Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@19:22:08 GMT

ترور دانشمندان هسته‌ای ایران ناقض حق توسعه است

تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۶۵۲۹۹

ترور دانشمندان هسته‌ای ایران ناقض حق توسعه است

سید قاسم زمانی روز سه شنبه در همایش بررسی «ابعاد حقوقی ترور دانشمندان هسته‌ای از منظر حقوق بین الملل» که گروه حقوق دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) به مناسبت سالروز شهادت شهدای هسته‌ای ایران به صورت وبینار برگزار کرد افزود: برنامه ترور دانشمندان هسته‌ای ایران مدت‌ها پیش آغاز شده است و نقطه پایانی را هم برای آن نمی‌توان متصور بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: تلاش برای منع استفاده ایران از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای و ترور هدفمند دانشمندان هسته‌ای ایران در گام نخست ناقض حق توسعه و تعیین سرنوشت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی حق حیات را جزء حقوق بنیادی هر فرد دانست و اظهار کرد: در هیچ شرایطی نمی‌توان حیات انسان به ویژه نخبگان یک کشور را به صورت خودسرانه سلب کرد و در تمامی جوامع استفاده از سلاح گرم علیه شهروندان یک کشور مطلقا ممنوع است.

زمانی گفت: قاعده منع خودسرانه حیات صرفاً به قلمرو یک دولت محدود نمی‌شود و رژیم اشغالگر صهیونیستی و ایالات متحده آمریکا صرفاً به رعایت آن در سرزمین خود محکوم نیستند بلکه موضوعی فرامکانی است و دولت‌ها همواره موظف هستند این قواعد را در همه زمان‌ها و مکان‌ها محترم بشمارند و رعایت کنند.
وی ادامه داد: شهیدان مجید شهریاری، مصطفی احمدی روشن، مسعود علی‌محمدی، داریوش رضایی‌نژاد و محسن فخری زاده نخبگانی بودند که در راه نیل به استقلال اقتصادی کشور به شهادت رسیدند و علم و دانش خود را از ملت ایران دریغ نکردند و به غرب نفروختند.
این عضو کانون وکلا افزود: ترور دانشمندان جمهوری اسلامی ایران ناقض حاکمیت این کشور است و دولت جمهوری اسلامی ایران باید حداکثر تلاش خود را برای حفاظت از دانشمندان هسته‌ای به کار بندد و تلاش کند تا حفره‌های امنیتی موجب ترور این دانشمندان برجسته نشود .
زمانی اضافه کرد:  نیروی انسانی عامل محوری در فرآیند نایل شدن هر کشور به توسعه و پیشرفت است که در کنار سایر زیرساخت‌ها  به ویژه در حوزه حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نقش مؤثری در پیشرفت کشور و دست‌یابی به استقلال اقتصادی ایفا می‌کند.
وی  اظهار کرد: کشورهایی که تلاش میکنند تا در قالب اسناد بین المللی به ویژه معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از آن چه در این معاهده و حقوق بین الملل عام تصویب شده است استفاده کنند حساب ویژه‌ای روی دانشمندان هسته‌ای خود باز کرده‌اند زیرا حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای رسیدن به توسعه پایدار را امکان‌پذیر می‌کند.
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با بیان اینکه وابستگی به نیروی انسانی کشورهای دیگر در حوزه انرژی هسته‌ای می‌تواند مخرب و خطرناک باشد گفت: هر کشوری که طبق موازین حقوق بین الملل حق دارد از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای استفاده کند به موازات آن دارای این حق است که از لوازم اجرای این حق نیز  برخوردار شود.
زمانی ادامه داد: تلاش جمهوری اسلامی ایران برای اینکه بتواند به نیروهای بومی و دانشمندان هسته‌ای خود متکی باشد، دارای بسترها و زمینه‌های محکم در زمینه حقوق بین الملل است.
