Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@14:13:05 GMT

رایزنی ایران و روسیه درباره اوضاع خلیج فارس

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۶۲۴۲۴

رایزنی ایران و روسیه درباره اوضاع خلیج فارس

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه روسیه روز سه شنبه اعلام کرد: در جریان دیدار جلالی و بوگدانف، دو طرف درخصوص مسائل مهم منطقه ای ازجمله اوضاع سوریه، لبنان، یمن و منطقه خلیج فارس گفت و گو و تبادل نظر کردند. 

در این دیدار برخی موضوعات مربوط به روند حل و فصل مسائل خاورمیانه مطرح و مورد بررسی قرار گرفت. 

جزییات بیشتر این دیدار اعلام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

روسیه به اوضاع منطقه خلیج فارس بویژه مسائل امنیتی و ثبات این منطقه استراتژیک و بسیار مهم جهان توجه خاص دارد و حدود دو سال پیش طرحی برای تامین امنیت خلیج فارس ارائه کرد.  

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه پنجم دسامبر سال ۲۰۲۰ (۱۵ آذر ماه) در این رابطه گفت: اوضاع منطقه خلیج فارس به شدت نگران کننده شده است.

به گزارش ایرنا ، لاوروف در نشست مجازی «گفت‌وگوهای مدیترانه‌ای»‌ افزود: ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به تازگی پیشنهاد کرد که همایش وبیناری سران کشورهای عضو دائمی شورای امنیت به همراه ایران و آلمان برگزار شود.

وی افزود: این پیشنهاد گام های هماهنگی را پیش بینی کرده بود که امکان اجتناب از تشدید بیشتر اوضاع و پیشرفت به سوی هماهنگی شاخص‌ کارهای مشترک برای کمک به شکل گیری سیستم امنیتی جمعی در خلیج فارس را فراهم می کرد.

وزیر امور خارجه‌ روسیه خاطرنشان کرد: روسیه چند سال پیش این طرح را پیشنهاد داد و سال گذشته آن را تجدید کرده و به شورای امنیت سازمان ملل ارائه کرد و  اکتبر سال جاری بحث هایی را در این مورد در سطح وزیران خارجه انجام داد.

برچسب‌ها وزارت امور خارجه روسیه خلیج فارس ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت امور خارجه روسیه خلیج فارس ایران وزارت امور خارجه روسیه خلیج فارس ایران اخبار کنکور امور خارجه خلیج فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۲۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم

وزیر سابق امور خارجه در ادامه گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است، اما در این دنیای فعلی چیزی به نام قدرت هژمون نداریم. برخی به اشتباه فکر کردند که آمریکا برجام را پذیرفت، چون منافعش ایجاب می‌کرد.

 به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدجواد ظریف وزیر سابق امور خارجه در نشست «ژئوپلیتیک خلیج فارس» گفت: کشور‌های عربی به این درک رسیده اند که امنیت را نمی‌توان فقط از آمریکا خرید. چالش اصلی جهان امروز چالش شناختی است. اشتباهاتی که صورت می‌گیرد به علت ادراک و شناخت نادرست است.

وی افزود: چند ادراک نادرست در دو طرف خلیج فارس، منطقه را از آرامش و صلح محروم کرده است. روندی در جهان عرب حاشیه جنوبی خلیج فارس برای اصلاح ادراکات نادرست شروع شده است.

ظریف در ادامه گفت: ادراک خرید امنیت در جنوب خلیج فارس هنوز وجود دارد که غلط است. کشور‌های حاشیه خلیج فارس به این جمع بندی رسیده اند که جهان از فضای قطبی عبور کرده است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ظریف افزود: دوستانی که دلشان برای آمریکا لک می‌زند، فراموش نکنند که آمریکا خوزستان عزیز ما را سرزمین مورد اختلاف خواند. کشتی‌های کویتی در زمان جنگ قبل از پرچم آمریکا، پرچم شوروی را برافراشتند. اولین کشوری که فکر می‌کرد می‌توان امنیت را خرید صدام بود.

