Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر انرژی امارات متحده عربی هشدار داد هر گونه تلاش شرکت‌های شیل آمریکا و سایر تولیدکنندگان نفت برای افزایش تولید در سال میلادی جاری نتیجه معکوس خواهد گذاشت و به قیمتهای پایینتر منجر می شود.

به گزارش ایسنا، قیمتهای نفت در دو ماه گذشته تحت تاثیر ساخت واکسنهای کووید ۱۹ رشد قابل ملاحظه ای داشته و هفته گذشته پس از تصمیم عربستان سعودی برای کاهش یکجانبه تولید به میزان یک میلیون بشکه در روز دیگر در ماههای فوریه و مارس، افزایش بیشتری پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این امر باعث شد آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کند شرکت‌های شیل آمریکا که تولیدشان سال گذشته پس از شیوع ویروس کرونا و سقوط تقاضا برای انرژی کاهش پیدا کرد، دوباره سودآور خواهند شد.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی در مصاحبه ای که در حاشیه کنفرانس گلف اینتلیجنس داشت، اظهار کرد: تقاضا همچنان شکننده مانده و عاقلانه خواهد بود که شرکت‌های شیل در سال احیای تقاضا به دنبال افزایش بیشتر تولید نباشند. این تولیدکنندگان باید محتاطانه عمل نکرده و بازار را از عرضه لبریز نکنند.

اوپک و متحدانش شامل روسیه در قالب گروه اوپک پلاس آوریل سال گذشته با کاهش تولید به میزان ۹.۷ میلیون بشکه در روز موافقت کردند و این توافق و بهبود سریع تقاضا برای انرژی در چین و هند، از قیمتها حمایت کرد.

نفت برنت از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون حدود ۹ درصد رشد قیمت داشته و آخرین بار ۵۷ دلار در هر بشکه معامله شد. با این حال همچنان ۱۰ درصد پایینتر از سطح پیش از شیوع ویروس کرونا و بسیار پایینتر از قیمت مورد نیاز صادرکنندگان بزرگ اوپک پلاس برای پوشش هزینه های بودجه شان است.

مله کیاری، مدیرکل شرکت نفتی دولتی نیجریه در مصاحبه جداگانه ای گفت: شرکت‌های شیل پیش از این که بخواهند تولیدشان را افزایش دهند، باید مطمئن شوند که قیمتهای نفت بالای ۴۵ دلار در هر بشکه می ماند. وی خاطرنشان کرد تولیدکنندگان غیرشیل ظرفیت مازاد زیادی دارند که به راحتی می توانند وارد بازار کنند. اگر چنین اتفاقی روی دهد، تولیدکنندگان شیل ضرر خواهند کرد. هیچ کس نمی خواهد ضرر کند بنابراین آنها باید خیلی محتاط باشند.

ذخایر نفت آمریکا در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش فعالیت اقتصادی، صعود چشمگیری پیدا کرد. اگرچه سطح این ذخایر از ۵۴۱ میلیون بشکه در ژوئن به ۴۸۵ میلیون بشکه در اول ژانویه کاهش یافت اما همچنان ۱۲ درصد بالاتر از سطح مدت مشابه سال گذشته است. آژانس بین المللی انرژی انتظار دارد اشباع ذخایر جهانی نفت تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه پیدا کند.

شرکت‌های شیل در آمریکا در ژانویه حدود ۸.۱ میلیون بشکه در روز نفت تولید کردند که در مقایسه با تولید ۹.۳ میلیون بشکه در روز در مارس سال ۲۰۲۰ پایینتر بوده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزیران نفت اوپک پلاس هفته گذشته در یک دیدار مجازی با حفظ سطح تولید در فوریه و مارس موافقت کردند و تنها افزایش تولید روسیه و قزاقستان به میزان اندک تصویب شد. این دو کشور تولیدشان را ۷۵ هزار بشکه در روز افزایش می دهد. امارات در دسامبر ۲.۵ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد و در رتبه سومین تولیدکننده بزرگ اوپک پس از عربستان سعودی و عراق قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: نفت شیل آمریکا امارات متحده عربی کرونا در جهان قيمت نفت میلیون بشکه در روز شرکت های شیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۹۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید

امارات متحده عربی به‌زودی مناقصه‌ای را برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید راه‌اندازی خواهد کرد که تعداد رآکتورهای هسته‌ای در این کشور کوچک خلیج‌فارس را ۲ برابر خواهد کرد.