مدیر گروه حقوق بین الملل و بشر پژوهشگاه قوه قضاییه و دبیر کارگروه پرونده شهید سلیمانی نیز در این همایش گفت: در حوزه حقوقی کشور  ما در تحریم است و قوانین ما در حوزه تروریسم کامل نیست.
حسین موسوی فرد در این خصوص افزود: ترور ۱۷ هزار شهیدِ ترور به دست یک سازمان تروریستی و ترورهای دولتی و غیردولتی علیه دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران از مصادیق جنایت علیه بشریت است و ما باید در بخش قوانین حوزه تروریسم خلاءهای موجود را برطرف کنیم.
وی ادامه داد: باید جامعه حقوقی کشور به این درک برسد که ما در حوزه حقوقی مانند حوزه های اقتصادی، نظامی، سیاسی و امنیتی تحت تحریم و جنگ و منازعه ناجوانمردانه هستیم.
وی ادامه داد: ضروری است تا جامعه حقوقی کشور هم برابر با نیاز و عزت ملی، این تحریم حقوقی را احساس کند و آن را یک منازعه حقوقی بداند و با دخالت موثر در بُعد داخلی و بین المللی بتواند حقوق شهدا را احقاق کند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی و همسر شهید شهریاری نیز در این وبینار با استناد به کلام نورانی امام علی(ع) گفت: علم، قدرت است و اگر ملتی مجهز به علم و دانش شود به پیشرفت دست خواهد یافت؛ از این رو باید به نخبگان و دانشمندان توجه ویژه‌ای کرد.
بهجت قاسمی افزود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز استکبار جهانی و دشمنان این نظام همواره تلاش کرده اند تا با اقداماتی همچون ترور سران کشور و دانشمندان، جنگ تحمیلی، تحریم و... به این انقلاب صدمه وارد کنند، از این رو ترور دانشمندان را در دستور کار خود قرار دادند و  در همین ارتباط ۱۱ سال پیش پروفسور علیمحمدی را به شهادت رساندند.
وی با اشاره به شهادت دانشمندان هسته‌ای کشور در سال‌های اخیر و نیز  ترور دکتر محسن فخری‌زاده اظهار کرد: شهید محسن فخری‌زاده به علت مسایل امنیتی برای بسیاری از افراد حتی فرهیختگان و استادان دانشگاهها شناخته شده نبود، درحالی که می‌توان ایشان را سرآمد همه دانشمندان هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران معرفی کرد.
همسر شهید شهریاری در پایان سخنانش به اقدام خانواده شهدای هسته ای به عنوان خواهان در ارایه دادخواست مدنی به قوه قضاییه اشاره و ابراز امیدواری کرد: روزی در تاریخ برسد که آمریکا و ایادی آن به خاطر عملیات وحشیانه‌ای که برای ترور شخصیت‌های علمی کشور  اجرا کردند محکوم شوند.

برچسب‌ها وبینار دانشگاه علامه طباطبایی جمهوری اسلامی ایران جنگ تحمیلی دانشگاه شهید بهشتی ایالات متحده آمریکا انرژی هسته ای قوه قضاییه ایران مصطفی احمدی تروریسم مسعود علیمحمدی محسن فخری‌زاده

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وبینار دانشگاه علامه طباطبایی جمهوری اسلامی ایران وبینار دانشگاه علامه طباطبایی جمهوری اسلامی ایران جنگ تحمیلی دانشگاه شهید بهشتی ایالات متحده آمریکا انرژی هسته ای قوه قضاییه ایران مصطفی احمدی تروریسم مسعود علیمحمدی محسن فخری زاده اخبار کنکور جمهوری اسلامی ایران دانشمندان هسته ای ترور دانشمندان محسن فخری زاده حقوق بین الملل انرژی هسته ای هسته ای ایران صلح آمیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۵۲۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است

بهزاد شیری مدیر عامل بانک با بیان اینکه در سال جهش تولید با مشارکت مردم، شعار پست بانک ایران را «سرمایه انسانی هسته اصلی توسعه بانک است» اعلام کرد وگفت: باید تمامی واحد‌ها در همه ابعاد اعم از تسهیل امور، کاربری کمتر در واحد‌های عملیاتی، توجه به معیشت و آموزش سرمایه انسانی به عنوان برنامه محوری در بانک توجه کنند تا تحول بنیادین و امیدآفرین در بانک شکل بگیرد.