وزیر سابق امور خارجه گفت: صدام اعلام می‌کرد که دژ شرقی جهان عرب است. کشور‌های عربی به صدام پول میدادند که بجای آن‌ها بجنگد. دولت سعودی همان زمان هم نگران بلند پروازی صدام بود. وقتی قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفتیم طارق عزیز اعلام کرد که تا مذاکره نکنیم آتش بس نخواهیم داشت.

وی افزود: دبیرکل سازمان ملل دست به دامن جورج شولتز وزیر خارجه آمریکا شد و او پاسخ داد که تا ۳ ماه دیگر کار تمام است. فهد به صدام زنگ زد که غرور مردم ایران را زیر پا نگذار که دمار از روزگار تو در می‌آید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ظریف با اشاره به جنایات روزافزون رژیم تروریست صهیونیستی گفت: اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد. امروز کشور‌های عربی به سراغ اسرائیل رفته اند که امنیت بخرند. اسرائیل در تاریخ تقلبی خود از کسی حمایت نکرده است.

وی گفت: در مذاکرات آزادی گروگان‌های آمریکایی شخصا شاهد بودم که اسرائیل به آمریکا هم پشت کرد. اشتباه ما این است که فکر می‌کنیم آمریکا می‌خواهد حضور خود در منطقه را گسترش دهد. سیاست آمریکا حرکت به سوی منطقه آسیا است.

وزیر سابق امور خارجه در ادامه گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است، اما در این دنیای فعلی چیزی به نام قدرت هژمون نداریم. برخی به اشتباه فکر کردند که آمریکا برجام را پذیرفت، چون منافعش ایجاب می‌کرد.

ظریف به خیانت‌های خانواده پهلوی و ادامه‌دار بودن آن نیز اشاره کرد و گفت: ربع پهلوی و.. که سراغ اسرائیل رفتند تاریخ را فراموش کرده اند. گفتمان غالب در اسرائیل این است که ایرانیان از اول تاریخ به دنبال نابودی ما بودند. اسرائیلی‌ها تاریخ کوروش و بابل و نجات یهودیان، را تبدیل به ماجرای دروغین استر و مردخای کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ظریف در ادامه این نشست گفت: عدم مشارکت در ترتیبات جهانی موجب حذف ما خواهد شد، نه توقف آن ترتیبات! اشتباه ادراکی ما ایرانیان این است که فکر می‌کنیم اگر با چیزی مخالفت کردیم آن چیز شکل نخواهد گرفت.

وی در ادامه گفت: در دریای کاسپین یک زمانی فکر می‌کردیم که اگر حضور پیدا نکنیم اتفاقی رخ نخواهد داد، اما بستر دریا را تقسیم کردند. عدم حضور ما در ترتیبات امنیتی در خلیج فارس، به معنای حذف شما از این ترتیبات است. ما خیال می‌کنیم که اول و آخر راه‌های مواصلاتی دنیا ما هستیم، با اینکه جایگزین وجود دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

ظریف در ادامه ای نشست گفت: هر کشوی که به ما حمله کرد رنگ ما را گرفت و نه بالعکس. برخی همسایه‌ها به ما خیلی ظلم کردند، اما به نگاه فرصت باید نگاه کنیم. خیلی از انگاره‌های ما در خصوص دنیای عرب غلط است.

وزیر سابق امور خارجه در انتها گفت: امروز مغول‌ها به ایران می‌آیند که فرهنگ خود را پیدا کنند. اعراب که به ایران حمله کردند هم رنگ ایرانی گرفتند. باید به مردم خودمان به چشم فرصت نگاه کنیم نه تهدید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • رایزنی وزیرخارجه استونی درباره کشتی توقیفی در ایران
  • رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در مورد آخرین تحولات فلسطین
  • نقش سازنده سپاه در امنیت پایدار منطقه و مبارزه با تروریسم
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در خصوص تحولات منطقه
  • ظریف: خیلی‌ها فکر می‌کنند آمریکا ابر قدرت است اما امروز چیزی به نام قدرت هژمون نداریم / اسرائیل هیچ وقت پای کسی نخواهد ایستاد + فیلم
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می‌شود
  • دور جدید رایزنی‌های دوجانبه روسیه و ترکیه درباره مسائل سازمان ملل
  • خلیج‌فارس تاریخ سربلند ملت ایران است
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می شود