Web Analytics Made Easy - Statcounter

کوید- ۱۹ اکنون به عنوان بزرگ­ترین مصیبت اقتصادی از زمان رکود بزرگ دیده می­شود. در ژانویه، صندوق بین المللی پول انتظار داشت درآمد جهانی ۳ درصد رشد کند. اکنون پیش بینی می ­شود که ۳ درصد سقوط کند، بسیار بدتر از زمان رکود بزرگ در ۹-۲۰۰۸ است.

گروه اقتصاد کلان بازارنیوز-مسعود قالیباف؛ در مقاله جدیدی که توسط داوید فرچی، پراکاش لونگانی، جاناتان دی استوری[1]انتشار یافته است به بررسی تاثیر همه گیری بر افزایش فقر پرداخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کوید- 19 اکنون به عنوان بزرگ­ترین مصیبت اقتصادی از زمان رکود بزرگ دیده می­شود. در ژانویه، صندوق بین المللی پول انتظار داشت درآمد جهانی 3 درصد رشد کند. اکنون پیش بینی می­شود که 3 درصد سقوط کند، بسیار بدتر از زمان رکود بزرگ در 9-2008 است. در پس این آمار وخیم یک احتمال ترسناک­ت ر وجود دارد: اگر همه­ گیری­های گذشته به­ عنوان یک راهنما باشند، تلفات بخش­های فقیر و آسیب­ پذیر جامعه چندین برابر وخیم­تر خواهد شد. در حقیقت، نظر سنجی اخیر از اقتصاددانان برتر نشان داد که اکثریت قریب به اتفاق احساس می­کنند که همه گیری کوید-19 نابرابری را بدتر خواهد کرد، تا حدودی به دلیل تأثیر نامتناسب آن بر کارگران با مهارت پایین است.

شواهد ما از نگرانی در مورد تأثیرات منفی توزیع همه­ گیری پشتیبانی می­ کند. ما می ­دانیم که همه­ گیری­های عمده در این قرن نابرابری درآمدی را ایجاد کرده و به اشتغال کسانی که دارای یک آموزش ابتدایی هستند، آسیب می­ زند و در عین حال به سختی در اشتغال افراد دارای مدرک پیشرفته تأثیر می­ گذارد.

ما روی پنج رویداد مهم- سارس (2003)، ان یک اچ یک (2003)، مرس (2012)، ابولا (2014) و زیکا (2016)[1]- متمرکز شده ­ایم و اثرات توزیعی آن را در پنج سال بعد از هر رویداد ردیابی می­کنیم. به طور متوسط، ضریب جینی- یک اندازه گیری معمول از نابرابری- در پی این وقایع به طور پیوسته افزایش یافته است. اندازه گیری ما از جینی مبتنی بر درآمد خالص، یعنی درآمد بازار پس از کسر مالیات و انتقالات است. نتایج نشان می­دهد که علیرغم تلاش دولت­ها برای توزیع مجدد درآمد از ثروتمندان به فقرا برای کاهش اثرات همه گیری­ ها، نابرابری افزایش می­ یابد. بعد از پنج سال، ضریب جینی خالص نزدیک به 1.5 درصد افزایش یافته است. با توجه به اینکه این اندازه ضریب جینی با گذشت زمان روند کندی خواهد داشت، با این حال تأثیر بزرگی است.

چندین اثر طولانی مدت ناشی از بیماری­های همه­ گیر به دلیل از دست دادن شغل و سایر شوک­های درآمدی (به عنوان مثال پرداخت پایین­تر و کاهش چشم انداز اشتغال) رخ می­ دهد. نتایج نشان می­ دهد که همه­ گیری­ها تأثیر بسیار متفاوتی بر اشتغال افراد دارای سطوح مختلف تحصیلی داشته است که یکی از شاخص­ها سطح مهارت­ها است. نابرابری کاملاً واضح است: نسبت به جمعیت، اشتغال افراد دارای تحصیلات پیشرفته به ندرت متأثر می­ شود، در حالی که اشتغال کسانی که تنها سطح ابتدایی دارند، به شدت، در پایان 5 سال بیش از 5 درصد است، کاهش می­ یابد.

پاسخ سیاستی

در حالی که بیماری­های همه­ گیر تقریباً بر همه افراد جامعه تأثیر منفی می­ گذارد، سیاست­ها باید توجه ویژه ­ای برای جلوگیری از آسیب­های طولانی مدت به معیشت گروهایی با کمترین مزیت در جامعه، داشته باشند. بدون تلاش­های جدی و هدفمند، ما به احتمال زیاد شاهد افزایش نابرابری خواهیم بود، که به قول مدیر عامل صندوق بین­اللملی پول قبلاً "یکی از پیچیده ­ترین و جدی­ترین چالش­های اقتصاد جهانی"، بوده است.

