه رسیده و باعث شده برنامه تقریبا مورد قبول کودکان واقع شود یعنی هم سرگرم کند و هم پیامهایش را درست و بجا به بیننده بدهد.
از بازیگری در ایام کرونا برایمان بگویید.
در شرایط کرونا خیلی از اقشار جامعه مجبورند کارشان را انجام دهند. مثلا آن دستفروش یا گلفروش سر چهارراه یا آن پیک موتوری یا مسافرکش اگر کار نکنند یقین بدانید گرفتار مشکلات متعدد مالی خواهند شد و حالا در دل کرونا و با افزایش گاهو بیگاه قیمت اقلام ضروری، مشکلات بیشتر هم خواهد شد. کار بازیگران هم در زمره همین مشاغل است و فیالواقع اگر کار نکنیم گرفتاری مالی به سراغمان خواهد آمد. مگر چند درصد بازیگران وضع مالی خوبی دارند؟ کم هستند بازیگرانی که مرفه باشند و بدنه جامعه بازیگری درست مثل آدمهای عادی جامعه گذران زندگی میکنند. خیلی از همکاران با نگرانی سر پروژه میروند ولی سعی میکنند با رعایت پروتکلهای بهداشتی کاری کنند که همهچیز کاملا ایمن و در سلامت برگزار شود.
ضربات اقتصادی که کرونا به اقتصاد هنرمندان وارد کرده را چطور میبینید؟
حدود یکسال اخیر که کرونا شیوع پیدا کرده بهواسطه کم شدن تولیدات در تلویزیون، خیلی از هنرمندان رشتههای مختلف با توجه به افزایش مدام قیمت اجناس با مشکلات جدی مالی برخورد کردهاند. از همه بدتر اوضاع بچههای تئاتر است و باید دولت وارد قضیه بشود و از هنرمندان حمایتهای لازم را انجام بدهد.
تلویزیون چقدر در این اوضاع به هنرمندان کمک کرده است؟
تلویزیون بهواسطه نیاز مخاطب برای تامین خوراک دیداری در این مدت فعال بوده و سریالهایی تولید شده است که لااقل تا حدودی چرخ اقتصادی عوامل را چرخانده ولی در کلیت امر سیستم رسانه ملی بهنحوی است که فقط به هنرمندانی که در پروژهها فعالیت میکنند دستمزد پرداخت میکند و حمایت مالی خارج از این چارچوب وجود ندارد.
البته با توجه به کمبودهای مالی نمیتوان بیشتر از این هم انتظار داشت.
بله قطعا. اوضاع مالی تلویزیون به دلايل مختلف زیاد خوب نیست که بتواند در این زمینه ورودی داشته باشد. تلویزیون دستمزد عوامل سریالهایی را که تولید میکند بهسختی پرداخت میکند و برخی از مواقع قسط دستمزدها پرداختش به تعویق میافتد ولی با این همه اگر جریان تولیدات تلویزیونی شتاب بیشتری بگیرد قطعا خواهد توانست موجبات رفع مشکلات اقتصادی لااقل بخشی از هنرمندان را فراهم کند.
تولید سریال یا برنامه تلویزیونی در دوران کرونا از منظر محتوایی چقدر متفاوت از دوران پیشاکرونا است؟
از نظر محتوایی با دو گروه محتوا روبهرو هستیم؛ دسته اول محتواهایی است که پیشتر تصویب شده و در این دوره به تولید رسیده که از این دسته محتواها نمیشود انتظار داشت از کرونا بگویند. دسته دوم محصولات که حین کرونا نگارش شدهاند، میتوانند به اختصار یا تفصیل از مشکلات کرونایی جامعه بگویند بلکه مورد توجه قرار گیرد و اسباب خیر شود. در کل مردم همیشه به آرامش نیاز دارند و حالا که کرونا هم آمده و آسیبهای زیادی را به جامعه وارد کرده این سنت آرامشبخشی به مخاطب باید اولویت باشد.
همه همکاران در تلویزیون و حتی رادیو بهدنبال این باشند که محتواهای آرامشبخش و سرگرمکننده
تولید کنند.
برخی میگویند آگاهیبخشی در تعارض با آرامشبخشی است؛ درواقع وقتی مردم با جزئیات وقایع آشنا شوند، اضطرابشان بیشتر میشود.
آگاهیبخشی هم باید در نهایت آرامش انجام شود و اینکه فکر کنیم ساختار برنامهای که میخواهد اطلاعات آماری درباره کرونا دهد، نمیتواند آرامشبخش باشد، اصلا درست نیست. تمام محتواهای خبری-تحلیلی یا محتواهای نمایشی میتوانند متکی بر عنصر ایجاد آرامش تولید و عرضه شوند تا مخاطب حتی سختگیرانهترین توصیههای بهداشتی را در نهایت آرامش دریافت کند.
و در نهایت از کرونا و طنز تلویزیونی بگویید.
کمدی در همه ادوار یکی از گونههای پرمخاطب بوده است و حالا که کرونا کلی تشویش را به ذهن و جسم مخاطب وارد کرده شاید بتوان با تولید طنزهای موقعیتی که از حال و روز جامعه تاثیر گرفته باشند کاری کرد که مخاطب حداقل از نظر روانی کمی احساس لذت کند که این احساس روحی خودش میتواند به کاستن از استرسهای ناشی از کرونا کمک کند.
آرشام خدادوست - روزنامه نگار / روزنامه جام جم
منبع: جام جم آنلاین
کلیدواژه: رامین ناصرنصیر قهوه تلخ بچه محل کرونا طنز تلویزیونی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۲۲۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیا نانوذرات از طریق دستگاه گوارش به بافت مغز میرسند؟
آیا این امکان وجود دارد که نانوذرات از دستگاه گوارش عبور کرده و دارو را مستقیم به بافت مغز برسانند؟ محققان دانشگاه ایالتی میشیگان میگویند بله و انتظار میرود آخرین یافتههای آنها برای بیماران مبتلا به اختلالات نورودژنراتیو مانند مولتیپل اسکلروزیس یا اماس، اسکلروز جانبی آمیوتروفیک یا ALS و بیماری پارکینسون یا PD مفید باشد. این کار با همکاری شرکت کلین نانومدیسین انجام شده است.
به گزارش ایسنا، مرتضی محمودی، دانشیار گروه رادیولوژی در کالجهای پزشکی استئوپاتی و پزشکی انسانی و سلامت دقیق دانشگاه ایالتی میشیگان میگوید: ما بر روی شناسایی هویت بیولوژیکی نانوذرات از جمله نوعی از پروتئینها که به سطح میآیند، متمرکز هستیم. این موضوع مهم است زیرا نوع پروتئینهایی که به سطح میآیند، الگوی منحصربهفردی را ارائه میدهند که میتواند ما را برای عبور از سد خونی مغز و کار مستقیم در بافتهای مغز یاری کند.
محمودی و تیم تحقیقاتی او دو مقاله در مورد هویت بیولوژیکی نانوذرات منتشر کردهاند. اولین مورد با عنوان «Measurements of heterogeneity in proteomics analysis of the nanoparticle protein corona across core facilities » در سال ۲۰۲۲ در نشریه Nature Communications منتشر شد.
دومین مقاله این گروه با عنوان « A uniform data processing pipeline enables harmonized nanoparticle protein corona analysis across proteomics core facilities » در ماه ژانویه ۲۰۲۴ در Nature Communications منتشر شد.
محمودی میگوید: نانوذرات یکسان با پروتئین کرونا را تهیه و به ۱۷ مرکز ارزیابی مختلف ارسال کردیم. ما تنوع دادههای قابلتوجهی را از پروتئینهای ارسالی دریافت کردیم، بنابراین روشی برای تجزیه و تحلیل برای کمک به آزمایشگاهها در بازتولید دقیقتر دادهها از هویت بیولوژیکی نانوذرات ایجاد کردیم. این ابزار به جامعه علمی کمک میکند تا در تحلیل نتایج هماهنگتر شوند.
محمودی میگوید: از آنجایی که ما بیش از ۱۵ سال تجربه تجزیه و تحلیل قوی کرونا پروتئین را داریم، توانستیم با شرکت کلین نانومدیسین (Clene Nanomedicine) برای روشن کردن هویت بیولوژیکی نانوذرات آنها همکاری کنیم.
CNM-Au۸ سوسپانسیونی از نانوبلورهای طلا است که بیماران میتوانند به صورت خوراکی مصرف کنند. نانوکریستالها از طریق دستگاه گوارش عبور کرده و وارد سیستم گردش خون بدن میشوند، جایی که با پروتئینهای خون و سایر مولکولهای زیستی برهمکنش میکنند و توسط آنها پوشانده میشوند.
به نقل از ستاد نانو، محمودی توضیح داد که این ترکیب توانایی نانوبلورها را برای عبور از سد خونی مغزی افزایش میدهد. تحقیقات ما نشان میدهد که این نانوبلورهای طلا که با استفاده از روشی جدید برای تشکیل ساختارهای خاص و بدون سورفکتانتها ساخته شدهاند، میتوانند یک کرونا پروتئین متمایز تشکیل دهند که دسترسی به بافت مغز را تسهیل کند.
انتهای پیام