بیان روان براهین عقلی توسط علامه مصباح یزدی همچون شهید مطهری
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۶۷۶۷۵
آیت الله سیفی مازندرانی در گفتوگو با خبرنگار مهر گفت: دفاع از عالم ربانی و تجلیل و تکریم او علاوه بر اینکه سنت اهل بیت عصمت بوده است، مصداق تعظیم شعائر الهی نیز به شمار میرود همانطور که خدای متعال در قرآن کریم میفرماید: (و من یعظم الله شعائر الله فانها من تقوی القلوب) در حقیقت تعظیم شعائر الهی از قلب طاهری نشأت میگیرد که خالی از هوا و هوسهای دنیایی و حب و بغضهای مادی باشد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: در زمان امام صادق (ع) شخصی از معاصرین زمان ایشان خدمت حضرت رسیدند و نسبت به زراره و محمد بن مسلم که از راویان حدیث و فقهای حضرت بودند بدگویی کردند، حضرت در جواب آنان فرمودند که شما درباره کسانی بدگویی کردید که ستارگان هدایت برای بندگان و حافظان دین جدم رسول خدا هستند؛ ایشان در دفاع از این فقیهان که در قید حیات هم بودند گریستند و آنان را کسانی معرفی کردند که برکات آسمان و زمین به یمن وجود آنان نازل میشود.
این استاد در خارج حوزه افزود: امام (ع)، معصوم بوده و مقام ایشان قابل مقایسه با زراره و امثال او نیست اما حضرت با این حال خود را موظف میدانستند تا از راویان حدیث و فقیهان شیعه در مقابل کسانی که چشم دیدن این ستارگان را نداشتند دفاع کند. این هجمهای که به آن بزرگواران انجام میشود واقعاً گریهآور است و به درستی یکی از این شخصیتهایی که در زمان کنونی ما مصداق این روایت است جناب آیت الله مصباح یزدی است.
اطمینان و آرامش در تلاطم درگیریهای سیاسی
وی با اشاره به هجمههای فراوانی که بدخواهان نسبت به آیت الله مصباح یزدی داشتهاند بیان کرد: در حقیقت این عالم ربانی است که مرزهای بین حق و باطل را تبیین میکند، حقایق عالم را میشکافد و حکمتها را بازگو میکند تا مردم و متعلمین راه را از چاه تشخیص دهند و در چاه نیفتند و غرق در ذلت و معصیت نشوند.
آیت الله سیفی مازندرانی تاکید کرد: برحسب سنت اهل بیت (ع) و تعظیم شعائر، سخن راجع به عالما ربانی و مردان با فضیلت، خصوصاً جناب آیت الله مصباح یزدی را با توجه به هجمههایی که به ایشان شده است ماجور میدانیم.
وی افزود: خداوند در قرآن کریم میفرماید: (هو الذی انزل سکینته فی قلوب المومنین) این معجزه الهی و مظهر قدرت پروردگار را هیچ کسی نمیتواند در قلب شما داخل کند. تأمل و تعقل صحیح که احساس بر آن عقل قالب نباشد، نیاز به سکینه و آرامش قلبی و وقار دارد.
آیت الله مصباح یزدی استادی حلیم و شکیبا
آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به سکینه و وقار به عنوان یکی از ویژگیهای روحی آیت الله مصباح یزدی گفت: گرفتن تصمیم درست و تشخیص راه درست و هدایت امت در زمان اضطراب جنگ و امواج متلاطم درگیریهای سیاسی که در طول انقلاب، خصوصاً بعد از رحلت حضرت امام (ره) داشتهایم نفس آرام و مطمئن میخواهد. عالم ربانی است که میتواند راه را از چاه به مردم نشان دهد.
وی با اشاره به این قاعده تکوینی و لایتخلف است که فکر و اندیشه صحیح در گرو سکینه و وقار نفسانی است گفت: زمانی که این مرد بزرگ لب باز میکند، تدریس میکند، سخن میگوید و برنامه دارد، انسان از صحبتهای حکمتآمیز ایشان بهره مند میشود.
