Web Analytics Made Easy - Statcounter

قانون جدید آمریکا برای "گرسنه نگه داشتن" مردم سوریه، همکاری اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل برای حمله به سوریه، ورود 60 خودروی نظامی آمریکا به سوریه و شکایت لبنان از اسرائیل به سازمان ملل و شورای امنیت از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذذشته بوده اند. در این میان، باید به تحریم ۱۶ نهاد و ۳ فرد در ارتباط با ایران از سوی آمریکا نیز اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش تابناک، در ادامه مواضع خصمانه واشنگتن علیه تهران، وزارت خزانه داری آمریکا روز چهارشنبه از اعمال تحریم‌های جدیدی در ارتباط با ایران خبر داد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در این خصوص اعلام شده است که دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزاتخانه (OFAC)، ۱۶ نهاد از جمله تولید کننده واکسن کرونا در ایران را در لیست تحریم‌های جدید خود قرار داده است.

اشخاصی که امروز به فهرست «اتباع و افراد خاص تحریم‌شده» (SDN) این وزارتخانه اضافه شده اند، عبارتند از:

* احمد مروی، دارای تابعیت ایران

* محمد مخبر، دارای تابعیت ایران

* «عبدالعزیز المحمداوی» (Abd al-Aziz Al-Muhammadawi)، دارای تابعیت عراق

نهادهایی که در لیست تحریم امروز وزارت خزانه داری امریکا قرار گرفته اند، عبارتند از: شرکت تولید نیروی برق آبادان، آستان قدس رضوی، موسسه دانش بنیان برکت (تولید کننده واکسن کرونا در ایران)، شرکت کمباین سازی ایران، شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران، موسسه حسابرسی مفید راهبر، شرکت مسکن و عمران قدس رضوی، شرکت معادن قدس رضوی، شرکت کاشی سنتی قدس رضوی، شرکت کارگزاری بورس اوراق بهادار رضوی، سازمان اقتصادی رضوی، شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی، شرکت توسعه نفت و گاز رضوی، شرکت مدیریت زنجیره تامین رضوی، شرکت شهاب خودرو و شرکت توسعه حفاری.

قانون جدید آمریکا برای "گرسنه نگه داشتن" مردم سوریه

درحالی که تنها چند ماه از اجرای قانون سزار آمریکا علیه سوریه می‌گذرد، گزارش‌ها حاکی از این است که یک نسخه اصلاح شده از این قانون وجود دارد که به زودی به رأی‌گیری گذاشته می‌شود و احتمالا تحریم‌ها علیه سوریه را تشدید خواهد کرد. این مساله نشان می‌دهد که آمریکا تاکنون نتوانسته نتایج سیاسی از اجرای این قانون به دست آورد.

به گزارش روزنامه الاخبار لبنان، با اینکه انتظار نمی‌رفت که آمریکا به هشدارهای سازمان ملل درباره خطر اوضاع انسانی در سوریه توجه کند و تحریم‌های اقتصادی را کاهش دهد، در عین حال نیز انتظار نمی‌رفت که به جای گوش دادن به آن هشدارها پیش‌نویس قانون جدیدی را مطرح کند که بر میزان تحریم‌های این کشور بیفزاید.

علی کنعان، رئیس بخش بانک‌ها و بیمه در دانشکده اقتصاد دانشگاه دمشق این روند را "خفقان" اقتصادی توصیف کرده است به ویژه اینکه هنوز شش ماه از اجرای قانون گذشته است.

به گزارش رسانه‌ها پیش‌نویس جدید با استناد به پیشنهادات کمیته پژوهش‌های حزب جمهوری‌خواه در کنگره که سال ۲۰۱۹ صادر شده، تهیه شده است. بر این اساس رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند مناطق اقتصادی خارج از مناطق تحت سیطره دولت سوریه را برای فعال کردن اقتصاد آن و ایجاد روابط تجاری با آمریکا و دیگر کشورهای جهان ایجاد کند. همچنین متن آن بر این اساس است که هدف اول سیاست آمریکا در سوریه اول باید سرنگونی بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه باشد.

براساس گزارش رسانه‌های حامی مخالفان این اقدام برای پر کردن شکاف‌های قانون سزار و بستن راه بر دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در صورت سهل‌انگاری این دولت در برخورد با دمشق است.

