Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، فاطمه محمدبیگی، نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: امروز وضعیت نامناسب مدیریت بخش کشاورزی استان را می‌توان در بخش‌های مختلفی اعم از فاصلهٔ عملکرد سازمان و تحقق اهداف کشاورزی استان نسبت به برنامه‌های ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی هم‌چون کلزا و خرید تضمینی گندم و هم‌چنین توزیع ناعادلانه و نامناسب بذر و کود و سایر نهاده‌ها در بین بهره‌برداران بخش کشاورزی و دامداری‌ها و مرغداری‌های استان مشاهده کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: متأسفانه مدیریت ناصحیح و غیرکارشناسی، خودشیفتگی و عدم مشورت با کارشناسان متخصص و حتی به حاشیه راندن مدیران کارآمد و کارشناسان با دانش در این سازمان موجب شده تا سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین با این سابقهٔ درخشان و علی‌رغم بدنهٔ کارشناسی دلسوز و متخصص، از کارکرد فنی و کارشناسی خود فاصله بگیرد.

ابن نماینده مجلس با انتقاد از وضعیت موجود عنوان کرد: به‌نظر می‌آید حمایت‌های غیرمستقیم و خارج از بخش از مدیریت کنونی جهاد کشاورزی مانع از شکل‌گیری عزم جدی برای تحول و بهبود شرایط فعلی شده است.

نماینده قزوین با انتقاد از عدم تمرکز بر مسائل فنی و مورد نیاز بهره‌برداران بخش کشاورزی در استان و افراط در جهت‌گیری سیاسی سازمان جهاد کشاورزی، اظهار کرد: موجب شده تا پیگیری‌های اثرگذار به منظور افزایش اعتبارات بخش کشاورزی که مورد تقاضا و درخواست کشاورزان و بهره‌برداران است به‌خوبی انجام نشود و این قشر زحمت‌کش و دلسوز از حمایت و پشتیبانی موردنیاز برخوردار نشوند.

وی با اشاره به جلسۀ اخیر استاندار و مجمع نمایندگان با وزیر جهاد کشاورزی در خصوص مدیریت کشاورزی استان قزوین تصریح کرد: ضمن گزارشی که بنده از سوء‌مدیریت و بروز تخلفات متعدد در سازمان جهاد کشاورزی و زیرمجموعه‌های تابعهٔ آن داشتم، از وزیر محترم نیز پرسش کردم که چرا قزوین که مدیریت دشت آن دارای سابقهٔ بالغ بر 52 ساله است و روزی جزو اولین ادارات عمران کشور بوده است، در آخرین ارزیابی‌ها از میان 32 استان و منطقه وزارتخانه، حائز رتبهٔ سی‌ام شده است.

استاندار و برخی مسئولان استان عزمی جهت بهبود وضعیت جهادکشاورزی ندارند

نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با وجود انتقادات فراوان از کارنامهٔ ضعیف سازمان، وزیر در حمایت از عملکرد رئیس این سازمان پاسخی نداشت و متأسفانه عدم همراهی مسؤولان استان را برای بهبود شرایط مدیریت این سازمان مشاهده کردیم و عدم همراهی استاندار در جهت ایجاد تغییرات جهت بهبود عملکرد و مدیریت جهاد کشاورزی نشان‌دهندهٔ این بود که عزمی برای اصلاح وضعیت موجود کشاورزی و کشاورزان در دولت وجود ندارد.

سیاسی کاری و به حاشیه راندن متخصصان، کشاورزی استان را ضعیف کرده است

این مسؤول ادامه داد: متأسفانه تعامل یک‌سویهٔ رئیس سازمان، عدم ارتباط مؤثر مدیر سازمان با نمایندگان و حتی بهره نبردن ایشان از مدیران و معاونین قوی و به حاشیه راندن متخصصان کارآمد جهاد کشاورزی، منجر به وضعیت نامناسبی در حال و روز کشاورزی استانی شده است که یکی از تولیدکنندگان مهم و مؤثر این بخش اقتصادی بود.

محمدبیگی خاطرنشان کرد: گرچه برای ایجاد تغییر رویکرد و تقویت مدیریت این سازمان و تناقضات گفتاری و رفتاری برخی مانع ایجاد کرد که متأسفانه مردم از این وضعیت زیان خواهند کرد و در مسیر حل مشکلات کشاورزان و تغییر رفتار و رویکرد مدیریت سازمان سخن و عمل برخی با هم متفاوت است.