استاد درس خارج حوزه یکی دیگر از خصوصیات ایشان حلم و شکیبایی بسیار دانست و گفت: معروف است که آقای بروجردی هرگاه از اشکال گرفتن شاگردان عصبانی میشدند نذر میکردند به خاطر این عصبانیت یک هفته روزه بگیرند اما بنده هیچ گاه ندیدهام که آیت الله مصباح نسبت به شاگردی که از ایشان اشکال گرفته است عصبانی شود.
وی افزود: حلم و شکیبایی صفت بسیار مهمی است و آبی است که آتش غضب را خاموش میکند. همانطور که در صفات ائمه (ع) میخوانیم آنان منتهی درجه حلم و شکیبایی هستند.
آیت الله سیفی مازندرانی گفت: ائمه (ع) در عقل سرآمد دیگراناند اما آن حضرات همان براهین عقلی را تنزل داده و در سطح مردم بیان میکردند. در کتاب توحید شیخ صدوق، حضرت زمانی که با زنادقه زمان خودشان در اصل توحید، مبدا و معاد و هستی استدلال میکردند، بسیار متین اما کاملاً استدلالی پاسخ میدادند به طوری که هرکس کلام حضرت را گوش دهد به سادگی متوجه مفهوم آن میشود.
وی افزود: آن متکلم، فقیه و فیلسوفی که با الفاظ پیچیده ادله عقلیه را برای مردم القا کرده ادا رسالت نکرده است. علما و فلاسفه ما باید شهید مطهری و آیت الله مصباح را در این زمینه سرمشق خود قرار دهند. این مسئله برای حوزه علمیه و مدعیان فلسفه و کلام ضروری است.
بیان سلیس و روان براهین عقلی همچون شهید مطهری
آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به تفاوت ائمه معصومین (ع) با فلاسفه در بیان مفاهیم عقلی گفت: بنده کسی جز شهید مطهری و آیت الله مصباح را سراغ ندارم که مسائل فلسفی، کلامی و براهین عقلی را به گونهای ساده و سلیس بیان کنند که تمامی مردم سخن آنان را بفهمد، همان طور که میبینید این دو بزرگوار از قبل انقلاب تاکنون نقش مهمی در پاسخگویی به شبهات نوجوان و جوانان داشتهاند.
وی افزود: مرزبندی ایشان بین تعبد و تعقل بسیار روشن و دقیق است. شهید مطهری و علامه مصباح بین تعقل و تعبد را جمع کردند. آن بزرگواران مسائل عقلی است را به گونهای بیان کردند که با ظواهر شرع و آیات و روایات التیام پیدا میکند و از طرف دیگر بسیاری از آیات و روایاتی که موضوع آنها حکم عقلی است را بهگونهای توضیح دادند که هیچ تضادی بین حکم عقل و شرع احساس نشود.
استاد درس خارج حوزه علمیه بیان کرد: آنها موضعهای عقلانی شرع را برای عموم مردم بیان کردند و حکم عقل و شرع را در یک راستا التیام بخشیدند که کار بسیار مهمی در حد زنده کردن انسان است.
رکن اساسی در دفاع از ولایت
وی با اشاره به ولایت مداری آیت الله مصباح یزدی گفت: آیت الله مصباح از اول انقلاب واقعاً یک رکن رکین در حمایت از ولی امر هستند و آنی از خط ولایت تخطی نکردهاند. که خصوصیت از برجسته صفات فضائل ایشان است.
آیت الله سیفی مازندرانی ادامه داد: مهمترین ثمره فقهی که بر مسئله ولایت فقیه مترتب میشود، شرط بودن حمایت از ولی امر در اصل مشروعیت منصب مرجعیت تقلید است مرجعیت تقلید شیعه، یک منصبی الهی و توقیفی است که نیاز به جعل شرعی و قیام حجت توقیفی دارد و حجت مشروعیت آن برای شیعه نصوص اهل بیت (ع) است که مشروعیت منصب مرجعیت تقلید را در کنار ولایت فقیه بر حکومت، قضا یا افتا اثبات میکند.
وی افزود: آیا این نصوصی که حضرات معصومین (ع) در مشروعیت مرجع تقلید را اعلام کردهاند میتواند مرجعیت آن فقیهی که راهش را از ولی امر شرعی جدا کرده و او را در مقاطع و مواضع مهم سیاسی حمایت نمیکند را اثبات کند؟
استاد درس خارج حوزه علمیه گفت: وقتی یک فقیه جامع شرایط فتوا و رهبری متولی امر حکومت شود و با رأی مردم تمکن بر اقامه دین الهی پیدا کند، مساعدت او بر همگان واجب میشود. بقیه فقها هرچند که اعلم باشند بدون رأی مردم قدرت بر اقامه دین الهی در بستر جامعه نخواهد داشت چون این کار حمایت مردم را میخواهد.
وی افزود: آمریکا و صهیونیست و استکبار جهانی هرگز یک ثانیه اجازه نمیدهند که حدود الهی را اجرا کنیم زیرا برخلاف سیاستهای آنان است طواغیت هرگز مجال اجرای اقامه دین الهی را به هیچکس نمیدهند و الان هم این را میبینیم.
آیت الله سیفی مازندرانی گفت: نصوصی که مرجعیت تقلید را تشریع میکند فقیهی که راهش را از ولی امر شرعی مسلمین جدا کرده و او را حمایت نمیکند و سیاست مستقلی برای خود گرفته است را شامل نمیشود. آیات شریفه قرآن مجید مردم به اقامه دین و تفرقه نکردن در آن امر میکند و این حکم مانند حکم اقامه نماز عام بوده و همه مردم را شامل میشود.
وی بیان کرد: بنابراین (اقیموا الدین) ولی فقیه، سایر فقهایی که منصب مرجعیت دارند، فقهایی که در حوزه درس میخوانند و تدریس میکنند و تمامی مردم را شامل میشود و هیچکس نمیتواند غیر از این را از این آیه استفاده کند بنابراین نصرت، حمایت و پشتیبانی ولی امر شرعی به دلیل این آیه و ادله دیگری که مجال گفتن آن نیست واجب میشود.
کد خبر 5091179منبع: مهر
کلیدواژه: حوزه علمیه آیت الله مصباح یزدی قم آیت الله سیفی مازندرانی ویروس کرونا شیراز آمار کرونا کرمانشاه آلودگی هوا بوشهر گرگان شهرستان کرج خطبه های نماز جمعه شیوع کرونا آیت الله مصباح یزدی لیگ برتر فوتبال ایران شهرکرد دهه فجر آیت الله سیفی مازندرانی آیت الله مصباح یزدی مرجعیت تقلید شهید مطهری ولی امر اقامه دین خارج حوزه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۷۶۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بررسی ابعاد سیاسی علامه سیدمحمد باقر درچهای/ یک کنشگری سیاسی با شاگردپروری
میزگرد بررسی ابعاد سیاسی علامه سید محمد باقر درچهای در دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اصفهان به همت مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد برگزار شد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، میزگرد بررسی ابعاد سیاسی علامه سید محمد باقر درچهای در دفتر نهاد مقام معظم رهبری دانشگاه اصفهان به همت مجموعه تاریخی فرهنگی و مذهبی تخت فولاد برگزار شد.
در ابتدای این نشست محمود فروزبخش کارشناس مرکز مشاهیر تخت فولاد با اشاره به موضع آیتالله درچه ای در دوران مشروطه اظهار کرد: ایشان در ظاهر یک کنشگر سیاسی نیستند، اما در حقیقت ایشان سیاست را در سطح بالاتری دنبال میکنند، این سطح همان شاگردپروری است.
