Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-05-06@00:04:36 GMT

چگونه استرس و فشار روانی را مدیریت کنیم؟

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۷۲۱۰۰

چگونه استرس و فشار روانی را مدیریت کنیم؟

باید گفت که هر گاه توان جسمی یا مهارت‌های ما برای مواجه شدن با یک تغییر، پایین باشد و این احساس را چه واقعی و یا ذهنی باور داشته باشیم که «از عهده‌ی این مسأله و پیش‌آمد و یا تغییر برنمی‌آیم»، بیش‌تر دچار استرس خواهیم شد.

یکی از مهارت‌های دهگانه‌ای که سازمان بهداشت روانی پبرای پیش‌گیری از مشکلات روان‌شناختی؛ مانند افسردگی، بر آن تاکید دارد، مهارت مدیریت استرس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استرس یا فشار روانی، یک تجربه‌ی هیجانی منفی است که با تغییرات جسمی، فکری و رفتاری همراه است. انسان‌ها برای داشتن یک زندگی طبیعی و سالم به کمی فشار روانی نیازمند استند؛ یعنی ما مجبور به تحمل این فشار روانی استیم، چرا که اگر هیچ نگران نباشیم از جای خود بلند نخواهیم شد، هیچ تغییری در زندگی ما اتفاق نخواهد افتاد.

مَثَل معروفی است که می‌گویند؛ تنها موجودی که خالی از هر استرسی است کسی است که مرده است! پس همه‌ی ما تا اندازه‌ای نیاز به استرس داریم تا در زندگی رو به جلو حرکت کنیم؛ اما چه می‌شود که استرس از سطح طبیعی آن خارج می‌شود؟ چگونه می‌توان استرس را در سطح طبیعی و مناسب حفظ کرد تا باعث به هم‌ریختگی زندگی ما نشود؟ در این باره امروز بیش‌تر سخن می‌گوییم.

علت‌های استرس

عواملی که باعث استرس ما می‌شود، به دو دسته‌ی درونی و بیرونی تقسیم می‌شود. شاید این‌طور به نظر بیاید که یک اتفاق در بیرون اتفاق می‌افتد و موجب استرس در ما می‌شود؛ اما این‌گونه نیست.

اگر ما دچار استرس و نگرانی می‌شویم، فقط عوامل بیرونی نقش ندارند بلکه برخی اوقات عوامل درونی یعنی فکرهای ما و معنایی که ما به یک اتفاقی که در بیرون افتاده می‌دهیم در میزان استرس ما اثرگذار است.

این است که یک اتفاق مشابه اگر برای دو نفر بیفتد یکی ممکن است استرس بی‌شتری بگیرد و دیگری کم‌تر؛ مثلا اگر فصل امتحانات پایان سمستر است بیش‌تر محصلین یک صنف مقداری استرس را تحمل خواهند کرد؛ اما آیا همگی یک اندازه استرس دارند؟ ما خواهیم دید استرس به محصلین کمک می‌کند برنامه‌ریزی داشته باشند، زمان بیش‌تری برای مطالعه در نظر می‌گیرند، کم‌تر فعالیت‌های غیر مرتبط با درس مثل حضور در فضای مجازی را خواهند داشت و تلاش می‌کنند از فرصت‌ها نهایت استفاده را ببرند؛ اما برخی آن‌قدر دچار استرس می‌شوند که آنچه می‌خوانند را خوب متوجه نمی‌شوند، تفریحی ندارند، مدام نگران و آشفته‌اند، خودشان را سرزنش می‌کنند؛ طوری که هر کسی می‌تواند این آشفتگی را در آن‌ها متوجه شود. بیایید با عوامل استرس‌زا بیش‌تر آشنا شویم.

عوامل استرس‌زای درونی

به طور کلی، هر نوع تغییری در وضعیت عادی زندگی ما میزانی از استرس را به ما وارد می‌کند خواه این تغییر خوب باشد و یا منفی و ناخوشایند.

تغییر شغل، بی‌کار شدن، تغییر محل سکونت، مهاجرت، آشنایی با فرد جدید برای ارتباط عاطفی، ازدواج، ترک یک رابطه، تولد فرزند، امتحان، طلاق و… از جمله این موارد استند.

عوامل درونی

پایین بودن سطح توانایی و مهارت برای مواجه شدن با آن رویداد و حادثه‌ی بیرونی

باید گفت که هر گاه توان جسمی یا مهارت‌های ما برای مواجه شدن با یک تغییر، پایین باشد و این احساس را چه واقعی و یا ذهنی باور داشته باشیم که «از عهده‌ی این مسأله و پیش‌آمد و یا تغییر برنمی‌آیم»، بیش‌تر دچار استرس خواهیم شد.

مثلا چند روز بعد امتحان داریم و هیچ کار نکرده‌ایم، مطالعه نداشته‌ایم، در کلاس‌ها منظم شرکت نکرده‌ایم، بیش‌تر از کسی که برعکس ما مطالعه داشته است و تا چند روز قبل امتحان درس‌ها را خوانده‌است و حالا فقط مرور و دوباره‌خوانی می‌کند، دچار استرس می‌شویم.

در مورد دوم یعنی فقط باور و فکری داریم که «من نمی‌توانم خوب این کار را انجام دهم» در حالی که خوب مطالعه داشتیم و به اندازه‌ی کافی تمرین کرده‌ایم و فقط به دلیل اعتمادبه‌نفس پایین فکر می‌کنیم: «نمی‌توانم!» به همین راحتی این فکر غلط درباره‌ی توانایی‌ها باعث می‌شود بیش‌تر از حد طبیعی دچار استرس شویم.

نداشتن حمایت مناسب اجتماعی

وقتی یک رویداد بیرونی مثل تولد فرزند، مهاجرت، جشن ازدواج و یا… قرار است اتفاق بیفتد یا افتاده است و احساس کنیم حمایت لازم را از اطرافیان مثلا فامیل یا دوستان یا جامعه نداریم،‌ بیش‌تر دچار استرس می‌شویم نسبت به زمانی که احساس کنیم کسی یا کسانی را داریم که کنار ما خواهند بود.

افکار منفی

در چند شماره‌ی قبل، در این باره توضیح دادیم. بعضی از خطاهای فکری، یعنی روش نامناسب فکر کردن و معنا دادن به یک اتفاق، باعث می‌شود ما یک واقعه را خیلی استرس‌زا درک کنیم. بهتر است این خطاها را شناساسی کنیم تا اثر منفی کم‌تری بر ما داشته باشد.

بیشتر بخوانید: معرفی پرفروش ترین کتاب های روانشناسی 6 دلیلی که شما را نیمه شب از خواب بیدار می کند! احساس ارزشمندی چیست و چگونه آن را تقویت کنیم؟ لینک کوتاه: asriran.com/003D3t

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: دچار استرس فشار روانی یک اتفاق بیش تر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۲۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 کاهش استرس یا تلقین؟

یک رواشناس اجتماعی گفت: قلیان به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد. 

به گزارش ایسنا، علیرضا شریفی یزدی جامعه شناس و روانشناس اجتماعی  در گفت و گو با خبرنگار برنا درباره تأثیر استعمال قلیان بر کاهش استرس اظهار داشت: قلیان به عنوان یکی از مواد دخانی از نظر علمی ثابت شده که به صورت ذاتی و مستقیم هیچ تأثیری بر آرامش و کاهش اضطراب ندارد و جنبه تلقینی دارد. 

وی ادامه داد: تماس سنسورهای لب با دهانی قلیان باعث تحریک سیناپس های مغزی می شود که به صورت موقت و غیر مستقیم بر کاهش اضطراب تاثیر می گذارد، بنابراین اثر مستقیم، مستقل و شناخته شده بین مصرف قلیان و کاهش اضطراب وجود ندارد مگر اینکه به صورت عادت و اعتیاد برای کوتاه مدت مغز را از هجمه های ذهنی دور می کند و پس از مدتی بازمی گردد.

این روانشناس اجتماعی درباره دلیل رواج قلیان در ایران گفت: به نظر من به دلیل صنعت و کسب درآمد، قلیان در ایران رواج پیدا کرده است. قلیان حدود ۲۵ سال پیش در ایران به معنای مدرن کنونی وجود نداشته و نوعی ساز و کار بوده که بیشتر توسط افراد مسن مورد استفاده بوده است. 
 
شریفی یزدی بیان کرد: متأسفانه کم کاری وزارت بهداشت در جلوگیری از رواج قلیان و تبلیغات غلطی که در بحث قلیان مطرح است، مثل اینکه دود قلیان از آب است و ضرری ندارد، صورت گرفته، منجر به ورود قلیان در رستوران ها، کافی شاپ ها، قهوه خانه ها و راه افتادن پیک موتوری قلیان شد و دلیل اصلی آن درآمدی است که اشخاصی که در این حوزه فعالیت می کنند.
 
این روانشناس اجتماعی اظهار کرد: هر قلیان به اندازه ۸۰ تا ۱۱۰ نخ سیگاربرای فرد ضرر دارد، هر نخ سیگار بین ۷ تا ۹ دقیقه عمر انسان را کم می کند، اگر یک فرد یک قلیان بکشد انگار ۵ پاکت سیگار کشیده و حدود ۷۰۰ دقیقه از عمرش کاهش پیدا کرده است. 

وی افزود: یکی از سونامی ها در این حوزه سرطان های ریه، حنجره و دهان است که بخش عمده دلیل ابتلا به این بیماری ها قلیان است. امروز  قلیان در بین جوانان به عنوان یک تفریح یاد می شود. 

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اتفاق عجیب؛ بازیکنان گل گهر بین دو نیمه لباس شان را تغییر دادند!
  • اتفاق عجیب در گل گهر؛ تغییر پیراهن در نیمه دوم!
  • رابطه سلامت روده و سلامت مغز
  • چگونه در طول روز پر انرژی باشیم؟ 
  • با این راهکار استرس را از خود دور کنید
  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • دانلود آهنگ مست عشق علیرضا قربانی + متن
  • آیا قلیان در کاهش استرس تأثیر دارد؟
  •  کاهش استرس یا تلقین؟
  • تمام محورهای مواصلاتی استان یزد باز است/ تغییر الگوهای بارشی در استان یزد