به نقل از اداره کل روابط عمومی پست بانک ایران، شیری در جلسه ارزیابی عملکرد فروردین ماه برنامه پایش و پویش بانک که عصر روز دوشنبه سوم اردیبهشت سال جاری در سالن ساختمان آموزش بانک برگزار شد، با بیان اینکه صورت‌های مالی پست بانک ایران جز اولین بانک‌هایی بود که پیش نویس آن برای بررسی به حسابرس ارائه و در کدال بارگذاری شده است، تصریح کرد: مجامع عادی و فوق العاده را در پیش داریم و سعی می‌شود در ماه آتی برگزار شود.

مدیرعامل بانک با بیان اینکه اعداد و رقم در بانک بسیار مهم است، ولی از آن مهم‌تر تجزیه و تحلیل اعداد و تبدیل آن به دانش است، ادامه داد: باید اطلاعات را با کمترین اعداد تجزیه و تحلیل کنیم تا بدانیم مشکلات در کجاست و برای رفع آن‌ها اقدام کنیم.

شیری با بیان اینکه اگر همه استان‌ها از ابتدای سال به صورت متوازن با یک رقم ثابت رشد منابع داشته باشند تا پایان سال ۱۰۰ درصد هدف برنامه پایش و پویش خود را محقق می‌کنند، گفت: در این صورت ۵۵٫۵ درصد از وزن کل کارنامه استان خود را بدست آورده است و در پس زمینه آن، توجه بیشتر به معیشت همکاران قرار دارد تا پرداختی بیشتری به آنان داشته باشیم.

وی با تاکید بر حوزه مصارف بانک افزود: مقایسه فروردین امسال طی سه سال گذشته نشان می‌دهد، نسبت مطالبات بانک به بالاترین رقم متناظر خود رسیده است و باید بر اساس برنامه این نسبت مدیریت و به روال منطقی و بهینه قبلی بر گردد.

شیری روند صدور ضمانتنامه‌ها در بانک را طی دو سال گذشته افرایشی توصیف کرد و گفت: دو سال گذشته بستر زمان خوبی برای بانک بود که کار را جلو ببریم و برخی موضوعات را تسهیل کردیم و این امر به فرهنگ سازمانی و بانکی تبدیل شده و در حمایت مالی واحد‌های تولید بسیار موثر بوده است.

مدیرعامل بانک بخش ارزی را یک واحد بدون رقابت با سایر بانک‌های هم تراز دانست و تصریح کرد: وقتی یکی از شعب بانک به اندازه تمام یک بانک کشور خدمات ارزی ارائه کرده است این مسئله قابل تقدیر است. اما حوزه توزیع متوازن در استان‌ها و شعب مورد انتظار است و باید آن را مدیریت کنیم.

دیگر خبرها

  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را «ناقض حقوق بشر» اعلام کرد
  • آمریکا ۵ یگان نظامی اسرائیل را ناقض حقوق بشر تشخیص داد
  • آمریکا ۵ یگان ارتش اسرائیل را «ناقض حقوق بشر» تشخیص داد
  • آمریکا ۵ واحد ارتش صهیونیستی را ناقض حقوق بشر دانست
  • ایجاد ۲۲ هسته پژوهشی حوزه‌های علوم شناختی در دانشگاه‌های کشور
  • شعار بانک در سال جاری، توجه به سرمایه انسانی به عنوان هسته‌ اصلی توسعه بانک است
  • با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است / با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • تحریم نوعی جنگ است | با ترور دانشمندان نمی‌توانند دانش بومی را از ما بگیرند
  • از تولید توربین تا توسعه گلخانه‌های تولید بذر ودام اصلاح شده