به گفته مسؤولان آمریکایی، پیش‌نویس جدید مستقیما افراد و نهادها و شرکت‌های غیرسوری را که همچنان با دولت سوریه در تعامل هستند یا در آینده تعامل خواهند داشت هدف قرار می‌دهد. هدف از این اقدام افزایش فشار بر دمشق از طریق عمیق کردن بحران معیشتی است که طی ماه‌های اخیر به دلیل تأثیر بحران اقتصادی در لبنان و قانون سزار وخیم‌تر شده است.

اما چه چیزی دولت کنونی آمریکا را واداشته تا در روزهای آخرش چنین قانونی را تدوین کند؟ حتی مسؤولان کنونی آمریکایی جواب‌های متناقضی برای این سؤال دارند. برخی معتقدند این اقدام تلاشی برای کاهش گزینه‌های رئیس‌جمهوری جدید در تعامل با پرونده سوریه و محدود کردن آن به ادامه فشارهای نظامی و سیاسی و اقتصادی است. برخی معتقدند دولت دونالد ترامپ می‌خواهد نظام سوریه را به خاطر همکاری نکردن در پرونده شهروندان مفقود آمریکایی مجازات کند. این پرونده‌ای بود که ترامپ سعی کرد از آن در انتخابات بهره‌برداری کند اما شکست خورد. برخی دیگر معتقدند که گزینه تحریم‌ها از نظر غرب طی دو سال اخیر نتایج مهمی داشت. برخی از سیاستمداران آمریکایی معتقدند افزایش تحریم‌ها علیه سوریه باعث می‌شود این کشور امتیازهای سیاسی بزرگی بدهد. اما هدف هرچه باشد تأثیر یکی است و آن فقیرتر شدن سوری‌ها و افزایش مشکلات آن‌هاست.

ذوالفقار عبود، استاد دانشکده اقتصاد در دانشگاه تشرین در لاذقیه گفت: دولت آمریکا گزینه‌های زیادی برای فشار بر دولت سوریه دارد. هرچه فشارها بیشتر می‌شود می‌توان نتیجه گرفت که محاصره اهداف مورد نظر آمریکا را محقق نکرده است اگرچه پیامدهای منفی بر اقتصاد سوریه و شهروندان دارد.

وی درباره تأثیر پیش‌نویس قانون جدید آمریکا گفت: پیامدهای این قانون متوجه همگان خواهد شد اما از گرسنگی نخواهیم مرد.

همکاری اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل برای حمله به سوریه

یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد، حملات رژیم صهیونیستی به سوریه با اطلاعات ارائه شده از سوی آمریکا به اهداف تعیین شده صورت گرفته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این مقام اطلاعاتی گفت که آمریکایی‌ها به اسرائیلی‌ها اطلاعات لازم درباره یک سری انبارها در سوریه که برای نگهداری و ذخیره سلاخ استفاده می‌شده را داده است.

این مقام آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، گفت که مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در گفت‌وگو با یوسی کوهن، رئیس موساد سازمان جاسوسی اسرائیل در واشنگتن درباره این حملات با وی گفت‌وگو کرده است.

یک گروه نظارتی اعلام کرده که 18 حمله به دیرالزور و هم‌چنین نقاطی در مرز عراق و سوریه صورت گرفته که طی آنها چندین انبار سلاح تخریب شده است.

ورود 60 خودروی نظامی آمریکا به سوریه

نظامیان اشغالگر آمریکایی یک کاروان مرکب از ۶۰ کامیون حامل خودروای نظامی و اسلحه و چند تانکر را از عراق وارد استان الحسکه سوریه کرد.

به گزارش تلویزیون سوریه، این کاروان برای ارسال کمک به پایگاه‌های اشغالگران آمریکایی در منطقه الجزیره سوریه از گذرگاه غیرقانونی الولید وارد خاک سوریه شد تا سرقت نفت و ثروت‌های معدنی سوریه توسط آمریکا و شبه نظامیان مورد حمایت آن از گروه نیروهای دموکراتیک سوریه ادامه یابد.

رسانه‌های وابسته به گروه‌های مسلح و مخالفان دولت سوریه می‌گویند آمریکا در مقطع اخیر ده‌ها کامیون حامل تسلیحات و تجهیزات نظامی به مناطق شمال شرق سوریه ارسال کرده است.

استان الحسکه در اشغال نظامیان آمریکا و شبه‌نظامیان مورد حمایت این کشور قرار دارد و طی سال‌های گذشته این شبه نظامیان به بهانه مقابله با داعش مجهز و مسلح شده‌ اند و همین مسئله نگرانی ترکیه را در پی داشته که به دنبال آن آنکارا سه عملیات نظامی در شمال سوریه انجام داد و مناطقی در شمال استان حلب، ادلب و حسکه را به اشغال خود درآورد.

شکایت لبنان از اسرائیل به سازمان ملل و شورای امنیت

شکایت وزارت خارجه لبنان از رژیم صهیونیستی به دستور میشل عون رئیس جمهور این کشور تنظیم شده و برای آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل و شورای امنیت ارسال شده است.

وزارت خارجه لبنان در این باره اعلام کرد: تجاوزات مکرر رژیم صهیونیستی به حریم هوایی این کشور، نقض صریح قطعنامه 1701 شورای امنیت است و این تجاوزات باید سریعا محکوم و جلوی آن گرفته شود تا ثبات و امنیت منطقه حفظ شود.

لازم به ذکر است که جنگنده‌های اسرائیلی بارها برای حمله به خاک سوریه اقدام به نقض حریم هوایی لبنان کرده‌اند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: آلودگی هوا مازوت کاظم صدیقی غنی سازی اورانیوم شاخص آلودگی هوا ایام فاطمیه تحولات خاورمیانه تحولات سوریه تحولات عراق تحولات یمن ایران و آمریکا برجام اروپا روسیه چین آلودگی هوا مازوت کاظم صدیقی غنی سازی اورانیوم شاخص آلودگی هوا ایام فاطمیه قانون جدید آمریکا اطلاعاتی آمریکا برای حمله رئیس جمهوری شورای امنیت دولت سوریه سازمان ملل قدس رضوی پیش نویس تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۷۹۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، شهلا پاسلار، رئیس شورای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان در نشست مشترک اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس با اعضای شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زاگرس جنوبی با اشاره به توانمندی‌های دانشگاه آزاد اسلامی و حرکت این دانشگاه بر محور حل مسئله در تشرح برنامه‌های پژوهشی این دانشگاه اظهار کرد: حضور هیئت علمی توانمند و متخصص در عرصه علم و فناوری در این دانشگاه این فرصت را به وجود آورده تا با صنعت به‌عنوان رکن اصلی توسعه کشور ارتباط تنگاتنگ برقرار کند و از فرصت‌های پیش رو در راستای سرعت بخشیدن به این اهداف و کمک به ارتقای توسعه، همکاری تنگاتنگی داشته باشد.

وی سند تحول و تعالی دانشگاه را برنامه پنح ساله منسجم خواند که حرکت دانشگاه را بر محور کارآفرینی، حل مسئله و تربیت نیروی متخصص ریل گذاری کرده و افزود: این دانشگاه با داشتن راهبرد‌های کلان، رویکردی تحول‌آفرین بر محور‌های راهبردی به‌منظور انسجام‌بخشی و ساختار محتوایی برنامه‌های علمی و پژوهشی به دنبال تمدن‌سازی نوینی از علم و فناوری دارد و این مهم می‌تواند در تعامل و ارتباط با صنعت، جامه عمل به خود گیرد.

رئیس شورای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان طراحی و اجرای نظام شناسایی و پرورش استعداد‌های درخشان، تدوین نظام‌نامه تأسیس دانشکده‌های تخصصی در چارچوب مبانی علمی و معرفتی را از قدم‌های مثبت این دانشگاه بر محور توسعه قلمداد کرد و ادامه داد: ارتقا روزآمدی و کاربردی رشته‌ها، افزایش کیفیت و اثربخشی فرایند آموزشی، نهادینه‌سازی قدرت خلاقیت و رویکرد حل مسئله در کنار تقویت هم‌افزایی میان عوامل زیست‌بوم آموزش‌های مهارتی و حرفه‌ای دانشجویان از سیاست‌های راهبردی این دانشگاه است که با جدیت پیگیری و اجرا می‌شود.

پاسلار توانمندسازی پژوهشگران، ترویج و فرهنگ‌سازی کسب‌وکار‌های مبتنی بر نوآوری در محیط دانشگاه، بازاریابی فناور‌های و محصولات دانش‌بنیان و ذی‌نفع سازی پژوهشگران در چرخه فرایند سازی و تجاری‌سازی علم و توسعه کمی و کیفی واحد‌های نوآور و هسته‌های فناور در مرکز رشد و ارتقا جایگاه دانشگاه در زیست‌بوم کشور را از دیگر سیاست‌های جاری این دانشگاه برشمرد که در حال سرمایه‌گذاری در راستای توسعه است.