به گزارش ایسنا، امارات متحده عربی، شریک امنیتی ایالات متحده، اولین کشور عربی بود که نیروگاه هسته‌ای را با افتتاح نیروگاه «براکه» ساخت کره جنوبی در ابوظبی در سال ۲۰۲۱ آغاز کرد.

به نقل از رویترز، منابع آگاه که نامشان فاش نشده است، عنوان کردند امارات متحده عربی قصد دارد امسال مناقصه‌ای را برای ساخت چهار رآکتور جدید در ماه‌های آینده راه‌اندازی کند.

این منابع گفتند امارات می‌خواهد مناقصه برگزار کند و ساخت‌وساز را در اوایل امسال آغاز کند تا نیروگاه جدید تا سال ۲۰۳۲ برای رفع نیازهای انرژی پیش‌بینی‌شده به بهره‌برداری برسد.

مناقصه برای همه پیشنهاددهندگان بالقوه از جمله شرکت‌های آمریکایی، چینی و روسی آزاد خواهد بود.

سازمان فدرال نظارت هسته‌ای این کشور در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌ریزی برای ایجاد دومین نیروگاه هسته‌ای گفت که آماده است در صورت تصمیم دولت برای ساخت نیروگاه‌های جدید، مجوزها و مقررات لازم را بررسی و صادر کند.

امارات متحده عربی که در سال ۲۰۰۹ توافقنامه همکاری در زمینه انرژی هسته‌ای را با آمریکا امضا کرد، می‌گوید برنامه هسته‌ای این کشور صلح‌آمیز است و هدف آن تنها تولید انرژی برای کاهش وابستگی به نفت است.

امارات یکی از کشورهایی بود که در اجلاس آب و هوای COP ۲۸ که در اواخر سال گذشته در دبی برگزار شد، توافق نامه‌ای را امضا کرد تا تولید انرژی هسته‌ای جهان را طی چهار دهه آینده سه برابر کند.

در دیگر نقاط خاورمیانه، مصر درحال‌توسعه اولین نیروگاه هسته‌ای خود است که توسط روسیه ساخته شده است. عربستان سعودی قصد دارد برنامه هسته‌ای غیرنظامی داشته باشد، اما تاکنون از امضای توافقنامه همکاری با ایالات متحده که مانع از غنی‌سازی اورانیوم این کشور خلیج‌فارس می‌شود، خودداری کرده است.

ساخت چهارمین راکتور نیروگاه براکه از نوع APR-۱۴۰۰ با طراحی کره‌ای در ژوئیه ۲۰۱۵، سه سال پس از شروع کار بر روی اولین راکتور براکه آغاز شد. سه راکتور اول اکنون به طور کامل تحت نظارت FANR فعال هستند.

نیروگاه هسته‌ای براکه که توسط کره جنوبی ساخته شده و در ابوظبی در ساحل به سمت عربستان سعودی و قطر قرار دارد، انتظار می‌رود یک چهارم برق مورد نیاز این کشور را تامین کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر صمت: شرکت‌های ارزآور در اولویت تامین ارز هستند
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • هشدار به کشاورزان برای مبارزه با آفت سن گندم
  • جای توربین‌های بادی دیگر در خیابان‌ها است
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • هشدار صنعا به آمریکا درباره هرگونه حماقت علیه یمن
  • هشدار صنعا نسبت به طرح و نقشه‌های واشنگتن علیه یمن
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • فرمان کنترل اوپک به دست امارات می‌افتد؟