Web Analytics Made Easy - Statcounter

امید یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در سرشماری امسال گونه‌های جدیدی مانند طاووسک، اردک نوک‌سفید، پلیکان سفید و بالابان که سال‌های قبل از این منطقه کوچ می‌کردند، نیز مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: سرشماری زمستانی پرندگان در تالاب‌های آذربایجان‌غربی از ۱۵ دیماه شروع و تا ۱۰ بهمن با همکاری ۲۰ اکیپ شامل کارشناسان و محیط بانان و نیز تشکل‌های زیست محیطی در حال انجام است که هم اکنون در نیمه شمالی استان به پایان رسیده و در نیمه جنوبی استان شروع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: با توجه به مساعد بودن شرایط آب و هوایی و وضعیت مطلوب تالاب‌های استان امسال پیش بینی می‌شود مانند سال گذشته بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ هزار بال انواع پرنده آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های استان سرشماری شود که در مقایسه با ۱۰۸ هزار قطعه سال گذشته افزایش یافته است.

وی در خصوص وضعیت تالاب‌های استان نیز اظهار داشت: امسال وضعیت آبی تالاب‌های استان مناسب است هر چند به علت برودت هوا، بخشی از تالاب‌ها ‌دچار یخ‌زدگی شده اما با این وجود هم شمار زیادی از پرندگان در گونه‌های مختلف در انها حضور دارند.

یوسفی با اشاره به وجود بیش از ۳۰ تالاب فصلی و دایمی در استان بیان کرد: ۲۲ سایت اصلی و ۱۲ سایت فرعی اعم از تالاب ها و محل های تجمع پرندگان در این طرح هدف گذاری شده است که پس از پایان سرشماری نتایج آن اعلام می شود.

وی هدف از این اقدام را بررسی میزان کاهش و افزایش میزان پرندگان در زیستگاه‌های آبی و ساحلی استان بیان کرد و افزود: پرندگان، تصویری از مسیر تنوع زیستی در جهان را به ما نشان می دهند و به عنوان فشارسنج های مفید و منحصر به فرد درباره تغییرات زیست محیطی ایفای نقش می کنند.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست آذربایجان‌غربی گفت: استفاده از پرندگان به عنوان پایش کنندگان زیست محیطی ارزش خاصی دارد که از تغییر اقلیم تا ردیابی وضعیت تنوع زیستی سیاره زمین و وجود آلاینده ها در اکوسیستم را در بر می‌گیرد.

آذربایجان‌غربی با داشتن بیش از ۷۰ منبع آبی شامل رودخانه، تالاب و سدهای پرآب و قرار گرفتن در مسیر کوچ پرندگان از شمال به جنوب به مامن و پناهگاه خوبی برای پرندگان مهاجر و بومی تبدیل شده است.

آذربایجان‌غربی به لحاظ برخورداری از شرایط خاص توپوگرافی، پوشش گیاهی غنی و منابع آبی فراوان، دارای زیستگاه‌های مناسبی برای گونه‌های مختلف حیات وحش از جمله پرندگان است و تلفیق عوامل اقلیمی و شرایط جغرافیایی سبب شده تا تنوع زیستگاهی کم نظیری از تالاب‌ها و دشت‌ها تا جنگل‌ها و تپه ماهورها و مناطق کوهستانی را در این استان شاهد باشیم.

بر اساس مطالعات و بررسی‌های انجام یافته توسط اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی در سال‌های اخیر بیش از ۵۸ گونه پستاندار، ۳۰۲ گونه پرنده و بیش از ۲۵ گونه خزنده و دوزیست در استان زیست می‌کنند.

فلامینگو، انواع مرغابی‌ها، پلیکان، تنچه، قو، عروس غاز، غاز خاکستری، درنای طناز، درنای خاکستری، کاکائی صورتی، اردک سرسبز، آنقوت، کرکس، قرقی، عقاب طلایی، دلیجه، کبک معمولی، آوست، کاکائی نقره‌ای، جغد کوچک و کبوتر چاهی از پرندگان زیستگاه‌های آذربایجان‌غربی هستند.  

برچسب‌ها سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی سازمان حفاظت محیط زیست مهاباد آذربایجان غربی اخبار کنکور تالاب های استان آذربایجان غربی محیط زیست تالاب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۴۵۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز

ایوب شریفی اظهار داشت: با بررسی و تحقیقات محرمانه و رصد کامل محل اختفا، ۲ متخلف که اقدام به نگهداری و خرید و فروش پرندگان وحشی در مرکز نگهداری خود کرده بود شناسایی و دستگیر شدند.

سرپرست اداره حفاظت محیط زیست سقز افزود: با اخذ حکم از مراجع قضائی و هماهنگی و همکاری لازم با پاسگاه و همکاری یگان حفاظت محیط زیست شهرستان در تفتیش و بازرسی از محل مذکور، ۹ قطعه کبک وحشی و ۹ قفس چوبی از متهمین کشف و ضبط شد.

وی بیان کرد: عرضه، نگهداری و خرید و فروش پرندگان وحشی بدون اخذ مجوز از محیط زیست بر اساس قانون شکار و صید جرم است و با متخلفین برخورد قانونی می‌شود.

کبک‌ها ارزش اکولوژیکی بالایی در چرخه حیات دارند، در فصل پاییز و زمستان که حشره سن به زیر بوته گیاهانی مانند گون و درمنه روی می‌آورند کبک‌ها از این حشره تغذیه کرده و با کنترل بیولوژیکی آن که آفت محصولات گندم و جو است کمک شایانی به حفظ کیفیت محصولات کشاورزی می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • تلاش برای افزایش ضریب حفاظت گوزن زرد در ارسنجان
  • ۵۰ درصد تالاب هامون آبگیری و مرطوب شده است
  • صحنه ای زیبا از تخم‌گذاری یک پرنده روی آب در تالاب انزلی | ویدئو
  • تخم‌گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین‌المللی انزلی + فیلم
  • نجات ۹ قطعه کبک وحشی از شکارچیان متخلف در سقز
  • آشیانه سازی و تخم گذاری پرنده کشیم بزرگ در تالاب بین المللی انزلی
  • بررسی و تصویب ۱۴ طرح در کارگروه امور زیربنایی آذربایجان‌غربی
  • بازدید رایگان از موزه تاریخ طبیعی محیط زیست گیلان در روز ملی موزه‌ها
  • از تردد غیرضرور در نزدیکی کلونی‌های پرندگان تالاب انزلی خودداری کنید
  • رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست: 50 درصد تالاب هامون آبگیری شده است