Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-01@03:42:59 GMT

چرا اشتباهت را نمی‌پذیری؟

تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۶۷۷۷۷۰

چرا اشتباهت را نمی‌پذیری؟

یکی از رفتارهایی که نشان‌دهنده بلوغ رفتاری انسان‌هاست، پذیرفتن خطاهایی است که در طول زندگی از آنها سرزده است.

پذیرفتن اشتباه به‌تنهایی کافی نیست؛ بلکه لازم است تا فرد تلاش کند اشتباه خود را تکرار نکند یا در صورت لزوم عذرخواهی کرده یا اشتباه خود را جبران کند؛ البته اگر امکان جبران وجود داشته باشد.

برخی از افراد رفتار مسؤولانه و شخصیت بالغ ندارند و باید توجه داشته باشیم که نداشتن رفتار صحیح و بالغانه لزوما ربطی به سن شناسنامه‌ای افراد ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر فردی در هر سنی ممکن است رفتارش نشانگر نپذیرفتن اشتباهاتش باشد.

این افراد برای انجام اشتباهاتشان به‌دنبال مقصر هستند و بیشتر مواقع مسؤولیت اشتباهات خود را به گردن دیگران یا به گردن هرچیزی به‌جز خودشان می‌اندازند.

این افراد استناد بیرونی دارند و عامل اشتباهات را جامعه، خانواده، همکاران و هر فرد یا موضوعی به غیر از خودشان می‌دانند و آخرین گزینه‌ای که شاید برخی مواقع در نظر بگیرند رفتار و اشتباه خودشان است که ممکن است آن را نیز ناشی از بدشانسی بدانند.

افرادی که مسؤولیت‌پذیرند از رفتار صادقانه، احترام، شجاعت و انصاف و تعادل برخوردارند و دارای هدف و برنامه هستند و اعتماد به نفس و عزت‌نفس بالایی دارند.

احتمالا از مهارت حل مسأله برخوردارند و توانایی کنترل هیجان ناشی از خطا را دارند. ناراحت‌شدن ناشی از اشتباهات امری طبیعی قلمداد می‌شود اما طفره‌رفتن از مسؤولیت اشتباهات، رفتاری است که باعث می‌شود فرد به اشتباه به این باور برسد که مسؤول اشتباهاتش نیست و در نتیجه اقدامی برای تغییر رفتار خود نخواهد کرد.

پذیرفتن اشتباه باعث می‌شود دقت افراد در انجام اموری که به آنها محول شده، بالا برود. زمانی که فرد به اشتباه خود اعتراف می‌کند به آن معنی است که به فکر جبران اشتباه خود است و از عواقب پذیرش اشتباه‌های خود نمی‌هراسد و احتمال این‌که درصدد یادگیری بیشتر باشد یا به دنبال جبران اشتباه‌های خود برآید زیاد است؛ بنابراین لازم است تا برای ایجاد رفتار مسؤولانه، فرد اقدام به گرفتن درمان‌های روان‌شناختی و حرفه‌ای بکند تا بتواند این موضوع را در نگرش خود اصلاح کند.

دکتر مهرنوش دارینی - روان شناس و مشاور / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: عذرخواهی اشتباه خود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۷۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم مسئولیت پذیری تیپاکس

به گزارش سرویس شهروند خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، آنچه که ما این روزها از عملکرد پست می شنویم عملکرد مثبت و سرعت عمل در ارسال محموله های پستی از سوی شرکت پست است اما گاهی برخی از شرکتهای پستی با بی مسئولیتی موجب نارضایتی مشتریان را فراهم می کنند شهروند خبرنگاری در پیامی درباره این موضوع صحبت کرده اند.

متن پیام شهروند خبرنگار ما

بعد از ۸ روز تاخیر کالا تازه میرسه به شهر، میدن به پستچی ،پستچی زنگ میزنه به گوشی وشی خاموشه، بدون مراجعه به آدرس ظرف دو ساعت کالا برگشت داده میشه به مبدا، و جالبه که درحالی که کالا برگشت داده شده به مبدا ساعت ۹ شب که ساعت کاری نیست اس ام اس میاد که شما کالا را تحویل گرفتید درحالی که نه مشخصه که کدوم پستچی به چه آدرسی کالا رو برده ، پشتیبانی هم برای اینکه از سر خودش باز کنه عصر روز جمعه یه تماس ۵ ثانیه ای روی گوشی انداخته و حتی فرصت جواب دادن ندادن که بعدا بگن شما خودت جواب ندادی ، توز سامانه اینماه شکایت ثبت میکنیم از عدم ارسال کالا حتی جواب نمیدن ، اینهمه شاکی هم هست اما هیچ شبکه خبری حاضر نیست خبری پوشش بده

دیگر خبرها

  • ۶ اشتباه رایج بعد از غذا خوردن
  • 6 اشتباه رایج بعد از غذا خوردن
  • مقصر جریمه شدن اشتباهی رانندگان کیست؟
  • علت صدور «برگ جریمه رانندگی اشتباهی» چیست؟
  • عدم مسئولیت پذیری تیپاکس
  • ۵ درصد جرائم رانندگی اشتباه ارسال می‌شود
  • اعتراف کمیته داوران لالیگا به اشتباهات داوری
  • ۵ درصد جرایم رانندگی اشتباه ارسال می‌شود/ دو علت بروز خطا
  • منافی:باخت به آلومینیوم را بزرگ نکنیم، در لیگ فرصت جبران هست
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس