Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز،  حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در جلسه امروز هیئت دولت، تصریح کرد: "تصمیم ما این است که سال آینده قیمت دلار را پایین بیاوریم و متوازن کنیم و متعادل کنیم."وی با بیان اینکه،  قیمت فعلی دلار واقعی نیست، اعلام کرده است، اگر منابع در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از 25هزار تومان به 15 هزار تومان می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته روحانی، اگر صرفا 7 میلیارد دلار منابع ایران که در بانک‌ یکی از کشورها {کره جنوبی} بلوکه شده، در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، فردا صبح قیمت دلار از 25 هزار تومان به 15 هزار تومان می‌رسد.

 

همانطور که پیش بینی می‌شد بالاخره رئیس جمهور از نرخ مد نظر دولت برای قیمت دلار در بازار آزاد در سال آینده رونمایی کرد و مهمتر از آن اعلام کرد که دولت تصمیم گرفته نرخ دلار را پایین بیاورد، یعنی کاهش نرخ دلار منوط شده به تصمیم دولت. در زمان تدوین بودجه در هیئت دولت در اوایل آذر ماه بود که موضوع نرخ تسعیر 11500 تومانی در بودجه مطرح شد.

 

همان زمان این سوال مطرح شد که دولت با چه منطقی این نرخ جدید را برای "واردات کالاهای اساسی" در نظر گرفته است. هرچند بعدا دولت از این پیشنهاد صرف نظر کرد و اعلام شد که در سال آینده به میزان 8 میلیارد دلار کالای اساسی با نرخ 4200 تومان وارد کشور خواهد شد. البته دولت تاکید داشت همچنان نرخ محاسباتی ارز در  بودجه که میانگین نرخ ترجیحی و نیمایی است همان 11500 تومان خواهد بود.

 

اما بر همین اساس خبری به صورت رسمی از سوی معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه مطرح شد که رئیس جمهور به رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرده است که نرخ ارز در بازار آزاد باید به نرخ ارز در لایحه بودجه سال 1400 نزدیک شود. بر همین اساس گمانه زنی‌ها برای پیش بینی برنامه دولت برای کنترل نرخ ارز در سال آتی افزایش یافت.

 

اما این پایان کار نبود و بعد از ارائه لایحه بودجه به مجلس و کمیسیون تلفیق یک تغییر عمده در ارز محاسباتی بودجه لحاظ شد و بر این اساس نرخ ارز بودجه به جای 11500 تومان 17500 تومان لحاظ شد که این البته موضوع با اعتراض دولت مواجه شد.

 

اما نکته مهمتر و اساسی تر که در مباحث رئیس جمهور که امروز در جلسه هیئت دولت مطرح شد، این تاکید بود که تصمیم داریم نرخ دلار را در سال آینده کاهش دهیم. این گزاره حاوی ابهامات و سوالات جدی است که در سنوات اخیر به تناوب در فضای افکار عمومی مطرح شده است. بسیاری معتقدند که دولت و بانک مرکزی به عنوان متولیان  اصلی ارز و فروش نفت، تعیین کننده قیمت ارز در بازار آزاد هستند. یعنی آنها هستند که می گویند امسال قیمت دلار در بازار چه نرخی باشد و یا سال بعد چه تصمیمی برای مدیریت بازار دارند.

 

حالا رئیس جمهور تصریح کرده که "تصمیم ما این است که سال آینده قیمت دلار را پایین بیاوریم و متوازن کنیم و متعادل کنیم." این در حالی است که در موضوعات سیاسی هیچ اتفاقی نیفتاده، هیچ تحریمی هنوزبرطرف نشده،بازگشت آمریکا به برجام هم که منوط به لغو همه تحریمهاست،درهاله ای ازابهام قراردارد.بنابراین بایدپشت این تصمیم مهم،اقدامات اقتصادی ازداخل در میان باشد.

 

آقای روحانی با یک شرط که آن هم آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده ایران در کشورهای مختلف است، تاکید کرده که یک روزه قیمت دلار به حدود 15 هزار تومان کاهش می‌یابد. بررسیهای غیر رسمی نشان میدهد، منابع ارزی بلوکه شدن کشورمان در سایر نقاط جهان بیش از 40 میلیارد دلار است.

 

تنها منابع ارزی ایران در کشور کره جنوبی بیش از 8 میلیارد دلار تخمین زده شده است.جمع بندی این اظهار نظر رئیس جمهور " که عملا یک اعتراف بزرگ از جانب آقای رئیس جمهور است"،  نشان می دهد، نوسان قیمت دلار بیش از آنکه مروبط به تحریم ها باشد، منوط است به «تصمیم» دولت.

 

این در حالی است که همین امروز رییس جمهور اعلام کرده، عملکرد اقتصادی دولت در ابتدای کار و در سال 92 و 93 با سال 99 قابل قیاس نیست و دلیل اصلی این موضوع بحث تحریم است، موضوعی که به تناوب در یکی دوسال اخیر مطرح شده است. با این اوصاف باید دید که این اعلام نرخ از سوی رئیس دولت باچه واکنشی در فضای افکار عمومی مواجه خواهد شد.

 

البته جمله امروز آقای رئیس جمهور  که گفته، "تصمیم ما این است که سال آینده قیمت دلار را پایین بیاوریم"، باید از این جهت که به چه نوع تصمیمی، "سیاسی یا اقتصادی" اشاره دارد و چه اهدافی، "سیاسی، اقتصادی یا انتخاباتی"، پشت سر این تصمیم قرار دارد، تحلیل شود.