وی با بیان اینکه امروز ارتباط دانشگاه و صنعت می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات جامعه باشد، اعلام آمادگی خود را در همکاری با شرکت زاگرس جنوبی فعال درعرصه نفت و گاز اعلام کرد و توضیح داد: در اختیار گذاردن آزمایشگاه‌های تخصصی این دانشگاه در همکاری با این شرکت ، برنامه‌ریزی برای حضور دانشجویان و هیئت علمی دانشگاه از تأسیسات منطقه عملیاتی این شرکت در راستای آشنایی بیشتر با صنایع بالادستی گاز و معرفی اعضای کارگروه پژوهشی برای ایجاد ارتباط تعامل مؤثر با این شرکت و سایر صنایع در حوزه تخصصی از سیاست‌های مهم این همکاری خواهد بود. 

رئیس شورای پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی استان هرمزگان، پیگیری چالش و نیاز‌های تأییدشده زاگرس جنوبی به‌صورت مکتوب به دانشگاه، ارائه ایده‌ها و طرح‌های دانشجویان نخبه، پژوهشگر و استادان هیئت علمی این شرکت‌ها و معرفی دستاورد‌های آنان در راستای برنامه‌های پیش روی این شرکت با توجه به ایجاد فضای مناسب برای تولید ساخت اول و طرح‌های پژوهانه ایجادشده، حضور دانشجویان دانشگاه در صنعت، در قالب طرح‌های کارآموزی با ارائه معرفی‌نامه از دانشگاه از دیگر سیاست‌های مهم این دانشگاه با همکاری شرکت زاگرس جنوبی عنوان کرد.

آمادگی همکاری شرکت زاگرس جنوبی با دانشگاه آزاد

رئیس منطقه عملیاتی نفت و گاز زاگرس جنوبی نیز جایگاه منطقه عملیاتی این شرکت را تشریح و سپس با ارائه طرح‌ها و برنامه توسعه این شرکت در راستای ایجاد اشتغال و برطرف کردن نیاز‌های جامعه بر همکاری این شرکت با دانشگاه تأکید کرد و گفت: این شرکت نیز آمادگی دارد تا در راستای رفع نیاز‌های خود و تربیت نیروی انسانی کارآمد با دانشگاه همکاری کند.

حجت پریخواه‌زرمهر اظهار امیدواری کرد که ارتقا نظام پژوهش با قابلیت حل مسئله بتواند در توسعه کمی و کیفی دستاورد‌های این شرکت تأثیر چشمگیری بگذارد و راهی برای تقویت ارتباط اثربخش با خانواده دانشگاه را از منظر حمایتی و بهره‌گیری از فرصت‌های اثرگذار از تولید ایده تا محصول، حمایت ویژه کند.

محسن شادمان، رئیس کمیته پژوهش زاگرس جنوبی نیز با تأکید بر اهمیت مبحث پژوهش در حل مسائل و مشکلات موجود دیدگاه مثبت شرکت بهره‌برداری زاگرس جنوبی درباره تحقق برنامه‌های این شرکت و توسعه برنامه‌های فناورذانه و پژوهش محور را مطرح کرد و با اشاره به برخی از چالش‌ها و نیاز‌های شرکت زاگرس جنوبی بیان کرد: این نیاز‌ها و چالش‌های پیش رو در آینده به شکل جامع و کامل در اختیار دانشگاه قرار خواهد گرفت.

به گزارش آنا، این نشست با اظهارنظر سایر مدیران و مسئولان این شرکت و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد بندرعباس در راستای ارتقای هم‌افزایی و بهبود راهکار‌های مؤثر برای برقراری تقویت و تعامل بیشتر در این دو مجموع ادامه یافت و مقرر شد با استمرار بخشیدن به این نشست‌ها و بهره‌گیری از نظرات علمی و کارشناسی شده در عملیاتی و اجرایی کردن برنامه اهتمام ویژه‌ای بکار گرفته شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌: بعد از حمله به اسرائیل دلار تسلیم شد و افزایش نیافت
  • عقب‌نشینی آمریکا از تحریم گردان نظامی افراطی رژیم صهیونیستی
  • قطار ارتباط دانشگاه با صنعت به سرعت پیش می‌رود
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • آمریکا: ۵ واحد نظامی اسرائیل مرتکب نقض قوانین شده‌اند
  • سوخت موشک ها و پهپادهای ایران در حمله به اسرائیل چه بود؟
  • علیرضا عسگری؛ سوژه‌ای سوخته برای فرار از شکست
  • تیتر خاص رسانه عربی درباره ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • تیتر خاص رسانه عربی در مورد ایران/ تحلیل وضعیت اقتصادی پس از «آغاز عصر تحول»
  • پاسخ به بازدارندگی ایران با بازنویسی سناریوی ناکام «تحریم»