افزایش واسطه‌گری در بخش کشاورزی در نتیجه اقدامات غلط

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه امروز استان قزوین به‌شدت درگیر معضلات حوزهٔ کشاورزی است، عنوان کرد: افزایش میزان تغییر کاربری‌های غیرمجاز در شهرستان قزوین و آبیک، واگذاری‌های مبهم و غیرشفاف که در بخش کشاورزی انجام شده است مانند روابط مبهم سازمان جهاد کشاورزی و صندوق حمایت از توسعهٔ بخش کشاورزی که در برخی واگذاری‌ها به عدم رعایت صرف و صلاح دولت منجر شده است، هم‌چنین وضعیت نامناسب پروژه‌های آب و خاک استان که با ابهاماتی همراه است و واگذاری متعدد و بعضاً 3 تا 5 برابری برخی از قراردادها به پیمانکارانی که به لحاظ رتبه‌بندی سقف قراردادهای آن‌ها تکمیل شده اما هم‌چنان با آن‌ها قرارداد بسته می‌شود و عملاً بقیهٔ شرکت‌های پیمانکاری به شکل موقت ادامه می‌دهند یا به‌عنوان همکار درجه دو از آن‌ها استفاده می‌شود، از مشکلات جدی کنونی است و همین روند باعث شده که واسطه‌گری در حوزهٔ کشاورزی استان قزوین رونق بگیرد.

اگر مسئولان پاسخ ندهند از وزیر در صحن سوال می‌کنیم

نمایندهٔ مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس شورای اسلامی در ادامه تأکید کرد: ما می‌خواهیم شرایطی ایجاد شود که وضعیت موجود هرچه سریعتر تغییر کند، زیرا حتی یک‌روز ادامهٔ چنین وضعیت و فرآیندی موجب خسران است، لذا با وجود آن‌که وزیر در این جلسه در خصوص این عملکردهای سازمان پاسخی نداشت، و استاندار نیز عزمی از خود نشان نداد، از وزیر و استاندار پاسخ می‌خواهیم؛ اگر امروز در مورد عملکرد نامناسب جهاد کشاورزی در عموم بخش‌های آن پاسخی داده نشود، وزیر باید در صحن مجلس به پرسش ما پاسخ دهد.

عدالت در توزیع نهاده‌ها رعایت نمی‌شود

این مسؤول در رابطه با رعایت عدالت در توزیع نهاده‌ها نیز بیان کرد: در خصوص تخصیص نهاده‌های مورد نیاز دامداران و مرغداران علی‌رغم ادعای 95 درصد تحقق عدالت در توزیع نهاده‌های دامی، مراجعات مکرر از سوی کشاورزان استان به نمایندگان، بازدیدهای میدانی و آمار شکایات نشان‌دهندهٔ عدم توازن و عدم رعایت عدالت در این حوزه است.

محمدبیگی تصریح کرد: در حوزهٔ عملکردی استان قزوین با کسب 1604 امتیاز از مجموع 2 هزار امتیاز ممکن، حائز رتبهٔ 30 در بین 32 استان و منطقهٔ کشور در وزارتخانه شده و این مایه تأسف است.

نماینده قزوین ادامه داد: میزان خرید تضمینی گندم در سال جاری برابر با 208 هزار تن بوده، گرچه این عدد افزایش نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد، اما نزدیک به 48 هزار تن پایین‌تر از برنامهٔ ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی به سازمان خود در قزوین بوده است، در حالی که امسال و سال گذشته ما بارش‌های بسیار مناسبی داشته‌ایم.

این نماینده مجلس یادآور شد: در رابطه با خرید تضمینی گندم نیز مشکلات عدیده‌ای برای کشاورزان ایجاد شده است و در حوزه تولید کلزا نیز تنها حدود 7 هزار تن از 18 هزار تن برنامهٔ ابلاغی محقق شده است و بنده سؤالم از آقای استاندار این است که با این کارنامهٔ ضعیف، چه اصراری برای ادامهٔ فعالیت رئیس و مدیران فعلی سازمان جهاد کشاورزی دارند و چرا جلوی خسارت بیشتر گرفته نمی‌شود.

قزوین مدیران در تراز کشوری دارد اما آن‌ها مهجور شده‌اند

محمدبیگی ابراز کرد: چالش‌های زیادی در حوزهٔ عدم استفاده سازمان جهاد کشاورزی از بدنهٔ ماهر و متخصص ایجاد شده است، بسیاری از افراد متخصص و توانمند در جهادکشاورزی مهجور شده‌اند در حالی‌که ما مدیرانی در تراز و توان مدیریت کشوری وزارت جهاد در استان قزوین داریم که هم به لحاظ کارنامه و عملکرد، هم به لحاظ کارشناسی و فرأیندهای علمی استان قزوین غنی هستند، اما سازمان نه تنها از این منابع انسانی، خوب بهره نگرفته است بلکه با بی‌انصافی و نگرش‌های سلیقه‌‌ای و یک‌سویه کاری کرده که مسؤولیت‌های مختلف در تصدی افراد غیر فنی و یا اغلب کسانی است که قادر به پاسخگویی به نیازهای مردم نیستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از متخصصان حوزهٔ جهاد کشاوزی دیدگاه مثبتی به سازمان ندارند و برخی حتی حاضر به مشارکت با مسؤول فعلی سازمان نیستند و حضور خود را مفید نمی‌دانند، هم‌چنین نکتهٔ دیگری که مهم است بحث عدم توجه به عمده مسائل تخصصی در سازمان جهاد کشاورزی است و لازم است این مشکل رفع شود اما رئیس این سازمان اعتقاد و یا توان مدیریت در این حوزه را ندارد.

مجموع کارنامه سال‌های اخیر مدیریت کشاورزی در قزوین ضعیف است

نماینده قزوین خاطرنشان کرد: اتخاذ استراتژی از سوی مدیریت این سازمان استراتژی دقیق و محکمی نبوده است، البته برحسب وظایفم، همهٔ تلاش خود را برای برقراری عدالت در حوزه کشاورزی کرده و می‌کنم، البته این انتقادات به معنای این نیست که در این حوزه ابداً هیچ‌کاری نشده است، قطعاً عملکردهای مثبتی انجام شده، اما کافی نبوده و با سرعت مناسب و مورد انتظار نیست و نقص و ضعف بسیاری دارد، لذا ما مجموع کارنامه را ضعیف می‌بینیم و این وضعیت نباید استمرار داشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: متأسفانه در ادامهٔ وضعیت موجود، گاه مسائل دیگری در استانداری قزوین و برخی از افراد دخالت دارد که باعث می‌شود جهت حفظ آن‌ها تمایل به ادامهٔ مدیریت فعلی داشته باشند، کما این‌که ما پیگیری جدی داشتیم و خواهیم داشت تا تنها مصالح مردم، کشاورزان، دامداران و فعالان کشاورزی در نظر گرفته شود، چنان‌که دیگر نمایندهٔ قزوین جناب آقای دکتر سیاهکلی نیز برای حفظ مصالح و منافع مردم و کشاورزان مواضع صریح و انقلابی داشتند، پیگیری کردند و این اطمینان را به مردم می‌دهیم که با همکاری یک‌دیگر تلاش کنیم تا در این زمینه هرچه سریعتر جلوی ضرر و زیان و ضعف شدید گرفته شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: استان قزوین جهاد کشاورزی فاطمه محمدبیگی مشکلات بخش کشاورزی نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی سازمان جهاد کشاورزی توزیع نهاده ها حاشیه راندن کشاورزی استان وضعیت موجود بخش کشاورزی استان قزوین هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۶۸۰۴۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به سطح زیر کشت زعفران در استان، گفت:سطح زیر کشت زعفران حدود ۸۰۰ هکتار است و سالانه بیش از ۳ تن و ۲۰۰ کیلو زعفران از مزارع استان برداشت می‌شود.

 محمد حسن کیانی فر افزود: بر اساس تقسیمات اقلیمی از ۱۳ اقلیم ۱۱ اقلیم در استان تفکیک شده است که لرستان به دلیل تنوع اقلیمی از لحاظ تنوع گونه‌های دارویی غنی است.

وی گفت:یکی از این گیاهان دارویی زعفران است وتوسعه گیاه دارویی زعفران درآمد زا است و به لحاظ اقتصادی برای کشاورز سودمند است.

کیانی فر افزود: زعفران به دلیل صادرات محور بودن برای کشور و استان ارز آور است،همین امر موجب شده است توسعه کشت زعفران در دستور سازمان جهاد کشاورزی قرار بگیرد‌.

وی متوسط عملکرد زعفران را چهار کیلو در هکتار عنوان کرد و افزود: زعفران لرستان طلای بی نظیری است که با توجه به آزمایشات انجام شده بر روی آن از لحاظ کیفیت در بالاترین رتبه‌ها قرار می‌گیرد.

 

 

دیگر خبرها

  • توزیع ۷۰۰ تن نهاده دامی در مناطق عشایری شهرستان ارومیه
  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل
  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی وارداتی تنظیم بازاری در قزوین
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی خراسان جنوبی
  • اطمینان خاطر دامداران یزدی از تامین به موقع نهاده دامی
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی در استان قزوین 
  • تولید مازاد بر نیاز مرغ در استان قزوین
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان