Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-06@19:02:52 GMT

تصویب درخواست برکناری ترامپ در مجلس نمایندگان

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۶۸۳۹۳

تصویب درخواست برکناری ترامپ در مجلس نمایندگان

خبرگزاری فارس: اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا به قطعنامه برکناری «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از طریق فعالسازی متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده آمریکا رأی مثبت دادند.

شبکه «سی ان ان» در این خصوص گزارش کرد، مجلس نمایندگان آمریکا امشب (سه‌شنبه به وقت محلی، چهارشنبه به وقت تهران) قطعنامه‌ای را به تصویب درآوردند که خواستار برکناری ترامپ از قدرت از طریق فعالسازی متمم ۲۵ قانون اساسی به دلیل تحریک به خشونت در مقابل کنگره آمریکا می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قطعنامه فوق که «جیمی راسکین» نماینده دموکرات ایالت مریلند آن را ارائه کرده است از «مایک پنس» معاون ترامپ درخواست می‌کند که «هرچه سریعتر از اختیارات و قدرت خود طبق بند چهار متمم ۲۵ برای تشکیل و بسیج کارکنان اصلی ادارات اجرایی در کابینه برای اعلام آنچه که برای یک ملت وحشت‌زده آشکار و واضح است، استفاده کند و آن این است: رئیس‌جمهور قادر به انجام موفقیت‌آمیز وظایف خود نیست».

در حالی این قطعنامه به تصویب رسیده است که اوایل روز گذشته به وقت پنس در نامه‌ای به «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا درخواست فعالسازی متمم ۲۵ قانون اساسی برای برکناری ترامپ را رد کرد.

پنس در این نامه نوشت: «من اعتقاد ندارم که چنین اقدامی به نفع ملت ما و قانون اساسی باشد.» (جزئیات بیشتر)

قطعنامه فوق به منزله سرزنش نمادین رئیس‌جمهور محسوب می‌شود، زیرا بسیاری از نمایندگان کنگره از حمله مرگبار هفته گذشته طرفداران ترامپ به کنگره با هدف تغییر نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ آمریکا خشمگین هستند.

تصویب قطعنامه برکناری ترامپ با استناد به متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا در شرایطی است که دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در حال حاضر به سرعت در تلاش هستند تا برای دومین بار «دونالد ترامپ» را استیضاح کنند.

طبق این گزارش، دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند روز چهارشنبه در خصوص طرح استیضاح ترامپ رأی‌گیری کنند.

پیشتر پلوسی هشدار داده بود در صورتی که پنس از فعال کردن متمم ۲۵ قانون اساسی خودداری کند، گزینه بعدی کنگره حرکت به سوی استیضاح ترامپ خواهد بود.

کنگره آمریکا روز چهارشنبه هفته گذشته در حال شمارش آراء مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تأیید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

حامیان ترامپ، اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیرو‌های امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند که در نهایت در درگیری‌های میان طرفداران ترامپ و نیرو‌های امنیتی دست‌کم چهار نفر کشته شدند.

طبق بند چهارم متمم ۲۵ قانون اساسی آمریکا، پنس این اختیار را دارد که در صورت ناتوانی رئیس‌جمهور برای انجام وظایفش، با موافقت اکثریت کابینه از او سلب اختیار کند و خود بلافاصله وظایف او را به عنوان سرپرست ریاست‌جمهوری آمریکا برعهده بگیرد.

طبق گزارش روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت»، دوره ریاست‌جمهوری ترامپ در تاریخ ۲۰ ژانویه ۲۰۲۱ (اول بهمن ماه) به پایان می‌رسد، اما در صورتیکه پیش از پایان این دوره استیضاح شود، ممکن است با با تصمیم سنا از حق برعهده گرفتن هرگونه جایگاه فدرال در ایالات متحده آمریکا چه به صورت انتخابی و چه به صورت انتصابی محروم شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: مجلس نمایندگان برکناری ترامپ مجلس نمایندگان آمریکا متمم ۲۵ قانون اساسی برکناری ترامپ ریاست جمهوری رئیس جمهور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۶۸۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : قانون « شفافیت قوای سه گانه » موظف می‌کند که همه اطلاعات و داده‌ها، به جز موارد مربوط به امنیت ملی و منافع اقتصادی، در دسترس عموم قرار گیرد.

محمد صالح جوکار، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو گفت : قانون « شفافیت قوای سه گانه » موظف می‌کند که همه اطلاعات و داده‌ها، به جز موارد مربوط به امنیت ملی و منافع اقتصادی، در دسترس عموم قرار گیرد.

وی افزود : تشکیل کارگروهی برای تشخیص اطلاعات قابل انتشار یک کارگروه به جای شورای عالی امنیت ملی تشکیل می‌شود تا در مورد انتشار یا عدم انتشار اطلاعات توسط دستگاه‌ها تصمیم‌گیری کند.

جوکار اظهارداشت : با توافق مجلس و شورای نگهبان، ابهامات مربوط به مصالح عالی نظام و ترکیب کارگروه رفع شد.

وی افزود : این قانون به مطالبات دیرینه مردم و جوانان برای شفافیت پاسخ می‌دهد و از سوی نمایندگان مجلس نیز با رای بالا به تصویب رسید.

جوکار ابراز داشت : با رفع ایرادات، انتظار می‌رود که شورای نگهبان نیز این قانون را تایید کند و زمینه اجرای آن فراهم شود.

رئیس کمیسیون شورا‌ها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد : طبق این قانون، آراء نمایندگان، دارایی‌های مجلس، دولت و سایر نهاد‌ها و همچنین آراء شورا‌ها و کمیسیون‌ها باید به طور شفاف در دسترس عموم قرار گیرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • درخواست محمد هاشمی از نمایندگان مجلس آینده
  • درخواست عضو مرکزی حزب کارگزاران از نمایندگان مجلس آینده
  • تصویب قانون رفع تحریم‌های ظالمانه از کارهای مهم مجلس است
  • درخواست انتخاباتی عضو دفتر رهبری از مردم /انتخاب هیات رئیسه مجلس دوازدهم در انحصار نمایندگان تهرانی نخواهد بود
  • روش‌های عجیب برخی کاندیداها برای رأی آوردن
  • نظر شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس و اساسنامه‌های دولت + جزئیات
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم
  • درخواست ممنوعیت فروش سلاح به تل آویو در کنگره
  • درخواست نمایندگان کنگره آمریکا برای ممنوعیت فروش سلاح به تل آویو