وی افزود: ایشان به اهداف خود در سیاست در آن زمانه نمیرسیدند، اما شاگردانی تربیت میکنند که حلقهای از حلقههای زنجیر روحانیت شیعه است که در نهایت به ظهور میرسد.
این اصفهانپژوه تصریح کرد: در آن دوران دو سبک سیاسی آشکار وجود داشته است، یکی جریان مشروطهخواه به رهبری حاج آقانورالله بوده که با کلماتی مانند مقاومت و نهضت میتوان از آن نام ببریم. جریان دوم هان نست وزارت ایرانی است که برترین جلوه آن رکن الملک بوده است. یعنی شخصیتی که بیش از سه دهه در کنار شخصیت ظالمی مثل ظل السلطان بوده، اما طوری سیاستورزی داشته که مردمان از او به نیکی یاد میکنند.
فروزبخش در پایان خاطرنشان کرد: سختگیریها و ملاحظات و احتیاطهای علامه درچهای باعث که ایشان داخل بازی مشروطه قرار نگیرند. این وضعیت سبب شد که این عالم فرزانه بتواند در انزوا و خلوت خاص خود، مسیر علمی خودش را ادامه دهد. مسیری که قله است و به صورت تعمدی رفتاری را اتخاذ میکند که از بسیاری از عوامزدگیها دور باشد.
سخنران دوم این میزگرد مصطفی مرتضوی، مدیر خانه مشروطه اصفهان بود.
مرتضوی اظهار کرد: یکی از شاگردان آیت الله درچه ای، زعیم حوزه علمیه قم یعنی آیت الله بروجردی بوده است؛ بسیاری از شاگردان حضرت امام خمینی (ره) کسانی بودند که شاگردی آیتالله بروجردی را در مقطعی کرده بودند. پس این ربطی است برای ظهور پدیدهای به نام انقلاب اسلامی. اینجا میتوان بگوییم که بسیاری از آن چه در ایام مشروطه برای آیت الله درچه ای تحققپذیر نبود، وقوعش را در آینده نشان داد و این همان موضوع شاگردپروری است که چنین فضایی را برای آینده ایجاد میکند.
این پژوهشگر علوم سیاسی با اشاره به گستره و تنوع شاگردان علامه درچهای اشاره کرد: سختگیری آیت الله درچهای در مباحث علمی به منظور مقابله با دو جریان انحرافی بوده است. جریانی که تحت عنوان غربگرایی رونق گرفته بوده و جریانی که گرایش سلفی داشته است. مقابله ایشان با نگاههای عوامزده نیز باید از همین منظر نگاه شود که در بطن آن سدی در برابر نگاههای غربگرایانه است که با اسم مقابله با عوامزدگی میخواهد ریشه دین را بزنند.
مرتضوی تاکید کرد: طبیعتاً با این سختگیری از فضای مرید بازی فاصله گرفته میشود تا بتواند با خرافه مبارزه کند. در طی این مبارزه عقلانیتی پدید میآید که در آینده به کمک اصلاحات سیاسی میآید. پس از بحرانهای پر از نا امنی، خرافات را در بین مردم زیاد میکند. وظیفه یک عالم دینی در این زمان بیان اصالتها است. اصلاح سیاسی نیاز به عقلانیتی دارد که برآمده از همین اصالتها است.
در ادامه حجتالاسلام احمد رهدار پژوهشگر حوزه اندیشه سیاسی و تاریخ معاصر با اشاره به نمای کلی جریان روحانیت شیعه پس از صفویه تا امروز اظهار کرد: علامه درچهای در خط ناب فقهی اصولی قرار دارد. وصف اول برای ایشان عالم بودن و مدرس فقه و اصول بودن است. در درجات بعدی از فقه او، دلالتهای سیاسی هم خلق میشود. پس هر کس میخواهد از علامه درچهای بنویسد باید اول از عالم بودن و فقیه بودن او بگوید. او شخصیتی است که در یک کلام باید بگوییم فقط درس داده و درس داده است و در ازای آن شاگردان بزرگی تربیت کرده است.
این پژوهشگر حوزه علمای معاصر شیعه تصریح کرد: اگر بخواهیم شخصیتی را در دوران نزدیک مثال بزنیم که مشی او شبیه به آیت الله درچهای بوده باید از مرحوم آیت الله خویی نام ببریم. او نیز تمام عمرش به فقه و فقاهت و تدریس شناخته میشده است. هر چند که به عقیده من درس ایشان به شدت دلالت فقهی داشته است و یک نشانه اینکه سیاسی بوده آن است که برخی از شاگردان حلقه اول ایشان توسط صدام به شهادت رسیدهاند. وقتی به فهرست بلند شاگردان آقای درچه ای نگاه میاندازیم متوجه میشویم که ایشان هم شاگردان متفاوتی دارند که در میان آنان شخصیتهایی سیاسی مانند آقانجفی قوچانی و شهید مدرس هم وجود دارند.
رهدار بار دیگر به نمای فقاهتی مرحوم درچه ای اشاره داشت و افزود: اگر بخواهیم علامه درچهای را بیشتر بشناسیم، باید شبکه شاگردان ایشان را ردیابی کنیم و بشناسیم. آیت الله درچهای اگر چه در ظاهر سیاسی نبوده، اما بودهاند کسانی که ایشان را در حوزه سیاست بسط دادهاند، مانند شخصیت علامه طباطبایی که سیاسی نبودند اما طلبههای شاگرد ایشان بارها توسط ساواک دستگیر شدند و بعدها ستون فکری جمهوری اسلامی شدند.
این پژوهشگر اندیشه سیاسی با اشاره به تحولات سریع زمانه مواجه ما با تجدد گفت: روحانیت شیعه در دوران اخیر فرصت کمتری داشتند که به مسئلههای دوران جواب دهند و به دنبال روشهای جدید داشتند از جمله این که فرستادههایی به بلاد مختلف میفرستادند. این روحانیان در آن شهر، مرجع رسیدگی به امور بودهاند. در اصفهان به سبب پیشینه حوزه علمیه ما چندین عالم شهری برجسته داشتهایم و گویا این روحانیون در یک پیمان نانوشته دست به تقسیم کار زدهاند و در این میان مشخص است که مسئولیت کرسی درس عالی فقه و اصول به آیت الله درچهای رسیده است.
وی با اشاره به شخصیت جامع امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد: شخصیت استثنایی حضرت امام خمینی (ره) ما را در زمینه قضاوت علمای شیعه دچار خطا کرده است. ایشان در همه تخصصها در حد قله مطرح بودهاند، اما علمای دیگر این گونه نبودهاند و هر کس در تخصص خود میتوانسته مطرح باشد، مثلاً برخی سلوک عرفانی داشتهاند برخی به شدت اجتماعی بودهاند و برخی شاگردپرور بودهاند. هر کدام از این وادی ملاحظات خود را داشته است. در دوران مشروطه، آقای درچهای به این نتیجه رسیده است که عهدهدار کرسی درس و بحث باشد.
این استاد حوزه و دانشگاه بار دیگر در پایان سخنان خود تاکید کرد: آن چنان که از فیلسوف، فلسفهورزی انتظار میرود از فقیه هم فقاهت ناب انتظار میرود و روش و قواعد خاص خود را دارد. دین باید در ساحت تخصص خود توسط عالمی بیان شود. فقیهی مانند آیت الله درچهای باید فقه را بگوید و از استانداردهای آن علم کوتاه نیاید و یک شاخص و معیار باشد، بعدها دیگرانی باید بیایند و به خصوص در حوزه سیاست، اهالی سیاست میتوانند این سخن ناب فقهی را در مجرای خود جلو ببرند و در سایه آن علم و حقیقت دین، سیاست را به پیش ببرند.
کد خبر 748022