به­ طور دقیق چه کاری می­ توان انجام داد؟ دسترسی به مرخصی بیمار، مزایای بیکاری و منافع سلامتی برای همه در مقابله با تأثیرات بیماری همه­ گیر مفید است، به ویژه برای اقشار فقیر جامعه که فاقد پس انداز احتیاطی هستند و به همین دلیل محتاج می­ مانند.

سیاست­گذاران باید از این فرصت برای ایجاد تغییرات اساسی استفاده کنند به گونه­ ای که وقتی شوک­های آینده به ناچار اتفاق افتاد، از جمله به­ عنوان مثال از اثرات تغییرات آب و هوایی، جوامع مکانیزمهای تسهیم ریسک و کمک­های اجتماعی را در خود جای داده باشد که از آسیب­ پذیرترین افراد، بسیار بهتر از آنچه امروز انجام می­ دهند، محافظت کنند.

 

Source: https://blogs.imf.org/2020/05/11/how-pandemics-leave-the-poor-even-farther-behind/?utm_medium=email&utm_source=govdelivery

[1]  Davide Furceri, Prakash Loungani, Jonathan D. Ostry

[1] ARS (2003), H1N1 (2009), MERS (2012), Ebola (2014) and Zika (2016).

برچسب ها: صندوق بین المللی پول ، تاثیر کرونا بر فقر ، پاندمی و فقر لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000Lmv

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: صندوق بین المللی پول تاثیر کرونا بر فقر پاندمی و فقر زمان رکود بزرگ صندوق بین همه گیری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۳۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی هفته آینده به قم سفر می‌کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سیدمحمد آقامیری در حاشیه بازدید ازغرفه استان قم در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران اکسپو۲۰۲۴ در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به اهمیت توجه به موضوع سرمایه گذاری درقم از مدیران استان خواست به این مساله اهتمام جدی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: رئیسی: آموزش و پروش مسئله اول کشور ماست

وی افزود: جهش تولید فرمایش و دستوری است که از سوی رهبر فرزانه انقلاب برای ما صادر شده است و باید توجه داشته باشیم که زمینه را برای سرمایه‌گذاری مردم فراهم کنیم.

استاندار قم تصریح کرد: علاوه بر مشارکت مردم؛ اشتغال‌زایی نکته مهمی است که در بحث سرمایه‌گذاری ایجاد می‌شود. هرچقدر نرخ سرمایه‌گذاری را در استان بیشتر کنیم؛ اشتغال‌ اهم افزایش خواهد یافت.

آقامیری در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه افزایش سرمایه‌گذاری باعث افزایش رفاه اجتماعی می‌شود، عنوان کرد: علاوه بر بحث اشتغال‌زایی زمانی‌که سرمایه‌گذاری افزایش پیدا کند درآمد سرانه هم رشد خواهد داشت و باعث افزایش رفاه مردم می‌شود.

وی با بیان اینکه ما مسئولین دولت سیزدهم به عنوان خادمین مردم حامی سرمایه‌گذاران در استان خواهیم بود، تاکید کرد: مدیریت استان قم به دنبال تسهیل مسیر سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی برای افراد است و ما حامی این عزیزان خواهیم بود.

استاندار قم در بخش دیگری از سخنان خود گفت:‌ منابع بانکی کشور محدود است لذا در این راستا دولت سیزدهم به دنبال ساماندهی سرمایه‌ها و نقدینگی مردم است تا از این ظرفیت نهایت بهره را ببرد.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌های سردرگم باعث افزایش نرخ تورم می‌شود در صورتی که بتوان این میزان نقدینگی را به سمت تولید سوق داد شاهد کاهش نرخ تورم و گشایش اقتصادی در کشور خواهیم بود.

آقامیری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش راهبردی در استان‌ها، بیان کرد: زنجیره ارزش راهبردی به این معناست که قیمت تمام شده یک محصول به کمترین میزان خود برسد و این موضوع افزایش صادرات و فروش را دربر خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228969 برچسب‌ها سید ابراهیم رئیسی

دیگر خبرها

  • ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود
  • ۸۳ درصد اشتغال صنعتی در نیشابور مربوط به ۱۰ واحد بزرگ است
  • رئیسی هفته آینده به قم سفر می‌کند
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • نرخ بیکاری در قزوین به ۴.۷ درصد کاهش یافت
  • مازندران پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور را دارد
  • پرداخت ۶۰ درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • پرداخت ۶۰درصد بودجه مصوب اشتغال مددجویان کمیته امداد اردبیل
  • محققان : مغز انسان در حال بزرگ‌تر شدن است
  • طرح های بزرگ اقتصادی اشتغال محور در ایلام تکمیل می شوند