 

در پایان باید گفت، اگر کاهش قیمت ارز به تصمیم دولت منوط است که ظاهرا این گونه است ، ای کاش این تصمیم زودتر از اینها گرفته می شد و مهمتر از آن، ای کاش  اصلا تصمیم به افزایش نرخ ارز گرفته نمی‌شد. و ای کاش این تصمیم‌ها سیاسی و انتخاباتی نباشد و در راستای تامین منافع مردم باشد.

 

تسنیم

2025

منبع: جام نیوز

کلیدواژه: تحریم اقتصاد رئیس جمهور جام نیوز دلار میلیارد دلار بانک مرکزی هزار تومان سال آینده قیمت دلار مطرح شد نرخ ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۲۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ

به گزارش خبرآنلاین اظهارات عصر شنبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه جو بایدن در حالی مطرح شد که او داشت در مورد دردسرهای حقوقی خودش صحبت می‌کرد و به دادستان‌های این پرونده‌ها می‌تاخت و همچنین در مورد کیفرخواست‌های جدیدی که علیه چندین تن از دستیاران ارشد سابقش در آریزونا مطرح شده، اعتراض می‌کرد.

به نقل از ایسنا براساس فایل صوتی از ضیافتی که به دست ان‌بی‌سی نیوز رسیده، ترامپ گفت: «این افراد یک دولت گشتاپو را اداره می‌کنند. و این تنها چیزی است که آنها دارند. و این تنها راهی است که آنها از نظر خود پیروز می‌شوند.»

رئیس‌جمهور سابق آمریکا افزود: «بایدن بدترین رئیس جمهور تاریخ کشور ماست. او به شدت بی‌کفایت و ناتوان است. او مثل چی حقه‌باز است! او کاندیدای تحت نفوذ و کنترل نیروهای خارجی است... او مقادیر زیادی پول از چین، روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر می‌پذیرد. او حقه‌باز است.»

به گزارش خبرگزاری رویترز، «ایمی اسپیتالنیک» مدیر اجرایی شورای روابط عمومی یهودی یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «انجام چنین مقایسه‌هایی همیشه اشتباه، توهین‌آمیز و نفرت‌انگیز است؛ خصوصا زمانی که آن را در کنار سابقه طولانی این رئیس‌جمهور سابق در عادی‌سازی یهودستیزی در نظر گرفت. به خصوص استفاده از مقایسه‌هایی با نازی‌ها در خدمت یک برنامه متعصبانه و اقتدارگرا، شنیع است.»

کاخ سفید در بیانیه‌ای تند به اظهارات ترامپ پاسخ داد و به رفتار و لفاظی‌های گذشته این نامزد احتمالی جمهوری‌خواه، اشاره داشت، از جمله اظهارات مکرر او مبنی بر اینکه مهاجران غیرقانونی «خون کشور ما را مسموم می‌کنند»؛ زبانی که لفاظی‌های آدولف هیتلر، رهبر آلمان نازی و دیگر برترپنداران سفیدپوست را بازتاب می‌دهد.

اندرو بیتز، سخنگوی کاخ سفید گفت: «رئیس‌جمهور بایدن به جای تکرار لفاظی‌های وحشتناک فاشیست‌ها، صرف ناهار با نئونازی‌ها، و دامن زدن به تئوری‌های توطئه‌ای که به قیمت جان یک افسر پلیس شجاع تمام شده است، مردم آمریکا را حول ارزش‌های دموکراتیک مشترک و حاکمیت قانون گرد هم می‌آورد؛ رویکردی که باعث شده بزرگ‌ترین کاهش جرایم خشونت‌آمیز در ۵۰ سال گذشته رخ دهد.»

از سوی دیگر حامیان ترامپ تلاش‌ کردند تا صحبت‌های او را لاپوشانی کنند.

داگ بورگم، فرماندار داکوتای شمالی که جزو چندین گزینه محتمل برای معاونت ترامپ است و در همان مهمانی جنجالی در عمارت مارالاگو شرکت داشت، یکشنبه درباره عبارت «گشتاپو» که ترامپ استفاده کرده بود، به‌ شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: «این صحبت در کانون سخنان او نبود. اکثریت آمریکایی‌ها احساس می‌کنند محاکمه‌ای که او در حال حاضر در آن حضور دارد، انگیزه‌های سیاسی دارد.»

هنوز نمایندگان ترامپ به سخنان او واکنشی نشان نداده‌اند. اظهارات ترامپ بعدازظهر شنبه در باشگاه مارآلاگو در فلوریدا در جمع صدها عضو کمیته ملی جمهوری‌خواه بیان شد.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903339

دیگر خبرها

  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • نوسان قیمتی گوشت قرمز از ۴۵۰ تا ۸۸۰ هزار تومان
  • واکنش کاخ سفید به «گشتاپو» خواندن دولت بایدن از سوی ترامپ
  • ۸۰۰ روستای خوزستان آسفالت شد
  • اختلاف نرخ ارز، زخمی کهنه بر پیکر اقتصاد ایران؛ ضرورت تصمیم قاطع دولت برای تک نرخی کردن دلار
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • رئیسی: مردم با حضورشان انتخابات باشکوه را رقم بزنند
  • ترامپ، دولت بایدن را با گشتاپو مقایسه کرد
  • تولیدکنندگان آلومینیوم مواد اولیه را به قیمت دلار ۶۰ هزار و ۵۰۰ تومان خریداری می‌کنند
  • اعتراف عجیب سیدمحمد خاتمی /مولوی سُنی فراری از مشهد در افغانستان کشته شد /بازخوانی خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی